Ga naar inhoud

Drie van de vier konijnen in de lappenmand (EC, Astma, slecht eten)


Ireen

Aanbevolen berichten

Na lange tijd van afwezigheid op BB kom ik hier toch weer even vragen om ervaringen en advies. Ik heb momenteel drie van mijn vier konijnen in de lappenmand.

 

Jelle (Hollander, geschat 9 jaar) heeft sinds een jaar of 3 EC, een slappe achterhand. Ik geef hem - ongeveer -  eens in de 2 maand 10 dagen tweemaal daags Fenbendrops, met in de eerste paar dagen vitamine B druppels erbij, soms vergeet ik het maar zodra ik merk dat hij weer begint te 'wiebelen' krijgt hij gelijk zijn medicijnen weer. Nu lijkt het erop dat hij sinds een paar weken zijn ontlasting niet meer goed kwijt kan, veel kleine plasjes overal en nergens in de ren, denk ik gelijk aan urinebrand, maar zie geen geïrriteerde huid. Hij keutelt goed, alleen ik vermoed dat hij zijn blindedarmkeutels niet meer of minder eet en dat dat nu blijft plakken aan zijn staart. Ik zet hem nu regelmatig met zn kont en poten in een laagje water om het schoon te houden, en spray er spul op tegen de vliegen. Klinkt dit laatste bekend voor EC? Zijn gewicht gaat trouwens wel omlaag, en hij voelt dun, ondanks dat hij goed eet en hij is ook erg alert en actief (blijft maar rijen op z'n maatje) wat kan ik nog meer doen om het hem zo makkelijk mogelijk te maken? 

 

Jip (Hollander, geschat 5 jaar) het maatje van Jelle ademt sinds een tijdje heel aanwezig, dierenarts kon longontsteking uitsluiten, en hij heeft een prik tegen astma gehad om te kijken of dat aansloeg. Hij werd er wel actiever weer door, maar ik twijfelde of het echt hielp. Het helpt dan ook niet mee dat zijn maatje hem maar niet met rust laat en de hele tijd op hem probeert te rijen (Jelle lijkt geen genoegen te nemen met het onderdanige gedrag van Jip). van de week toch maar een longfoto laten maken om tumoren uit te sluiten, en dat dat beeld gaf de foto ook. Wel was het vlekkerig, wat de dierenarts aanduid als astma klachten. Hij krijgt nu dagelijks een kwart pilletje Prednoral, om te kijken of dat helpt. En het lijkt wel wat te minderen. Iemand ervaring met een konijn met astma? En kan ik verder nog wat doen om het hem prettiger te maken? Ook Jip is trouwens flink afgevallen, ondanks dat hij wel goed eet. 

 

Een dan Indi (Middelgroot, geschat 9 jaar) zit met een ander ventje (Kez) in duo. Indi taalt de laatste week of 2 niet meer naar haar brokken en hooi. Terwijl ze normaal altijd helemaal happy werd als ik 's ochtends brokjes gaf, blijft ze nu zitten. Reik ik het haar aan, dan snuffelt ze en draait haar kop weg. Hierdoor is haar maatje Kez ook niet meer zo happig. Ook het hooi blijft liggen, heel soms neemt ze een sprietje. Groente eet ze gelukkig wel, paardenbloemen en vers geknipt gras gingen er de eerste dagen heel goed in, maar ook daar kijkt ze nu minder naar om, ze eet het wel maar niet met het enthousiasme als anders. Kruiden als munt, oregano en tijm wilt ze wel. Ook bladeren en takje van wilg en hazelaar eet ze. Ook zij is afgelopen week gewogen bij de DA tijdens haar vaccinatie, en is ook afgevallen. Gelukkig eet ze wel iets, maar ik tast in het duister waarom ze haar brokken (SS 4+) en hooi niet eten wilt. Dierenarts kon niet direct iets vinden waarom ze slechter eet, en verwijt het aan ouderdom. Jullie een idee, en suggestie om haar weer normaal aan het eten te krijgen? 

 

Handig om te weten, alle drie komen van de opvang dus hun hele geschiedenis is mij niet bekend. Jelle en Indi heb ik al zo'n jaar of 7 en Jip nu zo'n 4 jaar. Allen zijn geholpen. 

 

 

 

  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom terug!
Jeetje dat is balen zeg, drie konijnen tegelijk die ziek zijn!

 

Urinebrand komt helaas inderdaad regelmatig voor bij EC. Jammer dat hij het al zo lang heeft en dat de klachten blijvend zijn. Of is het in de tussentijd wel weg geweest en weer teruggekomen?

 

Ik heb gelukkig geen ervaring met een konijn met astma. De meeste verhalen over benauwde konijnen betreft het bacteriële infecties ("het snot"). Maar er staat mij bij dat Dollie een konijn had waarbij ze stoomde voor de luchtwegen met kruiden?  Ik weet alleen niet meer of dat snot, astma, of iets anders was.

 

Is bij Indi het gebit goed nagekeken? Het klinkt een beetje alsof er misschien haakjes zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-4-2021 at 13:44 zei Evee:

Welkom terug!
Jeetje dat is balen zeg, drie konijnen tegelijk die ziek zijn!

 

Urinebrand komt helaas inderdaad regelmatig voor bij EC. Jammer dat hij het al zo lang heeft en dat de klachten blijvend zijn. Of is het in de tussentijd wel weg geweest en weer teruggekomen?

 

Ik heb gelukkig geen ervaring met een konijn met astma. De meeste verhalen over benauwde konijnen betreft het bacteriële infecties ("het snot"). Maar er staat mij bij dat Dollie een konijn had waarbij ze stoomde voor de luchtwegen met kruiden?  Ik weet alleen niet meer of dat snot, astma, of iets anders was.

 

Is bij Indi het gebit goed nagekeken? Het klinkt een beetje alsof er misschien haakjes zijn.

 

Dank je Evee 🙂 EC bij Jelle gaat op en neer, het symptoom van slappe achterhand laat zich soms maanden niet zien, maar ook wel een paar weken weer na een kuurtje Fenbendrops. Nu was het ook een paar maand geleden dat ie wiebelig liep, maar laat hij dus zijn urine 'lopen'. Na een nieuwe kuur is dat wel beter geworden, maar niet geheel weg, maar langer dan 2x daags 10 dagen lang, soms lukt het 2 weken maar tegen die tijd is het echt een strijd. Wat nu vooral het probleem is, is het niet goed eten van zijn blindedarmkeutels, zodat het blijft plakken aan zijn achterkant en zijn gewicht verlies. 

 

Bij Jip is Snot ook uitgesloten, dat was het eerste wat de dierenarts ook aandacht. Ik heb jaren terug een konijn gehad met snot, maar Jip snottert en niest niet, ook geen viezig neusje. Ik geef Jip (en de rest ook gelijk, baad het niet schaad het niet) nu wel extra gedroogde kruiden voor luchtwegen en weerstand van Rodentopia, gemixt met luzerne en andere kruidenmengsels. Naast regelmatig ook verse munt, origano en tijm uit de tuin.

 

Bij Indi wordt het brok inmiddels 's nachts opgegeten, en ze is gelukkig minder passief. sprint de ren uit zodra de deur open gaat om vers gras te eten. DA heeft alleen naar de snijtanden gekeken, naar mijn weten kan je alleen de kiezen redelijk beoordelen door diep in de bek te kijken met zo'n kijkertje, en goed beoordelen wanneer onder narcose. Althans dat is mij bij gebleven bij vorige konijnen met ernstige gebitsproblemen. Klopt toch? 

Nu was het een vaccinatie van 4 konijnen, waarbij ik naast Jip's longfoto wel Indi's slechte eetlust aangekaart heeft. Maar moet toegeven dat ik mn twijfels had bij deze dierenarts, wat ouder, misschien is een tweede afspraak met een andere dierenarts bij deze praktijk beter. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .