Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Hoihoi konijnenvriendjes,

Ik ben Danielle, ik heb 2 zoontjes en wij hebben sinds een week 2 konijntjes, ze heten Sterling en Flappie 😊🐇

Flappie is een echte deugniet en speelt heel graag, Sterling is helaas op dag 6 dat ze bij ons is ziek geworden. Ze stopte met eten en drinken, speelde niet meer.. ben bij de dierenarts gegaan en ben haar nu aan het dwangvoeren ( al lukt dit niet zo goed helaas.. drinken neemt ze van het spuitje aan, maar eten is echt een ramp!) En ze krijgt medicatie. Pijnstiller, medicatie om haar darmen in beweging te houden en vanaf maandag antibiotica, want de apotheek had deze niet in voorraad *zucht*

Heb al direct heel veel zorgen bij mijn lieve Sterling, maar ben nu al zo gek op haar, dat ik dat er zeker voor over heb❤️

Groetjes Danielle

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoi, welkom bij Bunnybunch. 

Wat vervelend dat Sterling nu al ziek is. Wat mankeert ze volgens de dierenarts? Komt ze bij een  fokker vandaan? Mogelijk heeft ze daar dan al iets opgelopen.

Je kunt ook proberen om dwangvoer met een lepeltje te geven, of te kijken of ze het zelf van een schoteltje wil eten. Soms gaat dat makkelijker dan met een spuit, want zo fijn is zo'n ding in je bekje natuurlijk niet. Het is heel belangrijk dat ze blijft eten, ook al is dat minder dan anders. Als ze 24 uur niet eet vallen de darmen stil, en dat loopt vaak niet goed af.

Sterkte! En als je vragen hebt, of je wilt gewoon even je verhaal kwijt, dat kan hier allemaal.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)

Dankjewel voor jullie reacties 😊 mijn konijntjes komen uit een nestje bij iemand thuis. Dit waren konijntjes die ze anders waarschijnlijk los hadden gelaten in het wild. De dierenarts, denkt dat ze het snot heeft. Door de stress van de verhuizing van haar nest ( buiten ) naar mij ( binnen) zal haar weerstand niet zo goed zijn geweest en zo zou ze iets opgepakt hebben. Gisteravond heeft ze eindelijk een hapje uit haar voerbakje genomen!🥳 Het was niet veel, denk maar 2 korreltjes, maar hey, het is een begin😊 drinken heeft ze nog niet zelfstandig gedaan, maar dit doet ze heel goed bij mij aan het spuitje, dus denk dat ze daar gewoon nog geen nood aan heeft, omdat ze genoeg heeft.

Ze zijn beiden "waarschijnlijk" rond de 8 weken nu. ( De vorige eigenaars, hielden zich niet meer echt bezig met de konijnen en wilde er vanaf, dus ze konden me niks zinnigs vertellen over de konijnen.. ze zeiden ook dat het 2 rammetjes waren, maar het zijn dus meisjes)

Ondanks dat ze ziek is en zoveel zorg nodig heeft op dit moment, ben ik stapelgek op ze en kan ze nu al niet meer missen🥰

aangepast door Sterlingflappie
Link naar bericht
Delen op andere sites

Jee wat een verhaal weer. Anders waren ze in het wild losgelaten 😳 je hebt ze toch hopelijk wel verteld dat ze helemaal niet in het wild kunnen overleven en ten dode opgeschreven zijn? Bizar zeg. Kun je geen melding bij de dierenbescherming doen als het er daar zo aan toe gaat? 

Hoelang heb je je konijntjes al, want ze mogen pas met 8 weken bij de moeder weg. Dat kan misschien ook een reden zijn van de slechte weerstand. Ik hoop dat het goedkomt met haar en ze spoedig meer gaat eten! Heel veel succes!

Ps; houd er rekening mee dat 2 voedsters samen niet altijd goed blijft gaan. Nu ze jong zijn nog wel, maar als ze ouder worden en karakter ontwikkelen kan dit weleens gaan botsen. Houd rekening met een backup plan dat als het vechten wordt op latere leeftijd je ze kan scheiden, konijnen kunnen elkaar heel hevig verwonden. Ik heb helaas zelf ook meerdere voedsters gehad in het verleden, waarbij ik er eentje bijna doodgebeten vond op een dag, dus houd het goed in de gaten!

Dan zou je ze allebei een eigen hok/ren/maatje moeten geven en kun je ze het beste laten koppelen in een opvang aan een gecastreerd mannetje. 

• Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 3
Link naar bericht
Delen op andere sites

Dit waren gelukkig de laatste konijntjes van het nest. De mensen waar ze vandaan komen hebben de moeder en vader in een opwelling gekocht voor de kids, maar zodra de kids ze niet meer interessant vonden, hebben ze er niet meer echt naar omgekeken. Alle konijnen zijn nu gelukkig naar een ander gezin gegaan. Ik schat de konijntjes nu 8 weken en ik heb ze een week, zou dus idd best komen dat ze te snel zijn weg gehaald bij de ouders, maar ze aten op dat moment wel al zelfstandig. Dat ze later kunnen gaan vechten, wist ik idd, moest het zover komen, haal ik ze uit elkaar en krijgen ze een eigen kooi. Zouden ze dan wel samen door de woonkamer kunnen of zou dat ook tot vechten leiden?

Groetjes Danielle

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gelukkig maar! Hopelijk krijgen ze bij jullie een beter leven ❤️

Wel goed om je even in te lezen, voldoende permanente ruimte (naast een kooi dus ook een ren) en een maatje zijn wel echte basisbehoeften voor een konijn. Ik hoop dat het gewoon goed blijft gaan tussen de zussen, maar anders zou ik ze of allebei aan een gecastreerd mannetje via de opvang laten koppelen of als je geen ruimte hebt voor 2 duo’s er daar 1 inwisselen voor een gecastreerd mannetje en dat ze voor jouw voedstertje een goed nieuw adresje zoeken.

https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

• Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden zei Sterlingflappie:

Dit waren gelukkig de laatste konijntjes van het nest. De mensen waar ze vandaan komen hebben de moeder en vader in een opwelling gekocht voor de kids, maar zodra de kids ze niet meer interessant vonden, hebben ze er niet meer echt naar omgekeken. Alle konijnen zijn nu gelukkig naar een ander gezin gegaan. Ik schat de konijntjes nu 8 weken en ik heb ze een week, zou dus idd best komen dat ze te snel zijn weg gehaald bij de ouders, maar ze aten op dat moment wel al zelfstandig. Dat ze later kunnen gaan vechten, wist ik idd, moest het zover komen, haal ik ze uit elkaar en krijgen ze een eigen kooi. Zouden ze dan wel samen door de woonkamer kunnen of zou dat ook tot vechten leiden?

Groetjes Danielle

Nee, als ze uiteindelijk uit elkaar moeten hebben ze ieder hun eigen ruimte mét maatje nodig. Dus dan worden het twee koppels (ieder een eigen maatje laten uitzoeken bij een konijnenopvang) óf je staat er één af bij de opvang en laat de ander koppelen aan een nieuw maatje wanneer je geen ruimte hebt voor twee permanente verblijven van 4m2... Een konijn alleen houden in een kooi kan echt niet. De ruimte is te klein én ze missen dan een konijnenmaatje. Twee konijnen naast elkaar laten leven is iets anders dan twee konijnen samen houden in een verblijf. Een konijn heeft echt een maatje nodig om te wassen, knuffelen etc.

Ik zie dat @BaasjevanBrownieal ongeveer hetzelfde had gezegd hierboven. 😅

aangepast door Ot&Sien
  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Veel leer-en leesplezier op het forum! Als je vragen hebt, wij beantwoorden ze met plezier!

Wat een verhaal, anders waren ze in het wild losgelaten. (Wablieft?! 😳)

Alles wat ik zou en wou zeggen is hierboven al gezegd. 

Ik heb nog wel een vraag voor jou. Welk geslacht hebben ze? 

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Maar dat is dus echt het nadeel van beginnen met jonge konijntjes. Het is echt superlief van je dat je ze een kans wilt geven maar hou er rekening mee dat het misschien anders gaat lopen dan je gehoopt had. Natuurlijk duimen we voor je dat het allemaal goedkomt. 

• Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .