Ga naar inhoud

Niet naar de dierenarts met gebroken achterpootje


JxJx

Aanbevolen berichten

Goedemorgen, afgelopen week was ik bij mijn schoonvader. Hij heeft een aantal konijnen en ik geef ze altijd even een aai wanneer ik er ben. Het viel me meteen op dat één van de konijnen een knik in zijn achterpoot had. Bij navraag bleek het pootje al een week gebroken te zijn. Op mijn vraag of het beestje niet naar de dierenarts moet was het antwoord: 'Nee, dan krijgt hij meteen een spuitje. Hij eet en drinkt nog dus het zal meevallen'.

 

Toch laat het me niet met rust, ik vind het zo zielig.. Het konijn moet toch gewoon geholpen worden? Het is geen geldkwestie want hij heeft geld zat. Hij vindt het alleen echt onnodig... Met mijn geringe kennis over konijnen kan ik hem niet overtuigen en ik lees op internet inderdaad dat konijnen minder kunnen gaan eten wanneer ze pijn hebben maar ik lees ook dat een breuk makkelijk te genezen is met een pin.

Wat vinden jullie hiervan? Heb vannacht gewoon wakker gelegen van deze kwestie.

 

 

aangepast door JxJx
Foutje gemaakt in bericht
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een gebroken poot is inderdaad echt wel iets waar een dierenarts naar moet kijken. Afhankelijk van de plaats van de breuk en hoe het konijn is kunnen er verschillende uitkomsten mogelijk zijn, maar wat de besteis weet je pas als er een goede dierenarts naar gekeken heeft. 

Het is wel belangrijk om naar een dierenarts te gaan die verstand heeft van konijnen, anders denk ik inderdaad dat de vrees van jouw schoonvader uit zal komen. 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen

 

Uit mijn hoofd kan ik zo de volgende scenarios bedenken: 

- misschien kan het pootje met een operatie en rust weer genezen 

- misschien kan het pootje met hokrust genezen

- misschien moet het pootje geamputeerd worden

- misschien is de breuk zodanig of het konijn zo zwaar (zoals een Vlaamse reus) dat bovenstaanden geen opties zijn en moet het konijn inderdaad ingeslapen worden.

Het is onmogelijk te zeggen wat er in dit geval mogelijk is, voor ons, maar ook voor jouw schoonvader. Dat kan alleen een dierenarts bepalen op basis van een röntgenfoto. 

Ik weet ook bijna zeker dat dit konijn in ieder geval pijnstilling nodig zal hebben e  nu echt wel aan het lijden is, ookal eet hij door. Door de pijn en de stress zal het konijn uiteindelijk kunnen overlijden. Dus als dat de angst van jouw schoonvader, dat hij zijn konijn kwijtraakt, dan zal dat op deze manier ook kunnen gebeuren, maar dan na lang lijden. Terwijl er via de dierenarts misschien nog andere uitkomsten mogelijk zijn. Of op z'n minst een lange lijdensweg bespaat wordt. 

 

Tot slot wil ik nog even meegeven dat eigenaren van huisdieren wettelijk ook verplicht zijn om voor medische hulp te zorgen. De dieren zijn compleet van ons afhankelijk voor hun eerste levensbehoeften, dus wij hebben ook de plicht om daarvoor te zorgen.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Er zijn verschillende scenario's denkbaar, maar de kans is groot dat het neerkomt op een dure operatie, of inslapen. Met geluk zou het met hokrust kunnen genezen, maar als je echt een knik ziet heb ik daar een hard hoofd in. 

Beestje moet zeker pijn hebben, maar konijnen zijn taai en laten dat niet gauw zien. Is je schoonvader wel bereid om zijn geld aan de konijnen uit te geven? Dan zou een operatie wellicht kunnen. Is hij daar niet toe bereid, dan is een spuitje altijd beter dan een lijdensweg.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .