Ga naar inhoud

Takken voor de konijntjes


Shivaya

Aanbevolen berichten

Eerder had ik altijd een vast adres waar ik af en toe wat wilgentakken kon ophalen, maar nu we verhuisd zijn gaat dat niet meer.

Waar halen jullie takken voor de konijnen vandaan? Het is niet dat ik een boom in mijn tuin heb staan die ik kan snoeien. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van overal een beetje. Wel nooit bij de dierenwinkel. Ik kan ze verse en gratis takken geven. Waarom zou ik er uit de dierenwinkel halen?!

 

Ik haal er bij de buren, bij vrienden van ons, van uit eigen tuin (daar ben je niet veel mee 😉), etc.

Wij hebben in het dorp knotwilgen staan.

Als de tijd er weer is worden die gesnoeid. Ze komen dan even langs om er te brengen. Dicht bij ons is er dus ook een wegje waar er een treurwilg staat. Daar ga ik er ook af en toe vanaf halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Punky punk:

Van overal een beetje. Wel nooit bij de dierenwinkel. Ik kan ze verse en gratis takken geven. Waarom zou ik er uit de dierenwinkel halen?!

 

Ik haal er bij de buren, bij vrienden van ons, van uit eigen tuin (daar ben je niet veel mee 😉), etc.

Wij hebben in het dorp knotwilgen staan.

Als de tijd er weer is worden die gesnoeid. Ze komen dan even langs om er te brengen. Dicht bij ons is er dus ook een wegje waar er een treurwilg staat. Daar ga ik er ook af en toe vanaf halen.

Ahja ik dacht ook: ik kan best eens met mijn schaar op pad hahaha (zal goede indruk op de buurt maken). Maar je knipt die gewoon af?

 

Slim, ik ben ook even rond gaan vragen bij vrienden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Shivaya:

Ahja ik dacht ook: ik kan best eens met mijn schaar op pad hahaha (zal goede indruk op de buurt maken). Maar je knipt die gewoon af?

 

Slim, ik ben ook even rond gaan vragen bij vrienden. 

Ja, ik knip ze gewoon af. Ik ben het wel gaan vragen of dat mocht maar ze hadden er geen problemen mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei Punky punk:

Ja, ik knip ze gewoon af. Ik ben het wel gaan vragen of dat mocht maar ze hadden er geen problemen mee.

ohja, ik zal ook eens opletten wanneer de bomen hier gesnoeid worden. Ik denk dat ik daar nu al te laat voor ben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt online ook wel verse wilgentakken kopen. Als je in Google "wilgentakken konijn kopen" of iets dergelijks intypt, kom je vast wat tegen. Je kan ook Happy Pet Willow Sticks aan je konijn geven, alleen zitten er dan geen blaadjes meer aan (weet niet of je dat graag wilt). En als je echt heel graag een verse takken aan ze wil geven, kun je altijd zelf een (kleine) wilg neerzetten. Ik heb er zelf gister nog een bij gekocht, want ze vinden het heerlijk 🙂 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad rondvragen bij vrienden en kennissen. En als je dan een paar takken hebt gekregen, zet er dan eentje in een vaas of emmer met water. Al snel komen er worteltjes aan. Je kunt hem dan in je tuin of in een pot op je balkon zetten. Dan heb je altijd zelf verse wilgenbladen en takken voor je konijnen!


Toen ik jaren geleden één van mijn konijnen kocht (toen nog bij een fokker helaas 😔), kreeg ik er een wilgentak bij cadeau, met de tip om deze op water te zetten en na verloop van tijd te planten. We hebben nog steeds een nakomeling van die tak in de tuin. Omdat ze zo snel groeien hebben we ook al eens een boom omgezaagd en daar dan weer een tak van gebruikt om weer opnieuw te beginnen met een kleinere boom op een andere plek.

We hebben ook een Japans wilgje (Salix Integra) waar ik vaak wat van pluk.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben van de week zelf een klein wilgje in de tuin gezet. Dan kunnen we zelf lekker snoeien, wanneer het daar de periode voor is. Let wel: het is een boom van nu nog geen 1,5 meter hoog. We houden deze ook lekker kort en zien wel waar het schip strand. 
Dan weet je zeker dat je geen bespoten spul aan je dieren geeft. 

 

Daarnaast is mij verteld dat je (mits geniet de al te grote takken pakt) je in de gemeente wel eens een tak af kan knippen van een wilg. 
Let er dan wel op dat deze niet te dicht langs de weg staat ivm uitlaatgassen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een leuk idee, een eigen wilg in de tuin. Toevallig heb ik nog een gigantische sierpot staan waarvan de plant die erin stond het niet meer overleefd heeft (Gelukkig heb ik nog wel stekjes weten te redden). Daar zou wel een mooi wilgenboompje in passen hoop ik, ik ga me binnenkort eens inlezen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .