Ga naar inhoud

Het planten topic

Aanbevolen berichten

Zo hier en daar heb ik al wel op het forum voorbij zien komen dat er best wat liefhebbers zijn van kamerplanten en van tuinieren. Tijd voor een eigen topic over dat onderwerp, dacht ik 🌱

Dus.... heb jij groene vingers? Wat voor plantjes heb je? Kweken jullie zelf kruiden en groenten voor de konijnen? 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 466
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Populaire berichten

Bij deze. Een Monstera, een Calathea lancifolia, een Calathea medallion, nog een Calathea (denk ik?) en een Maranta. Oké dan. 😅

Fixed it.  

Mijn vriend wilde de orchideeën niet weggooien, want dat was zielig. Maar ze hebben jarenlang zitten niksen. En nu ineens dit! Hij voelt zich erg gewaardeerd nu zijn liefdevolle geduld wordt beloond.

Ik vind planten heel leuk, maar ik ben er niet goed in 😂 meestal overleven ze het niet, dus dan koop ik maar weer nieuwe. Ik heb laatst weer redelijk wat gekocht na het verhuizen, ik doe nu extra hard mijn best.

• Vind ik leuk 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn ouders hebben een bloemenzaak dus ik kom met @Dollie hier wonen 😂 Omdat de bloemenzaken beetje half/half open zijn met buitenverkoop (mensen mogen niet de winkel in) is het assortiment van kleine planten op dit moment minimaal. Dus oa. mijn monstera is van mijn studententijd nog. Fantastisch wel om te zien hoeveel die is gegroeid! Wel heeft mn vader veel grote planten op het moment, dus vorige week een schitterende Strelitzia gekregen van 180cm hoog ofz? Met allemaal bloemen erin, echt mn nieuwe trots 🤭

Ben dus dol op planten! En vooral ook het zorgen ervoor en ze zien groeien. Als dochter van een bloemenman betekent niet dat je altijd met planten gelijk kan praten hoor 😉 Dus tip voor iedereen die vindt dat ie geen groene vingers heeft: Zoek de naam van je plant op en daarmee de verzorging! En als hij het niet goed doet, ga dan eerst spelen met z'n standplaats (licht, schaduw, zon) ipv met water, vaak krijgen ze echt veel te veel, tenzij je weet dat je hem 4 weken geen water hebt gegeven! (Al is dit natuurlijk ook weer afhankelijk van het type plant, vetplanten en cactussen zal je dan nog niet horen piepen).

Nja anyways ik word dus rete enthousiast van planten 😂 Vriendlief heeft nu ook het eerste kruidenplantje voor de keuken gekocht, daarvan ga ik er ook meer kopen zodat die ook in het huis staan en dus inderdaad eigen kruiden kweken 🌱 Tuin hebben we grootse plannen voor, maar dat zal door geld en hoeveelheid werk (24m bij 7m) deze zomer nog niet in 1x in zn geheel gebeuren 😂

• Vind ik leuk 4
Link naar bericht
Delen op andere sites

Haha die groene vingers heb ik ook niet echt, maar ik vind het wel leuk om te tuinieren. Er gaat bij mij ook wel eens wat mis hoor haha 😄

Dit weekend ga ik beginnen met de tuin aanplanten. Ik heb veel rozen (gekregen uit de tuin van iemand die ging verhuizen), en de perenboom moet geplant. Ik heb ook wat planten bewaard uit de "oude" tuin en planten gekregen van mijn schoonouders. Eens kijken of ik alles een plekje kan geven.

Ik wil ook weer een eetbaar konijnentuintje planten, hoewel het grootste deel van de planten in de tuin aan de konijnen gevoerd kan worden, wel zo handig, dan kan het snoeiafval naar de konijnen 😄

En ik heb een tuincentrum ontdekt waar ze gifvrij plantjes kweken en verkopen, dus als wat ik heb allemaal een beetje staat, dan wil ik daar ook nog wel een kijkje nemen!

In huis heb ik ook plantjes, varens, een graslelie, bananenplanten, een koffieplant, een vleesetend plantje en een aantal palmen. De palmen zien er over het algemeen niet zo heel super uit, omdat de katten daar aan knagen 🙈

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja. Hier zijn kamerplanten al een verslaving aan het worden. Ik dacht dat er niet heel veel mogelijk was (ivm veilige planten) maar ik heb inmiddels al een aardige verzameling. 🙂

• Haha 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
7 minuten geleden zei Evee:

Haha die groene vingers heb ik ook niet echt, maar ik vind het wel leuk om te tuinieren. Er gaat bij mij ook wel eens wat mis hoor haha 😄

Dit weekend ga ik beginnen met de tuin aanplanten. Ik heb veel rozen (gekregen uit de tuin van iemand die ging verhuizen), en de perenboom moet geplant. Ik heb ook wat planten bewaard uit de "oude" tuin en planten gekregen van mijn schoonouders. Eens kijken of ik alles een plekje kan geven.

Ik wil ook weer een eetbaar konijnentuintje planten, hoewel het grootste deel van de planten in de tuin aan de konijnen gevoerd kan worden, wel zo handig, dan kan het snoeiafval naar de konijnen 😄

En ik heb een tuincentrum ontdekt waar ze gifvrij plantjes kweken en verkopen, dus als wat ik heb allemaal een beetje staat, dan wil ik daar ook nog wel een kijkje nemen!

In huis heb ik ook plantjes, varens, een graslelie, bananenplanten, een koffieplant, een vleesetend plantje en een aantal palmen.

Huh?! Vleesetend? Dacht dat jij geen vlees at? 😂

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 minuut geleden zei Mira11:

Huh?! Vleesetend? Dacht dat jij geen vlees at? 😂

Mijn man wel, dat is de enige plant die hij gekocht heeft haha. En ze eten vliegen, dus eigenlijk is dat best wel nuttig 😄

• Haha 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Wij hebben heel veel planten in huis, echt een urban jungle. In de tuin staat ook vanalles, bij voorkeur met bloemen die goed zijn voor de bijen. Mijn vriend houdt alles in leven. Ik weet ook niet hoe ze heten, behalve eentje die ik Bernadette heb genoemd. Er gaat wel iets goed, want de meesten hebben we al jaren en ze worden erg groot en vol! Te, soms, dan moet er weer een stuk af 💁. Groene vingers hebben wij allebei niet echt. Er wordt water gegeven en we hebben alleen maar gemakkelijke planten die het laten zien als ze niet blij zijn, maar dan nog lang niet dood zijn.

• Vind ik leuk 3
Link naar bericht
Delen op andere sites

Vandaag komen er weer nieuwe stekjes met de post mee. 🎉 Ik krijg zelfs voor mijn verjaardag een site table van mijn ouders om de plantjes/stekjes goed kwijt te kunnen. Ook vanwege het licht heb ik die echt wel "nodig". 

20210415_093005.jpg

20210415_093043.jpg

• Vind ik leuk 7
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ahhhh, ik wil al zolang meer planten in huis en in de tuin, maar ik durf er niet aan te beginnen voordat ik me erin heb verdiept. Weten jullie een website, een app, een handboek voor dummies of iets met info en nuttige tips dat leuk en interessant is voor beginners?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Oooh jaa goed topic dit!

Ik ben nog maar een beginner met planten in huis maar ik wil het wel heel erg gaan uitbreiden. Ik weet ook niet of ik alles wel goed doe enzo maar denk dat ik hier ook wel veel kan leren.

Ik ga binnenkort mijn pannenkoekplant stekken dat heb ik nog nooit gedaan dus stiekem wel een beetje spannend. Ik heb mij er goed in verdiept dus ik hoop dat het lukt. 

• Vind ik leuk 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Wij hebben maar 8 "eigen" planten die we overal mee naar toe slepen. Dat zijn planten van naasten die overleden zijn. Hele gewone planten als bijvoorbeeld een korte sansevieria die we al heel vaak hebben moeten stekken, omdat ie zo goed groeit. Die was van oudtante Ada en haar plant hebben we naar haar genoemd. De "eigen" planten hebben allemaal een naam, dat roept wat makkelijker, al wil het met het "komen op bevel" nog niet zo lukken. We lenen, zaaien of kopen altijd meer planten als we in een nieuw onderkomen aangeland zijn en laten die achter als we weer verkassen. Dat is niet leuk, want we hebben ze toch "zien opgroeien", maar ja. Ooit nemen we een grote serre en een plantenkas......hoop doet leven. 😁

• Vind ik leuk 1
  • Haha 2
Link naar bericht
Delen op andere sites
2 hours ago zei Rosinda:

Ben dus dol op planten! En vooral ook het zorgen ervoor en ze zien groeien. Als dochter van een bloemenman betekent niet dat je altijd met planten gelijk kan praten hoor 😉 Dus tip voor iedereen die vindt dat ie geen groene vingers heeft: Zoek de naam van je plant op en daarmee de verzorging! En als hij het niet goed doet, ga dan eerst spelen met z'n standplaats (licht, schaduw, zon) ipv met water, vaak krijgen ze echt veel te veel, tenzij je weet dat je hem 4 weken geen water hebt gegeven! (Al is dit natuurlijk ook weer afhankelijk van het type plant, vetplanten en cactussen zal je dan nog niet horen piepen).

Dit is echt zo belangrijk! Ik droomde altijd van een huis vol planten, maar ik liet alles dood gaan en snapte niet waarom want ik gaf ze toch keurig water? Maar een plant is net een konijn, je kunt niet denken: Die vind ik leuk en die zet ik daar neer want dat lijkt mooi en dan geef ik 'm elke week een plens water en klaar. Licht en waterbehoefte verschilt zo per plant. Sinds bij mij het kwartje viel dat het levende dingen zijn en geen accessoires die je op elke willekeurige plek kunt zetten heb ik eindelijk mijn huis vol planten 😁

Die strelitzia klinkt super gaaf! Heb je een foto? Ik heb een kleine strelitzia nicolai gekregen voor m'n verjaardag een tijdje terug, stond al een poos op m'n lijstje maar kon aldoor alleen maar grote(re) exemplaren vinden en daar had ik niet echt plek voor.

28 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Ahhhh, ik wil al zolang meer planten in huis en in de tuin, maar ik durf er niet aan te beginnen voordat ik me erin heb verdiept. Weten jullie een website, een app, een handboek voor dummies of iets met info en nuttige tips dat leuk en interessant is voor beginners?

Ik gebruik in elk geval al een paar jaar de app Plantsome en dat was voor mij in het begin wat betreft het water geven in elk geval echt een redder in nood (voor de planten dan xD). Ik vind de hoeveelheid water die ze aangeven vaak wel veel, maar de frequentie klopt bijna altijd. Daardoor gaf ik in elk geval niet te vaak of te weinig water meer. De info qua lichtbehoefte enz. vind ik wat onduidelijker in deze app, hoewel ze wel over elke plant veel informatie geven. Inmiddels gebruik ik de app nog steeds heel fanatiek, maar dan meer omdat ik anders echt niet meer bij kan houden welke plant wanneer water gekregen heeft/moet krijgen met 70+ planten 😅

Qua standplaats kijk ik altijd via Google, 123plant heeft over bijna alle planten wel vrij duidelijke informatie (die geven dan vaak ook concreet aan bijv. '2 meter voor een raam op het westen' i.p.v. vagere termen als 'indirect licht'). En ik kan je het boek 'Een huis vol planten' van Iris van Vliet ook heel erg aanraden als je je echt graag wil verdiepen in verzorging/standplaats. Zij legt ook heel concreet uit hoe het werkt met licht, qua meters afstand van het raam etc., en welke type planten. Ook staat er per lichttype een lijst in het boek met welke planten geschikt zijn, zeker als je graag wil beginnen met een plantencollectie kan dat heel handig zijn.

Om de één of andere reden ben ik zelf niet zo heel erg van het opzoeken van dit soort dingen in boeken dus ik heb 'm zelf niet, maar heb 'm cadeau gedaan aan mijn schoonzusje en even doorgelezen toen. Zij heeft ook het andere boek van deze auteur, 'Stek je plant' o.i.d. Fijn en duidelijk uitgelegd wel vind ik dus zeker een aanrader om te kopen of uit de bieb te lenen als ze 'm daar hebben.

• Vind ik leuk 4
  • Bedankt 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
2 minuten geleden zei Dollie:

Die strelitzia klinkt super gaaf! Heb je een foto? Ik heb een kleine strelitzia nicolai gekregen voor m'n verjaardag een tijdje terug, stond al een poos op m'n lijstje maar kon aldoor alleen maar grote(re) exemplaren vinden en daar had ik niet echt plek voor.

Toevallig gisteren een foto van gemaakt! Wel met flits savonds, doet toch minder zn recht toe. Zit nog 2 bloemen verstopt op de foto, maar vind hem gewoon ook door het blad en de grootte indrukwekkend! Dus ben er hoe dan ook blij mee

IMG-20210414-WA0021.jpeg wordt weergegeven

In mn prachtige huisje waar we de klok op de grond zetten en vriendlief zijn plantjes ook een mooi plekje gunt, Sjaak Bonenstaak staat graag ook in de zon namelijk 🤣

En ben het met je eens met die 123plant website! Daar kijk ik dus ook geregeld op

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 minuten geleden zei Rosinda:

Toevallig gisteren een foto van gemaakt! Wel met flits savonds, doet toch minder zn recht toe. Zit nog 2 bloemen verstopt op de foto, maar vind hem gewoon ook door het blad en de grootte indrukwekkend! Dus ben er hoe dan ook blij mee

IMG-20210414-WA0021.jpeg wordt weergegeven

In mn prachtige huisje waar we de klok op de grond zetten en vriendlief zijn plantjes ook een mooi plekje gunt, Sjaak Bonenstaak staat graag ook in de zon namelijk 🤣

En ben het met je eens met die 123plant website! Daar kijk ik dus ook geregeld op

De foto werkt bij mij niet helaas!

Paar van mijn favorietjes (sssttt niet tegen de anderen zeggen):

ACtC-3cjxhEc9AV3ExM9c0e1oN_19XOAC5p9_MgAd3awaupLWgjvZjScNKxgDNLrONIQsBjqi-i7lzwz1DvPHREHrTkPkSBmmPfxqFytf8-hCe7a2BeD2fjhyL0e731J4oWXAOyIe10mR-BOtVeIBIioaPX7=w611-h915-no?authuser=0

Philodendron birkin

ACtC-3cOs8gFf0NtiSaTpn_YhlsUDVJkBijoAD27Plkrl4l8VdDOso676U-CvFsttiSBPLnSEUKNRx0V9VNdW1RXs55AzlbiARP4Gs-SuO-frTYQGBmR12eIZQWIiVcJbCJP7TpaIjrntb9RhrOb2vYLJPSx=w1374-h915-no?authuser=0

Calathea beautystar

ACtC-3c32IVQ2i1-g4WvuKEN-OX84yOySKna-4s2rYu-lerEduBGTmnFz-SYkLH0m6K1bFF_6T-8fDDwU9-MwWNfgY9nn5BEPSg0lT1J18U57Aqy_iSJNM6DfCa7xEGPl5lYmOXvjpO2isjrPrYTvpGVvmG0=w611-h915-no?authuser=0

Chinees lantaarnplantje (ceropegia woodii) en graslelie (chlorophytum) op de achtergrond

ACtC-3fI1OfSHe-JdEROngWfNjR8N0ElDSUctYCN1amhr--frVjAJtFxZxvhpB_2F-LOnH19-aNHAtWLppMkXd_k6p93-rMhcHwiBnQEkv65-nhlnZwZmFx-HFMdmloFqGhgynF4nCK-HDHCtCLWeg08M1ws=w611-h915-no?authuser=0

Sansevieria moonshine en anthurium clarinervium

En nog een tip, begin met planten die bekend staan als wat makkelijker in plaats van gewoon maar wat kiezen die je mooi vindt en geschikt lijken. Calatheas zijn dikke drama queens bijvoorbeeld, die had ik dus ook random uitgekozen omdat ie niet giftig is voor konijnen maar dat duurde best een poosje voordat ik snapte wat ik allemaal fout deed en dan is je plezier in plantjes al snel minder. Epipremnums en philodendrons bijv. groeien snel en zijn niet heel kritisch qua licht (alleen niet recht voor het raam zetten), sansevieria's vind ik ook erg makkelijk. Die kunnen wel tegen fel licht.

aangepast door Dollie
  • Vind ik leuk 5
Link naar bericht
Delen op andere sites

Jouw graslelie doet het goed! Die van mij minder, ik heb hem even verplaatst omdat hij het te zwaar had op de plek waar hij eerst stond, maar moet nog even inlezen wat die plant precies nodig heeft. Het zou een makkelijke plant moeten zijn, maar dat valt bij ons dus tegen 😂

Ik heb ook moeite met planten op de slaapkamer, dat raam is vol op het zuiden, en de meeste planten raken daar in de zomer half gecremeerd van. Ik zat al te denken aan zo een ouderwets plantenschermpje, die staan wel eens bij de kringloop, maar zijn ontzettend oudbollig om te zien. Zijn daar eigenlijk ook moderne varianten van?

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 minuten geleden zei Rosinda:

20210415_112404.jpg

Edit: moeten heb nog wel inplanten. Dat oranje kan echt niet in mn huis 🤣 En dan heeft ie uiteraard meer ruimte.

Nog een tip als je met zulke grote planten wilt gaan 😜 Koop een watermeter! Die kan ook handig zijn als je kleinere planten hebt hoor, maar daar kan je makkelijk zelf voelen hoe nat de grond is met je vingers (halfverwege de pot checken voor hoever het gaat/toelaat natuurlijk). Dat is bij deze wat lastiger tenzij je niet erg vind als je tot je elleboog in de aarde zit hahaha

Watermeter die wij in de winkel verkopen zijn niet elektronisch, super ideaal, zit je er nooit mee dat je daar batterijen voor moet hebben oid anders is je plant verdrietig

• Bedankt 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
23 minuten geleden zei Evee:

Jouw graslelie doet het goed! Die van mij minder, ik heb hem even verplaatst omdat hij het te zwaar had op de plek waar hij eerst stond, maar moet nog even inlezen wat die plant precies nodig heeft. Het zou een makkelijke plant moeten zijn, maar dat valt bij ons dus tegen 😂

Ik heb ook moeite met planten op de slaapkamer, dat raam is vol op het zuiden, en de meeste planten raken daar in de zomer half gecremeerd van. Ik zat al te denken aan zo een ouderwets plantenschermpje, die staan wel eens bij de kringloop, maar zijn ontzettend oudbollig om te zien. Zijn daar eigenlijk ook moderne varianten van?

Graslelies zijn op zich makkelijk ja maar extreem veel licht schijnen ze het matig mee te doen en extreem weinig ook. Toen mijne het niet goed deed bleek dat ik 'm teveel water gaf (en toen kreeg ie nog beestjes ook en toen is ie gaan hemelen 😅). Ik heb ze zelf relatief donker staan, maar daar doen ze het wel goed op bij mij. Heb er nog een geheel groene naast staan en naast de bank (paar meter dichterbij het raam, maar nog steeds een stuk er van af) nog eentje met de kleuren net andersom. Die had mijn moeder eind vorig jaar ergens in de uitverkoop gescoord, was niet echt een prachtexemplaar maar hij is aardig aan het bijtrekken.

ACtC-3d8VxqJveds6Ooq810MHz8Vwf7TqVTg2XBhCphdg-hzlNighqH_oEzxE8VrVd5ygpV90svg-VwFyu3A_nMjg8uEVs_Zs-Mrr7mPaf1XSDSswo3PIedogtRMpeY-uym9viCdSHFZ2PUrhCfe_VbL3ikc=w516-h915-no?authuser=0

Heb geen foto waar die groene helemaal op staat zie ik. Is nog een kleine, stekje van vorig jaar.

ACtC-3e2iThOmHavri20jg4PJ-dLPIFaXyVPKvknPdhFqNDP4Np9mryAsEb-hl2nkQrHJuzq5vqOdQUcWjT4X075VthM34cyijTx758HKfSfMLnnQ95NwxXICiIoA11Xwn89Fi336T86HQrEfOvxLoZ5YtG9=w611-h915-no?authuser=0

Een raam op het zuiden is wel een uitdaging ja! Heb ik gelukkig niet, vind mijn slaapkamer ook al wat lastig met een raam op het westen waar de zon ook echt flink op staat in de zomermaanden. Vetplanten, sansevieria's en bijv. zo'n strelitzia als die van Rosinda zouden het met zoveel zon op zich wel goed moeten doen. 

22 minuten geleden zei Rosinda:

20210415_112404.jpg

Suuuper gaaf zo'n grote 😍

• Bedankt 2
Link naar bericht
Delen op andere sites
51 minuten geleden zei Evee:

Voor de mensen met minder groene vingers is dit ook nog een carrière optie:

Euh. Jeetje. Ik weet nieteens wat ik hiervan vind. Behalve dan KOEKOEK! gelukkig maar dat planten lief en aardig zijn. Sjonge. Tsja. Nee, geen woorden voor. 

• Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .