Ga naar inhoud

Wennen/opbouwen groenvoer


22danielle22

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Mijn konijnen zijn/waren echte veelvraten en kregen best wel veel groenvoer, maar zo'n 2 weken geleden vond ik ineens kleinere keutels. Ze hadden net een nieuw pak (ander soort) hooi en waarschijnlijk was dat het probleem, het hooi werd amper gegeten. Ik ben tijdelijk gestopt met groenvoer geven en heb verschillende soorten hooi gemengd en kruiden toegevoegd. Inmiddels eten ze weer goed hooi en hebben ze weer normale keutels.

 

Gisteravond stond ik naast de kooi om ze een stronk witlof te geven, maar ik vroeg me ineens af of dat wel verstandig was. Wanneer moet je groenvoer weer echt opnieuw opbouwen (formaat postzegel) bij konijnen? En hoe zit dat bij groentes/kruiden die ze op bepaalde momenten vrij veel krijgen, dan weer een tijd niet en daarna weer wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het wel opbouwen, maar dat kan wel wat sneller dan wanneer je met een nieuwe soort groente begint. Bijvoorbeeld eerst ieder een half blad witlof, volgende dag een heel blad witlof, twee dagen later een heel blad witlof en half blad andijvie. Wel in stapjes, en kijken of ze nog steeds goed hooi blijven eten, en zo een nieuwe balans zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap je vraag niet echt. In mijn ogen stel je nu de vraag hoe je groenvoer opnieuw het beste kunt opbouwen. Daarop wil ik met plezier antwoorden.

 

Helemaal in het begin geef je maar 1 soort en maar een heel klein beetje. (Een stronk witlof is dus teveel voor in het begin.) Als dat goed gaat begin je met een tweede soort en iets meer. Als dat dan ook goed gaat een derde soort en eventueel weer wat meer. Zo ga je telkens verder en verder. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het wel weer opbouwen en gewoon kijken hoe dat gaat. Ik durf niet te zeggen of je het weer helemaal opnieuw moet opbouwen (formaat postzegel), maar ik zou het gewoon voorzichtig een beetje uitproberen.

 

In de opvang waar Ellie vandaan komt kregen de konijnen ook groenvoer maar niet elke dag, omdat ze niet alle dagen groenvoer hadden. Weet ook niet precies hoeveel ze kregen maar de konijnen daar zijn het wel allemaal gewend, ondanks ze het niet elke dag krijgen. Maar die kregen echt wel wat blaadjes witlof en andijvie als ze groentes kregen en daar zaten soms echt wel een paar dagen tussen. 

 

Daarom denk ik persoonlijk niet dat je het helemaal opnieuw hoeft op te bouwen, maar je kent je konijnen zelf ook het beste en zou doen waar je je goed bij voelt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe nooit zo moeilijk over opbouwen met groenten, zeker niet met zulke veilige soorten. Nu heb ik ook nooit konijnen gehad die enige negatieve reactie op groenten hebben gehad. Ze krijgen ook niet elke dag hetzelfde. Ik ben alleen voorzichtig met nieuwe konijnen en met koolsoorten die ze niet gewend zijn. Van 0 naar 100 is misschien niet heel handig, maar beginnen met een postzegelstukje en heel langzaam opbouwen lijkt mij ook niet nodig, zeker niet met witlof waar je konijnen eerder nooit problemen mee hebben gehad. Ik denk dat je daar zelf wel een mooie middenweg in kan vinden. Jij kent je konijnen het beste en weet of er ooit ergens gevoelig op gereageerd is of niet. Ik zou zelf de eerste dag wat blaadjes verspreid over de dag geven als je daar gelegenheid voor hebt en de volgende dag gewoon de normale hoeveelheid die je ze wilt gaan voeren op het moment dat ze gewend zijn groenten te krijgen.

 

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden zei 22danielle22:

Sorry, ik had de reacties wel gelezen maar niet meer gereageerd! Inmiddels zijn we weer terug op de ‘oude’ hoeveelheid groenvoer en blijven ze goed hooi eten! 😃
 

 

 

Dan is het een heel goed dieet voor jou konijnen! Hopen dat ze goed hooi blijven eten.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .