Ga naar inhoud

Konijnen los in afgeschermde tuin

HeidiG
 Delen

Aanbevolen berichten

Goedendag mensen, 

Ik en mijn vriend willen al jaren huisdieren. Een hond is niet haalbaar, een kat kan nier vanwege de allergie en voor een konijn hebben wij ruimte en genoeg tijd. 

Nu zijn wij bij een stichting geweest die konijnen opvangt. Hier hebben wij een positief gesprek gehad, en gaan er binnenkort nog een keer heen, omdat wij nog wat 'twijfels' hebben. 

Wij hebben een ruime tuin, maar geen handige tuin qua indeling voor een ren. Wij zouden de konijnen graag laten loslopen in onze tuin. 

Wij hebben alles dicht (stenen muur, schutting) dus ontsnappen is lastig, maar niet uitgesloten misschien. 

Daarnaast hebben wij varens, klimop en potten in de tuin, en een stuk van onze tuin is begroeid met mos soorten. 

Ik vind uiteenlopende informatie over giftige plantensoorten, en vraag mij af wat juist en wijs is. 

Wie heeft er ervaring met konijnen los in de tuin? 

Is er een soort ras wat sneller zijn eigen voer eet, of is het hoogstwaarschijnlijk dat ze overal aan eten? 

Hoe groot is de kans dat katten het op de konijnen gaan munten? Wij hebben 1 kat in de tuin, die van de buren. De buren zeggen dat hij het konijn waarschijnlijk niet interessant vind, en de kat banger zou zijn voor onze toekomstige konijnen. 

En hoelang kan een konijn in zn hok en nachtverblijf of zouden wij het hok altijd open kunnen laten staan? 

We twijfelen of we iets twgen de schutting moeten plaatsen omdat ze anders eronder door kunnen graven.

Wie helpt ons met alle vragen en heeft adviezen? 

Onze tuin is groot genoeg bij elkaar goed voor 20 m2. 

Vriendelijke groet

Heidi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedendag mensen, 

Ik en mijn vriend willen al jaren huisdieren. Een hond is niet haalbaar, een kat kan nier vanwege de allergie en voor een konijn hebben wij ruimte en genoeg tijd. 

Nu zijn wij bij een stichting geweest die konijnen opvangt. Hier hebben wij een positief gesprek gehad, en gaan er binnenkort nog een keer heen, omdat wij nog wat 'twijfels' hebben. 

Wij hebben een ruime tuin, maar geen handige tuin qua indeling voor een ren. Wij zouden de konijnen graag laten loslopen in onze tuin. 

Wij hebben alles dicht (stenen muur, schutting) dus ontsnappen is lastig, maar niet uitgesloten misschien. 

Daarnaast hebben wij varens, klimop en potten in de tuin, en een stuk van onze tuin is begroeid met mos soorten. 

Ik vind uiteenlopende informatie over giftige plantensoorten, en vraag mij af wat juist en wijs is. 

Wie heeft er ervaring met konijnen los in de tuin? 

Is er een soort ras wat sneller zijn eigen voer eet, of is het hoogstwaarschijnlijk dat ze overal aan eten? 

Hoe groot is de kans dat katten het op de konijnen gaan munten? Wij hebben 1 kat in de tuin, die van de buren. De buren zeggen dat hij het konijn waarschijnlijk niet interessant vind, en de kat banger zou zijn voor onze toekomstige konijnen. 

En hoelang kan een konijn in zn hok en nachtverblijf of zouden wij het hok altijd open kunnen laten staan? 

We twijfelen of we iets twgen de schutting moeten plaatsen omdat ze anders eronder door kunnen graven.

Wie helpt ons met alle vragen en heeft adviezen? 

Onze tuin is groot genoeg bij elkaar goed voor 20 m2. 

Vriendelijke groet

Heidi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je deze informatie al gelezen? https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnvriendelijke-tuin

Mijn ervaring is dat in de ruimte waar ze lang / vaak lopen, je echt moet zorgen dat de planten veilig zijn. Vroeg of laat eten ze toch een keer van iets wat gifitg is (zoals klimop). Ze kunnen er soms maanden of jaren vanaf blijven, en dan opeens een project van maken, met alle gevolgen van dien. Ik heb zo ooit een konijn gehad die dagen zoek was omdat ze opeens aan de houten schutting ging knagen, en een klein, maar voor haar groot genoeg gat had gemaakt (5cm) om te kunnen ontsnappen. Gaas tegen de onderkant van de schutting zou ik dus zeker doen. En gaas ingraven rondom ook. Konijnen  kunnen echt behoorlijk graven. En soms denk je "dat kan wel" omdat het al dagen of weken goed gaat. Maar dan krijgen ze het dus opeens in hun bol en zijn ze weg. Of zit het gat stiekem onder een plant of ergens achter, waardoor je het niet opgemerkt had. 

Zelf zou ik er niet voor kiezen om ze los te laten zonder toezicht, omdat ik in een klein dorp woon, in landelijk gebied. Er zijn hier te veel roofdieren, zo zie ik regelmatig vossen en komen er ook marters voor hier. Ik laat mijn konijnen maar heel af en toe los, en alleen als ik er bij ben. Dat doe ik ook alleen bij stabiele koppels die langere tijd samen zitten. 

Wisselen van ruimte is niet heel handig voor konijnen en heeft veel nadelen, voor de relatie, voor het gedrag, voor de zindelijkheid. De permanente leefruimte voor een koppel moet altijd minimaal 2 vierkante meter per konijn, dus 4 vierkante meter voor een koppel zijn. Dat kun je natuurlijk wel vormen naar je tuin, 2x2 meter, 4x1 meter, een verblijf in een L vorm. Net hoe het uit komt. Maar dat is wel de minimaal aan te raden permanente ruimte.

Konijnen zijn schemerdieren, ik heb camera's bij mijn konijnen en die zijn echt in de hele vroege ochtend op hun meest actief. Als ik nog lig te slapen. Zo fijn als ze juist dan de ruimte hebben. En niet overdag als wij actief zijn, maar konijnen echt dutjes-tijd hebben. Dat is ook een reden dat de permanente ruimte dus wel voldoende groot moet zijn. 

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooooow, maar dat scheelt, twee keer zo veel mogelijkheden toch? 😉 Als jullie er samen een project van maken om je goed in te lezen en uit te vogelen hoe je een permanente veilige ren kunt maken op die 40m2 dan kun je hier altijd je ideeën voorleggen. Er is ook een topic over buitenverblijven en daar kun je misschien ook veel inspiratie uit halen? 

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook voor een veilige ren kiezen, zeker met een ruime tuin, dan kan dat wel! Ik woon in de stad en ook hier zie ik elke avond marters door de straat rennen, die zitten echt overal en wil je niet bij je konijnen hebben. 

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas vind mijn vriend een ren niet zo mooi (mij maakt het niet uit) 

Onze tuin is verschillend in hoogte en op verschillende plekken staan er planten. Wat is de minimale m2 wat konijnen nodig zijn? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei HeidiG:

Helaas vind mijn vriend een ren niet zo mooi (mij maakt het niet uit) 

Onze tuin is verschillend in hoogte en op verschillende plekken staan er planten. Wat is de minimale m2 wat konijnen nodig zijn? 

De minimale afmeting waar ze altijd toegang toe moeten hebben is 2 m2 per konijn. Konijnen zijn groepsdieren en kunnen niet alleen gehouden worden, het beste is een koppel, dus dan kom je op 4 m2 waar ze 24/7 vrij toegang toe moeten hebben. Als je grote rassen hebt, dan moet het wel groter zijn, maar ook kleine konijntjes hebben die 4 m2 nodig om hun energie goed kwijt te kunnen. 

Op de site staan ook veel informatie artikelen, dat is een goede plek om je in te lezen voor je aan konijnen begint. Bijvoorbeeld dit artikel met tips voor beginnende konijnenbaasjes en een artikel over huisvesting.  

https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenhok-kopen-maken-tips

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zitten ontzettend veel risico's aan konijnen los in de tuin.

Ze kunnen bij giftige planten. Ze kunnen ontsnappen (ze hebben echt maar een klein gaatje nodig, en in een nacht kunnen ze ook een flink gat graven of knagen, terwijl er de vorige dag niets te zien was). En natuurlijk het risico op roofdieren, zoals katten of vossen, maar ook roofvogels. Daarom is het advies om te gaan voor een ren, en dan vooral een die veilig en overdekt is. 

Je kunt ontzettend creatief zijn met rennen. Als je het zelf maakt kun je het helemaal naar je smaak maken, denk aan strak aluminum of juist van hout voor een natuurlijke uitstraling. Of wat dacht je van een tuinhuisje van 4 m2 wat je opbouwt tot konijnenhok, als je een ren niet mooi vindt. 

Het is fijn dat je al bent gaan kijken voor adoptiekonijnen, daar ben je echt wel aan het juiste adres. Succes!

• Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zouden cavia's een betere optie zijn? Ik twijfel enorm na wat ervaringen en reacties een ren is in onze tuin onhandig en ondanks dat we best de giftige planten kunnen verplaatsen in een pot op ooghoogte bijvoorbeeld, zitten er nog meer haken en ogen aan dan we hadden gedacht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zijn best bewerkelijk inderdaad, er komt meer bij kijken dan je denkt als je het echt goed wilt doen. Cavia's zijn op veel manieren gemakkelijker. Ze zijn eenvoudiger te koppelen, hebben minder ruimte nodig en zijn over het algemeen tammer en beter te hanteren dan veel konijnen (mijn ervaring). Buiten moeten zij ook een veilig verblijf hebben en ze kunnen minder goed tegen kou dan konijnen. Buiten moet je wel zorgen dat ze een ruime beschutte ruimte hebben in een tuinhuisje bijvoorbeeld en dat ze met meer dan twee zijn om elkaar warm te houden. Als je ze binnen wilt houden is dat gemakkelijker. Houd er dan wel rekening mee dat cavia's niet zindelijk zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago zei HeidiG:

Hoeveel ruimte hebben cavia's buiten nodig? En als ik er 3 wil is een hok van 1,50 breed bij 50 diep groot genoeg? 

Zijn 2 cavia's ook een optie? 

Het hok wat jij beschrijft is in mijn ogen redelijk krap voor 3 cavia's, groter is altijd beter! Als het mogelijk is, zou je altijd voor iets groters kunnen kiezen.

Of je 2 of 3 cavia's kiest, maakt niet heel veel uit (als je een bestaand koppel of groepje neemt), maar ze moeten ieder geval minstens met z'n tweeën, vooral als je ze buiten wil laten leven. Je kunt straks mooi in het voorjaar (als het wat warmer wordt) beginnen om ook cavia's die gewend zijn binnen te leven nu aan de buitentemperatuur te wennen.

Omdat je eerst naar konijnen had gekeken, is het misschien handig om eerst wat research te doen naar cavia's, aangezien de verzorging daar van wel iets anders is 😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze konijnen lopen al 7 jaar los rond in onze tuin. Veel plezier voor ons want daardoor zien we ze meer. Veel plezier voor de konijnen want ze hebben alle ruimte en kunnen kiezen of ze lekker in de zon willen of de schaduw en genoeg ruimte om te bewegen. We hebben wel de hele tuin konijnproof moeten maken. Elke plant waar ze bij kunnen eten ze op of vernielen ze. Bij ons staan alle planten in potten, zijn alle bomen afgegaasd en de borders afgezet en dan nog gaat het soms mis 🙃.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-5-2021 at 21:06 zei HeidiG:

Hoeveel ruimte hebben cavia's buiten nodig? En als ik er 3 wil is een hok van 1,50 breed bij 50 diep groot genoeg? 

Zijn 2 cavia's ook een optie? 

Nee, dat is te klein.

Maar cavia's zijn net zo lastig als konijnen, en qua gezondheid nog lastige dan konijnen zelfs. Cavia's zijn veel kwetsbaarder dan konijnen.

3 cavia's? 3 beren samen gaat fout

3 zeugen samen zonder een castraat gaat ook vaak fout.

Cavia's zijn niet zo makkelijk, en kunnen veel slechter tegen kou dan konijnen. Cavia's kunnen overigens wel zindelijk worden. En ook daar hoort een ren bij die veilig is wil je ze in t voorjaar buiten houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .