Ga naar inhoud

Konijn in de rui, kleine keutels


Broerkonijn7

Aanbevolen berichten

Ha Bunnybunchers!

 

Een van mijn konijntjes is enorm in de rui. Om te ondersteunen gaf ik al prozyme over het voer. Ze kreeg steeds kleinere keutels en om een verstopping te voorkomen ben ik begonnen met laxatract en cisaral. Dit doe ik sinds dinsdag 3x per dag, maar de keutels blijven klein. Ook geef ik 3 lijnzaadsnoepjes per dag en masseer ik zachtjes haar buikje. 

 

Ze drinkt en eet goed, momenteel veel hooi en groenten, ze is actief en ze drukt niet met haar buikje op de grond oid. Wat kan ik nog meer doen om haar door de rui heen te krijgen en dat haar keutels weer normaal worden? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je met deze medicijnen begonnen in overleg met de dierenarts? Want dan zou ik dit ook even met hen bespreken, misschien kan de dosering opgehoogd worden.

Als ze nog genoeg eet, en er blijven keutels uitkomen, dan ben je het probleem gelukkig voor.

Je kunt ook kijken of ze het toelaat om te helpen met de losse plukjes haar, door bijvoorbeeld te aaien met een natte hand zodat de haren aan jouw hand blijven plakken, of door de losse plukjes haar uit de vacht te plukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 17-4-2021 at 20:53 zei happy211:

Ben je met deze medicijnen begonnen in overleg met de dierenarts? Want dan zou ik dit ook even met hen bespreken, misschien kan de dosering opgehoogd worden.

Als ze nog genoeg eet, en er blijven keutels uitkomen, dan ben je het probleem gelukkig voor.

Je kunt ook kijken of ze het toelaat om te helpen met de losse plukjes haar, door bijvoorbeeld te aaien met een natte hand zodat de haren aan jouw hand blijven plakken, of door de losse plukjes haar uit de vacht te plukken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je reactie! Ik had geen melding gekregen dus zie m nu pas. De medicatie is in overleg met de dierenarts. Ik ben ook al een keer met haar langsgeweest en ze denken ook dat het door de rui komt. 

 

In de tussentijd heeft ze met de medicatie nog steeds kleine keutels. Ik kam, borstel en doe een vochtig doekje maar niks schijnt te helpen. Duurt het altijd zo lang? Ze eet goed en drinkt goed, maar die keutels.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eet ze nog steeds genoeg hooi? Toen mijn ram een tijdje erg kieskeurig was met hooi waren zijn keutels ook een stuk kleiner. Met andere hooi is dat toen opgelost.

 

De periode van rui kan per konijn erg verschillen. Bij het ene konijn komen 2 weken volle plukken eraf en is het dan klaar, andere konijnen doen er veel langer over en laten veel minder haar per keer los. Ik heb geen ervaring met langharige konijnen, dus ik weet niet welke invloed dat nog heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je wat de oorzaak is van de verstopping? 

Eet het konijn wel voldoende hooi, voldoende vezels? Drinkt het wel genoeg water (het liefst zeker 100ml per kg lichaamsgewicht) Is het gebit al wel eens nagekeken?

Water & hooi is namelijk de basis voor een gezonde spijsvertering, je kan de problemen wel aanpakken met medicijnen, maar de basis moet goed zijn om herhaling te voorkomen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties! Wat fijn! Even wat antwoorden op jullie vragen:

- Ja, ze eet veel hooi. Ze is dol op hooi!
- Ja, haar gebit is twee weken geleden nagekeken en deze is helemaal perfect. :)
- Ze drinkt voldoende, zeker 200 ml per dag.

Als ik de keuteltjes openmaak zie ik veel haar erin zitten. Ik zal morgen toch weer even de dierenarts bellen voor de zekerheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je extra informatie gaat vragen bij de dierenarts 😁 Ik heb 2 ontzettend harige pluizenbolletjes https://photos.app.goo.gl/CvrucpP26ztAaBry9 .

 

Het klinkt allemaal heel erg herkenbaar. Hier zitten de keuteltjes van januari tot nu nog steeds regelmatig vast aan elkaar met haar. Ook heel vaak kleine keutels. Wat nog wel eens wil helpen hier is weegbree over het hooi strooien. Ook krijgen ze het hele jaar door lijnzaad, en als de keuteltjes kleiner worden een dubbele dosis. In samenspraak met mijn dierenarts krijgen ze als het te erg wordt ook nog wat laxatract in het water en cisaral op een blaadje witlof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .