Ga naar inhoud

Konijntje opeens niet meer zindelijk


Katrieen

Aanbevolen berichten

Beste,

 

Ik heb een vraag in verband met de zindelijkheid van mijn konijntje.

Ik stel hem even voor. Marvin is een Nederlands hangoordwerg, een rammelaar, niet gecastreerd. Hij is geboren op 19 mei 2020 en sinds eind juli 2020 bij mij.

Hij heeft een klassiek konijnenhok, met daaraan een soort van ren waar hij vanuit het hok naartoe kan via een loopbrug die ik heb gemaakt van een plank.

Hij zit alleen en als ik niet aan het werk ben knuffel ik hem en laat ik hem los lopen in mijn appartementje.

Toen ik Marvin had, heb ik hem op enkele dagen zindelijk gekregen. Gewoon een kattenbakje met kattenbakkorrels (biologische staafjes) in het hoekje van zijn buitenren.

Dit leek vanzelf te gaan.

In zijn binnenverblijf had ik als bodembedekking gewoon houtsnippers gelegd en dan een handdoek om mee te spelen en een kussentje om op te liggen.

Hij ging steeds netjes in de kattenbak en slechts enkele kakjes er naast. Deze winter heb ik voor de koude stro in zijn binnenhok gelegd. Dit heeft hij de hele tijd netjes gehouden, hij ging nog steeds flink in de kattenbak in zijn buitenren.  Sinds januari/februari plast hij in het stro in zijn binnenhok en doet hij kakjes in zijn binnenhok. Ik moest opeens wekelijks het stro vervangen in plaats van na enkele weken. Hij plaste ook op de handdoek en zijn kussentje. Ik heb dan het stro vervangen en opnieuw die houtschilfers bodembedekking gelegd en dan doet hij het ook. Ik heb dat er uitgehaald en een kattenbak gezet in het binnenhok en zijn kussentje en handdoek weggehaald. Hij ging dan wel in de kattenbak, maar ook nog ernaast.Ik depte elke urine op met een stukje keukenpapier en legde dit dan in zijn kattenbakje. Dit doe ik nu ook met de kakjes. Daarna was er geen urine meer naast, gewoon kakjes. Ik heb dan kattenbak en bodembedekking geprobeerd, maar dat lukte ook niet. Toen ik dan zijn kussentje en handdoek opnieuw gaf, merkte ik daar urine op. Nu op dit moment heeft hij een kattenbak in het binnenhok, geen bodembedekking, geen kussentje en geen handdoek. Hij gaat in zijn kattenbak voor urine. Voor de kakjes ook, maar er ook nog heel veel er rond. En dit is wisselend. De ene dag precies meer dan de andere dag. Ik heb de kattenbak in het binnenhok eens weggehaald, zodat hij enkel nog in zijn buitenhok een kattenbak heeft, maar dan doet hij opnieuw ook pipi in het binnenhok. En zodra ik zijn kussentje of handdoek geef, plast hij hier op terwijl hij dit vroeger niet deed.

 

Hoe komt dit? Waarom gebeurt dit zo opeens? Hoe kan ik hem opnieuw zindelijk gaan? 

 

Alvast bedankt voor de toelichting of de tips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees dat je konijn niet gecastreerd is, wat waarschijnlijk de oorzaak is. Zeker in het voorjaar spelen hormonen op waardoor ze meer hun territorium willen afbakenen. Daarnaast kun je hem als hij gecastreerd is ook een vriendinnetje geven. (Na castratie nog wel 2 weken apart houden ik, vruchtbaarheid). Konijnen zijn groepsdieren, ik zou hem sowieso een maatje geven. Zie ook:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijn-samen-alleen

 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het eens met bovenstaande reacties! Castratie zal dit grotendeels verhelpen, plus dat hij dan een lief vriendinnetje kan krijgen.

 

Maar ik snap uit je verhaal niet helemaal of Marvin nu buiten of binnen woont. Als je dat nog even verduidelijkt, dan kan ik je misschien nog meer tips geven. 

 

Waar is zijn hooiruif? Meeste konijnen eten en keutelen graag tegelijkertijd, dus een hooiruif boven het toilet kan ook goed helpen. 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .