Ga naar inhoud

Het planten topic

Aanbevolen berichten

• Reacties 721
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Populaire berichten

Bij deze. Een Monstera, een Calathea lancifolia, een Calathea medallion, nog een Calathea (denk ik?) en een Maranta. Oké dan. 😅

Mijn vriend wilde de orchideeën niet weggooien, want dat was zielig. Maar ze hebben jarenlang zitten niksen. En nu ineens dit! Hij voelt zich erg gewaardeerd nu zijn liefdevolle geduld wordt beloond.

Fixed it.  

13 minuten geleden zei Dollie:

Vetplanten, sansevieria's en bijv. zo'n strelitzia als die van Rosinda zouden het met zoveel zon op zich wel goed

moeten doen. 

Thanks @Dollie! En inderdaad, dit is een raam op het zuiden. 

Op mijn studentenkamer had ik ook mijn raam/balkondeur op het zuiden wat ik zelf alleen maar fijn vond. Plantjes als bananenplanten, strelitzia's inderdaad (bij de intratuin bijv verkopen ze ook kleine maatjes, die had ik eerst ook. Duurt echt wel even voor ze zo groot zijn, die van mij is schijnbaar al 5 jaar oud, en krijgt dan pas bloemen. Andere strelitziasoorten moeten minstens 7 jaar zijn!), maar ook medinilla, schiiiittteerende plant, alocasia cucullata (ik had dan die op stam, moet je dan wel machtig veel water geven), uiteraard orchideeën en vetplanten als succulenten aloe (sommige vetplanten zijn zo ouderwets, ik vind deze totaal niet!) doen het goed voor een raam die op het zuiden staat! Is mijn ervaring tenminste ☺️

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Alocasia cucullata heb ik echt net twee weken geleden gekocht haha! Ik hou niet zo van alocasia's maar deze vind ik echt gaaf!

ACtC-3fkgoQSK3mpJWd6MFkkXMTnefwj7S9QKHqbkNTdX2NN6cVyImVKDS5zDkB2IUh6zNCP8tCCu2laKZ9V9zJJbofYhrVKVnCbDBGxHgvQ3exgT6v8myzhuTxq52MQ7GGixFLmtn2wi9RUYPpW7oXsQDxx=w516-h915-no?authuser=0

Ik hou zelf toch vooral heel erg van de calatheas, aglaonemas, dieffenbachias enz dus dan is een raam op het zuiden niet handig. 

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
1 minuut geleden zei Dollie:

Alocasia cucullata heb ik echt net twee weken geleden gekocht haha! Ik hou niet zo van alocasia's maar deze vind ik echt gaaf!

ACtC-3fkgoQSK3mpJWd6MFkkXMTnefwj7S9QKHqbkNTdX2NN6cVyImVKDS5zDkB2IUh6zNCP8tCCu2laKZ9V9zJJbofYhrVKVnCbDBGxHgvQ3exgT6v8myzhuTxq52MQ7GGixFLmtn2wi9RUYPpW7oXsQDxx=w516-h915-no?authuser=0

Ik hou zelf toch vooral heel erg van de calatheas, aglaonemas, dieffenbachias enz dus dan is een raam op het zuiden niet handig. 

Dat zijn inderdaad niet de planten om lekker even vol in de zon te zetten nee 😅 Dan krijgt het begrip "lekker bruin worden" een wat minder leuke betekenis..

• Haha 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
1 hour ago zei Pablo&Lola:

Ahhhh, ik wil al zolang meer planten in huis en in de tuin, maar ik durf er niet aan te beginnen voordat ik me erin heb verdiept. Weten jullie een website, een app, een handboek voor dummies of iets met info en nuttige tips dat leuk en interessant is voor beginners?

Op You Tube zijn er ook heel veel informatieve en leuke filmpjes te vinden. O.a. van Mamabotanica (Iris van Vliet) en Planterina.

Ik heb het boek "Stek je plant". Echt een aanrader als je met stekjes aan de slag wilt. Waarschuwing: het kan zeer verslavend zijn! 😄

Ik vind het superleuk en het is ook nog eens veel goedkoper. 

Bij een graslelie kan er niet zo veel mis gaan. Ik zou wel kijken dat je niet hele moeilijke planten neemt met een hoge luchtvochtigheid. 

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden zei Dollie:

Dit is echt zo belangrijk! Ik droomde altijd van een huis vol planten, maar ik liet alles dood gaan en snapte niet waarom want ik gaf ze toch keurig water? Maar een plant is net een konijn, je kunt niet denken: Die vind ik leuk en die zet ik daar neer want dat lijkt mooi en dan geef ik 'm elke week een plens water en klaar. Licht en waterbehoefte verschilt zo per plant. Sinds bij mij het kwartje viel dat het levende dingen zijn en geen accessoires die je op elke willekeurige plek kunt zetten heb ik eindelijk mijn huis vol planten 😁

Die strelitzia klinkt super gaaf! Heb je een foto? Ik heb een kleine strelitzia nicolai gekregen voor m'n verjaardag een tijdje terug, stond al een poos op m'n lijstje maar kon aldoor alleen maar grote(re) exemplaren vinden en daar had ik niet echt plek voor.

Ik gebruik in elk geval al een paar jaar de app Plantsome en dat was voor mij in het begin wat betreft het water geven in elk geval echt een redder in nood (voor de planten dan xD). Ik vind de hoeveelheid water die ze aangeven vaak wel veel, maar de frequentie klopt bijna altijd. Daardoor gaf ik in elk geval niet te vaak of te weinig water meer. De info qua lichtbehoefte enz. vind ik wat onduidelijker in deze app, hoewel ze wel over elke plant veel informatie geven. Inmiddels gebruik ik de app nog steeds heel fanatiek, maar dan meer omdat ik anders echt niet meer bij kan houden welke plant wanneer water gekregen heeft/moet krijgen met 70+ planten 😅

Qua standplaats kijk ik altijd via Google, 123plant heeft over bijna alle planten wel vrij duidelijke informatie (die geven dan vaak ook concreet aan bijv. '2 meter voor een raam op het westen' i.p.v. vagere termen als 'indirect licht'). En ik kan je het boek 'Een huis vol planten' van Iris van Vliet ook heel erg aanraden als je je echt graag wil verdiepen in verzorging/standplaats. Zij legt ook heel concreet uit hoe het werkt met licht, qua meters afstand van het raam etc., en welke type planten. Ook staat er per lichttype een lijst in het boek met welke planten geschikt zijn, zeker als je graag wil beginnen met een plantencollectie kan dat heel handig zijn.

Om de één of andere reden ben ik zelf niet zo heel erg van het opzoeken van dit soort dingen in boeken dus ik heb 'm zelf niet, maar heb 'm cadeau gedaan aan mijn schoonzusje en even doorgelezen toen. Zij heeft ook het andere boek van deze auteur, 'Stek je plant' o.i.d. Fijn en duidelijk uitgelegd wel vind ik dus zeker een aanrader om te kopen of uit de bieb te lenen als ze 'm daar hebben.

Ik heb het boek "een huis vol planten" Iris van Vliet op mijn verlanglijstje staan. Hoop heel erg dat ik hem krijg. Stek je plant vind ik een heel fijn boek. Ik heb er al veel aan gehad.

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
Zojuist zei Mira11:

Op You Tube zijn er ook heel veel informatieve en leuke filmpjes te vinden. O.a. van Mamabotanica (Iris van Vliet) en Planterina.

Ik heb het boek "Stek je plant". Echt een aanrader als je met stekjes aan de slag wilt. Waarschuwing: het kan zeer verslavend zijn! 😄

Ik vind het superleuk en het is ook nog eens veel goedkoper. 

Bij een graslelie kan er niet zo veel mis gaan. Ik zou wel kijken dat je niet hele moeilijke planten neemt met een hoge luchtvochtigheid. 

Stekjes is iets nieuws voor mij, gaat hoogstwaarschijnlijk mijn nieuwe hobby wel worden! 🤭☺️ Vriendlief is dus graag echt met zaadjes bezig, die laat ze dan zelf uitkomen in een zelfgebouwde kas. Die sjaak bonenstaak naast de strelitzia is daar ook 1 van, ben aan het vragen hoe die in het echt ook alweer heet haha. Hij is ook bezig met een vleermuisbloem (Tacca chantrieri) en een perzische slaapboom. Dus deze nieuwe hobby zal vast gewaardeerd worden, en dan ga ik ook zeker een kijkje nemen naar dat boek wat je noemt!

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Sorry trouwens hoor, misschien moet ik mijn spamtopic combineren van planten en Hos&Guusje, al mn baby's bij elkaar... Ik zet hier alvast mn bed neer in dit fantastische topic 🛏️

De Sjaak Bonenstaak is een Ananas Guave 

aangepast door Rosinda
  • Haha 2
Link naar bericht
Delen op andere sites
6 minuten geleden zei Rosinda:

Stekjes is iets nieuws voor mij, gaat hoogstwaarschijnlijk mijn nieuwe hobby wel worden! 🤭☺️ Vriendlief is dus graag echt met zaadjes bezig, die laat ze dan zelf uitkomen in een zelfgebouwde kas. Die sjaak bonenstaak naast de strelitzia is daar ook 1 van, ben aan het vragen hoe die in het echt ook alweer heet haha. Hij is ook bezig met een vleermuisbloem (Tacca chantrieri) en een perzische slaapboom. Dus deze nieuwe hobby zal vast gewaardeerd worden, en dan ga ik ook zeker een kijkje nemen naar dat boek wat je noemt!

Ik dacht dat stekken heel ingewikkeld en veel gedoe was dus wilde me daar niet aan wagen, ik dacht je moet ook niet de goden verzoeken nu je eindelijk planten in leven kan houden hè! Maar vorig jaar had ik halverwege maart een pannenkoekplant gekocht als verjaardagscadeau voor iemand, waarna natuurlijk geen enkele verjaardag meer doorging 🤷‍♀️ en daar kwamen toen baby pannenkoekjes (poffertjes 😂) bij dus toen vond ik het wel verleidelijk om het toch te proberen. @pakyakker is echt een makkelijke plant om te stekken dus leuk om mee te beginnen, is toch fijn als je eerste poging succes gegarandeerd is haha. Ging zo goed dat ik daarna met anderen verder ben gegaan xD alleen dat die variegated ceropegia woodii die in dat blauwe potje rechts naast die alocasia staat op de foto hierboven is een moeizaam proces, dacht dat het aan mij lag maar kwam er pas recent achter dat die variegated variant gewoon een pain in the ass is.

ACtC-3dF44NwR6YBgO_BLuaxuFgJiIBzvz4JzxIbqV0K1G9XeGTWx4EUKxEXlucwef7mF51Ilvd_9OPwFwJaCXW2fi9ahqjl3MWDAmbI-zxIfYrBJxgfJjkf6sX82qg-0KEGZEEjkCxR4f1TsJX6NR8aLI1N=w611-h915-no?authuser=0

Die pannenkoekplant is ook echt zo leuk ❤️ 

aangepast door Dollie
  • Vind ik leuk 2
Link naar bericht
Delen op andere sites
2 minuten geleden zei Dollie:

Ik dacht dat stekken heel ingewikkeld en veel gedoe was dus wilde me daar niet aan wagen, ik dacht je moet ook niet de goden verzoeken nu je eindelijk planten in leven kan houden hè! Maar vorig jaar had ik halverwege maart een pannenkoekplant gekocht als verjaardagscadeau voor iemand, waarna natuurlijk geen enkele verjaardag meer doorging 🤷‍♀️ en daar kwamen toen baby pannenkoekjes (poffertjes 😂) bij dus toen vond ik het wel verleidelijk om het toch te proberen. @pakyakker is echt een makkelijke plant om te stekken dus leuk om mee te beginnen, is toch fijn als je eerste poging succes gegarandeerd is haha. Ging zo goed dat ik daarna met anderen verder ben gegaan xD alleen dat die variegated ceropegia woodii die in dat blauwe potje rechts naast die alocasia staat op de foto hierboven is een moeizaam proces, dacht dat het aan mij lag maar kwam er pas recent achter dat die variegated variant gewoon een pain in the ass is.

Precies de drempel die ik nu ook heb! Maar ik ga het dan toch ook eens proberen, volgens mij ook hier genoeg mensen om hulp aan te vragen als ik ook hierover vragen heb 😂 Als ik ook problemen heb met bijv mijn wasmachine, mag ik dat dan ook hier vragen? 🤭

Is pakyakker te stekken of mis ik nou iets? 🤣🤣

En snap het van je variegated plantje! Gelukkig nu duidelijkheid over en des te gaver als hij dan straks wel prachtig in zn potje staat! Ben benieuwd, de lente/zomer met de zon(licht) zal hem vast ook wat meer goed doen

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hahaha het staat er een beetje krom! Maar pakyakker schreef ergens dat ze haar pannenkoekplant wilde gaan stekken binnenkort vandaar. 

Ja ik hoop inderdaad dat hij het goed gaat doen nu het groeiseizoen aangebroken is, maar ik geloof dat ik er in juli vorig jaar mee begonnen ben dus op zich had ik verwacht dat het nu al wel wat zou zijn qua groei. Maar goed zolang ie niet dood is gewoon een kwestie van geduld hebben.

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
28 minuten geleden zei Rosinda:

Stekjes zijn zo leuk!  Als je je er een beetje in verdiept is het helemaal niet zo moeilijk. Op Facebook zijn er veel stekjes groepen. Daar kun je heel makkelijk stekjes kopen of ruilen. Gaat gewoon in een brievenbus pakketje. Hier is net mijn pakketje van stekjesbox aangekomen. Dat is een online shop speciaal voor stekjes. Er zit een beschrijving bij voor elke stekje welke op water en welke in de grond moet. Ze hebben ook echt best veel diervriendelijke plantjes. 

20210415_125613.jpg

• Vind ik leuk 4
  • Bedankt 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
1 hour ago zei Evee:

Jouw graslelie doet het goed! Die van mij minder, ik heb hem even verplaatst omdat hij het te zwaar had op de plek waar hij eerst stond, maar moet nog even inlezen wat die plant precies nodig heeft. Het zou een makkelijke plant moeten zijn, maar dat valt bij ons dus tegen 😂

Ik heb ook moeite met planten op de slaapkamer, dat raam is vol op het zuiden, en de meeste planten raken daar in de zomer half gecremeerd van. Ik zat al te denken aan zo een ouderwets plantenschermpje, die staan wel eens bij de kringloop, maar zijn ontzettend oudbollig om te zien. Zijn daar eigenlijk ook moderne varianten van?

Vast wel. Ik gebruik een placemat als plantenscherm. Ik heb alleen maar een raam op het zuiden in woon en slaapkamer. 

20210415_125630.jpg

• Bedankt 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
24 minuten geleden zei Mira11:

Stekjes zijn zo leuk!  Als je je er een beetje in verdiept is het helemaal niet zo moeilijk. Op Facebook zijn er veel stekjes groepen. Daar kun je heel makkelijk stekjes kopen of ruilen. Gaat gewoon in een brievenbus pakketje. Hier is net mijn pakketje van stekjesbox aangekomen. Dat is een online shop speciaal voor stekjes. Er zit een beschrijving bij voor elke stekje welke op water en welke in de grond moet. Ze hebben ook echt best veel diervriendelijke plantjes. 

20210415_125613.jpg

Wow hoe leuk Mira! Ik heb alleen geen FB, dus even kijken of dat via een website of ander social media makkelijk kan. Ziet er wel mega leuk uit zeg 

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
28 minuten geleden zei Mira11:

20210415_125613.jpg

Wat leuk om zo een pakketje binnen te krijgen!

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
3 minuten geleden zei Dollie:

Mijn werkjungle ❤️ 

ACtC-3d0Kku0qpPBXgBzH-p1363YauvkqwBkyGVwtKFvML5fSf-gd466dunElGs1HrIP5nLksHqswmbWLxZU_k0E82scLz0Ik08cPSwD0GebnLZbKA_EpD2Ceq09M73NWGvm7FrKhMq4RxMvl08HpiLthy5v=w1374-h915-no?authuser=0

ACtC-3dN4iM5jVqPzkyYJMNv5c9R-VpqWRA8k6v8hvd1wJN_ue4Q0CZauUjl0JcKBk3VUkunqrKkx0U073TrqPOUgZYVV00adR_Rh-KvRWZsXz1LDHHRZGVRRDFcRtsP3j8Ef57yBEtuxFp38Rikzcw4MGSg=w1374-h915-no?authuser=0

Wauw dat ziet er leuk uit! Leuk met de strook muurverf, gezellige plank en rekjes met planten en lijstjes 😍 helemaal gestyled volgens de laatste trends 😉

Wat is dat voor bureaublad trouwens? Heb je daar iets opgedaan of koop je dat zo? 

• Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

@Dollie wat voor lego figuurtje staat er naast je pannenkoekplant? ik kan het niet direct plaatsen. Wij hebben tussen de planten boven de slaapkamer een Bob Ross lego figuurtje staan 😅

Link naar bericht
Delen op andere sites
8 minuten geleden zei Evee:

@Dollie wat voor lego figuurtje staat er naast je pannenkoekplant? ik kan het niet direct plaatsen. Wij hebben tussen de planten boven de slaapkamer een Bob Ross lego figuurtje staan 😅

Queen, Freddie Mercury, four big colour photographs, live - Catawiki

😁

22 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

Wauw dat ziet er leuk uit! Leuk met de strook muurverf, gezellige plank en rekjes met planten en lijstjes 😍 helemaal gestyled volgens de laatste trends 😉

Wat is dat voor bureaublad trouwens? Heb je daar iets opgedaan of koop je dat zo? 

Dankjewel! Het bureau is een oude eettafel, ik heb de poten grijs geverfd en het blad 'bekleed' met tafelzeil. Dit zeil kwam van de Jysk, maar dat is al een aantal jaar geleden.

aangepast door Dollie
  • Haha 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
12 minuten geleden zei Evee:

*is zwaaar geschokt* Evee toch 😱 Ik weet dat ik zo niet mag zijn maar hoe durf je t bijna te vragen 😱😢 Freddie Mercury van Queen!

• Haha 2
Link naar bericht
Delen op andere sites
1 minuut geleden zei Rosinda:

*is zwaaar geschokt* Evee toch 😱 Ik weet dat ik zo niet mag zijn maar hoe durf je t bijna te vragen 😱😢 Freddie Mercury van Queen!

Ik dacht dat hij een gietertje in zijn hand had in plaats van een microfoon 😅

• Haha 4
Link naar bericht
Delen op andere sites

Jij hebt iets teveel tijd in dit topic gespendeerd vandaag!

(Gaat intussen op zoek naar een lego gieter en lego plantje want Freddie Mercury die de planten water geeft is hilarisch)

• Haha 3
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .