Ga naar inhoud

Gedrag konijn van bijna 2 jaar


Silke Burm

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Twee jaar geleden bij kerst heb ik een dwergkonijntje (ram) gekregen. Hij was toen 8 weken oud. Ik heb een groot buitenhok binnen gezet aangezien ik dat hok erbij kreeg. Ik woon alleen met 2 poezen, die het trouwens goed kunnen vinden met Stampertje (konijn). 

Hij loopt vaak, dagelijks, vrij rond in huis. Hij steekt af en toe iets uit maar geen al te erge dingen. 

Nu ik wil graag Stampertje tam maken, ik heb hem eerst alle ruimte gegeven om hem op zijn gemak te voelen maar nu is hij heel afstandelijk. 

Is het te laat om hem tam te maken of wat kan ik doen? Alle tips zijn welkom... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei TurboEnTwinkie:

mijn konijnen lopen ook binnen los maar soms laat ik ze alleen in bv de keuken, doe dan de deur dicht en ga bij ze zitten met een oude deken (voor als ze misschien op me plassen) dan komen ze meestal vanzelf bij me snuffelen en op m'n schoot zitten. 

Heb ik ook wel al eens gedaan maar hij vindt alles anders interessanter dan mij. Hij is voortdurend met iets anders bezig. Het is moeilijk om zijn aandacht te trekken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap wel dat je konijntje alles interessanter vind dan jou. Hij loopt aan je verhaal te horen niet echt vaak los. Zit hij de rest van de tijd in een hok? Konijnen horen een permanente ruimte te hebben van 3 a 4 vierkante meter. Dus dat betekent zoveel ruimte hebben dag en nacht. Zo kunnen ze lekker rondrennen en springen, ze zijn namelijk het actiefst rond middernacht en heel vroeg in de ochtend. Dan zit hij bij jou dus vast in een hokje waar hij niet veel kan. Lees onderstaande artikel eens over het houden van konijnen en het hebben van konijnen binnen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis

 

Voor het tam maken is het dus van belang dat je rekening houdt met de basisbehoeften van je konijn. Als hij genoeg permanente ruimte heeft dan kan je het beste gewoon in de ren gaan zitten, op een gegeven moment vindt hij jou ook echt wel interessant, zeker omdat hij de ren dan al wel kent. Als je ook zijn voedsel uit je hand laat eten, gaat hij jou als positief associëren, namelijk lekker eten. Zo worden konijnen tam. Tam betekent overigens niet dat ze opgepakt willen worden, konijnen zijn prooidieren en zal je dus nooit moeten oppakken alleen met medische indicatie. Ook niet alle konijnen vinden aaien leuk. 

 

Succes! Lees goed alle artikelen door en als je vragen hebt laat het ons vooral weten! 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden zei Miekmoek:

Ik snap wel dat je konijntje alles interessanter vind dan jou. Hij loopt aan je verhaal te horen niet echt vaak los. Zit hij de rest van de tijd in een hok? Konijnen horen een permanente ruimte te hebben van 3 a 4 vierkante meter. Dus dat betekent zoveel ruimte hebben dag en nacht. Zo kunnen ze lekker rondrennen en springen, ze zijn namelijk het actiefst rond middernacht en heel vroeg in de ochtend. Dan zit hij bij jou dus vast in een hokje waar hij niet veel kan. Lees onderstaande artikel eens over het houden van konijnen en het hebben van konijnen binnen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis

 

Voor het tam maken is het dus van belang dat je rekening houdt met de basisbehoeften van je konijn. Als hij genoeg permanente ruimte heeft dan kan je het beste gewoon in de ren gaan zitten, op een gegeven moment vindt hij jou ook echt wel interessant, zeker omdat hij de ren dan al wel kent. Als je ook zijn voedsel uit je hand laat eten, gaat hij jou als positief associëren, namelijk lekker eten. Zo worden konijnen tam. Tam betekent overigens niet dat ze opgepakt willen worden, konijnen zijn prooidieren en zal je dus nooit moeten oppakken alleen met medische indicatie. Ook niet alle konijnen vinden aaien leuk. 

 

Succes! Lees goed alle artikelen door en als je vragen hebt laat het ons vooral weten! 

Bedankt voor het delen van de artikels! Stampertje loopt eigenlijk hele dagen los in huis, zeker het laatste jaar omdat ik altijd thuis werk. Het eerste wat ik doe als ik opsta is zijn hok openen en als ik ga slapen is dat mijn laatste werk om terug te sluiten. Hij heeft in zijn hok ook wel ruimte genoeg denk ik, hieronder een foto van zijn hok. 

 

 

20210430_092911.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas lijkt dat inderdaad als genoeg ruimte, maar dat is het niet. Probeer maar eens de aantal vierkante meter uit te rekenen. Verdiepingen tellen niet mee met de ruimte. Wat veel mensen doen is er een ren om heen zetten als je niet wil dat ze zonder toezicht door je huis heen lopen. 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden zei Miekmoek:

Helaas lijkt dat inderdaad als genoeg ruimte, maar dat is het niet. Probeer maar eens de aantal vierkante meter uit te rekenen. Verdiepingen tellen niet mee met de ruimte. Wat veel mensen doen is er een ren om heen zetten als je niet wil dat ze zonder toezicht door je huis heen lopen. 

Oké dankjewel, ik ga het zeker eens bekijken! 

Ik ben ook aan het kijken om er een soortgenootje bij te zetten vanuit een konijnenopvang. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden zei Silke Burm:

Oké dankjewel, ik ga het zeker eens bekijken! 

Ik ben ook aan het kijken om er een soortgenootje bij te zetten vanuit een konijnenopvang. 

Houd er wel rekening mee dat als je een maatje erbij wil, je zeker het verblijf zal moeten uitbreiden.
 

Het hok op de foto is denk ik maar 1 vierkante meter daadwerkelijke leefruimte. Het lijkt groot, maar als je gaat kijken hoe nuttig de ruimte is voor een konijn, valt dat tegen. Een sprintje en wat binky's kunnen ze er niet in maken. Het is alsof je je leven lang in een badkamer of kleine studentenkamer moet wonen. Je kan drie stappen doen, languit liggen, languit staan, maar dat is het wel. Eigenlijk formaat gevangeniscel, zonder dat het konijn een crimineel is. Het is als je het vergelijkt met de kleine postzegelhokjes van 30+ jaar geleden inderdaad een verbetering, maar nog steeds ontzettend klein. Ik snap dus wel dat dat even wennen is, aan het beeld wat je waarschijnlijk mee kreeg van konijnen houden toen je opgroeide, tot waar we nu zijn qua wat minimaal nodig is voor konijnen.
Maar ja, die hokjes van vroeger kun je vergelijken met een legbatterij hokje voor een kip. Dat willen we ook niet meer. Ruimte is echt ontzettend belangrijk voor gezonde en gelukkige konijntjes, dus ik raad aan daar niet op te besparen 😄

Voor een koppel is 4 vierkante meter permanente leefruimte (op vlak terrein, verdiepingen tellen niet mee) nodig. En dat is minimaal. Hoe groter, hoe gezonder je konijnen en hoe beter de relatie onderling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden zei Silke Burm:

Oké dankjewel, ik ga het zeker eens bekijken! 

Ik ben ook aan het kijken om er een soortgenootje bij te zetten vanuit een konijnenopvang. 

Wel super dat je hem een maatje wilt gaan geven, konijnen zijn groepsdieren dus een maatje is ontzettend belangrijk.

Zie ook:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijn-samen-alleen

Ik raad je wel aan om hem dan in een opvang te laten koppelen, je kunt namelijk niet zomaar een ander konijn erbij zetten, ze moeten echt gekoppeld worden op een klik, net als wij mensen. In opvangen hebben ze veel ervaring met koppelen en dat scheelt je een hoop gedoe en risico op vechten. Daarnaast geef je een beestje dat daar is beland een mooi leven 🙂 Ook kun je voorkeuren qua uiterlijk en karakter doorgeven, daar houden ze dan rekening mee. Je zou misschien aan kunnen geven dat je graag een konijn erbij wilt dat tam is naar mensen toe/ veel contact zoekt. Grote kans dat Stampertje je dan ook meer opzoekt als hij ziet dat het contact tussen jou en zijn maatje goed is. 

Hier kun je een lijst met konijnenopvangen vinden:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

 

en hier kun je tips vinden voor het tam maken van je konijn;

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-maak-je-een-konijn-tam

 

Misschien kun je kijken voor een puppyren en die om het hok heen zetten? Of alleen een puppyren met een schuilhuisje erin. Dan hebben ze altijd voldoende ruimte ter beschikking.

Hier kun je een hoop voorbeelden van anderen vinden:

 

 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gewoon zo'n standaard traliekooi voor de konijnen maar ze moeten er alleen in als er echt niemand thuis is, dus s'nachts lopen ze ook los. Wij hebben ons hele huis bunny proof gemaakt en we merken ook dat ze s'nachts veel actiever zijn en daarom is het juist zo belangrijk dat ze s'nachts ook de ruimte hebben. En als je ze ook s'nachts los laat lopen, creëer je echt een hele goede band met de konijnen. Terwijl we slapen springt er soms zo maar een konijn op ons bed en dan gaan ze een beetje aan je snuffelen en op je klimmen en geloof me, dat is het schattigste ter wereld. 

 

Ik snap trouwens dat niet elk huis helemaal bunny proof gemaakt kan worden en je moet natuurlijk ook eerst je konijn goed zindelijk maken. Maar ik zou een ren aanraden dat is denk ik het makkelijkst. 

aangepast door TurboEnTwinkie
De zin was een beetje apart haha
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zindelijk is hij gelukkig wel! Heel af en toe vind ik een keutel maar is miniem. 

Ik ga bekijken voor een uitbreiding van het hok, al heb ik niet zo heel heel plaats maar ik wil de band met mijn konijn aansterken dus maak ik er graag plaats voor. 

Ik heb al een mail gestuurd naar een opvang vanuit de lijst. Hopelijk is er een geschikt maatje voor Stampertje!! 

 

Ik laat hem zoveel mogelijk vrij maar als er niemand in de buurt is bv als ik slaap dan begint hij aan de zetels te krabben en bijten.. Vandaar ik hem ´s nachts in zijn hokje steek, maar hier komt dus een uitbreiding van 🙂

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .