Ga naar inhoud

Wachtend voor het deurtje


Xtesstch

Aanbevolen berichten

Goedemorgen allemaal,

ik heb 2 jonge konijnen van ongeveer 12 weken oud, beide vrouwtjes, het zijn binnenkonijnen en hebben circa 18 vierkanten meter om in te leven.

 

ze mogen savonds wel is los door het huis lopen ( ligt een beetje aan de werktijden van mijn partner en mij )

 

ze hebben een groot hok en veel ruimte, speeltjes enc.

 

maar een van mijn konijntjes zit het grootste deel van de dag voor het hekje.

ik denk dat die aan het wachten is tot ze er weer uit mag maar is er misschien een andere reden?

 

Ze hebben zoals ik al zei super veel ruimte maar ik vind het toch wat zielig dat ze dan voor het hekje zit.

 

hebben meer mensen hier ervaring mee want ze kunnen gewoon niet de hele dag los lopen door huis zonder ons erbij.

 

misschien heeft iemand tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe groot is het hok precies? Want eigenlijk is ieder hok te klein. Ze hebben echt een permanente leefruimte van 24/7 nodig van minimaal 4m2 (als ik me niet vergis) Verdiepingen moet je hier niet mee mee tellen. Je zit dus eigenlijk altijd aan een ren vast. 

Heb je hier de ruimte voor in je huis? Je zou dan een panelen ren in een gedeelte van de woonkamer (of ergens anders maar in de woonkamer is natuurlijk het gezelligst 😉)kunnen neerzetten. 

 

Je konijntjes zijn nog erg jong en het is maar afwachten of ze samen kunnen blijven. Gedrag en karakter ontwikkelen zich pas later en het kan best dat je koppeltje dan geen match meer is. 2 voedsters gaan ook vaak niet samen. Als ze in de puberteit komen (vanaf een maand of 6) heb je kans dat ze gaan vechten en je ze niet meer samen kunt houden.

(ik moet er wel bij zeggen dat ik ook 2 voedsters heb (niet zo zelf gekozen). Vanaf een maand of 6 kwamen ze inderdaad in de puberteit en begonnen ze te ruziën. Heb ze toen laten castreren en sinds dien gaat het overwegend goed op uitzonderingen na. Helaas is het geen klef stel. Die van mij hebben wel veel ruimte, dat speelt ook zeker mee)

 

Succes!

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wisselen van ruimte kan frustratie opleveren: gedeelte van de tijd los in de kamer en gedeelte van de tijd niet. Ze kennen de kamer ook als hún terrein dus kunnen gefrustreerd raken als ze daar niet kunnen komen als ze dat willen. Bovendien zijn konijnen precies op de tijden erg actief als wij dat niet zijn: 's morgens héél vroeg tot even in de ochtend en 's avonds laat tot na middernacht. 

 

Hieronder wat "leesvoer" met heel duidelijke uitleg en informatie:

 

Tips voor beginnende konijnenbaasjes
https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

 

10 veelgemaakte fouten bij het houden van konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/10-fouten-bij-het-houden-van-konijnen

 

Binnenkonijnen - Konijnen houden in huis
https://www.bunnybunch.nl/informatie/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis

 

Koppelen van konijnen (partnerkeuze, koppelmethodes enz)
https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is 18 vierkante meter de ruimte die ze altijd hebben? Dan zou je kunnen overwegen om ze niet meer los te laten lopen, want dat kan inderdaad onrust veroorzaken. Als je konijn eenmaal doorheeft dat het niet meer gaat gebeuren, dan zou je ook moeten stoppen met voor de deur wachten. Hebben ze wel genoeg te doen? Denk aan knaagspeelgoed, tunnels, huisjes,...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zien ze door het hekje wat jullie aan het doen zijn?

 

Overdag is hazeslaapjes tijd voor konijnen. Mijn konijnen doen dan eigenlijk ook niet zo veel. Ze kiezen een overzichtelijk plekje uit waar ze een beetje zitten en liggen te dutten. Knabbelen wat op een hooitje, maar verder gebeurd er hier ook niet veel spannends. Het zou dus gewoon kunnen dat bij het hekje hun overzichtsplek is, dat ze daar daarom de voorkeur aangeven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .