Ga naar inhoud

Onredelijke fokker?

HupselFlupsel
 Delen

Aanbevolen berichten

Beste Bunnybunchers,

We hadden vandaag een konijn gereserveerd bij een fokker. Kinderen helemaal blij en keken er helemaal naar uit, helemaal verliefd op het konijntje.

Nu mogen we het vrouwtje ineens niet meer ophalen, want ons mannetje was nog niet gecastreerd. Nu is ons mannetje nog maar 8 weken en de andere fokker waar we ons mannetje hebben opgehaald zeiden dat hij prima samen kon met dat vrouwtje wat we gereserveerd hadden voor nog een paar weken en dat het wel goed zou gaan als we hem op 4/5 maanden zouden laten castreren. We willen zo'n jong konijntje ook absoluut niet eerder castreren, want dat lijkt ons erg zielig voor zo'n jong mannetje.

De kinderen zijn nu heel verdrietig en nu moet ik op zoek naar een ander vrouwtje, aangezien de fokker ons het vrouwtje überhaupt niet meer mee wil geven nu omdat 'het vertrouwen weg is'.

Is deze fokker nou zo onredelijk? Hebben jullie nog informatie waarmee we haar wel zouden kunnen overtuigen? Onze kinderen willen heel graag dat specifieke konijntje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze fokker komt mij juist bijzonder verantwoordelijk over voor een fokker! 

Zo'n jong konijntje kun je inderdaad nog niet castreren, maar een konijntje erbij heeft nog weinig zin. Ze moeten namelijk met 10 weken uit elkaar, want dan worden ze vruchtbaar. De ram kan meestal met een week of twaalf gecastreerd worden en dan moeten ze nog twee weken na castratie apart blijven, omdat de ram niet direct onvruchtbaar is.

Het beste is je rammetje laten castreren zodra dat kan en hem dan zelf een vriendin uit laten zoeken bij een goede opvang. Het is juist erg goed van deze fokker en een geluk bij een ongeluk voor jullie. Anders hadden jullie straks letterlijk in de nesten gezeten en dat is geen pretje, zeker niet met een veel te jonge voedster.

• Mee eens! 10
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel eerlijk? Ik denk dat deze fokker je een heleboel gedoe heeft bespaard.

Je konijnen hadden met 10 weken uit elkaar gemoeten, anders had je grote kans op een nestje. Maar dan moeten ze dus alleen zitten tot je rammetje gecastreerd is, dat kan overigens wel eerder dan 4/5 maanden. Maar dan kun je ze pas weer koppelen als ze 16 weken zijn (en minimaal twee weken na de castratie). Dan heb je kans dat se elkaar niet aardig vinden,en dan zit je met twee konijnen die niet samen kunnen. Dus deze fokker heeft wel gelijk vind ik, hoe sneu het ook is voor je kinderen.

Misschien kun je overwegen om je rammetje met 12 tot 14 weken te laten castreren, en een afspraak te maken bij een goede konijnenopvang voor als hij 16 weken is. Daar zitten allemaal leuke konijntjes, en ze kunnen dan kijken met welke voedster jouw ram overweg kan.

• Mee eens! 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien juist  een goede fokker al zou je het vrouwtje wel mogen halen, konden ze maar 2 weken maximaal bij elkaar en dan moest je ze daarna scheiden.

wat ik zou doen is wachten totdat je het mannetje gaat castreren, dan weer 2 weken wachten en dan laten koppelen bij een konijnenopvang. daar kan je ook nog een paar konijntjes uitkiezen en dan kijken ze welk vrouwtje  het best bij jou mannetje past. ze zijn best kieskeurig, maar het is bij mensen ook niet zo dat ze bij een random vrouw gaan trouwen. 

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als we hem eerder laten castreren ze twee weken uit elkaar zouden halen, zou het dan wel goed gaan? Want dan kan ik haar nog bellen met dat voorstel.

Ik vind het sowieso nogal wat om als 'niet te vertrouwen' bestempeld te worden. Ja, we hadden eerst gezegd dat we haar bij het mannetje wilden zetten tot ze een nestje had en daarna het mannetje castreren en toen werd de fokker boos. Maar nu hebben we al beloofd de ram te laten castreren enzo en geen nest te doen dus ik snap haar probleem niet zo...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, goed dat je hier terecht bent gekomen, want we gaan je het eerlijke verhaal vertellen. Hou je vast, want dit is iets héél anders dan wat je te horen krijgt van fokkers of dierenwinkels, want het grote verschil is dat we op BunnyBunch altijd uitgaan van het konijnenbelang. Jawel, dik gedrukt, omdat dit alle verschil maakt voor het omgaan met konijnen.

"Fokker onredelijk": vanuit welk perspectief bekeken? Deze fokker heeft iets uitzonderlijks gedaan, namelijk in het belang van het ukkie besloten dat ze nu niet verkocht kon worden aan jullie. Onbedoeld misschien heeft de fokker jullie behoed voor heel veel ellende. Dat zie je bijna nooit. Dat deze fokker desalniettemin te jonge ukkies verkoopt die met ongeveer alle konijnen samen kunnen, omdat ze de wereld nog niet begrijpen en nog geen eigen karakter hebben ontwikkeld, laten we maar even buiten beschouwing. 🙂 

Dus nu hopen we dat we jullie met alle informatie die we tot onze beschikking hebben, kunnen overtuigen van een andere keuze dan een ukkie bij een fokker/winkel te kopen. 😁

Niet schrikken dat je overladen wordt met informatie, lees het rustig door, laat de logica tot je doordringen, als er vragen zijn, stel die dan hier alsjeblieft. 

Tips voor beginnende konijnenbaasjes
https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

10 veelgemaakte fouten bij het houden van konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/10-fouten-bij-het-houden-van-konijnen

Een konijn uit de dierenwinkel
https://www.bunnybunch.nl/informatie/dierenwinkel-konijn

Tips voor het maken of kopen van een konijnenhok (huisvesting algemeen)
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenhok-kopen-maken-tips

Castratie en sterilisatie bij konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

Koppelen van konijnen (partnerkeuze, koppelmethodes enz)
https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

• Mee eens! 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei HupselFlupsel:

Maar als we hem eerder laten castreren ze twee weken uit elkaar zouden halen, zou het dan wel goed gaan? Want dan kan ik haar nog bellen met dat voorstel.

Ik vind het sowieso nogal wat om als 'niet te vertrouwen' bestempeld te worden. Ja, we hadden eerst gezegd dat we haar bij het mannetje wilden zetten tot ze een nestje had en daarna het mannetje castreren en toen werd de fokker boos. Maar nu hebben we al beloofd de ram te laten castreren enzo en geen nest te doen dus ik snap haar probleem niet zo...

Nee, niet doen. Dit is niet in het belang van het konijntje dat je nu al hebt of het konijntje dat je erbij wilt halen. Ik weet niet hoe oud de kinderen zijn, maar hun wens mag mijn inziens niet gaan boven het konijnenbelang. Klinkt misschien niet aardig, maar kinderen kun je iets uitleggen en leren, de konijnen niet. Wellicht lijkt een nestje leuk voor de kinderen, maar dat is het niet en ook niet voor de konijnen.

Algemene informatie over voortplanting en fokken van konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/voortplanting-en-fokken-van-konijnen

aangepast door JokeC
aanvulling
  • Mee eens! 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei HupselFlupsel:

er is een kans dat het goed gaat maar die is heeeeeel klein.  u kan toch ook  niet bepalen wie de vrouw/man voor u kinderen word.  een konijn kan gaan vechten met het andere konijn als het niet met elkaar klikt. het kan zelfs zover gaan dat het vechten de dood voor een konijntje is. ga naar de opvang en met een speed date of koppelvakantie kan hij een maatje vinden die hij leuk vinden. en als de konijnen blij en lekker klef zijn vinden u kinderen dat ook wel leuk denk ik. 

• Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is belangrijker dat je konijn zijn eigen maatje kiest dan dat je kinderen dat kiezen. Echt, konijnen zijn niet zo gemakkelijk dat je ze wel even samen zet. Het moet klikken en ze kunnen erg kieskeurig zijn. Als je straks met twee knokkende konijnen zit die je met allerhande verwondingen naar de dierenarts moet brengen, er eentje om moet ruilen bij de opvang omdat ze echt niet meer samen kunnen.. hoe leuk is dat voor de kinderen? En de konijnen.. 

Laat het even rustig bezinken allemaal. Jij en je kinderen hebben het meest aan een gelukkig koppel dat bij elkaar past.

• Mee eens! 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago zei HupselFlupsel:

Beste Bunnybunchers,

We hadden vandaag een konijn gereserveerd bij een fokker. Kinderen helemaal blij en keken er helemaal naar uit, helemaal verliefd op het konijntje.

Nu mogen we het vrouwtje ineens niet meer ophalen, want ons mannetje was nog niet gecastreerd. Nu is ons mannetje nog maar 8 weken en de andere fokker waar we ons mannetje hebben opgehaald zeiden dat hij prima samen kon met dat vrouwtje wat we gereserveerd hadden voor nog een paar weken en dat het wel goed zou gaan als we hem op 4/5 maanden zouden laten castreren. We willen zo'n jong konijntje ook absoluut niet eerder castreren, want dat lijkt ons erg zielig voor zo'n jong mannetje.

De kinderen zijn nu heel verdrietig en nu moet ik op zoek naar een ander vrouwtje, aangezien de fokker ons het vrouwtje überhaupt niet meer mee wil geven nu omdat 'het vertrouwen weg is'.

Is deze fokker nou zo onredelijk? Hebben jullie nog informatie waarmee we haar wel zouden kunnen overtuigen? Onze kinderen willen heel graag dat specifieke konijntje.

Hoelang heb je je konijntje al?

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben ons mannetje sinds vanochtend en hij is 8 weken oud. Het vrouwtje wat we wilden hebben is 11 weken oud omdat ze nog moest ingeënt tegen myxomatose, rhd1 en rhd2 en de mannetjes uit het nest gecastreerd moesten worden voordat ze mochten verhuizen. Daarom leek het ook zo ideaal, al leek dat castreren zo vroeg me ook wel heel erg zielig... Maar we gaan het even laten bezinken. Kinderen zijn erg verdrietig, maar we gaan nog wel eventjes zien wat we doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is al veel geschreven maar ik wil je wel meegeven dat het belangrijk is dat er een klik is tussen de konijnen en ze pas vanaf 16 weken gekoppeld kunnen worden. Dan hopen dat ze samen de puberteit goed doorkomen. Er zijn veel mensen die in een situatie terecht komen met 2 konijnen die niet meer samen kunnen vanwege vechten. Je hebt het voordeel dat je nu goed weet wat de gevolgen kunnen zijn. Voor je kinderen is het natuurlijk heel erg zuur. Maar ook een belangrijke les. Als je dieren (konijnen) hebt dan gaat hun welzijn voor wat jij allemaal wilt. Ik denk dat je het je kinderen nu heel duidelijk uit kunt leggen waarom je bepaalde keuzes maakt. Konijnen zijn kwetsbare dieren die afhankelijk zijn van hun baasjes. Hoe fijn is het niet als je straks 2 konijnen hebt rondlopen die dolgelukkig zijn met elkaar. 

• Mee eens! 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp dat het een domper is, maar hierboven is dus al uitgelegd waarom de fokker de voedster niet heeft meegegeven.

Je schrijft dat je het zielig vindt om de ram zo jong te castreren, maar een konijntje van 8 weken kán ook nog niet gecastreerd worden. Eerst moeten de ballen zijn ingedaald. Meestal gebeurt dat als de ram zo’n 3 maanden oud is en dan kan hij gecastreerd worden. Je weet niet precies wanneer hij vruchtbaar wordt, dus hij moet nog even alleen blijven. 

Zodra de ram dus zo’n 3 maanden is en de ballen zijn ingedaald laat je hem castreren. Daarna moet je nog 14 dagen wachten, want hij is dus niet direct na de castratie onvruchtbaar.

Als hij 14 dagen geleden (of langer, maar dat hoeft niet) gecastreerd is kan hij gekoppeld worden aan een voedster. We raden je sterk aan om dan naar een goede konijnenopvang te gaan. Zoals al is gezegd moet het klikken tussen 2 konijnen, dat is zeker niet altijd het geval. In de konijnenopvang zitten ontzettend leuke konijnen. Jong, oud, groot, klein, enz. Groot voordeel is ook dat de vrijwilligers de karakters van de konijnen kennen. Je kinderen zullen vast graag de konijnen willen aaien, maar lang niet alle konijnen vinden dat leuk! Dat weten veel mensen helaas niet van te voren. Bij de opvang kan je dat aangeven, en dan laten ze weten welke konijnen daar van houden. Zo is dus de kans het grootst dat de kinderen niet teleurgesteld worden dat ze alleen maar naar de konijnen kunnen kijken. Oppakken vindt geen enkel konijn leuk. Konijnen zijn prooidieren en denken als ze worden opgepakt dat hun laatste uur geslagen heeft. Laat ze dus altijd met 4 pootjes op de grond en zorg ervoor dat ze altijd weg kunnen als ze geaaid worden (nooit vastpakken dus). 

Hier vind je een lijst met goede konijnenopvangen: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

Hou je ons op de hoogte? Laat het gerust weten als je vragen hebt.

• Mee eens! 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

We hebben helaas geen konijnen meer. Het rammetje werd heel wild toen mijn zoontje hem vast had en is gevallen. Vervolgens deden de achterpoten het niet meer en hebben we hem moeten laten inslapen.

We gaan dus op zoek naar een ander soort huisdier. Bedankt voor alle reacties. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ontzettend sneu zeg.. konijnen houden er niet van om opgepakt te worden en spartelen vaak of hun leven er vanaf hangt. Zo voelt het ook voor ze, als prooidier. Heel triest dat het zo moest aflopen. Het lijkt me goed om je te verdiepen in andere diersoorten die wat meer bij jullie wensen passen. Sterkte met het verlies. 

• Mee eens! 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat ontzettend verdrietig. Nog wel even een tip. Niet alleen konijnen maar ook knaagdieren zijn prooidieren en kwetsbaar. Denk aan cavia's, hamsters enz. Zij kunnen op een zelfde manier reageren als konijnen. Er wordt vaak gedacht dat dat goede huisdieren zijn voor kinderen maar dat is niet zo. 

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kinderen en huisdieren is een kwetsbare combinatie: dieren moeten beschermd worden tegen onkunde en onwetendheid van de kinderen en kinderen tegen de logische maar soms onprettige reacties van de dieren op hun ongewenste bemoeienis met hen. Bij ons mogen de kinderen geen dieren optillen voor dat ze twaalf zijn of zo en de konijnen mogen ze helemaal nooit optillen. Ze kunnen genoeg genieten van de huisdieren zonder dat ze ermee hoeven te sjouwen of dingen af hoeven te dwingen. Goede les ook om te leren dat zij niet alles mogen of krijgen wat ze willen, rekening houden met in dit geval de dieren is een goede oefening waar ze later erg veel aan hebben. 

• Mee eens! 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 hours ago zei JokeC:

Kinderen en huisdieren is een kwetsbare combinatie: dieren moeten beschermd worden tegen onkunde en onwetendheid van de kinderen en kinderen tegen de logische maar soms onprettige reacties van de dieren op hun ongewenste bemoeienis met hen. Bij ons mogen de kinderen geen dieren optillen voor dat ze twaalf zijn of zo en de konijnen mogen ze helemaal nooit optillen. Ze kunnen genoeg genieten van de huisdieren zonder dat ze ermee hoeven te sjouwen of dingen af hoeven te dwingen. Goede les ook om te leren dat zij niet alles mogen of krijgen wat ze willen, rekening houden met in dit geval de dieren is een goede oefening waar ze later erg veel aan hebben. 

Inderdaad! Mijn kinderen mogen de konijnen idd ook nooit oppakken maar de hamster mogen ze oppakken vanaf 8 jaar.

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .