PapaKonijn Geplaatst: 20 april 2021 Delen Geplaatst: 20 april 2021 Misschien ben ik er wat vroeg mee: de zomervakantie. Ik zag op de poll dat veel mensen familie of vrienden regelen om op te letten. Ik vraag me vooral af wat ik van hen verwacht als het heel heet wordt. Is een keer per dag water en voedsel aanvullen voldoende, of moet je dan veel vaker controleren? Een opvang lijkt me dan handiger, maar misschien zie ik het veel te ingewikkeld. Het zijn buitenkonijnen. De tuin heeft behoorlijk wat schaduw, maar bij 30+ graden kan de schaduw ook heet worden. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Newby1981 Geplaatst: 20 april 2021 Delen Geplaatst: 20 april 2021 Persoonlijk zou ik 2 keer per dag aanraden. Niet alleen om water te verversen en hooi te verversen / aanvullen maar toch zeker om te controleren of alles nog goed gaat. Een konijn kan plotseling wat mankeren zoals een gasbuik, stopt dan met eten en dan moet je er heel snel bij zijn. Als een konijn 24 uur niet eet ben je vaak al te laat en zal het diertje het niet overleven. Is er ook iemand waar je je konijnen kan onderbrengen mits ze daar genoeg ruimte hebben? Als het toevallig net heet is tijdens jullie verlof zou ik de diertjes wel in de gaten willen houden, zeker op het heetst van de dag en ice pads neerleggen / vervangen. Mijn konijnen gingen altijd naar mijn zus maar dat was in september. Dit jaar gaan ze voor hete eerst naar de opvang en ik moet zeggen dat ik dit toch echt veel prettiger vind. Hier lopen alleen maar mensen met ervaring en konijnenkennis (althans, daar ga ik toch van uit bij een goede opvang 😉 ) en zodra er iets aan de hand is zullen zij dat eerder herkennen dan mensen die geen verstand hebben van konijnen zeg maar. Nadeel is wel dat je moet sjouwen met je konijnen, dit zorgt dan weer voor extra stress dus het is een keuze die je moet maken wat jou het beste lijkt. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dorusjedot Geplaatst: 20 april 2021 Delen Geplaatst: 20 april 2021 1 uur geleden zei PapaKonijn: Misschien ben ik er wat vroeg mee: de zomervakantie. Nee hoor! Een goede meid (in dit geval bunnydad) is op de toekomst voorbereid! Ik raad je aan om even te kijken naar konijnopvangen in de buurt. Zij hebben vaak ook vakantieopvang. Hier weet je zeker dat je diertjes niks tekort komen en dat er mensen met kennis van konijnen op je diertjes passen. Mijn schoonvader heeft ook aangegeven op onze konijnen te willen letten, maar ik breng ze toch liever naar de opvang. Puur omdat ik weet dat, mocht er iets aan de hand zijn, er deskundige aanwezig zijn. Daarnaast weten zij ook wat te doen als het te warm wordt bijvoorbeeld. Zeker water in de zomer kan goed aan de temperatuur raken. Juist dan is het ook voor de konijnen fijn een lekker fris slokje ter afkoeling te kunnen drinken. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
happy211 Geplaatst: 20 april 2021 Delen Geplaatst: 20 april 2021 (aangepast) Voor een weekend weg regel ik meestal vrienden in de buurt die dan minstens 2x per dag gaan kijken. Hoewel het snel kan gaan bij konijnen, heb ik er voor zo'n korte periode wel vertrouwen in dat dat genoeg is (wel met uitgebreide instructie en wat te doen in geval van nood natuurlijk). Gaan we langer weg, dan probeer ik meestal vrienden te regelen als huis-en-huisdieren-oppas, iemand die voor de periode dat wij weg zijn in ons huis komt logeren. We hebben ook een kat, en dan vind ik het een fijn idee dat die ook wat aandacht krijgt. Ik heb bijvoorbeeld wat vrienden die nog bij hun ouders wonen, die vinden een weekje of twee in ons huis logeren juist hartstikke fijn. Lukt het niet om iemand te regelen, dan zou ik ze zeker naar een opvang brengen. Het is nog niet voorgekomen gelukkig, maar ik weet dat ze daar ook goed zouden zitten. 20 april 2021 aangepast door happy211 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marjoleink Geplaatst: 20 april 2021 Delen Geplaatst: 20 april 2021 Een van mijn buren had een oproep geplaatst op nextdoor voor iemand met verstand van konijnen die twee keer per dag eten wilde geven. Dat werd ik dus. Dat moet je wel willen, een onbekende die bij je in huis komt. Als ik weg ben komt mijn ex twee keer per dag. Die is niet konijnkundig, maar kent mijn konijnen wel goed, dus die ziet het wel als er een uit zijn doen is. Ik vind twee keer per dag wel noodzaak. Misschien als het erg heet is dat bijvoorbeeld je buren tussendoor nog een keer een icepod neer kunnen leggen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 21 april 2021 Delen Geplaatst: 21 april 2021 Misschien kan deze lijst eventueel nog helpen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/lijst-vakantie-opvang-konijnen De lijst heeft dit jaar nog geen update gehad, dus het kan zijn dat niet alles meer konijnen opvangt. ik heb ook een buurvrouw een paar huizen verder, die hetzelfde beeld heeft bij konijnen houden als ikzelf, dus wij passen op elkaars konijnen als het nodig is 😄 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Punky punk Geplaatst: 21 april 2021 Delen Geplaatst: 21 april 2021 25 minuten geleden zei Evee: Misschien kan deze lijst eventueel nog helpen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/lijst-vakantie-opvang-konijnen De lijst heeft dit jaar nog geen update gehad, dus het kan zijn dat niet alles meer konijnen opvangt. ik heb ook een buurvrouw een paar huizen verder, die hetzelfde beeld heeft bij konijnen houden als ikzelf, dus wij passen op elkaars konijnen als het nodig is 😄 Dat is wel perfect. Niet? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mira11 Geplaatst: 21 april 2021 Delen Geplaatst: 21 april 2021 Als het echt warm weer is zal er vaker naar de konijnen gekeken moeten worden. Boven de 24/25 graden hebben ze echt al verkoeling nodig. Een icepod is ideaal maar die moet wel op tijd vervangen worden. Ik heb 2 icopods die ik af wissel. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
PapaKonijn Geplaatst: 21 april 2021 Auteur Delen Geplaatst: 21 april 2021 Opvang lijkt me dus geen overbodige luxe, als ik jullie zo hoor. Dan ga ik daar achteraan. 1 hour ago zei Evee: Misschien kan deze lijst eventueel nog helpen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/lijst-vakantie-opvang-konijnen De lijst heeft dit jaar nog geen update gehad, dus het kan zijn dat niet alles meer konijnen opvangt. ik heb ook een buurvrouw een paar huizen verder, die hetzelfde beeld heeft bij konijnen houden als ikzelf, dus wij passen op elkaars konijnen als het nodig is 😄 Dat is wel heel handig inderdaad. Ik heb een opvang in de buurt gevonden, die nog niet in het lijstje staat: http://petzcare.nl/. Mocht iemand deze opvang kennen, dan hoor ik het graag. Ik ben ook een beetje verrast over de oplossing om konijnen vrienden met konijnen te laten logeren. Geeft dat geen bonje tussen de thuiskonijnen en de gastjes? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 21 april 2021 Delen Geplaatst: 21 april 2021 De konijnen blijven gewoon op hun eigen plekje wonen hoor, in mijn geval dan. Het is oppas aan huis. Ik neem alleen logee-konijnen aan als die ver van mijn eigen konijnen kunnen zitten, bijv. in huis (mijn konijnen zitten buiten) of echt in een ander deel van de tuin. Anders geeft het inderdaad stress. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 21 april 2021 Delen Geplaatst: 21 april 2021 Ja inderdaad, het is alleen fijn om een oppas te hebben die zelf konijnen heeft zodat je zeker weet dat ze goed verzorgd worden en dat ze het zien als er iets mis is. Ik en mijn zus passen op elkaars konijnen, toen ik zelf nog geen konijnen had kwam ik bij haar in huis wonen, maar nu is het gewoon op en neer fietsen. Soms gaat het dus wel eens mis, komend weekend zijn we allebei met onze mannen weg 😅 Heel fijn als je erachter komt dat je elkaar wilde vragen voor oppas.. Maar voor een weekend durf ik wel de buren of een vriendin in de buurt te vragen. Wel altijd met de opmerking; "als ze niet eten, komt dat niet doordat ze bang voor je zijn, maar dat er iets goed mis is". Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ot&Sien Geplaatst: 21 april 2021 Delen Geplaatst: 21 april 2021 Mijn ouders hebben ooit een week opgepast, ze kwamen dan in ons huis en zorgden meteen voor de konijnen. Vorig jaar zijn de konijnen naar de vakantieopvang geweest omdat wij samen met mijn ouders op vakantie gingen en komende zomer gaan ze weer naar dezelfde opvang. Is ons goed bevallen. Fijn idee dat ze dezelfde verzorging krijgen als thuis en ook dat de opvang ingrijpt als het nodig is. Ze weten precies wanneer een konijn medische hulp nodig heeft. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pablo&Lola Geplaatst: 21 april 2021 Delen Geplaatst: 21 april 2021 Ik ben fan van het vakantiepension van de konijnenopvang waar een van mijn konijnen vandaan komt en kan het echt aanbevelen. Ik geef mijn konijnen niet graag uit handen, zeker niet aan mensen die zelf geen ervaring met konijnen hebben. Dan is het in je vakantie toch wel fijn om te weten dat er mensen met bovengemiddelde kennis van konijnen naar jouw beestjes omkijken. Bij vakantieopvangen, met name de betere, is het wel heel belangrijk om op tijd te reserveren, dus je bent er zeker niet te vroeg bij! 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Punky punk Geplaatst: 21 april 2021 Delen Geplaatst: 21 april 2021 Als we een weekendje weggaan komt de buurvouw twee keer per dag even de konijntjes verzorgen. Natuurlijk krijgt ze elke keer opnieuw een hele boekhouding mee waar opstaat hoe of wat. Als we langer dan een weekend weg zijn gaan ze bij mijn oma logeren. Zij krijgt een nog grotere boekhouding mee! 😂 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
PapaKonijn Geplaatst: 22 april 2021 Auteur Delen Geplaatst: 22 april 2021 Nou, ik heb het plekje maar meteen geregeld. Ik we moeten ook maar alvast gaan nadenken wie we vragen als we een dagje weg zijn. Geen idee of er buren met konijnen zijn, helaas. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 22 april 2021 Delen Geplaatst: 22 april 2021 1 hour ago zei PapaKonijn: Nou, ik heb het plekje maar meteen geregeld. Ik we moeten ook maar alvast gaan nadenken wie we vragen als we een dagje weg zijn. Geen idee of er buren met konijnen zijn, helaas. Ik heb ook een vriendin in de buurt zonder konijnen die wel eens oppast hoor. Met goede instructies en iemand die verantwoordelijk is gaat dat ook prima. Iemand met konijnen is alleen handig, hoef je niet alles uit te leggen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten