Ga naar inhoud

Konijn houden of afstaan?

Avalon
 Delen

Aanbevolen berichten

Gisteren heb ik, heel verdrietig, mijn Teddy Widder voedster in moeten laten slapen. Zij was al 9 en in oktober heb ik na het overlijden van haar vorige vriendje een nieuw vriendje voor haar gezocht. Ik heb toen wel altijd gezegd 'als Roxy overlijdt, moet Ranger weg' aangezien ik graag terug wil naar 2 konijnen. Al die tijd wist ik dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan, en is ook totaal tegen mijn principes in, en nu is het dan ineens zover..

Ik heb gisteren al meteen een opvang gebeld of ze plek hebben. Vandaag of morgen word ik gebeld om een afspraak te maken. Snel, zou je zeggen, maar voor mezelf kan ik nu beter de grote pleister er in één keer aftrekken dan het afscheid te moeten spreiden, en zo kan hij ook zsm naar een nieuw vriendinnetje.

Maar nu komen de twijfels.. natuurlijk ben ik gehecht geraakt aan het diertje, maar daarnaast is hij absoluut niet makkelijk. Hij ziet er ontzettend schattig uit maar is heel waaks op zijn hok dmv grommen, aanvallen en bijten. Ik kan daarmee omgaan, maar ik ben zo bang dat als hij straks geadopteerd wordt mensen hem terugbrengen door dit gedrag. Dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen. Ik weet dat als ik hem hou dit gehannes blijft en ik uiteindelijk ook weer voor hetzelfde dilemma kom te staan met hem of zijn nieuwe vriendin. Hij is nu 5 jaar dus kan echt nog wel even mee.

Ik heb geen idee wat ik moet doen.. ik ga sowieso overleggen met de opvang over hoe zij er instaan en ze ervaring hebben met het plaatsen van konijntjes met een gebruiksaanwijzing. Ik kan daarnaast jullie advies goed gebruiken.. kunnen jullie met me meedenken met jullie mening?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met welke opvang heb je contact opgenomen? 

Ik heb onlangs een voedster terug moeten brengen, omdat het na een tijdje toch niet goed ging samen met mijn ram. Dat was vreselijk om te doen, maar ze is binnen een week herplaatst in een groep, ik heb foto's gezien van het verblijf en dat is echt fantastisch. Dit is ook een opvang die zelf ruime rennen heeft en de dieren in de opvang zoveel mogelijk om groepjes houdt. Ook daar was ik blij om, zo wist ik dat als ze wat langer in de opvang zou zitten ze het daar echt goed zou hebben. Bij deze opvang is de doorstroom ook zo groot dat geen enkel konijn langer dan een paar weken daar zit. Als je al deze dingen over een opvang weet heb je alleen last van je eigen verdriet en niet van een schuldgevoel. Ik zou dus zeker evt wat verder rijden voor een opvang waar je je echt goed bij voelt (ik ben bij de konijnenherberg geweest). 

Verder komen er een heleboel mensen naar een opvang met verstand van konijnen die zich heus niet af laten schrikken door een konijn met hoknijd. De opvang is hier eerlijk over bij uitplaatsing. Natuurlijk kan het wat langer zoeken zijn, maar probleemnijnen vinden ook gewoon mooie huisjes. Kom ik wel weer terug op de opvang: zorg dat je naar een opvang gaat waar de doorstroom heel groot is, dan is de kans dat hij een langzitter wordt veel kleiner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp hoe moeilijk dit is, maar soms moet je even je verstand boven je gevoel zetten. 

Voor je Ranger uit de opvang haalde, had je voor jezelf een afweging gemaakt met redenen waarom je terug wilde naar 1 koppel ipv 2. Waarschijnlijker zijn die redenen niet veranderd. Dus eigenlijk moet je jezelf nu even herinneren aan de redenen waarom je toen dat besluit hebt genomen, ipv nu je hart het zwaarst te laten wegen. 

Op ieder potje past een dekseltje, Ranger vindt echt wel een nieuw maatje en een leuk nieuw huisje, daar gaat de opvang voor zorgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie voor jullie reactie, helpt me enorm 🙂 gevoel en verstand zeggen inderdaad twee verschillende dingen.. in dit geval gaat het om het Knaagdierencentrum van de Dierenbescherming. Daar heb ik zelf goede ervaring met adopteren. Uiteraard ga ik hen vragen hoe het proces in zijn werk gaat en zet ik daar alleen door als het goed voelt. In dit geval zit ik niet vast aan een opvang omdat ik Ranger zelf particulier overgenomen heb, dus dat scheelt. Ik weet dat de doorstroom bij het KDC momenteel hoog is, dat biedt ook hoop voor hem.

Terug naar 1 koppel is inderdaad een weloverwogen beslissing 🙂 echt heel erg bedankt dat jullie meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed gesprek gehad met het Knaagdierencentrum vandaag en ik heb er een goed gevoel bij 🙂 Ze vangen vaker konijntjes met moeilijk gedrag op en zijn daar heel eerlijk over bij plaatsing. Hij krijgt daar ruime huisvesting die ik ook mag inzien als ik daar ben en ze zullen hem absoluut niet bij kinderen plaatsen. Echt bij iemand die hem konijn laat zijn, als een 'kijk konijntje'. Ik vond hun eerlijkheid over dat het door zijn gedrag mogelijk wat langer duurt voor hij geplaatst wordt heel fijn (had ik zelf ook al verwacht). Dat toonde mij dat zij er ook heel realistisch instaan. Zaterdag is het helaas dan zover voor hem, maar ik heb er vertrouwen in dat hij een goede toekomst tegemoet gaat 🙂 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte met de dood van Roxy. 

Zo te lezen heb je een goede oplossing voor Ranger gevonden. Hij heeft bij jou met Roxy een mooie tijd gehad en komt via de opvang vast en zeker weer goed terecht met een leuke vriendin. 

Toch lastig om hem weg te brengen denk ik, maar als je in aantal konijnen wil minderen dan is het voor hem natuurlijk super dat hij straks een ander fijn thuis mét maatje krijgt in plaats van dat je hem bijvoorbeeld de rest van zijn leven alleen houdt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .