Ga naar inhoud

Verzorging EC


JoepenPip

Aanbevolen berichten

Hoi allen,

 

Had een vraag in verband dat mijn konijn Joep al 3 a 4 weken strijd tegen EC. En ik ben bang dat hij het langzaam aan het verliezen is. De DA is bekend met de methode van de Wilhelmina praktijk. En hebben dit ook voor een groot deel opgevolgd. Joep krijgt 2x per dag fenbendazol. En de DA heeft hem in de tussentijd 2x een vitamine B prik gegeven in combinatie met een pijnstiller. We hebben afgelopen week een afspraak gehad bij de DA en die vond het nog te vroeg om op te geven en hebben ook afgesproken om aankomende week te kijken of er progressie in zit, zo niet moeten we toch gaan na denken of we door moeten gaan. Zelf zie ik het somber in.

 

Mijn vraag is dus ook hoe kan ik Joep beter gaan helpen.

Joep is al naar binnen gehaald samen met zijn maatje. Joep heeft al 2 weken een vies kontje omdat hij er zelf niet meer bij kan (achterkant verlamming). Hij krijgt regelmatig een badje(laag water 5cm) om allen zijn kont plakpoep vrij te maken,  Maar kont en haar blijft nattig, viezig en lijkt ook te broeden. In het hok ligt allen een handdoek die 2 keer per dag wordt verschoond. Stro is geen optie want lijkt het wel erger te maken en dan heeft Joep helemaal geen grip om zich te verplaatsen. Joep word bij gevoerd met science selective recovery plus. Want ondanks dat hij zijn biks en hooi eet viel hij af. Nu stabiel en komt langzaam aan.

 

Zijn er dingen die ik over het hoofd zie die kunnen helpen om Joep te helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten eerste vervelend dat je nijntje  ec heeft. Een hele nare ziekte. Ik heb mijn Noellie meerdere keren 3 maanden moeten verzorgen voor ze weer hersteld was van EC. Ze kreeg er dan ook altijd oorontsteking bij. Vaak gaat het gepaard met een andere kwaal bij Noel. Dus het is niet zo gek om zo lang door te gaan hoor. Je weet zeker dat je konijn een juiste dosering krijgt? Noellie kreeg eerst altijd 2x dubbele dosering op een dag. Verder klinkt het goed dat zijn gewicht nu stabiel is en hij niet meer afvalt. Warmte, rust, een veilig plekje waar hij niet zomaar zich kan bezeren door uitsteeksels van stro of wat dan ook. Ik weet niet hoe zijn motoriek verder is? Ik gebruik van die billendoekjes van de jumbo  waterwipes heet dat. 99.9 % water en een druppel fruitextract. Noellie heeft ook vaak plakpoep en met die doekjes hoef ik haar niet constant in een badje te doen. Sterkte en beterschap! Hoop dat je nijn binnenkort wat opknapt!

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijgt je konijn ook een pijnstiller met ontstekingsremmer? Dat is vaak ook belangrijk voor het herstel. Ze kunnen bij EC trouwens ook echt pijn hebben, dus die pijnstiller is geen overbodige luxe. Afhankelijk van de symptomen worden er vaak in eerste instantie een paar injecties dexamethason gegeven en ga je daarna over op iets van novacam/metacam/meloxidyl of soms op prednisolon/phen-pred. Dat laatste is echt rommel en geef ik niet graag, maar soms kies ik daar in overleg met de DA toch voor. 

Ik ben inderdaad ook benieuwd naar zijn motoriek en hoe levendig hij is. Ik weet dat sommige mensen goede ervaringen hebben met dierenfysiotherapie/chiropractie. Ik heb dat zelf nooit gedaan, maar mogelijk is het iets om nog over na te denken.

Zelf blijven eten is voor mij een belangrijk teken om door te gaan, tenzij de symptomen zo erg worden dat het beestje geen kant meer op kan. EC is een nare ziekte en het kan ongelooflijk lang duren voor je herstel ziet. Iets dat ik bij afvallen altijd bijvoer is erwtenvlokken. Bijna alle konijnen vinden dat heel erg lekker en het is een goede "dikmaker".

Hoe zijn de keutels verder? Als die ook heel klein zijn kan je overwegen om een darmstimulans zoals cisaral erbij te gaan geven.

 

Heel veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik twijfel zelf ook over de dosering van de fenbendazol maar volgens de DA krijgt hij wat hij voor zijn gewicht nodig heeft. Eerste 2 weken wel dubbel gehad maar nu de "normale" doses.

Na de laatste injectie met de prednison mocht ik meloxidyl niet gebruiken. Maar aangezien ik maandag weer naar de DA ga, ga ik hier wel weer naar vragen.

Op dit moment is de motoriek van Joep niet al te best hij kan wel zitten maar bij lopen valt hij om, omdat hij geen gevoel te hebben in zijn rechter- voor en achterpoot. Kan ze wel bewegen maar niet echt controle. Of kracht. Links achter geen kracht. Links voor normaal.

Dus veel bewegen doet hij niet. Ligt eigenlijk alleen maar en af en toe als het lukt wat zitten. 

Omdat hij wel eet keutelt hij redelijk normaal. Zijn wat droog maar komt denk ik ook doordat hij bijna alleen droog voer krijgt SS biks en hooi met kruiden en dat recovery plus voor de extra energie Hij drinkt naar mijn weten normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijgt hij geen groenvoer of kan hij daar niet tegen? Als hij het niet gewend is zou ik nu ook geen groenten geven aangezien je zoiets moet opbouwen. Misschien zou je een mailtje naar wilhelminapark kunnen sturen en vragen of het nog nut heeft om de dubbele dosering langer te blijven geven? Verder is het toch echt afwachten denk ik. Hij zou binnen nu en 2 weken denk ik wel iets verbetering moeten laten zien.. maar elk konijntje is ook anders natuurlijk. Noellie had voornamelijk een scheef kopje en evenwichtsproblemen en die hobbelde nog wel vrolijk rond op alle vier pootjes. Alleen niet toen ze dankzij dierenarts te lage dosering pijnstiller kreeg en koorts en onderkoeling had steeds.. toen was het wel een zielig hoopje ellende.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben gewend om best een tijdje dubbele of dubbel-dubbele dosis panacur te geven. Goed dat hij ook prednison injecties gekregen heeft! Meestal kan je als het uit het lichaam is dan weer over op de orale pijnstiller, maar idd goed om het wel even te overleggen. Fijn dat de keutels goed gaan verder, dan lijkt zijn darmfunctie iig niet erg aangetast. Naar om te zien als ze zo weinig kunnen he? Er zijn konijnen die er echt best goed vanaf komen, ondanks dat ze heel slecht zijn geweest. Merk je enigszins vooruitgang?

Kan hij goed bij het drinken komen? Misschien heeft hij best wel dorst maar kost het veel moeite om naar de waterbak of fles te lopen. Ik zette bij mijn EC konijntje altijd een extra bakje in de buurt.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal krijgt hij wel groenvoer allen hij had dan meer last van plakpoep en zat dan nog erger onder. Dus had ik er voor gekozen om dat tijdelijk niet meer te geven. Joep is een buiten konijn en at ook regelmatig gras en ander groen in de tuin. Alles in de tuin is naar mijn idee konijnproef en ook kregen de nijnen regelmatig rawe groente die wij over hadden en die konijnen mogen hebben. Maar als dat zijn herstel ondersteund dan gaan we weer groenvoer geven. Wat wel vreemd is en ook een beetje gelukkig dat zijn koppie niet scheef trekt.

 

Ik ga er over nadenken om met Wilhelminapark contact op te nemen.

 

Vervelend om te horen dat jou Noellie onnodig heeft moeten leiden door een te lage dosis pijnstiller. Maar er gelukkig boven op is gekomen.

 

Joep kan niet goed bij zijn water dus houden regelmatig de waterfles voor zijn neus en dan kan hij drinken. Me man werkt thuis dus die kijkt regelmatig of hij dorst heeft. Allen in de nacht moet hij zonder. Dat is ongeveer 7 uurtjes 

aangepast door JoepenPip
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei JoepenPip:

Ik ga er over nadenken om met Wilhelminapark contact op te nemen.

Ten eerste veel succes! Altijd zo'n nare ziekte om te horen.. 

Ik heb verder geen ervaring met EC, maar wilde wel even zeggen dat Wilhelminapark laatst heeft aangegeven niet meer te willen antwoorden op emails, omdat het te veel onbetaald werk was. Je kan wel kijken of je kan betalen voor een consult. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een bakje water erbij is niet verkeerd hoor. Wel opletten dat ze er niet in verdrinken. Ivm scheef of slap kopje. Groenvoer zou ik dan ivm plakpoep niet geven of een klein beetje. Groenten zijn nu niet zozeer noodzakelijk om beter te worden hoor. Belangrijk is dat hij genoeg vocht binnen krijgt en blijft eten. 

aangepast door Boefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Miekmoek:

Ten eerste veel succes! Altijd zo'n nare ziekte om te horen.. 

Ik heb verder geen ervaring met EC, maar wilde wel even zeggen dat Wilhelminapark laatst heeft aangegeven niet meer te willen antwoorden op emails, omdat het te veel onbetaald werk was. Je kan wel kijken of je kan betalen voor een consult. 

Of gewoon zelf dubbele dosering blijven geven. Het is achterhaald dat het slecht zou zijn. Wilhelminapark had ooit in een mail zelf gezegd dat een hogere dosering geen kwaad kan langere tijd. En ik geef nu al wat jaartjes Noellie dagelijks panacur omdat ze anders gelijk een terugval krijgt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had inderdaad al gekeken op de pagina waarvan jij de link aangeeft. Daar had ik onder andere vandaan om Joep bij te voeren met science recovery en om een wat kleinere verblijf met een ruwe ondergrond/handdoek te regelen. Maar was benieuwd of ik nog dingen over het hoofd had gezien. Vandaar deze topic. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had opgerolde handdoeken langs het konijn gelegd om te voorkomen dat hij omviel. Ik masseerde en bewoog zijn pootjes ook telkens om in ieder geval elk mogelijk signaal naar de hersens te sturen in de hoop dat er wat "verwerkt" werd in zijn bovenkamertje of er alternatieve "zenuwpaadjes" aangelegd konden worden in zijn brein. Het hangt erg van het konijn af of dit voor heel veel extra stress (dus verminderde weerstand) zorgt of niet. Ik zette ook de pootjes "goed" onder het lijfje, zodat de hersens die informatie ook door konden krijgen. Toen hij weer wilde lopen heb ik een soort "drijvertjes" gemaakt van afgeknipte lange mouwtjes van een baby t-shirt met piepschuim balletjes erin en die aan weerszijden van zijn lijf gebonden. Zo kon hij niet meer helemaal omvallen en goed oefenen met lopen. Dat ging al snel goed gelukkig en toen hij weer zelf overeind kon komen als hij omgekukeld was, heb ik die drijvertjes eraf gelaten. 

 

Het was een wanhopige en best lange periode, maar het is gelukt en er waren geen restverschijnselen meer na herstel. Dat is niet altijd zo natuurlijk. Heel veel sterkte met Joep!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .