Ga naar inhoud

Pip en sky


Amanda_pip_sky

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik heb een vraagje, afgelopen vrijdag zijn mijn 2 voedsters gesteriliseerd. Na een dag met lichte spanning of ze wel aan het eten waren en meerdere gefaalde pogingen tot het geven van de medicatie, is nu het jagen begonnen.

Mijn hangoor sky zit continue achter mijn staande oor pip aan. Pip had zoiezo wat meer last van de operatie duurde lang voor ze echt ging eten.

Ik durf niet te zeggen dat het kwade zin is vanuit sky maar pip rent al weg als ze sky alleen al ziet.

 

Wat is nu het handigste om te doen? Mijn man zegt dat we het moeten laten omdat ze hun weg weer moeten vinden, internet daarentegen staat weer wat anders beschreven.

Vannacht heb ik ze apart in het hok gezet (de 1 boven en de andere onder), zodat pip haar rust krijgt. Nu lopen ze allebei los in de woonkamer waarbij de lief nog steeds erg veel te zoeken is.

 

Wie heeft de goude tip?

 

Liefs Amanda.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze uit elkaar halen zodat de wond bij beide goed kan genezen en ze op kracht kunnen komen. 

Als de één zwakker is dan de ander kan dat problemen geven. Daarna kun je ze op neutraal terrein opnieuw proberen te koppelen. 

Je schrijft dat de één boven en de ander beneden heeft gezeten. 

Kleine konijnen hebben een min. verblijf nodig van 4m2. Dag en nacht aangezien konijnen schemerdieren zijn.  Middelgroot 6m2 en grote konijnen 8m2.

2 voedsters gaat zeker niet altijd goed. Vooral als ze niet op karakter gekoppeld zijn.

Een ex-ram en voedster is een veel stabielere combinatie. Houd er serieus rekening mee dat ze nu of in de toekomst niet meer samen kunnen. 

Dan kun je het beste naar de opvang gaan en beide dames laten koppelen op karakter. Wil je geen 4 konijnen dan kun je 1 voedster "omruilen" voor een ram en krijgt je andere voedster ook weer een nieuw vriendje en een ander huisje. 

Ik kan mij goed voorstellen dat dit alles rouw op je dak valt. Het is wel iets om serieus rekening mee te houden. Strekte!

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jammer dat jullie niet wisten dat twee dames geen goede kans geven op een stabiel koppeltje. Het kán wel eens lukken dus laten we hopen dat dit bij jullie het geval zal zijn. 🤞 Als ze dan ook in een (te) kleine ruimte zitten én aan het herstellen zijn van de castratie zijn de kansen op een stabiele relatie nog verder verkleind. 

 

Wel super goed natuurlijk dat jullie de dames hebben laten castreren, want dat vergroot de kans dat ze samen kunnen, omdat de hormonen en het territoriale gedrag dan minder negatieve invloed hebben plus het verkleint de kans tot nul dat ze baarmoederkanker krijgen als ze ouder zijn. 👍

 

Hoe oud zijn Sky en Pip?

 

Sterkte met de dames! Als er onduidelijkheden zijn of meer vragen aarzel dan niet om het hier aan te geven, want er is een hoop kennis en ervaring op BunnyBunch die graag ingezet wordt in het konijnenbelang. 🙂 

 

Voor extra informatie heb ik wat linkjes hieronder geplaatst. 


Castratie en sterilisatie bij konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

 

Zorg voor en na een operatie
https://www.bunnybunch.nl/informatie/zorg-voor-na-operatie-konijn

 

Koppelen van konijnen (partnerkeuze, koppelmethodes enz)
https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

 

Herkoppelen van konijnen als de konijnen vechten
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-vechten-her-koppelen-van-konijnen

 

Tips voor het maken of kopen van een konijnenhok (huisvesting algemeen)
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenhok-kopen-maken-tips

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar het is eigenlijk altijd goed gegaan tuurlijk wel is hommels maar over het algemeen waren ze heel lief voor elkaar.

Wat kan dan nu de reden zijn dat ze in de toekomst niet meer samen kunnen?

 

Baal ervan dat ik me niet beter heb ingelezen en niet goed ben voorgelicht bij de dierenwinkel maar goed leer voor de volgende keer helaas zijn de beestjes er weer de dupe van.

 

IMG-20210217-WA0020.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei JokeC:

Wat jammer dat jullie niet wisten dat twee dames geen goede kans geven op een stabiel koppeltje. Het kán wel eens lukken dus laten we hopen dat dit bij jullie het geval zal zijn. 🤞 Als ze dan ook in een (te) kleine ruimte zitten én aan het herstellen zijn van de castratie zijn de kansen op een stabiele relatie nog verder verkleind. 

 

Wel super goed natuurlijk dat jullie de dames hebben laten castreren, want dat vergroot de kans dat ze samen kunnen, omdat de hormonen en het territoriale gedrag dan minder negatieve invloed hebben plus het verkleint de kans tot nul dat ze baarmoederkanker krijgen als ze ouder zijn. 👍

 

Hoe oud zijn Sky en Pip?

 

Sterkte met de dames! Als er onduidelijkheden zijn of meer vragen aarzel dan niet om het hier aan te geven, want er is een hoop kennis en ervaring op BunnyBunch die graag ingezet wordt in het konijnenbelang. 🙂 

 

 

Ze zijn nu ongeveer 5 maanden. Ja het is jammer ze zijn altijd wle leil geweest met elkaar. Wat hier boven staat wel is mot met elkaar. Maar altijd al snel weer vriendinnen en bij elkaar liggen en wassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zitten nu ook dicht bij of in de puberteit (ongeveer 6-18 maanden) en dan worden hun karakters ontwikkeld en dan pas kun je zien of het een koppeltje kan worden en zelfs als ze het (weer) goed met elkaar gaan vinden na herkoppeling dan is het helaas altijd duimen dat het goed blijft gaan. Koppeltjes van hetzelfde geslacht kunnen het soms jaren goed vinden samen en ineens is het heftige bonje en komt het nooit meer goed en moeten ze alsnog gescheiden worden. 😢 Heel jonge konijnen kunnen bijna altijd wel bij elkaar, omdat ze nog geen eigen uniek karakter ontwikkeld hebben. Lekker makkelijk voor de verkoop, maar niet voor de konijnen en hun (vaak goedbedoelende maar onwetende) baasjes, want die komen vaak met in de puberteit knokkende konijnen te zitten die nooit meer samen kunnen wonen.

 

Natuurlijk duimen we mee dat het goed gaat komen tussen Pip en Sky, maar we willen het niet rooskleuriger voorstellen dan het is, want daar zijn de konijnen en jullie niet mee gediend. Ook al is deze informatie misschien niet wat je verwacht had en schrik je ervan: het is eerlijke informatie, want BunnyBunch heeft geen ander doel dan baasjes helpen aan informatie en hulp in het belang van de konijnen. Hou dus rekening met de situatie dat ze niet meer bij elkaar kunnen blijven (konijnen kunnen elkaar heel gevaarlijk verwonden als het menens is). 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gebeurd heel erg vaak dat dierenwinkels en fokkers verkeerde informatie geven. Het probleem is dat mensen denken dat ze daar juist goed voorgelicht worden. 

Veel mensen zijn "verkeerd begonnen" met alle verdrietige gevolgen van dien. Voor zowel konijnen als baasjes. 

Het kan zeker zijn dat ze de puberteit goed samen doorkomen en een gelukkig leven samen hebben. Houd ook rekening met een andere uitkomst. Ik hoop natuurlijk dat het straks weer een goed koppeltje is!

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Amanda_pip_sky:

Maar het is eigenlijk altijd goed gegaan tuurlijk wel is hommels maar over het algemeen waren ze heel lief voor elkaar.

Wat kan dan nu de reden zijn dat ze in de toekomst niet meer samen kunnen?

 

Baal ervan dat ik me niet beter heb ingelezen en niet goed ben voorgelicht bij de dierenwinkel maar goed leer voor de volgende keer helaas zijn de beestjes er weer de dupe van.

 

IMG-20210217-WA0020.jpeg

Ik lees dat je jou konijntjes uit de dierenwinkel hebt gehaald. Wat ik je nu ga vertellen is dan ook voor de volgende keer. 

Je hebt je konijntjes waarschijnlijk uit de bekende glazen bakken. Ik zal jou eens vertellen waarom je geen konijn uit zo’n glazen bak moet kopen.

 

Alle dierenwinkels kopen hun dieren in bij broodfokkers. Ik weet niet of je daar al van gehoord hebt? De naam zegt het zelf eigenlijk al. Broodfokkers zijn mensen die alleen maar aan geld denken. Niet aan het welzijn van hun dieren.

 

De konijntjes zitten daar in de zogenaamde ‘labbakken’. Die bakken zullen met moeite een halve vierkante meter zijn. 

De voedsters krijgen constant nestjes tot ze niet meer kunnen. Uiteindelijk worden de voedsters (vrouwtjes) soms als slangenvoer gegeven. Na dat haar lichaampje op is door de vele bevallingen en nestjes.

 

Het enige wat de wet verplicht stelt is dat er voer en water moet gegeven worden. Dus wat doen broodfokkers? Juist ja, alleen maar doen wat verplicht is. Zieke dieren worden niet behandeld en met konijnen met erfelijke ziektes word gewoon doorgefokt. Want ja, de klant ziet op het moment van de aankoop daar toch niks van? Het gaat toch alleen maar om het mooie kleurtje en lieve uiterlijk? 

 

Er zijn nog steeds heel veel dierenwinkels die dieren verkopen. Ik hoor u bijna denken ‘ Maar als het in zoveel dierenwinkels gebeurd, hoe komt het dan dat ik er niks van afweet?’ Best een goed punt, maar dat is wat fokkers (in het bijzonder broodfokkers) willen bereiken, wij mogen er niets van afweten. Want anders ‘verliezen ze hun imago’. 

Ze doen alsof ze écht van hun dieren houden, maar jammer genoeg houden ze alleen van het geld dat hun dieren opbrengen. Hieronder nog even een foto van hoe broodfokkers hun konijnen huisvesten. 7EC58682-643D-468D-9E0E-FF815D73ED09.thumb.jpeg.7446977f63c7521e4139f058e81ae084.jpeg

 

En onthou, ik wil je hier helemaal niet persoonlijk mee aanvallen, ik wou dit gewoon even vertellen zodat je op de hoogte bent van wat er met jou konijntjes is gebeurd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden zei Mira11:

Het gebeurd heel erg vaak dat dierenwinkels en fokkers verkeerde informatie geven. Het probleem is dat mensen denken dat ze daar juist goed voorgelicht worden. 

Veel mensen zijn "verkeerd begonnen" met alle verdrietige gevolgen van dien. Voor zowel konijnen als baasjes. 

Het kan zeker zijn dat ze de puberteit goed samen doorkomen en een gelukkig leven samen hebben. Houd ook rekening met een andere uitkomst. Ik hoop natuurlijk dat het straks weer een goed koppeltje is!

 

Ja, vet jammer dat dierenwinkels en fokkers verkeerde info geven. Ook ik heb ermee te maken gehad, helaas. We kochten 2 vrouwtjes bij de dierenwinkel, een paar maanden goed gegaan, daarna niet meer. Toen brachten we 1 vrouwtje naar een dierenopvang en hadden we alleen Twinkie nog, opgesloten in een klein hok. We merkten dat Twinkie een beetje eenzaam was en niet meer zo actief als vroeger, dus ik begon met het verdiepen in konijnen. Uiteindelijk ben ik achter veel info gekomen die de dierenwinkel ons nooit had verteld. Wij wouden Twinkie een 2de kans geven en zijn naar dezelfde dierenopvang geweest waar we ons vorige konijntje hebben achtergelaten, de verzorgers zeiden dat het konijntje al snel een super lief vriendje had gevonden en was verkocht aan een super lief gezin dat goed voor ze zou zorgen. We hebben bij die dierenopvang Twinkie laten speeddaten en koppelen, en toen vond ze Turbo, hij heette eerst Bassie maar dat vonden we niet zo'n leuke naam. En nu zijn Turbo en Twinkie super gelukkig, en niet meer in een klein hok. Ze hebben overdag én s'nachts het hele huis tot hun beschikking en in de zomer ook de hele tuin. Helaas zijn er ook veel mensen die hun konijnen géén tweede kans geven en ze dumpen op straat. Wij vonden in de eerste lockdown een cavia in zijn hok in een park, we hadden meteen de dierenambulance gebeld en toen is hij/zij naar een opvang gebracht. Vet jammer hoe dierenwinkels en fokkers omgaan met hun dieren 😞 ik word er helemaal verdrietig van.

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Amanda_pip_sky hoe gaat het nu met je konijnen?

 

Na de operatie waren ze verzwakt en daardoor gaan konijnen dan vaak de rangorde opnieuw bepalen. Al dat geren en gevlieg is natuurlijk niet goed voor de verse buikwond. Ik had ze dus de eerste week zeker uit elkaar gehaald. Als ze weer voldoende hersteld zijn kan je ze dan weer op voor beide konijnen onbekend terrein (neutraal terrein, waar beide konijnen dus nog nooit zijn geweest) samen zetten. Ze zullen dan waarschijnlijk ook even de rangorde willen bepalen door te rijden, achter elkaar aan te rennen en wat plukjes haar uittrekken. Zolang er geen gewonden dreigen te vallen hoef je niet in te grijpen. 

 

Hopelijk gaat het straks, als ze weer helemaal hersteld zijn, weer goed tussen Pip en Sky. Het is inderdaad een aardig risico dat het 2 voedsters zijn. Zorg er in ieder geval voor dat ze dag en nacht een ren hebben. Ze hebben echt minimaal 4 m2 (op 1 oppervlak) dag en nacht nodig. Geef je ze minder ruimte dan gaat het gegarandeerd mis. Zo te zien zitten ze in een Ferplast, daar moet dus echt een vaste ren aan. Anders weet je helaas zeker dat het op een gegeven moment mis gaat. Je kan er een panelenren aan vastmaken. 

 

Heb je dit topic al gezien? Daar kan je wat ideeën opdoen:

 

aangepast door Lienappelsien
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago zei Lienappelsien:

 

 

Moet zeggen dat het vandaag oke gaat. Vanmorgen zaten ze nog wel achter elkaar aan maar de rest van de dag is er rust. De 1 zit wel boven en de andere onder maar opzich is er niet veel aan de hand.

Ik ben van mening dat het lijkt alsof sky niets wil doen en vooral nieuwsgierig is, wil snuffelen aan pip en dat pip dan wat spastisch reageert door weg te rennen en dat dan het volgen begint.

 

Ondanks waarschijnlijk alle goede bedoelingen vind ik het jammer dat iedereen een mening heeft over hoeveel ruimte de beestjes hebben. Dat was niet mijn vraag en daarbij weten jullie niet hoe de situatie hier is en naar mijn mening hebben de konijntjes een prima leven en genoeg leefruimte.

 

Vandaag de dierenarts gesproken en die gaf aan dat het wel normaal is dat de konijntjes even de weg kwijt zijn na de narcose en dat dit het gedrag kan veroorzaken. Ze gaf aan dat het binnen een week zou moeten wegtrekken dus mijn hoop is ondanks alle slechte en negatieve berichten hier goed. 

 

We wachten af, over een maand kunnen de konijntjes lekker naar buiten waarbij ze nog meer ruimte gaan krijgen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden zei Amanda_pip_sky:

Ondanks waarschijnlijk alle goede bedoelingen vind ik het jammer dat iedereen een mening heeft over hoeveel ruimte de beestjes hebben. Dat was niet mijn vraag en daarbij weten jullie niet hoe de situatie hier is en naar mijn mening hebben de konijntjes een prima leven en genoeg leefruimte.

 

Het was wel een beetje de vraag, want je wil weten wat je het handigst kan doen met je 2 konijntjes na hun castratie. De kans dat het echt een stabiel koppel wordt en dat het niet eindigt met vechten waarbij je eentje weg moet doen, is toch echt het grootst als je konijnen een permanente ruimte van 4 vierkante meter hebben. Juist 's ochtends heel vroeg (rond 5 uur) en 's avonds laat (tot zo'n 2 uur) zijn konijnen het actiefst, dus je wil ze juist rond deze tijden veel ruimte geven. Als ze dan niet kunnen rennen en hupsen, kunnen ze hun frustratie op elkaar afreageren. Dat wil je nu niet ivm hun castratie, maar ook later niet als je wil dat ze een koppel blijven. Aangezien ruimte in deze situatie dus erg bepalend is voor jouw vraag en gewilde uitkomst, is het logisch dat je ook deze tips meekrijgt. 

 

Succes verder met de herkoppeling straks en hopelijk herstellen ze snel van de castratie! 

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Op 25-4-2021 at 10:15 zei Amanda_pip_sky:

Baal ervan dat ik me niet beter heb ingelezen en niet goed ben voorgelicht bij de dierenwinkel maar goed leer voor de volgende keer helaas zijn de beestjes er weer de dupe van.

 

 

Dit is precies de reden waarom we blij zijn dat je hier terecht bent gekomen: BunnyBunch gaat altijd uit van het konijnenbelang! Maak alsjeblieft gebruik van alle kennis en ervaring, steun en hulp die je hier kunt krijgen. Je hebt niet voor niets je vraag hier gesteld, hoop ik. Ik snap het als je denkt "wie moet ik nu geloven: dierenwinkel geeft me twee te jonge voedstertjes mee met de huidige problemen tot gevolg; dierenarts zegt dat de onrust door de narcose kan komen en binnen een week over zou moeten zijn (dierenartsen hebben heel weinig geleerd tijdens hun opleiding over konijnen als huisdieren en weten er dientengevolge weinig van, kunnen ze ook niet helpen natuurlijk, maar het is wel iets om in je achterhoofd te houden) en o ja, BunnyBunch zegt dat de risico's met 2 voedstertjes best groot zijn en dat dit in een (te) kleine ruimte nog minder kans maakt".

 

Eén ding is zeker: jij bent degene die de verantwoordelijkheid draagt voor het welzijn van je konijnen en wij kunnen je alleen maar proberen te helpen met de situatie. Er is geen enkele reden voor BunnyBunch om je foute informatie te geven of dingen te adviseren uit een andere motivatie dan het konijnenbelang. Veel mensen zijn net als jij "fout" begonnen, uit onwetendheid en niet uit slechte bedoelingen, maar als fouten bijgestuurd of zelfs hersteld kunnen worden, doordat wij hier informatie over kunnen geven dan zijn er alleen maar winnaars: de konijnen krijgen wat ze nodig hebben, jij weet dat je de konijnen de beste kans geeft op een fijn leven met elkaar en BunnyBunch is blij dat we jou hebben kunnen helpen met je konijnen. 🙂 

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het weer wat beter gaat onderling. 

 

En zoals de anderen al zeggen moet je ‘onze’ berichten absoluut niet als aanval zien. Ik snap dat het misschien niet altijd leuk overkomt, maar we proberen je te helpen. Zoals @Miekmoek schrijft is de hoeveelheid ruimte erg bepalend hoe het met de konijnen onderling blijft gaan, zéker bij 2 voedsters, dus vandaar dat ik daar ook over begon. 

 

Leuk dat ze over een maand naar buiten gaan en dan ook meer permanente ruimte krijgen. Je zal zien dat ze aan meer ruimte sowieso ook veel plezier aan gaan beleven. 

 

Ik linkte al naar het fototopic over binnenhuisvesting, maar hierbij dan ook naar het fototopic over buitenhuisvesting 😉 Dit soort foto’s heeft mij in ieder geval geholpen om te ontdekken wat voor mogelijkheden er allemaal zijn.

 

 

aangepast door Lienappelsien
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds gisterenavond gaat het eigenlijk weer als voorheen. En vanmorgen zaten ze weer samen beneden in het hok waarna ze gebroederlijk samen gingen eten.

 

Zo gauw het weer het toelaat gaan de konijntjes naar buiten. Had het eerder willen doen maar het was te koud.

Buiten staat een kattenren die we helemaal konijnproef gaan maken en de konijntjes de genoeg vrijheid gaan krijgen gezien het hok zo'n 10m2 is.

 

Bedankt voor alle info en geboden hulp en hoop echt dat het goed blijft gaan met de dames.

IMG-20210427-WA0000.jpeg

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei Amanda_pip_sky:

Ja het zou zo nu en dan gedeeld moeten worden met de katten en dat kan ook prima.

 

Ik hou jullie op de hoogte.

Dat zou ik niet doen. Hun ren moet hun veilige haven zijn. Konijnen zijn prooidieren en als dan roofdieren hun territorium inkomen. Mijn kat mag ook niet de plek betreden die van de konijntjes zijn.

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .