Ga naar inhoud

Het planten topic

Aanbevolen berichten

2 hours ago zei Okki:

Het is dan wel handig als ik ook de foto's toevoeg...bij deze! 

Screenshot_20210417-095508~2.png

Lijkt mij een calathea rufibarba inderdaad!

1 hour ago zei Lienappelsien:

Haha leuk die ‘profielen’ van de planten 🤣 En die namen 😂

Heel handig dat er bij staat wanneer ze weer water moeten krijgen! Maar hoe weet je nou hoeveel water je moet geven, en heeft die hoeveelheid geen invloed op wanneer je ze weer water moet geven? 

Mijn sanseveria’s zien er de laatste tijd dorrig uit. Ik heb ze al een aantal jaar en ze staan al die tijd op dezelfde (zonnige) plek. Sanseveria’s staan toch bekend als een van de makkelijkste planten, dus ik vind het best knap... Zouden ze plantenvoeding nodig hebben? Ik geef dat werkelijk nooit (aan geen enkele plant) 😳

Plantsome geeft ook aan hoeveel je moet geven, alleen ik vind zelf wel dat ze soms erg veel adviseren. Je moet bij het toevoegen van je plant aangeven hoe hoog de plant is en hoeveel licht hij krijgt, daar baseert de app zich op. Dus het is ook een beetje zelf blijven kijken en voelen hoe nat/droog de potgrond is, hoe groot is de pot etc. Ik heb wel eens gehad dat ie 125 ml adviseerde voor zo'n miniplantje, dat past niet eens in de pot 😅

ACtC-3d-F-wZC0gtdLkZqDGtmlmycS11zLgkljH9t5MhS3J-JKDLpsRtNyjRL2xh_d5IOUiudSK2aZfZSyQQzQ9CHuFYORNPygDO5iVXl1JqEJcy7nkZBV-IBMouBJWidxTufKPAsoYBXfCW5SVrbDQQNGxb=w516-h915-no?authuser=0

Wat bedoel je met dor bij je sansevieria's? Ik had toevallig met mijn sansevieria moonshine laatst dat ie wat rimpelig werd (nadat het zo koud was, toen heeft de verwarming ook echt uren en uren aangestaan natuurlijk) maar die heb ik uiteindelijk een uur in een bakje water gezet zodat ie zich flink kon voldrinken en daarna weer op het normale waterregime overgestapt. Hij is nu nog een klein beetje rimpelig maar niet zo erg meer. Die dingen kunnen qua zon echt alles verdragen dus dat zal het in elk geval wel niet zijn. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 466
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Populaire berichten

Bij deze. Een Monstera, een Calathea lancifolia, een Calathea medallion, nog een Calathea (denk ik?) en een Maranta. Oké dan. 😅

Fixed it.  

Mijn vriend wilde de orchideeën niet weggooien, want dat was zielig. Maar ze hebben jarenlang zitten niksen. En nu ineens dit! Hij voelt zich erg gewaardeerd nu zijn liefdevolle geduld wordt beloond.

Zal het aan Sander de Sansevieria laten horen 😂 Heb hier overigens best veel Sanders, Sander van Boven, Sander van Beneden en Sander van de Plank. En Moon de Moonshine natuurlijk.

• Haha 3
Link naar bericht
Delen op andere sites
43 minuten geleden zei Evee:

Mijn man keek op mijn beeldscherm en zag het woord sanseveria. Nu speelt hij dit af....

Ja bedankt. Nu zit hij in mijn hoofd. En je weet, daar blijft hij voor altijd, ik heb een speciaal geheugen voor liedjes. Gelukkig heb ik geen sanseveria, dat scheelt hopelijk.

Link naar bericht
Delen op andere sites
42 minuten geleden zei Mira11:

Dank je wel @Dollie! Ik stekjes zijn goed aangekomen. Er volgt zeker nog een update. 🙂

Mooi 🥳 Ik mail je volgende week nog even over de verzendkosten.

De graslelies stonden sinds vorige week zaterdag op water maar zag dat ze allebei al een klein worteltje hadden 😄

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
5 hours ago zei Lienappelsien:

Haha leuk die ‘profielen’ van de planten 🤣 En die namen 😂

Heel handig dat er bij staat wanneer ze weer water moeten krijgen! Maar hoe weet je nou hoeveel water je moet geven, en heeft die hoeveelheid geen invloed op wanneer je ze weer water moet geven? 

Mijn sanseveria’s zien er de laatste tijd dorrig uit. Ik heb ze al een aantal jaar en ze staan al die tijd op dezelfde (zonnige) plek. Sanseveria’s staan toch bekend als een van de makkelijkste planten, dus ik vind het best knap... Zouden ze plantenvoeding nodig hebben? Ik geef dat werkelijk nooit (aan geen enkele plant) 😳

Bij mij is het gok werk. 😄 Ik weet wat de plant nodig heeft en dan geef ik maar wat. De hoeveelheid water die je geeft per keer is zeker van invloed.

De ene plant mag rustig even droog vallen en de ander moet continu vochtig zijn. 

• Bedankt 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Nou, ik kan even geen (tuin)plant meer zien na vandaag 🤣

De perenboom staat, de klimrozen, de struikrozen, de pioenrozen, en allerlei andere planten die ik gekregen had. Wat nog in emmers en bakken zit zijn de afdelingen "reserve" en "mysterieus".  😅

De plas water staat er omdat we de nieuwe sprinkler gingen testen 🌧️

Ik zat aan mijn maximaal aantal plant-snaps dus ik moet morgen even verder kijken wat de mysterieuze planten nog zijn. 

Resizer_16186717216550.jpg

• Vind ik leuk 6
Link naar bericht
Delen op andere sites
5 hours ago zei Dollie:

Lijkt mij een calathea rufibarba inderdaad!

Plantsome geeft ook aan hoeveel je moet geven, alleen ik vind zelf wel dat ze soms erg veel adviseren. Je moet bij het toevoegen van je plant aangeven hoe hoog de plant is en hoeveel licht hij krijgt, daar baseert de app zich op. Dus het is ook een beetje zelf blijven kijken en voelen hoe nat/droog de potgrond is, hoe groot is de pot etc. Ik heb wel eens gehad dat ie 125 ml adviseerde voor zo'n miniplantje, dat past niet eens in de pot 😅

ACtC-3d-F-wZC0gtdLkZqDGtmlmycS11zLgkljH9t5MhS3J-JKDLpsRtNyjRL2xh_d5IOUiudSK2aZfZSyQQzQ9CHuFYORNPygDO5iVXl1JqEJcy7nkZBV-IBMouBJWidxTufKPAsoYBXfCW5SVrbDQQNGxb=w516-h915-no?authuser=0

Wat bedoel je met dor bij je sansevieria's? Ik had toevallig met mijn sansevieria moonshine laatst dat ie wat rimpelig werd (nadat het zo koud was, toen heeft de verwarming ook echt uren en uren aangestaan natuurlijk) maar die heb ik uiteindelijk een uur in een bakje water gezet zodat ie zich flink kon voldrinken en daarna weer op het normale waterregime overgestapt. Hij is nu nog een klein beetje rimpelig maar niet zo erg meer. Die dingen kunnen qua zon echt alles verdragen dus dat zal het in elk geval wel niet zijn. 

Het staat er dus bij hoeveel. Handig. Ja, het is natuurlijk meer ter indicatie.

Met dor bedoel ik dat ze er wat verdroogd uitzien. De kleur is vaal. Ik heb er 4. 2 verschillende soorten en ze staan op 2 verschillende plekken. Het gekke is dat 1 van de 4 er prima uitziet. Het kan heel goed zijn dat ik ze te weinig water geef, in de zin van maar af en toe 🤭 maar ik vind het apart dat die ene gewoon nog mooi is. Hoe vaak geven jullie sanseveria's water? 1 is gevallen en daarbij is de pot gescheurd dus die staat nu sowieso even op rantsoen, maar daarvoor was het dus al.

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 hour ago zei Mira11:

Heb ik het goed gedaan zo met de Pilea? @Dollie

20210417_161121.jpg

20210417_161213.jpg

20210417_163719.jpg

Yesss! Ik zou nog een plastic zakje of een stolp over de pot doen van de pilea. Verder super. 

Die kleine vaasjes lijkt echt fantastisch zo! Ga eens kijken of ik ook zoiets kan vinden. 

17 minuten geleden zei Lienappelsien:

Het staat er dus bij hoeveel. Handig. Ja, het is natuurlijk meer ter indicatie.

Met dor bedoel ik dat ze er wat verdroogd uitzien. De kleur is vaal. Ik heb er 4. 2 verschillende soorten en ze staan op 2 verschillende plekken. Het gekke is dat 1 van de 4 er prima uitziet. Het kan heel goed zijn dat ik ze te weinig water geef, in de zin van maar af en toe 🤭 maar ik vind het apart dat die ene gewoon nog mooi is. Hoe vaak geven jullie sanseveria's water? 1 is gevallen en daarbij is de pot gescheurd dus die staat nu sowieso even op rantsoen, maar daarvoor was het dus al.

Ik doe gewoon wat de app zegt xD eens in de drie weken of zo. Twee staan voor een raam op het oosten, eentje voor een raam op het noorden. En eentje staat op een hele donkere plank die mag blij zijn met eens in de zes weken 😅😂

Link naar bericht
Delen op andere sites

Haha ok. Bij mij staan ze wel flink in de zon, dus waarschijnlijk krijgen ze dan gewoon te weinig. Ik zal beter voor ze gaan zorgen 😊 Die app is misschien ook wat voor mij. Nu geef ik de planten water 'wanneer het al weer een tijdje geleden is' 🙄

Link naar bericht
Delen op andere sites
28 minuten geleden zei Dollie:

Yesss! Ik zou nog een plastic zakje of een stolp over de pot doen van de pilea. Verder super. 

Die kleine vaasjes lijkt echt fantastisch zo! Ga eens kijken of ik ook zoiets kan vinden. 

Ik doe gewoon wat de app zegt xD eens in de drie weken of zo. Twee staan voor een raam op het oosten, eentje voor een raam op het noorden. En eentje staat op een hele donkere plank die mag blij zijn met eens in de zes weken 😅😂

Die kleine flesjes zijn nog van vroeger van mijn moeder. Daar heeft ecoline ingezeten. 

Ik doe er nog even wat overheen. Thanks!

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Op zich is het voor veel stekjes wel fijn om zo'n hoge luchtvochtigheid te hebben (je creëert een soort kasje immers) maar ik doe het zelf voornamelijk bij planten die ik op die manier van Mira 's foto stek (butterfly methode). Vind het zo leuk staan die vaasjes met stekjes en dat effect is wel weg met zakje erom. Tot nu toe gaat het bij mij allemaal goed zonder zakje. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Geldt dat alleen voor pilea’s? Of voor alle geaarde stekjes?

Ik doe het bij bladstekjes (waarbij je een blaadje in de grond steekt) maar niet bij stekjes waarbij je de wortel in de grond steekt of bij waterstekjes.  Ik hoorde net van Dollie dat de butterfly methode met zakje/stolpje moet. Het is de eerste keer dat ik dat probeer. 🤞

• Bedankt 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij mij lijkt de ene na de andere plant ziek te worden, ik had een tijdje terug bladluis en telkens doe ik de plant in een andere kamer en meestal eindigt hij dood, soms overleeft hij het. En dan een paar weken later heeft een totaal andere plant bladluis. Heeft iemand tips? 😰 Ik ben al 3 of 4 bananenplanten verloren :(. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 minuten geleden zei Shivaya:

Bij mij lijkt de ene na de andere plant ziek te worden, ik had een tijdje terug bladluis en telkens doe ik de plant in een andere kamer en meestal eindigt hij dood, soms overleeft hij het. En dan een paar weken later heeft een totaal andere plant bladluis. Heeft iemand tips? 😰 Ik ben al 3 of 4 bananenplanten verloren :(. 

Dat is balen! De Bananenplant is gevoelig voor beestjes. De ene plant kan de ander aansteken. Waardoor je in een cirkeltje blijf gaan. 

Behandel je de plant dan ook?

aangepast door Mira11
Link naar bericht
Delen op andere sites
Zojuist zei Mira11:

Dat is balen! De Bananenplant is gevoelig voor beestjes. De ene plant kan de ander aansteken. Waardoor je in een cirkeltje blijf gaan. 

Ja ik heb ook al preventief geprobeerd alle planten te behandelen...Maar dan lijkt het een maand goed te gaan en dan ineens is het weer raak. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Geen ervaring met bladluis *afkloppen* maar wel met trips en spint, consequent en langdurig behandelen was daar de enige oplossing voor. Na verplaatsen van de besmette plant ook minimaal één keer de andere planten behandelen. En ik weet niet waarmee je behandeld hebt maar heb wel gemerkt dat de huis tuin en keukenmiddeltjes maar heel beperkt effectief zijn. 

aangepast door Dollie
Link naar bericht
Delen op andere sites

De eerste keer had ik een of ander huis tuin en keukenmiddeltje van de plantenfb geplukt maar ik heb nu gewoon een spuitbus bij het tuincentrum gehaald. Nouja, ik ga nog een poging doen en hopen dat het deze keer goed blijft 😛

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .