Ga naar inhoud

Takken van de kersenboom


RUUDV

Aanbevolen berichten

Ik geloof het wel. Ik heb wel eens iets opgevangen over iets met bacterien, dus dat je ze eerst moet invriezen. Maar weet niet of dat klopt. 

 

O, ik heb het even opgezocht. Pruimenbomen mag niet. Dat is een steenvrucht en dat is giftig. Ook de takken en bladeren

aangepast door Hallo Hoi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Veilige soorten knaaghout

 

 

Niet al het hout is veilig om aan konijnen te geven. Er zijn zeker ook giftige soorten! Zorg dat je er zeker van bent dat je een veilige soort knaaghout aanbied, zeker als je het zelf uit de natuur haalt. Van onderstaande boomsoorten is het veilig om takken en bladeren als knaagmateriaal te geven. Geef alles wel met mate, te veel van hetzelfde is niet goed.

 

 

 


Van onderstaande soorten is het veilig om hout aan de konijnen te geven:
Appelboom (geen sierappel)
Bamboe
Beuk (beukennootjes wel met mate!)
Berk
Eik (met mate ivm looizuur)
Els
Hazelaar (hazelnoten wel met mate!)
Perenboom
Populier
Tamme kastanje (kastanjes wel met mate!)
Wilg (alle soorten)

 

 

Fruitbomen

De meeste fruitbomen zijn veilig, met één belangrijke uitzondering: Let op dat je geen vruchten, pitten of takken geeft van steenvruchten (oa. pruimen, perziken, kersen, abrikozen, avocado's, olijven, dadels, walnoten en mango's).

 

Er zitten giftige stoffen in de planten en vruchten van steenvruchten waar konijnen niet tegen kunnen. Cyanogene glycosiden, deze stoffen worden omgezet in het konijnenlijfje naar oa cyanide. In de meeste gevallen merk je het pas nadat ze er meerdere keren of echt grote hoeveelheden van gegeten hebben. Het veroorzaakt ademhalingsproblemen, hartstilstand, kreupelheid, en schildklierproblemen.

 

De enige uitzondering wat betreft steenvruchten zijn rijpe kersen, die mogen konijnen wel (maar wel met mate).

 

Verder zitten deze stoffen ook in vlierbessen, onbewerkt lijnzaad, amandelen en cassave. En in de pitten van appels en peren.

 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .