Ga naar inhoud

Kosten sterilisatie


marike80

Aanbevolen berichten

Goed dat je het laat doen! Maar altijd spanned hoor! 
 

Sommige praktijken hebben een vooraf vastgesteld bedrag voor castratie/ sterilisatie van een voedster. Andere praktijken geven juist vooraf aan dit niet te doen en te kijken naar de hoeveelheid verdoving/ andere kosten. 

 

Vaak zal je zo tussen de 100 - 200 kwijt zijn. Je zal altijd medicatie mee moeten krijgen (pijnstillers, evt antibiotica en een middel om de darmen op gang te houden). Dit komt nog bovenop de kosten voor de operatie. 
Ook is het zo dat er soms wat extra kosten bij kunnen komen zoals dwangvoer. 

Het is geen heel erg goedkope ingreep voor de voedsters zegeaar. Maar in mijn ogen, wel heel belangrijk. 

 

Heel veel succes voor als het zover is! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij was ik de laatste keer ook iets van 150 euro kwijt, zou het exacte bedrag niet meer weten maar het zat daar wel in de buurt. Ik heb geen hele goedkope dierenarts, maar wel een waar ik op vertrouw en met genoeg kennis en scholing over konijnen. Dat is voor mij onbetaalbaar 😉
Het kan soms best per praktijk verschillen, maar dat heeft ook te maken met wat er inclusief is en wat niet. Volgens mij werken ze bij mijn dierenarts met een vanaf bedrag. Is jouw konijn een flink formaat, dan ben je dus eigenlijk standaard al meer kwijt dan dat basistarief. En als er bijzonderheden op doen, waardoor extra zorg of medicijnen nodig zijn, dan komt dat ook bovenop die prijs. 

 

 

In dit topic staat veel uitleg en staan veel tips:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

Zo staat daar bijvoorbeeld ook als tip dat je de dierenarts vraagt om even goed het gebitje te bekijken als het konijn toch onder narcose is 😉 En dat het beter is om baarmoeder+eierstokken te verwijderen, maar als het goed is doet een konijnkundige dierenarts dat wel. Ook staan er tips als in wat neem je mee naar de dierenarts & wat haal je in huis voor na afloop.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties! 

 

Dit is de infopagina van mijn dierenarts: https://vankoptotstaart.nl/index.php/informatie/ingrepen/224-sterilisatie-van-de-voedster

 

Heb Maya net gewogen , ze is net geen 3 kilo. 

 

Hoe is jullie ervaring met de wond.

Ik bedoel hoe kan je voorkomen dat de konijn de hechtingen kapot maakt. 

Verder houd ik beide konijnen apart, en zal ik dus de ren opsplitsen in 2 delen.

Dit tot de hechtingen eruit zijn.

 

Zelf houd ik rekening met een bedrag van 250 euro. 

Wat overblijft is mooi meegenomen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat ze niet echt aan de wond gaan bijten of trekken. Tenminste, drie voedsters gecastreerd hier en bij geen van allen problemen gehad. Volgens mij zijn ze onderhuids gehecht en kregen ze over de huid nog een laagje antibacterieel spul waar ze ook wel vanaf blijven. Ik heb ze wel een dag of drie in een klein hok (1 m2 ongeveer) gehad om springen enzo te voorkomen. Soms weten ze zelf niet wat ze wel en niet aan kunnen. Ik heb trouwens ook nooit een wondcontrole gedaan ofzo, ik probeerde af en toe even te spieken als ze zich gingen wassen maar ging ze er niet voor oppakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster bleef goed van de wond af, maar er waren ook geen zichtbare hechtingen te zien (onderhuids gehecht). Ik deed wondcontrole als ik ook medicatie gaf, ik moest haar daarvoor wel vasthouden met een handdoek en kon dan ook de voorpoten wat optillen om het goed te bekijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij onderhuidse hechtingen blijven ze er volgens mij wel vanaf, dat is tenminste mijn ervaring. Ik heb helaas ook ervaring met een voedster die zelf de hechtingen eruit heeft gehaald waar ze dus wel bij kon. Als het niet onderhuids gehecht wordt zou ik even kijken naar een pakje. Normaal gezien heeft de dierenarts die wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago zei marike80:

Hoe is jullie ervaring met de wond.

Ik bedoel hoe kan je voorkomen dat de konijn de hechtingen kapot maakt. 

Verder houd ik beide konijnen apart, en zal ik dus de ren opsplitsen in 2 delen.

Dit tot de hechtingen eruit zijn.

 

Dit zou ik heel erg afraden. Als het goed is zal een konijn kundige dierenarts vragen om het maatje mee te nemen. 

Wanneer ze namelijk naar de arts gaat en geopereerd wordt, veranderd er natuurlijk wat aan haar geur. Het kan zelfs zo zijn, dat je de hele koppeling opnieuw kunt doen. 

 

Mochten ze echt aan de hechtingen zitten, kun je altijd nog om zo'n shirtje vragen. 

 

Konijnen hebben juist erg veel steun aan elkaar na een ingreep. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden zei Dorusjedot:

 

Dit zou ik heel erg afraden. Als het goed is zal een konijn kundige dierenarts vragen om het maatje mee te nemen. 

Wanneer ze namelijk naar de arts gaat en geopereerd wordt, veranderd er natuurlijk wat aan haar geur. Het kan zelfs zo zijn, dat je de hele koppeling opnieuw kunt doen. 

 

Mochten ze echt aan de hechtingen zitten, kun je altijd nog om zo'n shirtje vragen. 

 

Konijnen hebben juist erg veel steun aan elkaar na een ingreep. 

 

Toch doe ik het meestal wel, een koppel apart houden bij castratie van de voedster. Het ligt een beetje aan het koppel. Maar meestal laat ik voedsters vrij snel na adoptie zelf alsnog castreren, en dan zijn de koppels nog niet zo heel hecht met elkaar, en dan is uit elkaar houden juist een betere optie. Dan zie je namelijk vaak dat het maatje nog niet zo heel lief is en de rangordebepaling weer opspeelt, met alle onrust erbij, die je een voedster die net een buikoperatie heeft ondergaan niet wil aandoen. 

Voor beide punten is iets te zeggen hoor, als het wel een koppel is dat veel steun bij elkaar vind, dan zeker doen. Maar als het een pril of onrustig koppel is, dan zou ik weer voor de rust kiezen van apart houden (en veel controle en zicht hebben op voeding, keutels enz) tijdens herstel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .