Ga naar inhoud

Paniekaanval bij Mads


marike80

Aanbevolen berichten

Zo nu en dan kan Mads een behoorlijke paniekaanval hebben, met als gevolg dat ie als een gek door de ren heen rent en zelfs het hek verplaatst door ertegen op te rennen/botsen.

Vandaag deed ik het gordijn open, en tikte iets aan dat kennelijk erg eng klonk.( al gebeurd het wel vaker.)

Dat was dus genoeg om Mads, totaal in paniek te krijgen, en al slippend en glijdend als een gek door de ren, overal tegenop te botsen. 

Als je hem dat probeert te benaderen om hem gerust te stellen, kun je niet eens in de buurt komen.

En dat terwijl Maya toekijkt en zich afvraagt wat er nu weer gebeurt.

Het vreemde is, het komt uit het niets en is ook zo weer over, alsof er een knop omgezet word.

Mijn vraag is nu:

Hebben jullie konijnen dat ook? 

En hoe stel ik hem gerust?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken het niet van mijn konijnen. Ik heb er wel een die slechtziend is, die bijt als ze je niet aan zag komen. 

Heb je het idee dat Mats wel had gemerkt dat je er was?

Ik zou hem denk ik met rust laten tot hij weer gekalmeerd is. Als je in zo'n situatie niet in de buurt kunt komen, dan maak je het hooguit erger met alles wat je doet. Heeft hij plekjes waar hij weg kan kruipen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen hebben dit niet, maar ik kan me voorstellen dat het vervelend is om hem elke keer zo in paniek te zien. Misschien kun je naar de dierenarts gaan en kijken of ze hem iets kalmerends kunnen voorschrijven? Ik heb wel eens van kalmerende druppels gehoord, Bach Rescue Remedy, dacht ik zo. Ik weet niet of je die gewoon zomaar mag geven en of dit wel de juiste situatie ervoor is, dus zou daar wel even contact met je dierenarts mee opnemen. Maar ik bedoel, als het zou kunnen werken is dat mooi meegenomen. En anders misschien kruiden zoals kamille? Werkt vaak ook rustgevend. Ik weet niet of het veel doet, maar het valt misschien te proberen. Anders gewoon zorgen dat ze op een zo rustig mogelijk plekje staan denk ik.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in het verleden wel eens gedacht dat Mads blind zou kunnen zijn.

Dit vooral omdat hij heftiger op geluid reageert dan Maya.

Als ik hun eten of snoepjes in de ren doe, lijkt hij ze soms niet te zien, terwijl Maya er boven opduikt. 

Hij gebruikt dan echt zijn neus. ( en mist ze dan nog  🙄)

Ze moeten binnenkort toch naar de dierenarts, dan kan ze dat meteen meenemen.

De paniekaanvallen gebeuren gelukkig niet heel vaak, het is alleen dat ze zo heftig zijn.

Denk dat kamille zo wie zo wel een goed idee is, misschien als thee?

Heb 2 drinkbakjes, dus als ik er 1 vul met kamillethee, kunnen ze zelf kiezen. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Charlie is slechtziend, en was daardoor agressief naar alles en iedereen. Aan één kant reageert ze nergens op met dat oog, pas als je haar wimper aanraakt. Ze heeft ook regelmatig uitvloeiing uit dat oog. De dierenarts heeft van alles onderzocht, maar geen oorzaak kunnen vinden. Ik heb mijzelf aangeleerd om altijd de konijnen te groeten als ik aan kom lopen, dan zorgt ze dat ze met haar goede oog naar mij kijkt of hoort ze het in ieder geval al. En dan gaat het prima.

Heel soms bijt ze nog wel eens, als ik haar uit de hand wil voeren. Volgens mij ziet ze dan soms gewoon echt niet waar het lekkers is, en wat mijn hand is, en hapt ze gewoon als een piranha in de rondte. Soms dus in je vinger 😅

 

Maar het rennen zoals jij omschrijft ken ik meer van als ze echt ergens heel erg van schrikken, soms bij een vuurwerkknal ofzo. Zeker niet iets wat je regelmatig of dagelijks ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zo sneu voor zo'n konijn, hè, als er zo'n paniek uitbreekt. Vooral als je niet weet wanneer en waarom het gebeurt. 

Heel heel soms is er paniek na een harde knal (hier wordt soms de geluidsbarrière doorbroken door militaire vliegtuigen) en gelukkig helpt het tot nu toe altijd als ik dé sleutelwoorden op de normale manier zeg "lekkers?" of "spelletje?" of hun naam vragend uitspreek (dan komen ze altijd aanrennen voor aandacht, spelletjes of lekkers), blijkbaar zijn ze dan nog net wel bereikbaar. Ik zorg wel altijd dat ik een paar meter uit de weg blijf, als dat lukt tenminste. 

 

Wat @Evee altijd doet vanwege Charlie's slechte zicht met haar komst aan te kondigen, doe ik ook met alle beestjes. Zelfs met de kinderen, want die kunnen soms zo geconcentreerd bezig zijn (vooral als ze een spannend boek lezen) dat ze zich rot schrikken als je ineens opduikt (was sommige broertjes en zusjes nu juist vreselijk leuk vinden 🙂 )

 

Kamille vinden konijnen vers en als gedroogde bloemen ook vaak lekker. Ik geef de gedroogde bloemetjes bij hun mengelmoesje van kruiden/blaadjes/bloemen af en toe. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als mijn konijnen dutjes doen en ik vergeet op twee meter afstand van de ren tegen ze te praten dan schrikt de ene ook wakker en rent stampend en angstig naar de hoek waar ik niet kan komen. Je ziet m dan mokken, heel langzaam wakker worden. Maar eten geven is dan een heel slecht plan. Dat kan echt pas een kwartier later als ie echt wakker is 😅 

Dus misschien dat het helpt als je meer tegen ze praat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook met eentje van de vier. Soms zomaar grote paniek. En soms ook als ik denk ojee, dat wordt schrikken is er ook niet aan de hand. 

Ik praat werkelijk altijd tegen ze als ik aan kom lopen. En ik heb een speciaal maniertje van fluiten wat ze feilloos kennen. Zo kondig ik mezelf of beweging altijd aan. (dit ook gewend van mijn paard en ondertussen een tweede natuur geworden met alle andere dieren hier 🙂 )

Dit werkt eigenlijk altijd heel goed. En op het moment dat er toch paniek is, praat ik of fluit ik eventjes en is de angst zo weer doorbroken want dan wil ie weten wat ik heb of doe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .