Ga naar inhoud

Niet eten, medicijnen proberen?


Miekmoek

Aanbevolen berichten

Fijn dat het weer beter lijkt te gaan! Heb je een snugglesafe waar ze lekker op kan liggen voor de onderkoeling? Als ze onderkoeld zijn willen ze vaak niet eten namelijk. Lekker veel groentes blijven aanbieden voor het vocht zodat ze niet weer uitdroogt. Heb je ook gedroogde of verse kruiden? Hier doen weegbree, verse peterselie rn tijm het altijd goed. En wortelloof natuurlijk...

Ik zou idd ook de pijnstiller niet te snel stoppen. Je zou de hoeveelheid evt wel kunnen halveren afhankelijk van hoeveel je geeft. Cisaral ook rustig aan afbouwen. Als je geluk hebt neemt ze de metacam zo uit het spuitje als ze zich wat beter voelt, veel konijnen vinden dat heerlijk spul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden zei Jamesthebunnybutler:

Fijn dat het weer beter lijkt te gaan! Heb je een snugglesafe waar ze lekker op kan liggen voor de onderkoeling? Als ze onderkoeld zijn willen ze vaak niet eten namelijk. Lekker veel groentes blijven aanbieden voor het vocht zodat ze niet weer uitdroogt. Heb je ook gedroogde of verse kruiden? Hier doen weegbree, verse peterselie rn tijm het altijd goed. En wortelloof natuurlijk...

Ik zou idd ook de pijnstiller niet te snel stoppen. Je zou de hoeveelheid evt wel kunnen halveren afhankelijk van hoeveel je geeft. Cisaral ook rustig aan afbouwen. Als je geluk hebt neemt ze de metacam zo uit het spuitje als ze zich wat beter voelt, veel konijnen vinden dat heerlijk spul.

Nee ik heb geen snugglesafe, ik heb wel een wijnfles gevuld met heet water en die in een handdoek gewikkeld en in hun schuilhokje gelegd. Ze gaat er niet echt tegenaan liggen. En durf die vanacht ook niet te laten liggen, want ze graaft soms in de handdoek waardoor de fles eruit rolt. Maar we hebben de vloerverwarming hoger gezet en die blijft vanacht ook gewoon lekker branden. 

Kruiden heb ik zowel vers als gedroogd. Verse basilicum en peterselie ging er erg goed in, de gedroogde kruiden een paar hapjes.. 

Da zei 3 tot 4 dagen ciseral en emeprid blijven geven, vind ik zelf wel wat lang. Wat denken jullie? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is niet lang hoor. Soms lijkt alles weer goed te werken maar zodra je stopt hebben de darmen toch nog moeite het alleen te doen. Dan ben je weer terug bij af. Ik zou zeggen pas als ze weer alles normaal eet, goede formaat keutels heeft kun je het afbouwen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hopelijk gaat ze gauw weer zelf eten!

Heb je in het hok, naast de plasjes in het huisje, toevallig kleinere keuteltjes gezien? 

 

En cisaral kun je gerust 3 tot 4 dagen geven. Meestal is het korter nodig, maar als je de oorzaak niet weet en het haar helpt te eten, dan is dat belangrijker 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, gaan we doen. Ging vanavond redelijk soepel met medicijnen geven. Behalve dus dat ze het niet uit zichzelf eet, ook niet gemixt met biks en/of wortel. Dus dat is wel jammer. 

Alle keutels in de toilet zagen er goed uit, maar die kunnen ook van Billy zijn. We wachten af. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend vielen ze allebei aan op de verse groenten en die zijn zo goed als op gegaan. Hooi is nog niet echt van gegeten, straks maar hele ruif leeghalen en lekker vers hooi erin stoppen. Nu telkens een pluk vers hooi er gewoon boven bij geduwd 😅 En Saar loopt ook al weer vrolijk door de kamer. Dus stukke beter dan gister! 

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net wel een donkere nattige keutel gevonden kan dat door het infuus komen? Dat ze gewoon nu veel vocht in haar systeem heeft? 

 

Hieronder een foto van een normale keutel in het midden. Een kleine die ik nu ook er tussen zie liggen links en rechts de nattige keutel. 

 

Spoiler

20210503_114628.thumb.jpg.ac18f7fc94a63c4b7ad369b29a9d0e57.jpg

 

Is het verstandig om nog keutel onderzoek te laten doen? Of gewoon blij zijn als ze straks ook zonder medicijnen blijft eten en verder niet te weten waardoor 't komt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Miekmoek:

Net wel een donkere nattige keutel gevonden kan dat door het infuus komen? Dat ze gewoon nu veel vocht in haar systeem heeft? 

 

Hieronder een foto van een normale keutel in het midden. Een kleine die ik nu ook er tussen zie liggen links en rechts de nattige keutel. 

 

  Inhoud verbergen

20210503_114628.thumb.jpg.ac18f7fc94a63c4b7ad369b29a9d0e57.jpg

 

Is het verstandig om nog keutel onderzoek te laten doen? Of gewoon blij zijn als ze straks ook zonder medicijnen blijft eten en verder niet te weten waardoor 't komt? 

Is oke. Als haar darmen stilgevallen waren en nu weer op gang komen zie je vaak veel verschillende vormen, groottes en kleuren. Soms ook wat slijmdraden. Hou het even in de gaten, voor nu zou ik nog geen keutelonderzoek laten doen, alleen als het zo blijft. Kleur van keutels is ook afhankelijk van wat ze eten en drinken inderdaad 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ben er nog niet gerust op dat het goed gaat met ze.. Billy en Saar beide.. Groente worden wel gegeten, maar ze springen er niet op af zoals we gewend zijn. Ook zijn ze veel minder aan het bewegen en liggen ze vaker te pitten. Ze eten ook nog heel minimaal hooi.. Saar is bangig voor mij, wat natuurlijk komt doordat ik de hele tijd haar die medicijnen moet geven. En ze heeft een flinke klap gemaakt natuurlijk, dus misschien is ze daardoor minder actief en happig op eten? Maar doet Billy dan gewoon met haar mee?

 

Pff, kopzorgen om die twee beestjes.. We zitten al van alles te bedenken hier, wat natuurlijk allemaal nergens op slaat (variërend van, misschien geven we ze te veel variatie aan groente en moeten we weer terug naar gewoon witlof en andijvie naar misschien hebben ze een verkeerde wilgentak of wilgenrol gegeten?). Maar ja, dat dus..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap jou heel goed, die zorgen. Ik zou nog even doorpakken met de medicatir en het nog heel eventjes aankijken. Als het over een paar dagen/een week nog zo is of slechter wordt, dan zou ik weer naar de dierenarts gaan. Dan zou je eventueel verder onderzoek kunnen laten doen, te beginnen bij keutelonderzoek misschien. Het kan vanalles zijn, je weet het echt gewoon niet nu. Misschien is het een relatief simpele verstopping en hebben ze daar echt even last van. Eten ze hun brokjes nog wel?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat ze nu gewoon van slag zijn door het gedoe, waardoor ze slecht eten. Ze kunnen elkaar daar zeker in beïnvloeden, dat heb ik hier ook vaak aan de hand gehad, heel vervelend, want je komt daardoor in een vicieuze cirkel. Eten niet goed, dus blijven behandelen, maar door de behandeling eten ze niet goed.. Hoe lang moet ze nog medicatie? Best een kans dat het snel beter gaat als ze weer rust en regelmaat hebben. 

Ze raken zeker niet zomaar uitgedroogd! Wellicht is er toch sprake geweest van gas of een verstopping en is dat opgelost voordat je bij de dierenarts kwam dat ze het niet meer konden constateren. Er moet toch iets aan de hand zijn geweest waardoor ze stopte met eten (en drinken).

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Brokjes is het enige waar ze echt snel op af komen en goed eten. Ze zou tot morgen nog medicatie moeten krijgen. Denk dat ik dat morgenochtend voor de laatste keer doe en dan ben ik (en Saar) er wel klaar mee. Hopelijk gaat het vanaf morgen met meer rust beter. Fijn om te horen dat het kan zijn dat Billy gewoon lekker meedoet in Saars angst en ziek zijn en dat er niet iets met beide aan de hand hoeft te zijn. Water net weer goed schoongemaakt en goed gevuld (fles en bakje) zodat ik morgen kan kijken hoeveel ze hebben gedronken.

 

En fijn dat m'n vriend nu vanavond medicatie doet, ben ik niet alleen de slechterik 😬

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan zijn dat ze door de smerige smaak van de medicatie niets of niet veel meer in hun bekkie verdragen. Alles wantrouwen, inclusief jou. Dat heeft de KKDA weleens uitgelegd. Dan kun je als ze wel wat eten terug gaan met de medicatie naar meer tijd er tussen, maar dat kun je misschien beter overleggen met de DA. Ze steken elkaar aan met dat gedrag en dat is niet zo gek vanuit hen bezien. Gelukkig is Saar er morgen vanaf. Dan kan het wel zijn dat het wantrouwen nog even blijft, hoor. Die van mij wantrouwen alle lekkere dingen die ze normaal zelden krijgen en die ze in tijden van ziek zijn (geweest) elke keer krijgen en gelijk hebben ze. Is wel lastig. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heeft Saar blaasontsteking ofzo en wil ze niet drinken en is ze niet zo happig op groenvoer vanwege vocht waar ze van moet plassen en het pijn doet? Eetlust hebben ze wel wat biks eten ze graag. Pijn veroorzaakt ook gas. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .