Ga naar inhoud

Altijd bijten in vingers (geen agressie)


Bunnybabys

Aanbevolen berichten

Ik heb net een gezellig koppel in huis. Maar de voedster bijt altijd in mijn vingers, ook zonder eten erin...

 

Weet iemand of dit iets is? Grooootse honger? Gedrags-dingetje? Of iets anders?

 

Het lijkt niet op (hok)nijd. Ze komt vrolijk op me af, aaien wilt ze nog niet, dan rent ze gauw weg. Maar als ze vingers/handen ziet, bijt ze erin. Vaak heb ik dan eten erin, dus misschien snapt ze het nog niet helemaal.

 

Ze is een volwassen konijn, mocht dat iets toevoegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago zei Bunnybabys:

Ik heb net een gezellig koppel in huis. Maar de voedster bijt altijd in mijn vingers, ook zonder eten erin...

 

Weet iemand of dit iets is? Grooootse honger? Gedrags-dingetje? Of iets anders?

 

Het lijkt niet op (hok)nijd. Ze komt vrolijk op me af, aaien wilt ze nog niet, dan rent ze gauw weg. Maar als ze vingers/handen ziet, bijt ze erin. Vaak heb ik dan eten erin, dus misschien snapt ze het nog niet helemaal.

 

Ze is een volwassen konijn, mocht dat iets toevoegen.

Ik had dit eerst ook met 1 van mijn konijnen, maar dat ging vanzelf weg

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Uit dit artikel:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/gedragsproblemen-bij-konijnen


 

Citaat

 

Konijn bijt in vingers


Een vraag die we heel vaak voorbij zien komen bij de wat nieuwere konijnenbaasjes, die een jong konijn in huis hebben gehaald. Het konijn bijt in de vingers van het baasje.

Konijnen hebben de ogen aan de zijkant van hun hoofd staan, daardoor kunnen ze heel veel zien, maar niet het gebied net voor hun neus. Meer informatie over wat een konijn ziet lees je in dit artikel. Wat precies voor hun neus zit kunnen konijnen niet zien, maar alleen horen, ruiken en /of proeven.

Jouw vingers zullen een bepaalde geur hebben. Dat kan de geur van andere huisdieren die je geaaid hebt zijn, maar vaak is het de van het voedsel dat je net gegeten hebt, of de zeepsoort die je gebruikt. En laten zeepsoorten nou vaak bloemen, fruit of noten geurtjes hebben. Best aantrekkelijke geurtjes voor jouw konijn. Dan denkt jouw konijn aaaah dat ruikt lekker, eten! En hap!

Dit gedrag is niet echt af te leren. Straf een konijn ook niet omdat het in deze situatie in jouw vingers bijt, het komt namelijk niet vanuit een boze bedoeling bij het konijn. Het is heel normaal konijnengedrag om zo de wereld te ontdekken. Wat je met dit soort gedrag zou kunnen doen is kijken of je het kan sturen, kan ombuigen naar iets wat geen pijn doet bij jou. Je zou dus voor afleiding kunnen zorgen. Als jouw konijn vaak in je vingers bijt als je bijvoorbeeld op de bank zit, zorg dan dat daar wat knaaghout of knaagspeelgoed zoals een wilgenspeeltje in de buurt ligt. Als hij dan naar je toe komt, geef hem dat dan om te knagen, zodat hij afgeleid is van je vingers.

En houd je vingers niet zomaar voor de neus van een konijn om ze er aan te laten snuffelen. Konijnen zijn geen honden, en je kan van een konijn dus ook niet dezelfde reactie verwachten als van een hond. Als je een konijn wil benaderen, doe dat dan vanaf de zijkant, waar ze je goed kunnen zien.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .