Ga naar inhoud

Konijn steriliseren terwijl ze loops is


JuultjeXD

Aanbevolen berichten

Hey, wij willen onze voedster Lion gaan steriliseren alleen wij vragen ons af of het erg is om haar te steriliseren als ze loops is omdat, mijn moeder heeft een hond gehad die ze gestileerd hebben toen ze bleef hangen in haar loopsheid, maar daarom zijn haar hormonen vastgezet waardoor ze altijd in dat gedrag bleef hangen (heeft een gedragskundige gezegd). Daarom is mijn vraag nu of het uitmaakt wanneer we haar steriliseren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je honden steriliseert tijdens loopsheid kunnen ze ook na sterilisatie nog soms schijndrachtig worden heb ik me laten vertellen. Bij honden is het daarom beter een maand of twee na loopsheid te wachten met sterilisatie. Maar konijnen worden niet loops dus bij konijnen maakt het niet uit. 

Als je fysiek iets ziet waardoor je denkt dat ze loops is (bloedverlies??) Dan moet je heel snel naar de dierenarts rennen want dat hoort absoluut niet. 

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen hebben pas een eisprong na dekking. Vandaar dat het ook zo snel "raak" is bij konijnen, ze zo makkelijk fokken. Een konijn word dus niet loops als een hond of ongesteld als een mens. Het is wel zo dat ze een voortplantingsseizoen hebben van nature, en in die periode dus meer hormonaal gedrag laten zien. Dat is nu, in het voorjaar. Dan is er namelijk veel eiwitrijk voedsel in de natuur, en de periode die volgt is een rijke periode in de natuur, dus ook genoeg voedsel om jongen groot te brengen. De tijd van het jaar dat de jonge konijntjes de meeste overlevingskans hebben dus.

 

Bij konijnen maakt het echter niet uit op welk moment je laat steriliseren (eigenlijk castreren, want ze halen bij castratie baarmoeder en eierstokken weg bij het konijn, en steriliseren is afbinden of doorknippen van de eileiders, niet weghalen van de voortplantingsorganen, het zijn dus twee verschillende ingrepen die zowel bij mannetjes als vrouwtjes kunnen).

Er is wel een leeftijd waarop het het meest ideaal is om de operatie in te gaan bij voedsters, en dat is zo tussen de 5 a 6 maanden en 1.5 jaar.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .