Ga naar inhoud

Biks vlaamse reus


Sarah Jespers

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

ben nieuw in de konijnen Wereld en ben mij aan het inlezen over de voeding en verzorging. 
Binnen een maand komen er 2 Vlaamse reusjes onze kant uit. 
 

wat is nu prijs - kwaliteit de beste brok die ik kan geven? 
liefst een beetje bij prijs maar wel nog een goede kwaliteit! 
 

Bedankt voor de info! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Leuk dat je konijnen krijgt.

Hier vind je alle basisinfo over konijnen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

en hier over biks/ brokken:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voedingsbehoefte-van-een-konijn

 

Hier in de webwinkel wordt alleen maar kwalitatief goed voer verkocht wat aan die eisen voldoet. Dat hoef je hier niet te kopen (ik doe het wel, omdat ik het super vindt dat je op bunnybunch zoveel info kunt vinden en je er zeker van bent dat alles veilig/ gezond is en ik dat graag wil stimuleren), maar je kunt er ook alleen een kijkje nemen om te zien wat goede merken voer zijn.

https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/konijnenvoer-droogvoer/

 

Je kunt ook wat verschillende proefverpakkingen kopen en zo uitproberen welke ze lekker vinden. Konijnen hebben ook nog een eigen smaak namelijk 😉

aangepast door BaasjevanBrownie
Typfout
  • Bedankt 1
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei Marjoleink:

Hoi, welkom bij Bunnybunch. 

War leuk dat je konijnen krijgt. Zijn het jonkies?

Ja zijn nu goeie 4 weken. Komen eind mei onze kant uit. Dus nog veel tijd om volledig in te lezen 🙂 

krijgen een stuk tuin van 12m op 5m ongeveer waarin ze altijd kunnen rond lopen. Ben bezig aan de inrichting momenteel! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat fokkers vaak verkeerd advies geven, wil ik je toch twee dingen even meegeven:

1. twee jonkies gaan altijd wel goed samen. Worden ze eenmaal volwassen, dan kijgen ze een eigen mening en dan kan het zijn dat ze elkaar niet meer verdragen. De beste combinatie is een gecastreerde ram en een voedster, maar ook dat geeft geen garantie. Twee vrouwtjes of twee mannetjes geeft bijna altijd problemen.

2. Heb je een ram en een voedster, dan kun je ze het beste uit elkaar halen als ze 10 weken oud zijn, om een tienerzwangerschap te voorkomen. De ram kan gecastreerd worden zodra zijn ballen ingedaald zijn, vaak gebeurt dat met een week of 12. In de derde week na castratie is hij niet meer vruchtbaar en kun je ze weer koppelen. 

 

Zoals je ziet komt er nog best wel wat bij kijken, en veel mensen weten dat niet. De meeste mensen hier gaan naar een konijnenopvang voor volwassen konijnen, dan heb je al dat gedoe niet. Ook weten ze daar wat het karakter is van de konijnen,  aaibaar of juist niet, en van jonkies weet je dat nog niet.

  • Mee eens! 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook zeker je konijnen uit een opvang halen. In de eerste plaats omdat je eigenlijk niet mee zou moeten willen werken aan fokkers (zie ook: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/in-hun-zoektocht-naar-het-perfecte-konijn-gaan-hobbyfokkers-over-lijken/ en https://www.hartvannederland.nl/nieuws/konijntjes-zijn-ziek-en-gaan-dood-na-aankoop-rechtszaak-tegen-verkoper). Vlaamse reuzen zijn eigenlijk te ver doorgefokt dan goed is voor hun gezondheid en dat houd je in stand door bij een fokker te kopen. In opvangen zitten ook vaak grote konijnen, maar die zijn er al.

En in de tweede plaats omdat je je idd een hoop ellende op de hals haalt met twee jonge konijntjes. Je moet ze zelf laten inenten, castreren en op latere leeftijd (na het apart zitten vanwege de castratie) opnieuw koppelen. Dat twee jonge konijnen prima samengaan (wat ze altijd wel doen) zegt niets over of ze op oudere leeftijd nog steeds samen kunnen, het kan dus best dat je ze straks moet scheiden omdat het vechten wordt. Mocht je alsnog voor deze keuze gaan, houd daar dan rekening mee. Heb je ruimte voor twee duo’s, dat als het vechten wordt je ze kan scheiden van elkaar en allebei een ander maatje kan geven? 

Kort samengevat is je konijnen halen uit een opvang dus een goedkopere, makkelijkere en betere keuze. En je doet iets goeds door de konijnen die daar zitten een mooi leven te geven!

Als je aangeeft dat je het liefst Vlaamse reuzen wil kunnen ze aangeven of ze er hebben zitten. 

Zie hier voor een overzicht aan konijnenopvangen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

aangepast door BaasjevanBrownie
  • Mee eens! 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Marjoleink:

Omdat fokkers vaak verkeerd advies geven, wil ik je toch twee dingen even meegeven:

1. twee jonkies gaan altijd wel goed samen. Worden ze eenmaal volwassen, dan kijgen ze een eigen mening en dan kan het zijn dat ze elkaar niet meer verdragen. De beste combinatie is een gecastreerde ram en een voedster, maar ook dat geeft geen garantie. Twee vrouwtjes of twee mannetjes geeft bijna altijd problemen.

2. Heb je een ram en een voedster, dan kun je ze het beste uit elkaar halen als ze 10 weken oud zijn, om een tienerzwangerschap te voorkomen. De ram kan gecastreerd worden zodra zijn ballen ingedaald zijn, vaak gebeurt dat met een week of 12. In de derde week na castratie is hij niet meer vruchtbaar en kun je ze weer koppelen. 

 

Zoals je ziet komt er nog best wel wat bij kijken, en veel mensen weten dat niet. De meeste mensen hier gaan naar een konijnenopvang voor volwassen konijnen, dan heb je al dat gedoe niet. Ook weten ze daar wat het karakter is van de konijnen,  aaibaar of juist niet, en van jonkies weet je dat nog niet.

Deze dingen had ik inderdaad allemaal meegekregen! 
is ram en voedster en op 10 weken gaan ze inderdaad naast elkaar zitten totdat de castratie ok is! Ook over het eventueel opnieuw moeten koppelen heb ik mij al wat ingelezen! 
maar erg bedankt voor de tips! 
op deze moment vond ik in de buurt geen koppel in de opvang maar heb dat inderdaad eerst overwogen. 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

Ik zou ook zeker je konijnen uit een opvang halen. In de eerste plaats omdat je eigenlijk niet mee zou moeten willen werken aan fokkers (zie ook: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/in-hun-zoektocht-naar-het-perfecte-konijn-gaan-hobbyfokkers-over-lijken/ en https://www.hartvannederland.nl/nieuws/konijntjes-zijn-ziek-en-gaan-dood-na-aankoop-rechtszaak-tegen-verkoper). Vlaamse reuzen zijn eigenlijk te ver doorgefokt dan goed is voor hun gezondheid en dat houd je in stand door bij een fokker te kopen. In opvangen zitten ook vaak grote konijnen, maar die zijn er al.

En in de tweede plaats omdat je je idd een hoop ellende op de hals haalt met twee jonge konijntjes. Je moet ze zelf laten inenten, castreren en op latere leeftijd (na het apart zitten vanwege de castratie) opnieuw koppelen. Dat twee jonge konijnen prima samengaan (wat ze altijd wel doen) zegt niets over of ze op oudere leeftijd nog steeds samen kunnen, het kan dus best dat je ze straks moet scheiden omdat het vechten wordt. Mocht je alsnog voor deze keuze gaan, houd daar dan rekening mee. Heb je ruimte voor twee duo’s, dat als het vechten wordt je ze kan scheiden van elkaar en allebei een ander maatje kan geven? 

Kort samengevat is je konijnen halen uit een opvang dus een goedkopere, makkelijkere en betere keuze. En je doet iets goeds door de konijnen die daar zitten een mooi leven te geven!

Als je aangeeft dat je het liefst Vlaamse reuzen wil kunnen ze aangeven of ze er hebben zitten. 

Zie hier voor een overzicht aan konijnenopvangen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

Had niet echt Vlaamse reuzen gevonden in de opvang. Heb ook al een optie genomen op die jonge konijnen. 
maar ik snap wat je bedoelt Ivm fok en broodfok. 
heb mij ook al ingelezen over het koppelen. Voor en na de castratie blijven ze zoizo wel vlak naast elkaar zitten dus ze blijven elkaar wel zien. 
maar plaats hebben we zeker wel voldoende gelukkig! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

Ik zou ook zeker je konijnen uit een opvang halen. In de eerste plaats omdat je eigenlijk niet mee zou moeten willen werken aan fokkers (zie ook: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/in-hun-zoektocht-naar-het-perfecte-konijn-gaan-hobbyfokkers-over-lijken/ en https://www.hartvannederland.nl/nieuws/konijntjes-zijn-ziek-en-gaan-dood-na-aankoop-rechtszaak-tegen-verkoper). Vlaamse reuzen zijn eigenlijk te ver doorgefokt dan goed is voor hun gezondheid en dat houd je in stand door bij een fokker te kopen. In opvangen zitten ook vaak grote konijnen, maar die zijn er al.

En in de tweede plaats omdat je je idd een hoop ellende op de hals haalt met twee jonge konijntjes. Je moet ze zelf laten inenten, castreren en op latere leeftijd (na het apart zitten vanwege de castratie) opnieuw koppelen. Dat twee jonge konijnen prima samengaan (wat ze altijd wel doen) zegt niets over of ze op oudere leeftijd nog steeds samen kunnen, het kan dus best dat je ze straks moet scheiden omdat het vechten wordt. Mocht je alsnog voor deze keuze gaan, houd daar dan rekening mee. Heb je ruimte voor twee duo’s, dat als het vechten wordt je ze kan scheiden van elkaar en allebei een ander maatje kan geven? 

Kort samengevat is je konijnen halen uit een opvang dus een goedkopere, makkelijkere en betere keuze. En je doet iets goeds door de konijnen die daar zitten een mooi leven te geven!

Als je aangeeft dat je het liefst Vlaamse reuzen wil kunnen ze aangeven of ze er hebben zitten. 

Zie hier voor een overzicht aan konijnenopvangen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

Ben ook van België dus de lijst is niet ideaal spijtig genoeg 🙂 

hier in België had ik al eens rond gekeken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze jammer genoeg al jong uit elkaar moeten i.v.m. vruchtbaarheid en castratie is het niet het verstandigste om hen in elkaars zicht en geur te laten blijven, want dat kan frustratie opleveren bij beide konijntjes (en zeker bij de ram als hij de hormonen al door zijn lijf heeft gieren, maar nog niet gecastreerd is en na de castratie nog twee weken alleen moet zitten) die een herkoppeling danig in de weg kan zitten. Denk daar alsjeblieft niet te lichtvaardig over en lees de informatie op BunnyBunch goed door en stel vragen als het je niet helemaal duidelijk is nog. Een fokker geeft informatie die de kans op verkoop van konijntjes zo groot mogelijk maakt (wat bij jou dus gelukt is) en dus niet uit het belang van de konijnen. Hele aardige fokkers zijn dus ook nog steeds in de eerste plaats verkopers en dat is iets waar je rekening mee moet houden. BunnyBunch heeft geen enkel ander belang dan dat van de konijnen en dus hoef je niet bang te zijn dat de informatie om andere redenen gegeven wordt. 

 

 

aangepast door JokeC
foutje hersteld
  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zijn zo leuk!

Je hebt al veel info gekregen maar ik wil nog even een tip geven. Misschien weet je dat al wel maar nog even voor de zekerheid.

Konijnen hebben een veilige ren nodig. Ook grote zoals Vlaamse reuzen. Niet alleen tegen het ontsnappen maar vooral ook tegen de roofdieren. Bij de konijnen info op bunnybunch kun je lezen aan welke eisen je kunt voldoen. Er staan op het forum hier ook nog vele foto's van veilige rennen voor inspiratie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sarah Jespers wat leuk! Ik en mijn vriend hebben een NHD en een Vlaamse Reus. 

Wij hebben inderdaad de 10kg zak van SIence Selective. Dit nu nog gemend met junior van SIence Selective en Beahpar care Plus. Het is niet ideaal om 3 voeren te mengen, maar dit was even noodzaak. We hebben uitgerekend dat we ongeveer (zodra onze reus volgroeid is) 100 dagen met deze zak moeten kunnen doen. Vanuit de opvang is ons ook gezegd dat we evenuteel ook kunnnen gaan mengen met een kwalitatief mindere biks, omdat de kosten anders wel erg hog worden. 

 

Wij geven verder onbeperkt hooi en zijn aan het opbouwen met groenten. 

 

Mocht je nog vragen hebben, je mag me ook altijd even een prive berichtje sturen! 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-4-2021 at 14:40 zei Sarah Jespers:

Ben ook van België dus de lijst is niet ideaal spijtig genoeg 🙂 

hier in België had ik al eens rond gekeken. 

Ik weet niet waar ergens in België je woont, maar ik kan konijnenopvang 'het konijnenhof' in Stekene wel aanraden. Daar hebben ze wel een paar koppels Vlaamse reuzen zitten die nog een mooi huisje zoeken.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .