Ga naar inhoud

Konijn stikt bij eten


Bibi Cos

Aanbevolen berichten

Hi nog een ding wat ik heb opgemerkt. 

Mijn ram waar ik gister ook een verhaal over had zie ik nu iets geks doen. 

 

Ik geef hem elke dag een handje groenten. 

Hij trekt dan met zn huidje, ik heb wel gelezen dat dat iets is wat konijnen doen als ze iets heel lekker vinden. 

Maar net was hij dus een stukje komkommer aan t eten en volgens mij stikte hij heel even. 

Hij deed heel snel een soort hoest geluid maar het zag eruit als een kokkende kat. 

Ik vermoed dat het misschien is omdag hij dan over excited is om te eten en dan niet goed kauwt ofzo??

Hij maakt vaker ook een soort slokkend geluid. 

Moet ik misschien denken aan een schokbak voor honden?

Geen ideee wat het kan zijn. 

Weet iemand dit?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, dat is wel iets om goed op te letten. Ik heb het wel gehoord van konijnen die zich verslikken/stikken in hun brokken (niet goed kauwen), maar volgens mij is dit de eerste keer dat ik het hoor bij groente.

Kan natuurlijk een keer gebeuren, maar het moet niet vaker voorkomen.

Nog iets waar ik aan denk: ademt hij goed, of zit bijvoorbeeld zijn neusje verstopt? Dat zou natuurlijk dan direct nagekeken moeten worden. Als hij benauwd en door zijn mond moet ademen, dan is het echt spoed. Maar hopelijk heb ik gewoon een te rijke fantasie en is dat allemaal niet van toepassing.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago zei happy211:

Oei, dat is wel iets om goed op te letten. Ik heb het wel gehoord van konijnen die zich verslikken/stikken in hun brokken (niet goed kauwen), maar volgens mij is dit de eerste keer dat ik het hoor bij groente.

Kan natuurlijk een keer gebeuren, maar het moet niet vaker voorkomen.

Nog iets waar ik aan denk: ademt hij goed, of zit bijvoorbeeld zijn neusje verstopt? Dat zou natuurlijk dan direct nagekeken moeten worden. Als hij benauwd en door zijn mond moet ademen, dan is het echt spoed. Maar hopelijk heb ik gewoon een te rijke fantasie en is dat allemaal niet van toepassing.

Nee dat gaat allemaal goed verder. 

Ik denk dat het is dat hij gewoon te graag wilt eten ofzo. 

Misschien weet mijn dierenarts er raad mee 🙂 

dankje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit jaren geleden ook gehad met mijn konijntje Bobbie. Hij leek bijna te stikken en zat echt te kokhalzen, heel naar om te zien. Ik weet eerlijk gezegd niet meer of dat met brokjes of groente was. Brokjes dacht ik. Ik heb een paar keer 's avonds laat in paniek een da gebeld, hem een beetje ondersteboven gehouden, water gegeven, etc. omdat ik steeds dacht dat hij stikte. Hij is uiteindelijk twee dagen opgenomen bij Wilhelminapark. Ze vermoedden een keelontsteking of iets dergelijks, maar dat bleek het ook niet te zijn. Het is uiteindelijk wel over gegaan. Misschien zit er iets in zijn keel, dat is wel iets om na te laten kijken. Misschien een stukje hooi dat vast zit ofzo of wellicht toch een ontsteking. Succes! Hopelijk verdwijnt het vanzelf weer.     

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er ook eentje die half stikt in haar brokjes als ze te snel eet. Ik gaf haar eerst biks uit de hand, zodat ik kon bepalen hoe snel ze at, maar ik vond dat niet ideaal. Sinds een tijdje bestaan haar brokjes voor de helft uit een graanvrije, hardere brok waar ze echt goed op moet kauwen. Sindsdien heb ik het haar niet meer zien doen. 🙂 Bij groente zou je je konijn ook uit de hand kunnen voeren, zodat je zelf een beetje het tempo kan bepalen en pas een nieuw stukje geeft als het vorige doorgeslikt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, ik zou flink grote stukken gaan voeren. Ik heb ze voor de helft op trovet en voor de helft op bunnynature. Trovet kunnen ze echt schrokken, met bunnynature kan dat niet. Daar moeten ze stukjes vanaf bijten voordat ze het kunnen eten. Rosewood meadow menu heeft ook van die grote brokken en wellicht zijn er ook wel minder dure merken die het hebben. 

Ooh je hebt het over groenten! Snijd je dat in stukjes? Anders zou ik het ook gewoon in grote bladeren en stukken aanbieden zodat het niet in 1 keer naar binnen kan.

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago zei Suus1978:

Ik heb dit jaren geleden ook gehad met mijn konijntje Bobbie. Hij leek bijna te stikken en zat echt te kokhalzen, heel naar om te zien. Ik weet eerlijk gezegd niet meer of dat met brokjes of groente was. Brokjes dacht ik. Ik heb een paar keer 's avonds laat in paniek een da gebeld, hem een beetje ondersteboven gehouden, water gegeven, etc. omdat ik steeds dacht dat hij stikte. Hij is uiteindelijk twee dagen opgenomen bij Wilhelminapark. Ze vermoedden een keelontsteking of iets dergelijks, maar dat bleek het ook niet te zijn. Het is uiteindelijk wel over gegaan. Misschien zit er iets in zijn keel, dat is wel iets om na te laten kijken. Misschien een stukje hooi dat vast zit ofzo of wellicht toch een ontsteking. Succes! Hopelijk verdwijnt het vanzelf weer.     

Dankje! dan zal ik mn da laten kijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago zei Eefje:

Inderdaad, ik zou flink grote stukken gaan voeren. Ik heb ze voor de helft op trovet en voor de helft op bunnynature. Trovet kunnen ze echt schrokken, met bunnynature kan dat niet. Daar moeten ze stukjes vanaf bijten voordat ze het kunnen eten. Rosewood meadow menu heeft ook van die grote brokken en wellicht zijn er ook wel minder dure merken die het hebben. 

Ooh je hebt het over groenten! Snijd je dat in stukjes? Anders zou ik het ook gewoon in grote bladeren en stukken aanbieden zodat het niet in 1 keer naar binnen kan.

Ja haha ik had het over groenten. Als ik hem sla geef dan is gebeurd het niet. 

Alleen wanneer ik hem idd dus kleine stukjes komkommer of tomaat geef. 

dus een idee om grotere stukken te geven. 

 

Dankje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago zei Eefje:

Inderdaad, ik zou flink grote stukken gaan voeren. Ik heb ze voor de helft op trovet en voor de helft op bunnynature. Trovet kunnen ze echt schrokken, met bunnynature kan dat niet. Daar moeten ze stukjes vanaf bijten voordat ze het kunnen eten. Rosewood meadow menu heeft ook van die grote brokken en wellicht zijn er ook wel minder dure merken die het hebben. 

Ooh je hebt het over groenten! Snijd je dat in stukjes? Anders zou ik het ook gewoon in grote bladeren en stukken aanbieden zodat het niet in 1 keer naar binnen kan.

Ik geef hem trouwens pellets van select. 

Die heb ik mijn konijnen altijd gegeven. 

Maar met zijn brokjes is er nooit een probleem verder. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .