Ga naar inhoud

Konijn met een rugzakje


Essoks

Aanbevolen berichten

Ginny is een lief konijn wat sinds 6 weken bij mij woont. Ze is nu 7 maanden en leeft vooralsnog alleen maar er komt in de nabije toekomst een maatje bij. Ze heeft een relatief klein hokje maar die staat vrijwel altijd open waardoor ze lekker kan rond huppelen in de woonkamer. Verder werk ik nu veel thuis dus kan ze overdag naast me liggen terwijl ik aan het werk ben. 
 

Bij de dierenwinkel heeft iemand dr opgepakt en uit de handen laten vallen. Allemaal drama, kapotte tanden en een antibiotica kuur later, is alles nu weer oké. Behalve handen. Snoepjes en voer uit mijn hand eten gaat, maar zodra ik ook maar 1 vinger verder uitsteek om te aaien word ik keihard afgestraft met krabben. Ook tijdens het uit mijn handen eten staan de oren plat naar achter. Ik lig elke dag bijna 2 uur op de grond te ‘bonden’ met Ginny, maar de angst voor handen neemt niet af. Er komt een moment dat ik d’r een keer moet oppakken voor bijv de dierenarts, verplaatsen naar andere kamer, calamiteit oid. Met tegenstribbelen zal ik het altijd wel winnen, maar ik zou het fijner vinden als het kan zonder het trauma te vergroten. 
 

Iemand tips om een konijn met rugzakje op een vlotte manier te laten wennen? Ben wel een beetje klaar met een rug hernia oplopen van het op de harde vloer liggen. 

aangepast door Essoks
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat oppakken betreft: bijna geen enkel konijn vindt dat leuk. Sommige accepteren het beter dan andere, maar het leuk vinden? Nee, dat niet. Dat hoeft helemaal niets te maken te hebben met haar onheuse behandeling bij de winkel. 

 

Wat je haar kunt aanleren, is zelf in de vervoersbox lopen door de box in haar ren te zetten en er lekkers in te leggen. Geen dwang, laat haar het zelf maar uitvinden. Op haar manier en in haar tempo. Geduld is een schone zaak! Dan associeert ze de vervoersbox met lekkers en als je haar daarin optilt, houdt ze contact met haar pootjes op de bodem en dat is heel belangrijk voor een prooidier als een konijn.

 

Wat ook kan helpen, is een maatje, maar dan moet je het koppeltje wel een permanente ruimte van minimaal 4 m2 geven dus een hokje waar ze uit mogen als je erbij bent, volstaat niet. Liever een permanente ren en niet los door de kamer dan in een te klein verblijf en los lopen als je er bij bent.

 

Wat dat bijten en krabben betreft: geef het tijd en dan zal het hopelijk verbeteren. 

 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zielig zeg! Gebeurde dat met jou erbij in de dierenwinkel? Of hebben ze dat eerlijk vertelt?

Een maatje kan zeker helpen om haar angsten te helpen overwinnen. Verder zou ik gewoon bij haar gaan zitten en haar aan jouw aanwezigheid laten wennen. Helaas worden ook niet alle konijnen knuffelkonten en blijven sommige wat angstig. Ik zou je aanraden naar een opvang te gaan om haar daar te laten koppelen en daar aangeven dat je graag een knuffelkonijn erbij wilt. Wellicht helpt dat Ginny ook wat meer uit haar schulp komen naar jou toe. Verder zou ik haar het vertrouwen van een vast ruim verblijf geven, dat je haar niet steeds in haar hok hoeft op te sluiten. Je kunt kijken voor een puppyren en die om de kooi heen plaatsen.

 

Hier vind je tips voor het verder tam maken en ik zou idd aanleren haar zelf in een vervoersbox te laten lopen.

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-maak-je-een-konijn-tam

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje heftig hoor wat ze mee heeft gemaakt. Een maatje die zelfverzekerd is en van aaien houd zou haar zeker kunnen helpen. 

Ik merk het zelf nu heel erg goed. Mijn ram is pas overleden en mijn voedster is veel schikachtiger. Ze voelt zich echt onveiliger alleen. 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .