Ga naar inhoud

Is mijn konijn zwanger?

Delen

Aanbevolen berichten

Hallo, mijn konijntje van twee is 15 dagen geleden gedekt. Ik betwijfel alleen of ze wel echt zwanger is, want ze maakt nog geen nestje. Ik zag wel een dag na de dekking dat er een klein beetje bloed in het hok lag, maar ik wist of dat normaal is. (het is in ieder geval niet erger geworden) Wel heb ik gezien dat de ram wel vaak op haar heeft gezeten. Ook is het zo dat ze een paar weken daarvoor schijnzwanger is geweest en toen maakte ze wel een nestje... Weet er iemand misschien of zij wel of niet zwanger is? 

Groeten Indy 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan jouw verhaal te horen, denk ik dat je er wel vanuit kunt gaan dat ze zwanger is. Ik zou hoe dan ook, als ik jou was, er even goed over inlezen. Daarnaast kun je haar laten checken bij de dierenarts, die kan het met zekerheid vaststellen door middel van een echo en kan je misschien ook nog wat tips geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties, ik ben al zoveel mogelijk aan het opzoeken over de zwangerschap en de bevalling. Ik vind het trouwens niet erg dat we (waarschijnlijk) een nestje krijgen, omdat ik er zelf twee kan houden. Toch is het aan de andere kant wel vervelend, aangezien er al veel konijntjes in het asiel zitten en nog geen goed tehuis hebben gekregen... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarnaast moet je er ook vanuit gaan dat niet alle babykonijntjes het gaan overleven. De reden dat een voedster grote nestjes krijgt is juist omdat er een grote kans is dat ze het niet allemaal overleven. Bovendien blijft je voedster dus lang alleen, omdat ze voor het nestje moet zorgen. Nog 3 weken tot ze bevalt en daarna nog 8 weken tot de konijntjes oud genoeg zijn. Terwijl als je haar en de ram nu laat castreren, je ze over 2 weken al kan koppelen en ze dus allebei niet meer alleen zitten. 

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bunnybunch is geen fokkersforum en promoot vooral het adopteren van konijnen uit konijnenopvangen. Dat is ook de reden dat wij alleen een vragenforum hebben voor onverwachte nestjes en geen onderdeel voor konijnenfokkers. Er is zo ontzettend veel ellende met het zomaar fokken van nestjes, zoveel konijnenleed. Mensen staan er vooraf niet bij stil hoeveel verdriet, pijn en kosten ze daarmee veroorzaken.  En hoe moeilijk het is om voor elk konijn uit het nest alleen al te zorgen dat de basisbehoeften vervuld worden. Dat is dus de reden, dat we daar niet op in gaan, maar alleen in de artikelen wat informatie over hebben staan. We raden fokken dus echt af. Vermeerder niet. 

Volgens mij heb je je antwoorden wel gekregen in dit topic, helaas is het in jouw geval te laat om het nest te voorkomen. Lees je goed in, zorg dat het verblijf ruim genoeg is en veilig genoeg is voor een nestje, zorg dat de moeder niets te kort komt, geef haar een veilig gevoel en voldoende rust. En bij twijfel over de gezondheid en bij bloedverlies (wat niet normaal is en op baarmoederontsteking of andere problemen kan wijzen!) ga naar een konijnkundige dierenarts. 

Alle informatie over fokken & nestjes is hier te vinden:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/category/Voortplanting

Regels van ons forum vind je hier:
https://www.bunnybunch.nl/algemene-voorwaarden-forum

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .