Ga naar inhoud

Konijn vermist

Aanbevolen berichten

Hi mensen,

Vanochtend werd ik wakker en toen ik in ons konijnenhok keek zat alleen het mannetje er nog in. Terwijl het hok nog dichtzat. Hele tuin en buurt doorzocht en het vrouwtje is nergens te bekennen. Wij denken dus dat het of gestolen is of opgepakt door een roofvogel, maar ik zie nergens veren of haren. Hebben jullie enig idee wat ik kan doen of wat er is gebeurt? Ik ben radeloos. Het hok is grotendeels overdekt en ik vraag me af of hier überhaupt een vogel bijkan

Link naar bericht
Delen op andere sites

Oh wat schrikken! 

Als het niet helemaal overdekt is kan ze er uit zijn gesprongen, of zich hebben uitgegraven. Wel een ‘goed’ teken dat je geen haren zag liggen.

Blijven zoeken in de buurt. Ze kunnen zich zo makkelijk verstoppen dat je haar snel over het hoofd ziet. En briefjes in de brievenbussen in de buurt doen en het tegen de mensen in de buurt zeggen dat je een konijn kwijt bent. Je kan zelfs een briefje op lantaarnpalen plakken. 

En een berichtje plaatsen op een lokale Facebookgroep en/of Whatsappgroep.

Je kan haar ook nog als vermist melden bij amivedi, daar staan gevonden en vermiste huisdieren op. 

Hopelijk vind je haar! En dan de ren beter dichtmaken zodat het niet nog een keer kan gebeuren.

aangepast door Lienappelsien
  • Mee eens! 3
Link naar bericht
Delen op andere sites

Jee wat erg! Een van mijn konijnen van vroeger is een keer weggegraven, zij kwam gelukkig terug aanrennen toen ik met voer rammelde. Maar wellicht heb je dat al geprobeerd. Als de ren open is kan er natuurlijk wel een vogel of ander roofdier bijgeweest zijn. Ligt er gaas/ tegels op de bodem van de ren of kan ze weggegraven zijn? Zie je een gang? Hoe hoog is het hekje? Mijn dwergje kan tot 80 cm springen, dus als je hekje lager dan dat is is dat ook nog een reële kans. Ergens hoop ik dat voor je en dat je haar gewoon weer vindt straks! Dit is echt je worst case scenario als je konijnen hebt 😳 Succes! 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Oh wat naar! Bij is dit in het verleden ook weleens gebeurd. Ik heb toen overal in de wijk briefjes huis aan huis verspreid en overal op lantaarnpalen gehangen.

De volgende dag kwam de eigenaresse van animalhome, de konijnen opvang in mijn woonplaats bij mij aan de deur om te zeggen dat ze gebeld was door het dierenasiel hier dat er een konijn gevonden was dat exact leek op de mijne. Samen met mijn man naar het asiel gegaan en ja hoor daar was mijn allerliefste stamper! 
Hopelijk loopt het voor jou ook goed af en kan je konijn snel weer in de armen sluiten.

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 hours ago zei Lienappelsien:

Oh wat schrikken! 

Als het niet helemaal overdekt is kan ze er uit zijn gesprongen, of zich hebben uitgegraven. Wel een ‘goed’ teken dat je geen haren zag liggen.

Blijven zoeken in de buurt. Ze kunnen zich zo makkelijk verstoppen dat je haar snel over het hoofd ziet. En briefjes in de brievenbussen in de buurt doen en het tegen de mensen in de buurt zeggen dat je een konijn kwijt bent. Je kan zelfs een briefje op lantaarnpalen plakken. 

En een berichtje plaatsen op een lokale Facebookgroep en/of Whatsappgroep.

Je kan haar ook nog als vermist melden bij amivedi, daar staan gevonden en vermiste huisdieren op. 

Hopelijk vind je haar! En dan de ren beter dichtmaken zodat het niet nog een keer kan gebeuren.

Hi! Bedankt voor je reactie. Uitgraven en springen kan dus niet. Onder de ren is steen en het is een hele hoge ren. Mocht dit toch gebeurt zijn dan zou ze in onze tuin zitten die ook afgesloten is (hier lopen ze vaak los). Ik snap er helemaal niks van dus... Maar idd even de buurt inlichten.  

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 hours ago zei BaasjevanBrownie:

Jee wat erg! Een van mijn konijnen van vroeger is een keer weggegraven, zij kwam gelukkig terug aanrennen toen ik met voer rammelde. Maar wellicht heb je dat al geprobeerd. Als de ren open is kan er natuurlijk wel een vogel of ander roofdier bijgeweest zijn. Ligt er gaas/ tegels op de bodem van de ren of kan ze weggegraven zijn? Zie je een gang? Hoe hoog is het hekje? Mijn dwergje kan tot 80 cm springen, dus als je hekje lager dan dat is is dat ook nog een reële kans. Ergens hoop ik dat voor je en dat je haar gewoon weer vindt straks! Dit is echt je worst case scenario als je konijnen hebt 😳 Succes! 

Ja echt vreselijk inderdaad. Mannetje ook helemaal overstuur. Maar er is alleen steen onder de ren. Mocht ze over de ren heen gesprongen zijn dan is onze tuin ook dicht. Dus daar kan ze ook niet weg. Ze lopen hier ook vaak los. Het enige scenario is dus of een roofvogel of gestolen door een mens. Maar hoe groot is die kans nou... Bedankt voor je reactie! Ik hoop dat ik dr vind inderdaad. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 hours ago zei mammafelina:

Oh wat naar! Bij is dit in het verleden ook weleens gebeurd. Ik heb toen overal in de wijk briefjes huis aan huis verspreid en overal op lantaarnpalen gehangen.

De volgende dag kwam de eigenaresse van animalhome, de konijnen opvang in mijn woonplaats bij mij aan de deur om te zeggen dat ze gebeld was door het dierenasiel hier dat er een konijn gevonden was dat exact leek op de mijne. Samen met mijn man naar het asiel gegaan en ja hoor daar was mijn allerliefste stamper! 
Hopelijk loopt het voor jou ook goed af en kan je konijn snel weer in de armen sluiten.

Ik hoop het ook! 😞 Ik ga denk ik ook briefjes verspreiden inderdaad.

• Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
40 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

O jee, dat klinkt niet hoopvol 😢 je ren was dus niet overdekt? Zou dat dan wel gaan regelen voor je andere konijn ook gepakt wordt...

Hi, de ren is grotendeels overdekt door onze eettafel van buiten. De kans dat een roofvogel erin kan is heel klein aangezien er ongeveer een halve meter open ren is. Maar we hebben inderdaad de ren kleiner gemaakt zodat de hele tafel de ren bedekt is. Ik ga er vanuit dat ons meisje gestolen is.. Al is deze kans ook heel klein. Het ergste is dat we niet weten wat de oorzaak is en of ze nog leeft of niet...

Link naar bericht
Delen op andere sites
23 minuten geleden zei Lienappelsien:

Als de ren de hoogte heeft dat het met een tafel er overheen dicht wordt dan kan een konijn daar echt wel overheen. Maar vervolgens moet ze dan ook de tuin nog uit zijn gekomen... Toch kunnen ze door een klein gaatje verdwijnen. 

Mee eens, daarnaast kan mijn dwergje ook al op de tuintafel springen en vanaf daar zou hij dan over de ren kunnen. Maarja dan moet ze idd ook nog de tuin uit. 

Overigens kan een vogel of kat dan ook nog steeds tussen de ruimte van de tuintafel en het hekje door. Ik weet ook niet of je in een omgeving met marters en hermelijnen woont? 

Eigenlijk zou ontsnapping in jouw geval nog het beste scenario zijn, hopelijk hebben mensen in je omgeving toevallig iets gezien en vind je haar nog!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik hoop heel erg dat je haar terug vindt. Een veilige ren is mega belangrijk. Veel mensen denken dat het allemaal wel meevalt met roofdieren of uitbreken. Helaas komt dat nog regelmatig voor. Niet om je een schuldgevoel aan te praten hoor maar ik hoop dat je je ren aanpast. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
9 hours ago zei BaasjevanBrownie:

Mee eens, daarnaast kan mijn dwergje ook al op de tuintafel springen en vanaf daar zou hij dan over de ren kunnen. Maarja dan moet ze idd ook nog de tuin uit. 

Overigens kan een vogel of kat dan ook nog steeds tussen de ruimte van de tuintafel en het hekje door. Ik weet ook niet of je in een omgeving met marters en hermelijnen woont? 

Eigenlijk zou ontsnapping in jouw geval nog het beste scenario zijn, hopelijk hebben mensen in je omgeving toevallig iets gezien en vind je haar nog!

Hi, een kat zou er inderdaad bij kunnen. Alleen dan zou de kat het konijn beet moeten pakken, dan de ren over springen en dan de tuin nog uit moeten komen door over de schutting te klimmen. Ik zie verder nergens sporen van haren of een mogelijk gevecht. Ontsnappen in de tuin is echt niet mogelijk. Het enige wat zou kunnen is een havik. Al hebben die een flinke spanwijdte en er was ongeveer 50cm van de ren onbedekt. Ik hoop inderdaad ook met heel mijn hart dat we haar terug vinden. Of dat ik op z'n minst weet wat er gebeurt is. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
10 hours ago zei Lienappelsien:

Als de ren de hoogte heeft dat het met een tafel er overheen dicht wordt dan kan een konijn daar echt wel overheen. Maar vervolgens moet ze dan ook de tuin nog uit zijn gekomen... Toch kunnen ze door een klein gaatje verdwijnen. 

Klopt. We hebben de konijn in het begin alleen onder toezicht in de tuin losgelaten. Toen waren er nog 2 gaatjes waar ze doorheen konden wat ik mijn vorige konijnen niet heb zien doen. Ik ben er vrijwel 100% zeker van dat onze tuin echt konijnproof is en dat er 0 gaatjes meer zijn. Onze tuin is namelijk omheind door steen en er zijn geen grasperkjes waar gaten in gegraven kunnen worden. De enige optie is echt een door de lucht (roofvogel) of gesloten wat allebei 2 hele gekke redenen zijn... Verder ook bij de buren gekeken (die ook dichte tuinen hebben) maar niks...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hier staan tips in wat je allemaal kan doen:

Konijn vermist of gevonden
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijn-vermist-gevonden

Ik ben ooit een keer een konijn kwijt geweest omdat ze een gat in de schutting hadden geknaagd, toen heb ik het hele huizenblok geflyerd, en bleek ze dagen later op het pleintje achter de tuin (soort binnenplein tussen de huizen in ) in een garage te zitten! 

Flyeren in de omgeving, briefje bij supermarkt, melden in facebookgroepen (durf te vragen, vermist/gevonden in de regio enz), meld zeker ook aan bij amivedi. Ik heb zelfs de dierenartsen in de stad gebeld en de asiels in de regio om het te melden, dat als er iets binnen zou komen / iemand zou bellen, dat ze dan weten dat het mijn konijn zou zijn. Dan doe je er in ieder geval alles aan wat je kan. En in mijn geval had het effect. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik dacht ook dat mijn tuin volledig dicht was, maar toch was mijn konijn er een keer uit ontsnapt. Het enige wat ik me kan bedenken, is dat ze op een oud pallet is geklommen dat we tegen de schutting hadden staan en er zo overheen is gekomen. Gelukkig vonden we haar een paar uur later terug in de tuin twee huizen verderop. En zeker weten dat ik sindsdien de slotjes triple-check nadat ik gevoerd heb! 😅

Link naar bericht
Delen op andere sites

Steenmarters e.d. kunnen ook door kleine kiertjes... Als er een kat in het verblijf zou kunnen komen, dan een marter al helemaal. Ik hoop natuurlijk voor je dat dit niet het geval is en dat je je konijntje gezond en wel terugvindt. 🍀

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .