Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen!

Ik heb op dit moment 2 volwassen konijnen, een mannetje en een vrouwtje.

Ze zitten nu nog elk in een ander hok, maar het mannetje word binnenkort gecastreerd dus dan kunnen ze eindelijk bij elkaar.

Ook hebben we een paar weken geleden een nestje van 11 kleine konijntjes gekregen.

We hebben al 4 stuks gereserveerd voor verkoop, en pas na 8 weken mogen ze weg bij moeders.

Ik zou alleen graag willen weten wanneer ik het best kan zien bij de kleintjes wat voor geslacht ze zijn.

En ik zou graag willen weten welk ras konijn mijn 2 volwassenen zijn, en hoe kan ik dan ook foto laten zien op deze site?

En heeft iemand ook een idee waar ik na kan vragen voor het ras cavia?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Folkert Wierda!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Waar heb je jouw volwassen konijnen gekocht? Als dat dierenwinkel, marktplaats of via een opvang is, dan zijn ze vrijwel zeker geen raskonijnen. In een dierenwinkel of bij hobbyfokkers worden ze vaak verkocht als Nederlands Hangoor Dwerg (NHD), maar dat zijn ze zeker niet. Het zijn gewoon kleine rasloze konijntjes uit de broodfok, waarbij echt niet naar stamboom gekeken wordt.

Als jouw konijnen van een opvang vandaan komen, hadden ze het je daar laten weten als het echte raskonijnen waren. Maar 90% van de konijnen die daar zitten zijn geen raskonijnen, of zijn gevonden dus daarvan is het niet meer te achterhalen.

Alleen als je jouw konijnen bij een gecertificeerde fokker hebt gehaald, is er een kans dat het echte raskonijnen zijn. Maar ook dat had je dan geweten bij het moment van aankoop.

Dus ga er maar van uit dat jouw volwassen konijnen rasloze mixjes zijn, en de jonkies dus ook. Konijnen kunnen uiterlijke kenmerken hebben van een bepaald ras, zoals een Hollander aftekening of Japanner kleur, maar dat wil niet zeggen dat ze ook echte raskonijnen zijn.

Ik zou de geslachten van de jonkies door een konijnkundige dierenarts laten bepalen als ze ook voor hun eerste vaccinatie gaan. Ik weet niet op welke leeftijd dat kan. Misschien krijg je hieronder nog meer reacties, of je kunt het bij jouw dierenarts navragen. Ik zou dit wel echt door een dierenarts laten doen, want je wil niet dat je zelf een foutje maakt (wat bij jonge konijnen makkelijk kan gebeuren), en dat er daardoor bijvoorbeeld twee rammen samen komen te zitten (wat zelden een goed blijft gaan), of dat er meer nestjes komen omdat je per ongeluk een ram meegeeft ipv een voedster.

Nog wat extra punten om op te letten voor de nieuwe baasjes die je zoekt voor de jonkies (waar je waarschijnlijk zelf al aan hebt gedacht maar ik wil het toch even benoemen):

- Konijnen zijn groepsdieren en moeten dus altijd met een soortgenootje samen leven. Het beste kun je een ram en een voedster samen een nieuw huisje laten zoeken, die combinatie gaat vaak langer goed dan 2 voedsters of 2 rammen. Zeg er dan wel bij dat ze met 10 weken apart moeten vanwege de vruchtbaarheid, zodat er niet nog meer nestjes komen, en dat ze de ram vanaf 12 weken kunnen laten castreren (dan nog twee weken apart, de gebruikelijke procedure). En dat jonge konijnen altijd wel samen gaan, maar dat het kan gebeuren dat ze in de puberteit erachter komen dat ze elkaar toch niet zo leuk meer vinden.

- Je kunt ook de konijnen apart een huisje laten zoeken (omdat je misschien meer mannetjes dan vrouwtjes hebt, etc. Dan moet je er wel op toezien dat ze niet alleen komen te zitten. Zeg bijvoorbeeld dat ze vanaf 16 weken (en 2 weken na de castratie van een ram) bij een opvang een maatje kunnen zoeken. Of als ze al een ouder konijn hebben, dat ze pas vanaf 16 weken (en minimaal 2 weken na de castratie van een ram) aan een volwassen konijn gekoppeld kunnen worden.

- Stuur vooral ook wat links naar informatieve artikelen op Bunnybunch door naar de nieuwe baasjes. Dan hoef je niet alles zelf uit te leggen over de basis zorg (zoals een maatje en de grootte van het verblijf), maar kun je terugvallen op wat @Evee en de moderators al geschreven hebben.

• Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 5
Link naar bericht
Delen op andere sites

Nog wat extra dingen die ik in mijn eerste bericht vergeten ben te zeggen:

Wat fijn dat de ram binnenkort gecastreerd wordt en hij gekoppeld gaat worden aan de voedster. Als je nog vragen hebt over de zorg voor de castratie of over hoe je de koppeling moet aanpakken, open er gerust een ander topic over. We helpen graag 🙂

Als het je niet lukt om zelf voor alle jonkies een nieuw thuis te vinden, dan kun je de andere kleintjes het beste naar een opvang brengen. Daar weet je zeker dat ze goed terecht gaan komen, altijd met een maatje en ze stellen eisen aan de minimale grootte van het verblijf. Zolang ze daar zitten (misschien te wachten op castratie/tot ze oud genoeg zijn/op een nieuw maatje) worden ze goed verzorgd door vrijwilligers en krijgen ze medische zorg indien nodig. Zeker niet zielig dus, maar een goede tussenstap naar een forever home.

• Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 3
Link naar bericht
Delen op andere sites

Happy211,

Bedankt voor het antwoord, heel veel informatie in 1 keer maar heb het doorgelezen en ik heb hier zeker wat aan, dat maakt meer duidelijkheid bij mij en overzicht.

En ja we gaan ze per 2 verkopen, behalve als diegene al 1 heeft en die er 1 bij wil kopen, maar ik ga echt proberen om de omstandigheden zo goed mogelijk voor alle konijnen te maken.

Ja ik dacht ook al dat het geen echte raskonijnen waren maar ik vond het wel leuk en interresant om te weten hoe die soort heet dat mijn konijnen zijn. Want het vrouwtje is een vlaamse reus (zo heb ik hem in elk geval gekocht) en het mannetje is een dwerg konijntje.

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe oud ze precies zijn (ik weet ook niet of je dat kunt zien) maar de vlaamse reus heb ik van een boerderij in de buurt gekocht en het dwerg konijntje heb ik van onze buren overgenomen, omdat hun 2 kleine dochtertjes hebben en die nog niet zo veel tijd willen besteden aan de konijnen, en ik wil dat wel heel graag!

En voor de rest zijn alle 11 kleintjes gezond, nu moeten we nog baasjes voor ze vinden. 

En 3 houden we zelf 🙂

Link naar bericht
Delen op andere sites

Happy211,

Ja is helemaal goed doe ik, want ik wil graag het beste voor mijn konijnen.

En daar had ik nog niet over na gedacht ja, een opvang.

Nu weet ik niet waar die zitten, en of dat ik de buurt is, maar ik zal er samen met mijn ouders even onderzoek naar doen.

Bedankt voor het antwoord!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn voedster is gekoppeld met een ram uit een oepsnestje via de opvang.

Hij is met 8 weken naar de opvang gegaan en heeft toen 3 maanden in een pleeggezin gewoond. Nadat hij gecastreerd, ingeënt en oud genoeg was om te koppelen mocht hij op date. Nu woont hij dus bij mij. 

Wellicht is dat idd een goede optie voor je. Zo weet je zeker dat ze niet alleen komen te zitten en moeten de mensen die adopteren voldoen aan een aantal eisen. Zoals grootte van het verblijven, medische hulp bieden enz. 

• Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Houdt er rekening mee dat het wel mis kan gaan tussen met een koppeling tussen een ram en voedster die niet op karakter geselecteerd zijn. Dit geldt voor jouw ram en voedster, maar ook de de koppeltjes babykonijnen die je weggeeft/verkoopt en bij de konijnen die je weggeeft/verkoopt en bij die mensen een maatje krijgen. Babykonijnen kunnen altijd goed met andere konijnen, maar zodra ze in de puberteit komen (halfjaar tot anderhalf jaar) krijgen ze een karakter en dan kan het ineens misgaan. Mogen de nieuwe eigenaren het niet gewilde konijntje dan weer aan jou teruggeven? Of wat ga je dan doen? En wat ga je doen als jouw 2 konijnen elkaar niet mogen? Het beste is dan om één van de konijnen ''om te ruilen'' in een opvang. Daar wordt wel gekoppeld op karakter. 

Verder maak je het jezelf denk ik ook wel erg lastig als je nog 3 babykonijnen gaat houden. Wil je er dan één grote groep van maken? Of allemaal losse koppels? Eén grote groep raad ik je echt wel af als ze niet op karakter zijn gekoppeld.

Lees je van te voren ook goed in op het koppelen!

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

• Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites
16 minuten geleden zei FolkertWierda:

Bedankt Mira11 en Miekmoek voor de antwoorden.

Ik zal het er met mijn ouders over hebben en ik kan deze topic ook aan hun laten zien.

Ik denk dat het wel goed gaat komen.

Bedankt allen!

Met vriendelijke groet,

Folkert Wierda!

Laat maar weten als je nog meer vragen hebt! 

• Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .