Ga naar inhoud

Agressief gedrag bij voeren


Marianne81

Aanbevolen berichten

Hoi forummers, 

 

Dit is mijn eerste berichtje op dit forum. Wij hebben twee konijnen, mannetje en vrouwtje, die het tot voorkort prima met elkaar konden vinden. Bij het eten geven zaten ze altijd al wat achter elkaar aan als ik aan kom lopen, maar dit was nooit echt agressief. De laatste weken grommen ze echt naar elkaar als ik ze eten geef. Ze zijn meer bezig om elkaar van het eten af te houden dan met het eten zelf.

 

Heeft iemand een idee waardoor dit ineens veranderd kan zijn? Kan het ermee te maken hebben dat ze de lente in de bol hebben? Het mannetje zoekt sinds kort namelijk regelmatig toenadering zeg maar, wat het vrouwtje in het begin prima vond en zelf ook opzocht, maar nu wil ze er niets van weten en maakt ze een soort halfhoog pieperig geluid en jaagt hem weg. 

 

En dan de tweede vraag, wat kan ik er aan doen? Ik heb al geprobeerd ze uit elkaar te halen, dat helpt even, maar is geen echte oplossing. 

 

Alvast bedankt

Marianne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel konijnenkoppeltjes maken een hoop heisa als er gevoerd wordt of als ze dénken dat ze wat lekkers gaan krijgen. Ze reageren de spanning op elkaar af en dat kan er best "vervelend" uit zien. Soms helpt het als je het voer uitstrooit, zodat ze moeten gaan snuffelen en zoeken ernaar. Soms zie je dat ze elkaar dan nog steeds opzoeken en dicht bij elkaar blijven. Elk een bakje of snackbal of ballenbak geven, kan ook wat spanning reduceren.

 

Hoe oud zijn je konijnen en zijn ze al lang bij elkaar? Wat bedoel je precies met "uit elkaar halen", bedoel je hen in een aparte ruimte zetten eventjes? En "toenadering zeg maar"? Bedoel je daar rijgedrag mee?

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier precies hetzelfde, al word het gelukkig nu weer wat minder. Ik heb ze een tijdje een apart bakje gegeven, zodat ze allebei rustig konden eten. Nu eten ze weer uit hetzelfde bakje en soms word er eerst even gegromd maar uiteindelijk eten ze gewoon samen. 

Vorig jaar was dit ook, hier heeft het echt met de voorjaarskriebels te maken 🏵️🐝

 

Zijn bij jou allebei de konijnen gecastreerd of alleen het mannetje? 

Misschien kan het ook helpen om het vrouwtje te laten castreren 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de snelle reacties! Ik heb vanavond de brokjes in het hok uitgestrooid en dat hielp inderdaad (zie foto hieronder)! 😊

 

Met uit elkaar halen bedoelde ik dat ik het ene konijn tegenhield als die het andere achterna zat. Even time out zeg maar. Daarna is de ergste spanning er wel even af, maar dat uitstrooien vind ik een veel betere oplossing!

 

Met toenadering zoeken bedoelde ik inderdaad rijgedrag😁 Dat hebben ze nooit gedaan, tot een paar weken geleden ineens. Ik denk inderdaad voorjaarskriebels. Hopelijk dat dat snel weer overgaat!

 

We weten niet precies hoe oud de konijnen zijn, want ze komen uit het asiel. Ze konden daar de leeftijd moeilijk inschatten. Ze zijn nu zo'n 2,5 jaar bij elkaar en nooit problemen gehad.

 

Het vrouwtje is inderdaad niet gecastreerd, maar aangezien ze niet heel jong lijkt en het bij een eerder konijn dat wat ouder was niet erg goed uitwerkte ben ik daar wat huiverig voor (kosten heb ik er wel voor over). 

 

 2QBr3v8EEtuDz6gpBEIFndz_gxTBRkNaVyqCNNIuxldXqDLbqBKd3KivMC5YiZ_q4UW0LGYw0V9EUAnwrlFWt9latXsuPBvfvkVetcso7UrtulQyLg3pmUghDf_RogqIRCohMiHjxXQsm6Dase1fuyyfaCPDTcZ1_EUS-7U0MXCt-ZQTb60O2YuPCXT7YwJALOI7zkanobsQHm9RxEQdsA2skz3zgmOPWONHfbSPAScnx4Du6lmy2UoON6abFea5w_7XXhd83shoSfXLR1T2-hbA2LH2y6BRsL3o30etSqLBR9Pwt3ShoJfJp71TU_6ej0hhCeXsdS-tR_0ft24OwqyVGGrH62xKqcAaEbfvHNZuID3o2QVzheA3TSX2Eh_U9LXmM6lzE6F3bakWDEIZWAVhMKnwpA7wZxbBzL3ORpMTV9UY11G2Tk5Lp6tazcfShBJ_zUlSxpp9WBah0dd3mW8Mw6m22OoKijEMqhRdnsVmoeeMUD7JjKXkKCvq-zTqU3rME5PKlyXNlczMqqrJiux-31RP0Cz-9g3YvKNNvUocZP0Lt7eRgmjRxlwArTsCd3rjj33D1zYgMjuno5oitBGqoSQHp0saBIPNWQC1ejVsmcpU1mptJYZSnEtSCxtLmTZw7f7NqR_GKgd_rSD6DAyY5ZUGQrdAYqZFbMRqrEkN66tgJrTDa7WWNht9GrwmMidjHAS_0NyQEm8arzTTeqyS=w695-h924-no?authuser=0

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 hours ago zei Marianne81:

Het vrouwtje is inderdaad niet gecastreerd, maar aangezien ze niet heel jong lijkt en het bij een eerder konijn dat wat ouder was niet erg goed uitwerkte ben ik daar wat huiverig voor (kosten heb ik er wel voor over). 

 

Je angst is zeer begrijpelijk! Bij mijn eerste konijn heeft dit ook niet goed uitgepakt, wat mij huiverig maakte om dit bij mijn nieuwe vrouwtje te laten doen. 

Echter heb ik het hier met zowel een konijnkundige art als met een konijnoloog over gehad. Toch kan het zeker wel veel helpen, zeker ter voorkoming van kanker. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen vertoonden dit gedrag ook rond etenstijd. Onze voedster reageerde ook behoorlijk hormonaal vorig voorjaar. Ik heb haar toen laten steriliseren en dat was maar goed ook. Er zat al iets van een tumor ofzo. Ik zou dus in zo'n geval altijd opnieuw kiezen voor sterilisatie...

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 hours ago zei Marianne81:

Het vrouwtje is inderdaad niet gecastreerd, maar aangezien ze niet heel jong lijkt en het bij een eerder konijn dat wat ouder was niet erg goed uitwerkte ben ik daar wat huiverig voor (kosten heb ik er wel voor over). 

 

Je angst voor de sterilisatie is heel normaal en begrijpelijk. Maar als je de ingreep door een goede, konijnkundige DA laat doen is er niet veel om voor te vrezen. Sterilisatie kan veel voorkomen en kan sommige, vervelende, hormonale gewoontes laten stoppen of sterk afnemen. Dus ik zou sterilisastie sterk aanraden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas heb ik gezien dat een sterilisatie bij een wat ouder konijn ook een aanslag op de gezondheid kan zijn. Mijn vorige voedster, die voor de sterilisatie (door een konijnkundige dierenarts) helemaal gezond was, is in de periode daarna achteruit gegaan en heb ik uiteindelijk 6 maanden erna moeten laten inslapen. Misschien had ze al wat onder de leden wat niet zichtbaar was en heeft de sterilisatie dat versneld.

 

Maar jullie hebben gelijk hoor, sterilisatie kan ook een hoop leed voorkomen. dus ik ga het in ieder geval met de dierenarts bespreken. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .