Ga naar inhoud

6 weken na koppeling opeens vlinderen, jagen, elkaar bespringen

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

6-7 weken geleden heb ik mijn gecastreerde rammetje in het asiel laten koppelen aan een jonge voedster (enigszins onduidelijk hoe oud precies maar wrsch 4 mnd oud). 
Na een week koppelvakantie op het asiel zijn ze thuis gekomen, en eigenlijk is vanaf dat moment alles goed gegaan en werd alles steeds beter. Het was echt een enorm klef koppel met veel wederzijds wassen. 

het rammetje besprong de voedster nog wel soms, maar daar maakte ik me niet echt zorgen om. 

Nu zie ik ze sinds vandaag opeens vlinderen, elkaar najagen, de voedster die mijn rammetje probeert te bespringen het rammetje die dat niet toelaat. 

Het ziet er echt heel ongezellig uit, en ik maak me eigenlijk wel echt zorgen. 
Tegelijkertijd liggen ze nu weer zij aan zij tegen elkaar aan. 

In hoeverre kan ik dit laten, moet ik me zorgen maken? Zijn er adviezen? Of moet ik ze uit elkaar halen (maar ik begreep dat dat de hele koppeling weer kan negatief beïnvloeden...)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk dat het terecht is dat je je zorgen maakt. Een konijn van 4 maanden oud, moet de puberteit nog in. En ik vermoed dat ze daar nu in beland is. Ik weet niet hoe oud je ram is, maar als die ook tussen de 5 maanden en 1 - 1.5 jaar zit qua leeftijd, dan zijn het zelfs twee puberende konijnen. Je hebt kans dat dit niet de juiste partner is voor jouw ram. Pas in de puberteit ontwikkelen konijnen namelijk hun karakter pas goed. Een erg jong konijn koppelen geeft daardoor veel onzekerheiden, je weet niet of ze elkaar leuk blijven vinden als ze opgroeien. 

Als het echt vechten gaat worden, dan moeten ze uit elkaar. Maar dan is de kans dat het nog goed komt wel heel klein, dus ik zou in ieder geval de opvang laten weten dat er veel onrust is. Het kan zijn dat je de dame terug zal moeten brengen en er opnieuw gezocht moet worden naar een nieuwe partner voor je ram, waar wel de klik mee is. 

Wat jagen en rijden kan bij elk koppel gebeuren, maar vlinderen is vaak wel een voorbode van vechten, dus echt goed opletten en in de buurt blijven de komende tijd. Het kan zijn dat ze hun plekje tegenover elkaar terug vinden, dat er een verandering is in de rangorde nu de dame wat meer karakter begint te ontwikkelen. Maar het kan ook zijn dat ze dat niet accepteren en het echt een vechtpartij gaat worden. 

Hier staat ook uitleg over redenen dat bestaande koppels soms uit elkaar vallen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-vechten-her-koppelen-van-konijnen

• Mee eens! 4
Link naar bericht
Delen op andere sites

Dankjewel voor je uitgebreide bericht Evee! 
De opvang gaf inderdaad ook hormonen aan als reden, maar zo lang er niet echt gevochten wordt het te laten maar wel bv bij vlinderen even iets te doen waardoor ze misschien weer afgeleid worden, dus niet direct van elkaar halen maar gewoon even hun kant van de kamer inlopen bv. Maar als het verder uit de hand loopt dan wel de voedster terug naar de opvang. En ze zeiden nog dat ik even moest kijken dat de tepels van de voedster niet duidelijk voelbaar waren / tekenen van nest maken omdat ik dan evt met de dierenarts moest overleggen over een vroegere castratie dan een half jaar. 

Sinds gisteren gaat het alle kanten op, (vroeg in de) ochtend werd er nog wel gejaagd, bereden en gevlinderd en vlogen de plukken haar nog wel in het rond maar geen wondjes gelukkig; dat duurt dan een paar minuten en dan gaan ze weer languit tegen elkaar aanliggen en elkaar wassen. 
Nu is het natuurlijk sowieso meer dutjes tijd maar nu liggen ze er allebei heel relaxed bij. Zoeken ze elkaar gewoon ook op om te wassen of tegen elkaar aan te liggen.. 

een beetje hot & cold dus 😅

Link naar bericht
Delen op andere sites

De tijd van het jaar kan ook meespelen, bij mij begonnen ze onderlaatst ook weer te rijden en te jagen, plukken haar eruit bijten bij elkaar. Is gelukkig ook weer over gegaan. 

Probeer ze idd af te leiden, geef ze wat knaaghout of speeltjes, ga erbij zitten, probeer het te doorbreken. En idd wel goed in de gaten houden, bij echt vechten zul je ze moeten scheiden, maar dat moet je alleen doen als het uit de hand loopt. 

Ik weet hoe moeilijk toekijken en afwachten is, maar er zit niets anders op. Als het weer goedkomt zullen ze hier toch doorheen moeten.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .