Ga naar inhoud

Het planten topic

Aanbevolen berichten

12 minuten geleden zei Dollie:

Jij hebt iets teveel tijd in dit topic gespendeerd vandaag!

(Gaat intussen op zoek naar een lego gieter en lego plantje want Freddie Mercury die de planten water geeft is hilarisch)

Fixed it.

ACtC-3c6CbzqZq0qQJlbJc96TKKMcxuXZMSTDpX1oYVEymMiftpD8ju-o2SOj6nhOY1O_ualy6a2haT3A_I0OMgEzlSr8bqLUqqVeJ0N3almH5BwQuDw4B6hYH8SpTj-tcChPTzv_H-xRsr1QYjaI30Xo1-E=w516-h915-no?authuser=0

• Haha 9
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 466
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Populaire berichten

Bij deze. Een Monstera, een Calathea lancifolia, een Calathea medallion, nog een Calathea (denk ik?) en een Maranta. Oké dan. 😅

Fixed it.  

Mijn vriend wilde de orchideeën niet weggooien, want dat was zielig. Maar ze hebben jarenlang zitten niksen. En nu ineens dit! Hij voelt zich erg gewaardeerd nu zijn liefdevolle geduld wordt beloond.

HAHAHA @Dollie Hoe  verzin je het 😂 Die lyrics, maar het poppetje ook MET gieter 😂 ik ga even stuk hier hahaha

btw, hoe kom je in hemelsnaam aan zo'n leuk lego poppetje? Ben niet per se lego fan (playmobil sorry) maar zulke dingen vind ik dan weer fantastisch

Link naar bericht
Delen op andere sites

Die hard lego fan hier!

Ik heb die via AliExpress gekocht, maar blijkbaar zijn de regels veranderd (of strenger gecontroleerd) want ik had er toen twee gekocht, eentje als cadeautje voor iemand en eentje voor mezelf. Toen zag mijn broer (ook Queen fan) 'm en heb ik die van mij aan hem gegeven. Wilde ik een nieuwe kopen, nergens meer te vinden. Toen maar de verkoper van destijds opgezocht via mijn bestellingen en gevraagd of ik het alsnog kon bestellen via hem. Toen moest ik één of andere Pikachu kopen en dan stuurde hij me een Freddie 😂 leek net één of andere drugsdeal hahaha

Hier toen besteld: https://nl.aliexpress.com/store/3653027?spm=a2g0s.9042311.0.0.715d4c4daxnYiN 

• Haha 4
Link naar bericht
Delen op andere sites

Hahaha geweldig! 😄 🤣

Ik moet eigenlijk boekhouding doen, maar dat is niet mijn favoriete werkje, dus dan krijg je uitstelgedrag en beland je in topics zoals dit... 👼

• Haha 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik moet al een half uur de effectsize berekenen voor mijn analyse en dan is het aantrekkelijker om naar de zolder te gaan om een doos met lego te doorzoeken dus ja bekend probleem 🤷‍♀️

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een deel van mijn plantencollectie. De wel bekende plantenstandaard van de Ikea.

Ik heb nog even gekeken en ik kan zelf 2 stekjes uit mijn pannenkoekplant halen. Ik hoop hier echt meer te leren wat ik ben nog niet zo goed met planten als jullie.

Maar als @Dollie zegt dat het een makkelijke plant is om te stekken heb ik er wel meer vertrouwen in.

Ik heb ook een calathea alleen gaat het daar niet zo goed mee. Heeft iemand daar tips voor?
Ik kan ook planten niet goed weggooien. Ze moeten echt helemaal bruin zijn voor ik ze weggooi.😂

20210415_165617.jpg

20210415_165602.jpg

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
13 minuten geleden zei pakyakker:

Een deel van mijn plantencollectie. De wel bekende plantenstandaard van de Ikea.

Ik heb nog even gekeken en ik kan zelf 2 stekjes uit mijn pannenkoekplant halen. Ik hoop hier echt meer te leren wat ik ben nog niet zo goed met planten als jullie.

Maar als @Dollie zegt dat het een makkelijke plant is om te stekken heb ik er wel meer vertrouwen in.

Ik heb ook een calathea alleen gaat het daar niet zo goed mee. Heeft iemand daar tips voor?
Ik kan ook planten niet goed weggooien. Ze moeten echt helemaal bruin zijn voor ik ze weggooi.😂

20210415_165617.jpg

20210415_165602.jpg

Leuk van je pannenkoek plantje! Ik snap nu Dollies verhaal haha

Heb je een foto van je calathea? Dan kunnen we kijken hoe die eruit ziet. Zeker @Dollie die ze graag heeft staan zal mogelijk wel een idee hebben wat t probleem dan kan zijn

Link naar bericht
Delen op andere sites

Oh met zulke grote baby's komt dat wel goed met stekken! Die hebben allang eigen wortels. 

Calatheas zijn verwende nesten. Willen niet te dichtbij het raam staan, licht vochtige aarde, hoge luchtvochtigheid en ze kunnen ook niet zo heel goed tegen chemicaliën in het water. Wat voor calathea heb je en wat is het probleem? 

• Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Kan ik jullie als planten-helpdesk gebruiken? Ik weet niet goed wat ik aan moet met mijn Bromelia. Heeft heel mooi gebloeid voor een jaar, maar de rode bloem begon te verdorren, dus die had ik er na een tijdje uitgeknipt. Nu heeft de plant 3 nieuwe scheuten en beginnen de oudere bladeren ook te verdorren, maar ik kan de scheuten niet loshalen, de wortels zitten te ver in elkaar verweven. 

Kan ik nog iets met deze plant? Of kan ik beter gaan zoeken naar een nieuwe plant voor het raam in de woonkamer, en deze naar een minder prominente plek verplaatsen?

Screenshot_20210415-183057_Gallery.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites
22 minuten geleden zei happy211:

Kan ik jullie als planten-helpdesk gebruiken? Ik weet niet goed wat ik aan moet met mijn Bromelia. Heeft heel mooi gebloeid voor een jaar, maar de rode bloem begon te verdorren, dus die had ik er na een tijdje uitgeknipt. Nu heeft de plant 3 nieuwe scheuten en beginnen de oudere bladeren ook te verdorren, maar ik kan de scheuten niet loshalen, de wortels zitten te ver in elkaar verweven. 

Kan ik nog iets met deze plant? Of kan ik beter gaan zoeken naar een nieuwe plant voor het raam in de woonkamer, en deze naar een minder prominente plek verplaatsen?

Screenshot_20210415-183057_Gallery.jpg

De oude plant gaat dood en je kunt de pups eraf snijden met een mes. Je snijdt dan dus ook in de moederplant, zorg wel dat daar ook wortels aan zitten. 

Op de foto kun je zien hoe dat eruit ziet. Ik heb wel een andere bromelia als jij maar het idee is hetzelfde. Helemaal rechts is een stuk van de moederplant met haar wortel. 

20210415_185023.jpg

aangepast door Mira11
  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Oeps. Ik ging plantjes zoeken op internet en kwam allemaal teksten tegen als “help deze kleine plantjes uitgroeien tot volwassen planten” en “er is altijd plaats voor kleine groene vriendjes” en nu heb ik 16 (!!) kleine groene vriendjes besteld. 😭

aangepast door Pablo&Lola
  • Haha 5
Link naar bericht
Delen op andere sites
12 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Oeps. Ik ging plantjes zoeken op internet en kwam allemaal teksten tegen als “help deze kleine plantjes uitgroeien tot volwassen planten” en “er is altijd plaats voor kleine groene vriendjes” en nu heb ik 16 (!!) kleine groene vriendjes besteld. 😭

Nu nog kleine vriendjes maar straks hele grote. 😂😂

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden zei Dollie:

Oh met zulke grote baby's komt dat wel goed met stekken! Die hebben allang eigen wortels. 

Calatheas zijn verwende nesten. Willen niet te dichtbij het raam staan, licht vochtige aarde, hoge luchtvochtigheid en ze kunnen ook niet zo heel goed tegen chemicaliën in het water. Wat voor calathea heb je en wat is het probleem? 

Calathea leoparda dacht ik zo.

Hij staat inderdaad niet dicht bij het raam en maak ook de aarde licht vochtig. Dan is waarschijnlijk de luchtvochtigheid het probleem. Ik heb echt last van mega lage luchtvochtighied. Het komt zelden boven de 40%. Luchtbevochtiger, raam open of pan met kokend water op het vuur werken niet. Ik zit er nu aan te denken om maar een hele goede luchtbevochtiger te kopen. Wamt zelf trek ik zulke droge lucht ook slecht.

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden zei Pablo&Lola:

Hahaha jij gaat echt gelijk los! Wat heb je allemaal besteld? Nu komt het volgende probleem, als je planten koopt moet je ook potten hebben. Daar denk ik meestal pas later over na.

43 minuten geleden zei Marjoleink:

Ik heb twee vetplanten en die overleven hier omdat mijn werkster ze eens in de twee weken water geeft. Nu wil ik ook een pannenkoekplant, is dat een goed idee of is dat zielig voor de plant?

Kan denk ik wel hoor! Ze hebben iets vaker water nodig dan vetplanten, ongeveer één keer in de week in de zomer en richting de tien dagen in de winter denk ik. Maar het zijn wel makkelijke planten.

42 minuten geleden zei pakyakker:

Calathea leoparda dacht ik zo.

Hij staat inderdaad niet dicht bij het raam en maak ook de aarde licht vochtig. Dan is waarschijnlijk de luchtvochtigheid het probleem. Ik heb echt last van mega lage luchtvochtighied. Het komt zelden boven de 40%. Luchtbevochtiger, raam open of pan met kokend water op het vuur werken niet. Ik zit er nu aan te denken om maar een hele goede luchtbevochtiger te kopen. Wamt zelf trek ik zulke droge lucht ook slecht.

Als het bruine randen zijn dan is het de luchtvochtigheid waarschijnlijk ja, is op zich idd niet gek met die luchtvochtigheid.

29 minuten geleden zei pakyakker:

Nog even een vraagje. Die pannenkoekenplant stekjes als die al eigen wortels hebben kan ik ze dan al wel meteen in de aarde doen? Of moeten ze toch nog wel even op water staat eerst?

Kan gelijk in de aarde dan! Vind ik zelf ook het fijnste, anders heb je later nog weer een overgang van water naar aarde waarbij nog weer wat mis kan gaan.

• Bedankt 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
1 minuut geleden zei Dollie:

Hahaha jij gaat echt gelijk los! Wat heb je allemaal besteld? Nu komt het volgende probleem, als je planten koopt moet je ook potten hebben. Daar denk ik meestal pas later over na.

Als ik ergens enthousiast over ben, ga ik meteen vol in. Da’s een beetje mijn probleem. 😅 Maar goed, ik heb een katvriendelijke set besteld met twee pannenkoekplantjes, twee graslelies en twee krulvarens en een mystery box met 10 miniplantjes (geen idee wat daarin zit dus haha). Ik was gelukkig net op tijd om te bedenken dat er ook nog 16 potten bij moesten (wat een geld ja 😝). Moet alleen nog even potgrond halen.

1 uur geleden zei Mira11:

Nu nog kleine vriendjes maar straks hele grote. 😂😂

Dat zien we dan wel weer, haha. Misschien willen ze allemaal wel het huis uit als ze volwassen zijn. 😂

• Haha 3
Link naar bericht
Delen op andere sites

@pakyakker in mijn enthousiasme heb ik ook een paar calathea's gekocht. Ze zijn echt lastig om te verzorgen. Ik geef ze regenwater en besproei ze regelmatig maar ik weet niet of het allemaal goed gaat komen. 😬

aangepast door Mira11
Link naar bericht
Delen op andere sites

Vanmiddag druk geweest om de stekjes op het water en in de grond te zetten. Nu maar hopen dat alles het goed gaat doen. 🤞

De 3 graslelies zijn van mijn eigen plant en de rest is nieuw. 

20210415_202230.jpg

20210415_202338.jpg

20210415_202150.jpg

• Vind ik leuk 2
Link naar bericht
Delen op andere sites
10 minuten geleden zei Mira11:

@pakyakker in mijn enthousiasme heb ik ook een paar calathea's gekocht. Ze zijn echt lastig om te verzorgen. Ik geef ze regenwater en besproei ze regelmatig maar ik weet niet of het allemaal goed gaat komen. 😬

Ik heb dus laast naast die dus zo slecht gaat een nieuwe gekocht met grote bladeren. Die krijgt ook al bruine randjes. Ik begrijp ook niet waarom de luchtvochtigheid zo laag is, maar die gaat waarschijnlijk ook langzaam verschrompelen.

Ik vind calathea's zo leuk. Mijn oma had die vroeger en vond het helemaal te gek dat als het donker werd dat die ging slapen. Oftwel dat die helemaal dicht ging met de bladeren. Heb 'm ook gekocht als herinnering aan mijn oma zo stom dat hij het dan niet goed doet.

aangepast door pakyakker
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik had er in het begin ook grote moeite mee (stond ook op een te lichte plaats want tja niet verder gekeken dan m'n neus lang is 🤷‍♀️) maar uiteindelijk is het goed gekomen hoor! Alleen de luchtvochtigheid is bij mij in huis wel hoger dus dat maakt het makkelijker. Daarnaast vind ik zelf - maar daar zijn de meningen heeel erg over verdeeld - dat het wel helpt om de plant een paar keer per dag (!! dus niet één keer per week of zo wat ik soms lees want dat zet echt geen zoden aan de dijk) met een plantenspuit in te spuiten.

Ik heb er inmiddels acht geloof ik 😅😂

ACtC-3el1jYgFVHlNd6UF5VfF5ihleNyJgUR_LULQlVkuhS0A325EGuIiNUGjQIBBvXnCzZoImJs7VcJkLFxGtOxOyBlDdlCFSFTh9CMdTkiBfAmXokn2JjJYuv3Y7yAxPTJJnRaLoF6PhdBZTx8n97mkxty=w611-h915-no?authuser=0

Calathea orbifolia

ACtC-3fAaHeK37JjH3g68skpCKX3LTeau8E3Y4ddbjKihV_qL4am1QfksuUbIS0CritJLOT1RH5b_ripESs5WIigQufn4QyamnTbYQzXaVe_2sV5WYW7inxAKBz8bkarZtteEJ0Vzt_GtRRfTnbmsDo752vb=w611-h915-no?authuser=0

Calathea lancifolia insigne

ACtC-3fIhWHsdGHaCVj-_vNQv65855YYfjI-L2WIVYQzR-0lxG-nP55A5DlJZpZzcEgbwXv1UaoOubTrEgFRvRkAJhRlMMuIzpaK484yNZLHl4SbjgaNDLSYRnjCWMR3yQLNkkriXOod0FGW4ZfrIeALOI0u=w611-h915-no?authuser=0

Calathea ornata

ACtC-3flQf-RblgXjao6wvVT_YLmvhFdehznidKzQNDkIW2YsvH2EmFrZebf8AhD17fJR87Wpeer00ldnQ5vOMraJwMMg0XPa5Wxn4DwZ4LRDWG_EMXuAQMKUBx4orH4PBwA5zkLwejyf1P2EM7IEc8aiPd3=w1374-h915-no?authuser=0

Calathea magicstar

ACtC-3cWmT79dDptJvTyV4qwn5sZdLsYlrgU4ijj2u9lJ2WoMAVg_uF-UHjrxxf1IJoW5RgJIo6H_0JhbWzCRkZuK5J56nlaRG97LO_hNBI_woJgULvrXlaBcxKaTOCOmmv-xi98cwBD6xX8whUlcR4acTsp=w611-h915-no?authuser=0

Calathea medallion 

ACtC-3eWdgkYUAaOh8KQ1tKd-lNALMB0xV_axCTy72So0W0Zr76fG26TTzowE8M0eHYXuHa_IaPPLn8eFKNRzp6yFiXv6M1xLTup5VmRDNTjipcQLIN9Trk-9Y08_WaC5ASsoNlvb42e-t4_63GFkcXG1lXm=w611-h915-no?authuser=0

Calathea maui queen

De ornata en orbifolia hebben trips gehad vorig jaar dus wat schade/weinig blad over, kan niet wachten tot die ook door hebben dat het voorjaar is!

• Vind ik leuk 3
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .