Ga naar inhoud

Diarree


Rosaliescout

Aanbevolen berichten

Goede morgen, 

 

Ik hoop dat ik dit in het goede topic zet!

 

Ik heb al jaren een konijn met diarree klachten. Ben meerdere malen naar de dierenarts geweest. Ook konijn kundige. Heb medicatie mee gekregen. En een röntgen foto laten maken. Maar niemand ziet iets of kan mij vertellen waar de klachten vandaan komen!! 

 

Ik heb zelf het voer een paar keer gewisseld kijken of dat hielp. En veel minder brok gaan geven. Maar alles lijkt zo hopeloos!! Want niks helpt! 

 

Heeft er iemand ideeën of tips wat het zou kunnen zijn. Of wat ik nog zou kunnen proberen? 

 

Groetjes Rosalie 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Evee:

Wat geef je precies voor voeding? En dan niet alleen brok, maar hoeveel hooi eet hij? Geef je extratjes?

Is megacolon al wel eens bekeken als mogelijke oorzaak?

Zijn de keutels al getest op parasieten?

 

Hij krijgt nu Beaphar adult. En het is nooit een hooi eter geweest! Hij eet het minimaal. Kruiden zoals bijvoorbeeld brandnetel geef ik wel eens dat vind hij wel lekker. 

 

Er is eigenlijk nooit gekeken naar parasieten of andere oorzaken. Vaak voelde ze alleen de buik en kreeg ik pijnstilling mee. Zelfs van de konijn kundige!! 

 

Heel af en toe krijgt hij een yoghurt drop omdat hij dit erg lekker vind. Maar ik probeer dit heel minimaal te doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de yoghurt drops schrappen dat is echt ontzettend slecht voor de darmflora van konijnen. En ik zou echt zorgen dat er echt een goed vezelrijk dieet komt, een konijn hoort zijn eigen formaat in los hooi per dag te eten. Hooi is echt het hoofdvoedsel, brok moet je zien als een vitaminepilletje tegen te korten.

Langdurig te weinig vezels helpt de gezonde darmflora echt om zeep, en kan chronisch diarree veroorzaken. Je hebt kans dat dat dus het geval is. Ik zou dus echt gaan inzetten op hooi, hooi en nog eens hooi.

 

Wat betreft keutelonderzoek, als je vraagt of je wat verse keutels (liefst ook blindedarmkeutels mocht je die vinden) kan langsbrengen bij de dierenarts voor onderzoek, dan is dat meestal wel mogelijk. En dat is een vrij makkelijk onderzoek, je konijn hoeft er namelijk niet voor mee naar de dierenarts toe 😉

 

Maar ik vermoed dat het in dit geval komt door te weinig vezels in de voeding, en dat goed hooi eten echt al een verschil kan maken.

 

Informatie over hooi:

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hooi

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hooi-soorten-voor-konijnen

 

Informatie over voeding en de juiste balans vinden:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voeding-van-een-konijn

 

 

 

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden zei Punky punk:

Wat ik meteen denk als ik dit zo lees is dat je konijn meer hooi moet eten. Vers gras kun je ook aanbieden. Laat op 1 of andere manier je konijn meer hooi eten. Dat is een eerste stap en dan kunnen we verder kijken.

Maar vers gras kan je beter niet aanbieden als het konijn al diarree heeft! Dat moet je echt opbouwen om darmproblemen te voorkomen. Stimuleren om meer hooi te eten is zeker belangrijk. Ik zou dat nu proberen door een paar dagen geen brokjes of echt maar enkele brokjes te geven en verschillende soorten hooi aan te bieden. Kruidenhooi in verschillende smaken, bloemenhooi, timothy hooi... Gedroogd gras (uit de webwinkel) vindt mijn slechte hooi eter ook lekker, dat zou je ook kunnen proberen. Wel goed opletten dat het beestje blijft eten ivm de darmen die moeten blijven werken. Als dit na enkele dagen geen verbetering van ontlasting oplevert dan kan je beter de ontlasting laten onderzoeken op parasieten als wormen, coccidiose, etc... Gebitsproblemen zijn ook uitgesloten door de dierenarts?

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago zei Jamesthebunnybutler:

Maar vers gras kan je beter niet aanbieden als het konijn al diarree heeft! Dat moet je echt opbouwen om darmproblemen te voorkomen. Stimuleren om meer hooi te eten is zeker belangrijk. Ik zou dat nu proberen door een paar dagen geen brokjes of echt maar enkele brokjes te geven en verschillende soorten hooi aan te bieden. Kruidenhooi in verschillende smaken, bloemenhooi, timothy hooi... Gedroogd gras (uit de webwinkel) vindt mijn slechte hooi eter ook lekker, dat zou je ook kunnen proberen. Wel goed opletten dat het beestje blijft eten ivm de darmen die moeten blijven werken. Als dit na enkele dagen geen verbetering van ontlasting oplevert dan kan je beter de ontlasting laten onderzoeken op parasieten als wormen, coccidiose, etc... Gebitsproblemen zijn ook uitgesloten door de dierenarts?

 

Iedereen bedankt voor de reacties!!!

 

Mijn plan voor nu is hoeveel brok ik geef rap te gaan minderen. En verschillende hooi aanbieden. Hopelijk is dit de gouden oplossing! 

 

Af en toe moeten er wat kleine haakjes bij hem weg gehaald worden. Maar dit staat niet in verband met de diarree. Als ze geslepen zijn heeft hij er ook last van. 

 

Maar voor nu is het gebit gelukkig prima! 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Rosaliescout:

Af en toe moeten er wat kleine haakjes bij hem weg gehaald worden. Maar dit staat niet in verband met de diarree.

Het kan wel komen dat de haakjes verminderen als hij weer goed hooi gaat eten. Door veel hooi te eten slijten de tanden goed af. Misschien ben je daar dan ook vanaf! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad wat iedereen hier al aangeeft is echt volledig gaan focussen op hooi. Er zijn veel verschillende proef pakketten te krijgen met hierin verschillend hooi. Zo kan je konijn zelf proeven wat het lekkerste is. 

Daarnaast is het belangrijk om dit in grote hoeveelheden aan te gaan beden. Speel er spelletjes mee, bied het op verschillende manieren aan. 

 

Als je konijn op een gegeven moment overal hooi tegen komt, kan dit ineens de stimulans zijn dat hij begrijpt dat hij er misschien toch iets mee moet gaan doen. 

 

Je kunt ook eens hooithee maken, dan went hij ook een beetje aan de smaak. Of ga eens in de keuken aan de slag en maak een lekkere hooi-lekkernij. 

Als je je konijntje dan toch een snoepje wilt geven: probeer eens de loops van selective naturals. Deze zijn gemaakt met timothyhooi. 

 

Verder probeer ook lekker de kruiden die je konijn lekker vind door het hooi te mixen. Zo is er een kans dat hij tijdens het zoeken naar de kruiden, per ongeluk toch wat hooi eet en misschien denkt dat het toch niet zo slecht is. 

 

Succes! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .