Ga naar inhoud

Schijnzwanger? En geluiden


Bunnybun.sw

Aanbevolen berichten

Hoi, 

 

Ik had op 7 april 2021 mijn rammetje laten castreren. Vanaf begin maart heb ik mijn twee konijnen al laten scheiden, want ze zijn beide geboren in eind december. Nu zitten ze alsnog gescheiden, want je moet natuurlijk na de castratie ze nog 6 weken gescheiden houden (volgens de DA.) 

 

Nu zie ik dat het vrouwtje een nest aan het maken is van stro, planten wortels en van haar eigen vacht. Ik weet wel dat de dag vlak voor de castratie het rammetje is ontsnapt en dus bij mijn vrouwtje is gekomen. Ik weet niet hoelang ze al bij elkaar waren, maar dat was de enige keer dat ze perongeluk weer bij elkaar waren voor de castratie. 
 

Nu moet ik dus afwachten of mijn vrouwtje schijnzwanger is of daadwerkelijk drachtig is. Maar..... mijn hoofdvraag is eigenlijk is het normaal dat een vrouwtjes konijn geluid gaat maken als ze het rammetje ziet/ruikt?

 

Ze kunnen elkaar zien en ruiken, maar niet bij elkaar komen. Mijn tuin is helaas niet groot genoeg om ervoor te zorgen dat ze elkaar niet kunnen zien en ruiken. Nu maakt het vrouwtje telkens een soort cavia geluid als ze gaat snuffelen aan het rammetje. 
 

Wat betekent dit geluid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik durf het niet te zeggen waarom ze geluid maakt.

Een zwangerschap duurt ongeveer 5 weken, en een voedster maakt pas een nest vlak voor de bevalling. Dus als ze 5 weken geleden niet bij elkaar zijn geweest, dan komen er nu in elk geval geen jongen. Ik weet niet zeker of dat ook betekent dat ze op 6 april niet zwanger is geworden.

Je ram is na castratie nog 14 dagen vruchtbaar. Het duurt 6 weken voor de hormonen gezakt zijn, maar daar hoef je om te herkoppelen niet op te wachten. Maar als er 5 weken na de castratie toch een nest komt, dan moet de ram weer apart, voor de veiligheid van de jongen. Dus waar je nu goed aan doet, is moeilijk te zeggen.

Nog een andere overweging: je voedster is erg jong voor een zwangerschap, dat kan gevaarlijk zijn voor zowel de jongen als voor haar. Een optie is om de baarmoeder te laten verwijderen, dat wordt vaak gedaan om baarmoederkanker te voorkomen. Bij een zwangerschap worden dan uiteraard ook de jongen verwijderd. Geen leuk idee, maar ik wil de mogelijkheid wel even noemen.

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik denk dat ik de dierenarts morgen maar even ga bellen. Ik heb haar net weer constant een soort caviageluid horen maken dit keer wel heel luid toen ze aan het snuffelen was in het hok van mijn rammetje (ik dacht dat ze gefrustreerd was dus liet ik haar even ruiken aan het aparte hok van mijn rammetje.) Zodra ze weer gescheiden is en hem dus ook niet ziet of snuffelt dan maakt ze het geluid niet. Ik maak me zo zorgen om het geluid, want ik weet dat konijnen zelden geluid maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voedsters die rams zijn maken wel brom en knorgeluidjes. Maar bij caviageluiden denk ik meer aan piepen en fluiten? Dat kan ik niet echt. 

 

Overigens zou ik wel zorgen dat ze echt uit elkaar zitten en geen frustratie kunnen opbouwen, dat is niet goed voor een koppeling.

 

En een ram is 2 weken na castratie nog vruchtbaar, in week 3 na castratie kun je normaalgezien koppelen. (6 weken is bij katers, maar een konijn is geen kat). In jouw geval moet je inderdaad wel 5 weken wachten of er een nest komt of niet, tenzij je haar ook laat castreren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee ik kan het geluid helaas niet anders verwoorden. Het zit denk tussen brommen en piepen in. Toen ik haar wilde oppakken maakte ze dat geluid nog erger (dus lijkt mij idd iets hormonaal?) 

 

maar het is dus verstandig om een vrouwtje ook te laten castreren? Of steriliseren? Moet ik dat nu doen of beter wachten tot dat ik zie of het een schijnzwangerschap is of niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago zei Ot&Sien:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

 

Het meest ideaal is om een voedster te steriliseren (castreren) tussen de 6 mnd en 1,5 jaar, maar bij zwangerschap wordt dit ook wel eerder gedaan... 

dan kies ik er toch liever voor om het bij 6 maanden te doen. Dankjewel voor de link

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago zei Punky punk:

Is het geluid (dat je voedstertje maakt als ze bij je rammetje is) een beetje gezoem?

Ja het zijn wel echt korte geluidjes een beetje zielig klinkt het ook alsof ze iets wilt of vraagt. Ik heb trouwens cavia geluiden opgezocht op YouTube daar heb je een kort filmpje van 1:48 en op 1:16 staat er “zeuren” het is precies dat geluid. Alleen dan wat korter en wat lager. Niet zo een hoge piep maar wel ongeveer het geluid wat ik zocht
 

 

aangepast door Bunnybun.sw
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago zei Bunnybun.sw:

Ja het zijn wel echt korte geluidjes een beetje zielig klinkt het ook alsof ze iets wilt of vraagt. Ik heb trouwens cavia geluiden opgezocht op YouTube daar heb je een kort filmpje van 1:48 en op 1:16 staat er “zeuren” het is precies dat geluid. Alleen dan wat korter en wat lager. Niet zo een hoge piep maar wel ongeveer het geluid wat ik zocht
 

 

Dat is, voor zover k het kan horen, inderdaad iets hormonaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .