Ga naar inhoud

Iemand ervaring met marktplaats hok.

Aanbevolen berichten

Gegroet beste bunnybunchers.

Ik heb een (misschien domme) vraag

Ik wil mijn konijnen deze zomer buiten doen maar wil het liefst niet al te veel geld uitgeven aan een hok dus ik wou een hok via marktplaats kopen van onder de 50 euro, heeft iemand ervaring met marktplaats hokken en moet ik het hok dan eerst met de tuinslang sproeien ivm de geur van een ander konijn dat er in heeft gezeten?

Ik wil trouwens ook zo'n standaard rennetje eraan vast maken en er dan gaas overheen doen, voor als we weg zijn zodat ze extra ruimte hebben. Want als we er wel gewoon zijn mogen ze door de hele tuin heen hupsen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Tweedehands kan vaak prima voor konijnenhokken en rennen, hoewel je natuurlijk wel op kwaliteit moet letten.

Het is aan te raden wel goed te schoonmaken en ontsmetten voor je je eigen konijnen er in doet, niet alleen vanwege ziektes maar ook om het verblijf een neutrale geur te geven. Met een tuinslang afspoelen is daarvoor niet genoeg.

Let wel op dat je nu nog met de wintervacht zit, nu kunnen ze nog niet naar buiten. 

Ook is het belangrijk dat het basisverblijf voldoende ruimte bied, 4 vierkante meter is minimaal voor een koppeltje. 

Meer informatie: 

Tips voor een konijnvriendelijke tuin
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnvriendelijke-tuin

Schoonmaaktips voor het konijnenhok
https://www.bunnybunch.nl/informatie/schoonmaken-van-een-konijnenhok

Link naar bericht
Delen op andere sites
16 minuten geleden zei Evee:

Tweedehands kan vaak prima voor konijnenhokken en rennen, hoewel je natuurlijk wel op kwaliteit moet letten.

Het is aan te raden wel goed te schoonmaken en ontsmetten voor je je eigen konijnen er in doet, niet alleen vanwege ziektes maar ook om het verblijf een neutrale geur te geven. Met een tuinslang afspoelen is daarvoor niet genoeg.

Let wel op dat je nu nog met de wintervacht zit, nu kunnen ze nog niet naar buiten. 

Ook is het belangrijk dat het basisverblijf voldoende ruimte bied, 4 vierkante meter is minimaal voor een koppeltje. 

Meer informatie: 

Tips voor een konijnvriendelijke tuin
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnvriendelijke-tuin

Schoonmaaktips voor het konijnenhok
https://www.bunnybunch.nl/informatie/schoonmaken-van-een-konijnenhok

Waarmee kan ik het hok het beste ontsmetten?

En ja ik ga ze pas in juni naar buiten doen en het hok+ren (waar ze 24/7 inmogen) is 6 vierkante meter 🙂

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk dat je wel je verwachtingen wat moet bijstellen. Een tweedehands hok is prima en goedkoop, maar zal minder lang meegaan dan een nieuw hok. Al verschilt het natuurlijk met de staat waarin je het koopt, een hok wat al jaren in gebruik is zal minder lang mee gaan dan een hok wat na een jaar wordt weggedaan omdat de kinderen niet meer naar de konijnen omkijken.

Maar het is, naast goedkoop, natuurlijk ook fijn om te recyclen. 

Je hebt het voordeel dat je nu alvast kunt zoeken naar een hok. Als je het ontsmet en het daarna nog even kan staan, dan is het zeker veilig voor jouw konijnen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je kunt op marktplaats best leuke dingen vinden, hoewel ik ook weleens een miskoop heb gedaan. 

Ik denk dat het belangrijk is om te kijken of het knaagschade heeft, of het makkelijk schoon te maken is, en of het geverfd of gebeitst moet worden. O en hoe je het mee naar huis neemt. Ik heb weleens een hok uit elkaar moeten schroeven omdat ik het niet meer uit de auto kreeg.

• Haha 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
1 minuut geleden zei Marjoleink:

Je kunt op marktplaats best leuke dingen vinden, hoewel ik ook weleens een miskoop heb gedaan. 

Ik denk dat het belangrijk is om te kijken of het knaagschade heeft, of het makkelijk schoon te maken is, en of het geverfd of gebeitst moet worden. O en hoe je het mee naar huis neemt. Ik heb weleens een hok uit elkaar moeten schroeven omdat ik het niet meer uit de auto kreeg.

Oh ja! Helemaal vergeten, het hok moet ook mee de auto in. Dat wordt nog wel even een dingetje.

Terwijl ik aan het kijken was voor een hok verbaasde ik me er wel weer over hoeveel mensen zo'n standaard traliekooi + konijn verkopen, niet normaal 😞 

• Verdrietig 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je op marktplaats de filter van de prijs op tot 50 zet en gaat scrollen kom je nog best goede en leuke dingen tegen maar ik zou er wel voor zorgen dat je het hok op komt halen want als je het opgestuurd krijgt weet je nooit van tevoren hoe het er echt uitziet 

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 hours ago zei Bunny_time:

Als je op marktplaats de filter van de prijs op tot 50 zet en gaat scrollen kom je nog best goede en leuke dingen tegen maar ik zou er wel voor zorgen dat je het hok op komt halen want als je het opgestuurd krijgt weet je nooit van tevoren hoe het er echt uitziet 

Ja idd, er zijn ook zeker leuke hokken maar de meesten zien er een beetje vies uit en/of bevatten knaagsporen. En het hok is voor binnen en ik heb liever geen lelijk hok in mijn huis. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voor binnen heb je helemaal geen hok nodig hoor. Waarvoor zou je het hok gebruiken? Want ik lees in je bericht dat je er sowieso een ren om heen zet. Een kattenbak als toilet en wel een hooiruif of bak en een schuilhokje is meer dan genoeg voor binnen. Schuilhokje, kattenbak en hooiruif kan je vervolgens allemaal lekker mee naar buiten verplaatsen en heb je geen dubbele kosten! Een catcube als schuilplekje bijvoorbeeld vinden ze buiten ook geweldig. 

Kijk anders even in dit topic voor inspiratie: 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zeker de foto's van @Evee en @Eefje laten goed zien dat je geen binnenhok nodig hebt en dat je in principe alles wat je wel echt nodig hebt ook gewoon mee naar buiten kan verplaatsen voor in hun ren daar. Alleen is buiten natuurlijk een extra schuilhokje niet echt nodig, maar dat vinden ze wel een leuke toevoeging aan hun ren zodat ze niet alleen maar hun slaaphok hebben. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)
Op 25-4-2021 at 15:59 zei TurboEnTwinkie:

Ik wil trouwens ook zo'n standaard rennetje eraan vast maken en er dan gaas overheen doen, voor als we weg zijn zodat ze extra ruimte hebben. Want als we er wel gewoon zijn mogen ze door de hele tuin heen hupsen.

Let er ook op dat de standaard konijnenrennetjes veel te laag en instabiel zijn, dan kun je beter kijken voor een tweedehands puppyren, die zijn veel hoger en stabieler.

aangepast door BaasjevanBrownie
  • Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites
3 hours ago zei Miekmoek:

Voor binnen heb je helemaal geen hok nodig hoor. Waarvoor zou je het hok gebruiken? Want ik lees in je bericht dat je er sowieso een ren om heen zet. Een kattenbak als toilet en wel een hooiruif of bak en een schuilhokje is meer dan genoeg voor binnen. Schuilhokje, kattenbak en hooiruif kan je vervolgens allemaal lekker mee naar buiten verplaatsen en heb je geen dubbele kosten! Een catcube als schuilplekje bijvoorbeeld vinden ze buiten ook geweldig. 

Kijk anders even in dit topic voor inspiratie: 

Wij doen deze zomer de hele dag de deur open dus dan hebben ze ook toegang tot de tuin en ze kunnen zelfstandig weer naar binnen als ze dat willen. Maar als we er niet zijn willen we ze wel graag in een hok, want een puppy ren is niet overdekt en als het regent worden ze dan kletsnat. (Met als we er niet zijn bedoel ik trouwens als ik even de kids ophaal uit school, ze zitten nooit langer dan een half uur in dat hok). Maar wat raden jullie aan? Een ren met een cat cube? 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een catcube zullen ze waarschijnlijk super leuk vinden voor erbij, maar bied wat weinig bescherming als echt schuilhok vanwege de vele gaten. Je kunt ook kijken naar een hondenhok of kleiner schuilhok, dan ben je waarschijnlijk evenveel of minder kwijt dan voor een goed tweedehands hok, die heb je vaak al vanaf 50 euro en in mijn ervaring is een tweedehands hok onder die prijs wel van slechte kwaliteit. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Ferplast dogvilla of Trixie natura basic om een idee te krijgen.

• Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
48 minuten geleden zei TurboEnTwinkie:

Wij doen deze zomer de hele dag de deur open dus dan hebben ze ook toegang tot de tuin en ze kunnen zelfstandig weer naar binnen als ze dat willen. Maar als we er niet zijn willen we ze wel graag in een hok, want een puppy ren is niet overdekt en als het regent worden ze dan kletsnat. (Met als we er niet zijn bedoel ik trouwens als ik even de kids ophaal uit school, ze zitten nooit langer dan een half uur in dat hok). Maar wat raden jullie aan? Een ren met een cat cube? 

Ja dat snap ik, voor buiten heb je wel goed water en winddicht hok nodig. Maar heb je nu een hok nodig voor binnen of voor buiten? 

Zoals ik het begrijp zitten je konijnen nu binnen en gaan ze van de zomer naar buiten verhuizen. Dan kan je het beste een goed buitenhok kopen, maar die hoef je tot de zomer dus niet per se binnen te zetten. Omdat je zegt dat je een mooi hok wil omdat hij binnen gaat staan? 

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 hour ago zei Miekmoek:

Ja dat snap ik, voor buiten heb je wel goed water en winddicht hok nodig. Maar heb je nu een hok nodig voor binnen of voor buiten? 

Zoals ik het begrijp zitten je konijnen nu binnen en gaan ze van de zomer naar buiten verhuizen. Dan kan je het beste een goed buitenhok kopen, maar die hoef je tot de zomer dus niet per se binnen te zetten. Omdat je zegt dat je een mooi hok wil omdat hij binnen gaat staan? 

We hebben een hok nodig dat voor nu binnen kan staan en rond juni naar buiten kan. Maar we hebben ook iets aan een schuilhuisje nodig voor binnen als het hok buiten staat omdat wij de konijnen altijd los hebben lopen en zomers doen we de deur lekker open en dan kunnen de konijnen ook naar de tuin en weer terug. Maar we willen ook dat als het hok buitenstaat, ze binnen ook een veilig plekje hebben. Ik denk dat dat dan een elmato huisje wordt maar ik moet me daar nog even verder in verdiepen.

Dit is trouwens de eerste keer dat we ze zo de mogelijkheid geven om zelfstandig naar buiten en naar binnen te gaan dus daar heb ik ook nog een vraagje over. We hadden in de warme week in April ook de tuindeur open en de konijnen gingen meteen naar buiten om in de tuin te spelen, maar is dit wel goed voor ze ivm temperatuurverschillen? Ze mogen wel helemaal zelf bepalen of ze binnen of buiten zitten maar kunnen ze dit wel? 

Sorry voor de onduidelijkheid nog over het hok! 

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 hours ago zei TurboEnTwinkie:

Dit is trouwens de eerste keer dat we ze zo de mogelijkheid geven om zelfstandig naar buiten en naar binnen te gaan dus daar heb ik ook nog een vraagje over. We hadden in de warme week in April ook de tuindeur open en de konijnen gingen meteen naar buiten om in de tuin te spelen, maar is dit wel goed voor ze ivm temperatuurverschillen? Ze mogen wel helemaal zelf bepalen of ze binnen of buiten zitten maar kunnen ze dit wel? 

Je zult ze zelf tegen temperatuurverschillen moeten beschermen. De konijnen zullen er zelf niet op letten. Net als kinderen eigenlijk, die kleedt je ook goed aan omdat ze er zelf pas aan denken als ze het al koud hebben, en de klap voor de weerstand hebben ze dan al gehad. Je kunt dus de tuindeuren alleen open zetten als de temperatuur buiten niet te veel verschilt met binnen (denk aan max. 5 graden verschil).

Door de dag heen verschilt de temperatuur ook, 's ochtends kouder dan 's middags, maar dit gaat veel geleidelijker. Dat is dus geen plotselinge temperatuurschommeling en is dus ook minder belastend voor de weerstand. Wel even rekening mee houden dat ze geen groot verschil krijgen als ze weer naar binnen gaan, maar als de deuren de hele tijd vrij open blijven, dan zal dat wel mee vallen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 hours ago zei TurboEnTwinkie:

Je zult ze zelf tegen temperatuurverschillen moeten beschermen. De konijnen zullen er zelf niet op letten. Net als kinderen eigenlijk, die kleedt je ook goed aan omdat ze er zelf pas aan denken als ze het al koud hebben, en de klap voor de weerstand hebben ze dan al gehad. Je kunt dus de tuindeuren alleen open zetten als de temperatuur buiten niet te veel verschilt met binnen (denk aan max. 5 graden verschil).

Door de dag heen verschilt de temperatuur ook, 's ochtends kouder dan 's middags, maar dit gaat veel geleidelijker. Dat is dus geen plotselinge temperatuurschommeling en is dus ook minder belastend voor de weerstand. Wel even rekening mee houden dat ze geen groot verschil krijgen als ze weer naar binnen gaan, maar als de deuren de hele tijd vrij open blijven, dan zal dat wel mee vallen.

• Bedankt 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .