Ga naar inhoud

Nijntje(6,5 jaar) en Sjaak (9 maanden) koppelen

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, 

Na lang overwegen hebben mijn vriend en ik een aantal maanden terug een konijntje erbij gekocht. Sjaak was toen 5 maanden en is met 6 maanden gecastreerd. Dat is nu zeker 6 weken geleden omdat hij erg druk was ivm zijn hormonen, nu is hij lekker rustig en voelt hij zich helemaal thuis. Nijntje is laatst ook bij de dierenarts geweest om haar helemaal gezond te verklaren voor het koppelen. Nijntje heeft hiervoor nooit met een ander konijn gezeten. 

Ze hebben nu dus al zeker 10 weken aan elkaar kunnen wennen door de ren, ieder hun eigen hok. 

Nu zijn we 4 dagen geleden begonnen met het echt koppelen (op neutraal terrein). Dit ging goed dus lopen ze nu samen door de woonkamer, nog wel beide in hun eigen hok. 

Nijntje probeert steeds op Sjaak te rijden maar dan loopt Sjaak weg. Sjaak rijdt niet terug. Nijntje wast Sjaak regelmatig maar Sjaak doet dit niet terug. 

Ze hebben op geen enkel moment echt ruzie gemaakt. 

Nu is mijn dilemma ga ik ze samen in een kooi stoppen.... De rangorde is voor mij een beetje onduidelijk want Sjaak rijdt niet op Nijntje en zij wel op hem. Aan de andere kant wast Nijntje Sjaak maar hij haar niet terug.

Wie heeft tips? Hoe kan ik ze helpen? Ze hebben nu de hele woonkamer van s'ochtends tot s'avonds, moet ik dit kleiner maken zodat ze elkaar niet meer zoveel kunnen ontlopen? 

Gr,

Nicole 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Samen in een kooi is geen goed idee. Een koppel konijnen heeft 24/7 zo'n 4m2 aan ruimte nodig (verdiepingen niet meegerekend). Het beste kun je ze 1 keer bij elkaar zetten op neutraal terrein en ze daar laten tot je echt rust en een beginnende vriendschap/liefde ziet. Dan verhuis je ze naar het vaste verblijf (van zo'n 4m2 dus). Je kunt ze dan het beste een aantal weken in dat vaste verblijf houden en niet daarbuiten rond laten lopen, want dat kan voor onrust zorgen, zeker in de beginperiode. 

Een kooi is nooit groot genoeg, niet voor 1 konijn en zeker niet voor 2. De kans dat het misloopt met je koppeling is op zo'n kleine ruimte vrij groot, zeker met een pubertje erbij. 

• Mee eens! 4
Link naar bericht
Delen op andere sites

Samen in een kooi stoppen heeft niet veel met een koppeling te maken, ik zou niet in zien waarom je dat zou doen? Zelfs goede koppels gaan vechten in een kooi, geen enkel konijnenkoppel houd van beperkte ruimte, daar raken ze allemaal gefrustreerd in. En als er niets of niemand anders in de buurt is om dat op af te reageren, tja, dan gaan de beste koppels er aan. 

Ik sluit mij aan bij eefje met het advies over de ruimte. 

Neem de tijd voor de koppeling, forceer niets, laat ze er samen uitkomen of ze elkaar leuk vinden of niet. Een koppeling kan echt weken duren. Haasten is nergens voor nodig. Er staan heel veel koppeltips en een hele uitleg over koppelen op neutraal terrein  in dit artikel: https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

• Mee eens! 3
Link naar bericht
Delen op andere sites

Dankjewel voor de tip.

Ze hebben dus vrijdag op de badkamer gezeten en dat leek allemaal prima te gaan. Dus hebben we ze zelf naar de woonkamer terug laten lopen. Ze lopen nu dus zoals ze gewend waren door de woonkamer maar dan zonder de ren die de woonkamer in 2 delen verdeeld had. De kooien staan naast elkaar en daar kunnen ze vrij in en uit lopen. 

Ze liggen nu samen in een kooi die open staat maar soms wil Nijn dan toch rijden en loop Sjaak weg. 

De kooi waar ze nu in liggen is 1.5 bij 0.8 bij 0.8 volgens mij en daar kan nog een verdieping op. Overdag mogen ze door de hele woonkamer lopen. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoi Evee,

Ik had de koppelpagina inderdaad al doorgelezen. Ze zijn dus op neutraal terrein gezet van ong 2 bij 2 meter. Alles lijkt goed te gaan en er is geen ruzie op iets geweest. Nu liggen ze dus regelmatig samen en wast Nijntje Sjaak. We hebben natuurlijke alle tijd en ruimte om dit nog weken zo te doen maar wat is dan wel het moment waarop ze samen in het nachthok kunnen. 

Nijntje geeft namelijk dubbele signalen, ze wast Sjaak en hij haar niet (dus Sjaak is dominant) maar Nijn rijdt op Sjaak en niet andersom (dus Nijn is dominant). Kan dit komen omdat Nijntje nooit eerder met andere konijntjes heeft gezeten. 

Verder gaat alles goed en doen ze beide soms binkies door de kamer. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gewoon geduld hebben. Het klinkt niet slecht, ze zullen het echt gewoon in hun eigen tempo moeten ontdekken, of ze elkaar lief genoeg vinden. En met een willekeurig koppel als dit heb je kans dat het ook meer een "huisgenoten" koppel zal worden, dan dat ze echt verliefd zijn op elkaar. Alles beter dan alleen leven, maar dat zijn minder hechte koppeltjes. De karakters moeten bij elkaar passen, en daar zul je de komende weken en maanden achter gaan komen. 

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met het moment dat ze samen in het nachthok kunnen... konijnen kunnen nooit in een kleine ruimte opgesloten worden. De permanente leefruimte moet minimaal 4 vierkante meter zijn voor een koppel. Daar moeten ze dus altijd in kunnen. Er staat natuurlijk wel een schuilplek in, maar daar sluit je ze niet in op, ze hebben vrije keuze om daar in te zitten of niet. 

• Mee eens! 3
Link naar bericht
Delen op andere sites
9 minuten geleden zei Epsicole:

We hebben natuurlijke alle tijd en ruimte om dit nog weken zo te doen maar wat is dan wel het moment waarop ze samen in het nachthok kunnen. 

Wat @Eefjeen @Evee je proberen duidelijk te maken is dat er geen enkel moment komt waarin je ze samen in het nachthok stopt.

Het moment om 1 nachthok te hebben is zeker nu, maar deze zou nooit dicht moeten. Konijnen moeten altijd genoeg ruimte hebben, dus ook 's nachts! Juist 's avonds laat en 's ochtends vroeg zijn konijnen op hun actiefst en bij jou zitten ze dan juist vast in hun nachthok. Dat geeft frustratie en dat reageren ze af naar elkaar.

Als je ze niet 's nachts alleen wil laten loslopen in de woonkamer omdat deze niet helemaal konijnproof zijn, dan is een oplossing om een stuk woonkamer af te zetten met de ren en te zorgen dat ze daar niets kunnen slopen. Dan kunnen ze ten alle tijden in en uit hun nachthok. En het klinkt alsof het goed gaat dat je zo gewoon lekker samen kan laten. 

• Mee eens! 3
Link naar bericht
Delen op andere sites

1.5 bij 0.8 dat is maar 1.2 vierkante meter waar ze dan in zitten. Dat is wel echt heeeeel klein voor een koppel. Verdiepingen tellen niet mee voor de permanente leefruimte, omdat dat weinig toevoegt aan loopruimte voor konijnen. Een binky kunnen ze in zo een hok niet maken. Tja, ze kunnen uit elkaars zicht zitten, een boven, een beneden. Maar een sprintje kan gewoon niet. Bewegingsruimte is echt een basisbehoefte voor konijnen. Als je de 4 meter net niet red maar er wel in de buurt komt, is er niemand die je daar op aanvalt, maar 1,2 vierkante meter is wel echt een heel stuk kleiner. Te klein als je het mij vraagt. Dat zou voor mijn eigen koppels echt problemen geven in de relatie en gezondheid. Plus dat het vervelend frustratie-gedrag zoals tralie trekken en tralieknagen in de hand werkt, en dat is meestal niet meer af te leren. 

Ik zou toch wel rondkijken voor een veilige ren voor in huis om er aan te laten zitten, kijk bij puppyrennen in plaats van konijnenrennen, die zijn er vaak in panelen van een meter hoog of zelfs 1.20. of als je zelf handig bent, maak zelf iets. Kies dan als je lastig zit met ruimte bijvoorbeeld een ren die overdag aan de kant gezet kan, maar in de nachten of als je niet thuis bent opgezet kan. 

Voldoende leefruimte is echt zo ontzettend belangrijk voor een gelukkig konijnenkoppel .En konijnen zijn juist in de vroege ochtend het meest actief van nature, als jullie op bed liggen en zij in het kleine hok zitten. Dat is het moment dat het dus het meeste risico heeft om mis te gaan.  

Geen aanval hoor, maar ik hoop wel dat je er serieus over nadenkt. In het artikel over konijnen in huis staan ook voorbeelden en tips van hoe je in huis toch voldoende ruimte kan maken voor de konijnen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis

• Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Fijn dat je ze in een groter verblijf laat! 2 kleine konijnen hebben gewoon altijd min 4m2 nodig dag en nacht. In de nacht zijn ze ook actief omdat het schemerdieren zijn. Ze moeten de ruimte hebben om hun energie kwijt te kunnen en om elkaar even te ontlopen. Een koppeling kan weken/maanden duren voordat het echt stabiel is. Ik vind dat ze het ondanks de wisselende omstandigheden tot nu toe goed doen. Komt vast goed!

• Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

We hebben de ren nu vastgemaakt aan de kooi zodat ze daar ook in de nacht kunnen rondwandelen. Ze zitten nu al een aantal uur in die opstelling en zijn samen hooi aan het eten dus ik heb er wel vertrouwen in. Nu hoop ik dat ze ook netjes in de ren blijven tot morgen. Ik ga vannacht wel even kijken of Sjaak er niet stiekem toch uitgesprongen is. 

Bedankt voor de tips en de hulp allemaal

• Vind ik leuk 3
Link naar bericht
Delen op andere sites

@Miekmoek

Vannacht is alles goed gedaan. Toen ik om 2 uur ging kijken lagen ze samen te slapen bovenin de kooi. Vanochtend heb ik nergens plukjes haar gevonden dus ik denk dat de rest van de nacht ook rustig is verlopen. 

Ze rijden nog wel op elkaar en wassen elkaar ook regelmatig. Het zou nog wel even duren voordat ze eruit zijn wie de baas is. 

• Vind ik leuk 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Fijn dat het goed is gegaan vannacht.

Mijn ervaring is dat het echt wel een maand of 3 kan duren voor ze elkaar helemaal kennen en een goed op elkaar ingespeeld koppel zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .