Ga naar inhoud

Laten inslapen?


Hallo Hoi

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

 

Ben een tijdje niet meer online geweest. Maar ik ben weer terug en heb een vraag. Pluis heeft al heel veel meegemaakt qua dierenarts bezoeken. Maar het wordt steeds erger. Pluis heeft haken op haar kiezen. Ze zijn vrij scherp, en elke 2 maanden laten we ze bijslijpen. Maar het gaat steeds slechter met het herstel. Laatste keer heeft ze 2 dagen niks gegeten en heeft ze bijna niet bewogen. Mijn ouders zien het niet zo zitten om dit elke keer zo te doen. De kosten lopen hoog op, en Pluisje lijdt eronder. Wij zijn al een tijdje opzoek naar een huisje voor Pluis. Maar wij zijn gisteren bij de da geweest, en die voelt een gezwel. De vorige keer (2 maanden geleden) voelde ze het ook al. Maar ze dacht aan een voedselophoping. Maar nu heeft ze er daadwerkelijk pijn aan. Je mag haar niet aanraken, en de pijn maakt haar soms wat aggresief. Ze willen haar eigenlijk opereren, om te kijken wat het is, en als het een gezwel is dit weg te halen. Maar wij zien dit niet zo zitten. Niet vanwege de kosten en niet omdat we Pluisje dit weer aan willen doen. Weer die stress, weer die pijn. En haar castratie is bijna haar dood geworden dus wij vinden het doodeng. We zitten in een dilemma. We kunnen Pluisje in ieder geval niet houden. We gunnen haar een maatje met meer ruimte. Maar die iemand moet dus bereid zijn om te koppelen, konijnen binnen te willen, haar laten helpen aan dat gezwel, en elke 2 maanden haar tandjes laten slijpen. En dus ook voor de kosten op willen draaien. Let op: de tandjes kosten ongeveer 100 euro, voor consult, narcose en medicatie. Dat betekent dus 50 euro per maand. Dat is niet niks.

Of wij willen kijken, als we geen nieuw plekje vinden, of we haar in kunnen laten slapen. Wij gunnen haar dit niet, en zelfs mijn ouders zien nu in dat ze steeds minder gelukkig is. Wat moet ik doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op basis van dit verhaal (waar wel wat onduidelijke details inzitten) zou ik haar laten euthanaseren. Mocht je dat (nog) niet willen, dan zou ik voor een second opinion naar een andere dierenarts gaan. Een andere narcose zou wellicht het herstel makkelijker kunnen maken bijvoorbeeld. Op dezelfde weg doorgaan doe je haar duidelijk geen plezier mee en lijkt me daarom niet zinvol. De kans dat je een nieuw baasje zal vinden vanuit deze situatie lijkt me ook nihil, bovendien zal dat niks veranderen aan de reactie op de narcose. Je verhaal over het gezwel is te vaag om iets zinvols over te zeggen.

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei Dollie:

Op basis van dit verhaal (waar wel wat onduidelijke details inzitten) zou ik haar laten euthanaseren. Mocht je dat (nog) niet willen, dan zou ik voor een second opinion naar een andere dierenarts gaan. Een andere narcose zou wellicht het herstel makkelijker kunnen maken bijvoorbeeld. Op dezelfde weg doorgaan doe je haar duidelijk geen plezier mee en lijkt me daarom niet zinvol. De kans dat je een nieuw baasje zal vinden vanuit deze situatie lijkt me ook nihil, bovendien zal dat niks veranderen aan de reactie op de narcose. Je verhaal over het gezwel is te vaag om iets zinvols over te zeggen.

Over dat gezwel weet ik verder ook niks. De dierenarts heeft geen idee of het uberhaupt een gezwel is. Het enige wat ze weet is dat het op of in de blinde darm zit. Maarja, welke dierenarts zou haar nu willen laten inslapen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn met een mogelijk gezwel, chronische gebitsproblemen en een telkens verslechterend herstel dat bovendien niet bij het huidige baasje kan blijven en daarom effectief eigenlijk nergens terecht kan want hoeveel mensen willen een konijn met bovenstaande problematiek adopteren? Ik kan me echt niet voorstellen dat ze daar enorme (gewetens)bezwaren tegen kunnen hebben. 

 

De slagingskans van een darmoperatie is vrij klein bij een konijn overigens.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, ik ga contact opnemen en kijken of ik een dierenarts kan vinden die haar wil laten gaan. Ik ga het wel snel doen. Mijn ouders gaan binnenkort verbouwen, en dan zou ze een maand naar een kennis gaan. Maar dat ga ik haar niet aandoen. Dus nog even de tijd nemen om afscheid te nemen en dan zo snel mogelijk haar uit haar lijden verlossen. Nu nog hopen dat mijn ouders er ook achter staan. Ze willen haar niet kwijt, maar zien wel in dat het zo eigenlijk niet langer kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar.

 

Voor een second opinion kan je een andere dierenarts opzoeken. Maar als je denkt dat inslapen het beste voor haar is kan je dat ook gewoon met je huidige dierenarts bespreken. Dat die haar wil opereren wil niet zeggen dat hij/zij er niet voor open staat om Pluisje in te laten slapen. Best kans dat deze dierenarts inslapen nog niet ter sprake heeft gebracht omdat hij/zij nog wel een mogelijkheid ziet met opereren en jou zoveel mogelijk wil aanbieden om Pluisje proberen beter te krijgen. Het is niet altijd zwart/wit dat óf doorbehandelen en opereren het beste is, óf in laten slapen. Soms zijn beide keuzes ‘goed’. Jouw dierenarts kent Pluisje, hoe ze steeds herstelt en wat ze heeft, dus ik zou jouw gedachte om Pluisje in te laten slapen zeker met jouw eigen dierenarts bespreken. Dat is helemaal niet raar.

 

Sterkte er mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn moeder heeft gebeld, en de dierenarts stemt ermee in. waarschijnlijk gaan we maandag of dinsdag. morgen vond mijn moeder een beetje kort dag ivm afscheid nemen. en van het weekend vieren we de verjaardag van mijn ouders. ik had verwacht dat het wel mee ging vallen, maar nu het zo dichtbij komt heb ik het er moeilijk mee. ik ga haar zo erg missen, maar ik weet dat het beter is voor haar...

  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

large.IMG-20191228-WA0002.jpeg.d0b580fbb28a636464824d5667dcd583.jpeg

en zo vaak zie ik haar niet nu ik niet meer thuis woon. maar altijd als ik thuis kwam was ze er. en ik weet nog zo goed, dat toen ik te horen kreeg dat Rakker kwam te overlijden ik naar haar toe liep. en dat ze zich heel lief liet oppakken. alsof ze wilde zeggen, kom maar bij mij. ik troost je wel. en nu is ze er niet om mij te troosten. ik zie haar morgenmiddag. en heb dan tot zondagavond nog de tijd om haar te knuffelen, en dan zal ik haar moeten laten gaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

We gaan maandag middag. Maar voor nu eet ze niet zoveel. Ik wil haar graag laten eten, en ik heb nog vitakraft kräcker in huis, maar dat is voor hamsters. Mag ik haar dat geven? Ik weet dat het niet zo goed is. Maarja als ze maandag toch al naar de da gaat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden zei Hallo Hoi:

We gaan maandag middag. Maar voor nu eet ze niet zoveel. Ik wil haar graag laten eten, en ik heb nog vitakraft kräcker in huis, maar dat is voor hamsters. Mag ik haar dat geven? Ik weet dat het niet zo goed is. Maarja als ze maandag toch al naar de da gaat...

Dat mag je niet zeggen! Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago zei Hallo Hoi:

We gaan maandag middag. Maar voor nu eet ze niet zoveel. Ik wil haar graag laten eten, en ik heb nog vitakraft kräcker in huis, maar dat is voor hamsters. Mag ik haar dat geven? Ik weet dat het niet zo goed is. Maarja als ze maandag toch al naar de da gaat...

Ik zou het niet doen. Het is niet echt gezond spul, en je wilt niet dat ze er nog net buikpijn van krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Marjoleink:

Ik zou het niet doen. Het is niet echt gezond spul, en je wilt niet dat ze er nog net buikpijn van krijgt.

Dat heeft ze al.... maar ik kijk het wel even aan. Ze eet nog een beetje. Als het morgen trouwens nog goed gaat dan gaan we fotos maken. Heb een plekje gereserveerd voor een fotoshoot. Desnoods maar een paar foto's. Gewoon als aandenken. Maarja dan moet het wel goed gaan. Als ze te ziek is dan ga ik liever naar de dierenarts dan naar de fotoshoot. En ze ligt nog relaxed. Normaal als ze veel pijn heeft is ze onrustig. Dus ik hoop dat ze niet al te veel pijn heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een fotoshoot? Begrijp ik het nu goed dat je een doodziek diertje met (buik)pijn ergens mee naar toe wilt nemen om in een kunstmatige setting foto's van haar te laten nemen of bedoel je dat je in haar eigen vertrouwde omgeving foto's laat/gaat maken? Ik hoop toch echt het laatste, want reizen is zo goed als nooit relaxed voor konijnen en doe je alleen als het niet anders kan. 

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .