Ga naar inhoud

Het kamerplanten topic

Evee

Aanbevolen berichten

Ik heb geen beestjes meer gehad sinds ik dat ben gaan doen. Ik had het ergens op een blog gelezen als tip. Het moet er inderdaad een paar minuten in, ik doe het in een stenen schaal (quiche vorm volgens mij officieel). Dan is het echt stomend heet als het klaar is, laat ik het afkoelen en gebruik ik het. 

Link naar reactie

Ik heb na onze verhuizing (bijna 1,5 jaar geleden) op goed geluk wat planten gekocht omdat we nu een woonkamer hebben met veel licht. Veel kennis en ervaring van planten heb ik niet, dus de calathea's hebben in no time het loodje gelegd vanwege de droge lucht, een deel heb ik ter adoptie afgestaan (er blijkt echt een hele plantenruil- en adoptiehandel te zijn, superleuk!) maar mijn schefflera doet het fantastisch. Hij is drie keer zo groot als toen ik 'm kocht en er zijn inmiddels een stam en tientallen takken bij gekomen. En hij blijft groeien! Hij is nu zo groot dat ik toch echt moet gaan snoeien. Ik heb nul komma nul verstand van planten, dus vandaar mijn vraag aan jullie: wanneer, hoe en waar ik moet snoeien? En kan ik de gesnoeide takken dan stekken? Ik vind het beetje zonde om takken zo maar weg te gooien. Zie hieronder een foto van mijn prachtige plant. Liefhebbers voor een stek kunnen zich natuurlijk alvast melden 😄

image.png.ac03fe43127ee62e3ced38aaa926aae2.png

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
1 uur geleden, Suus1978 zei:

Ik heb na onze verhuizing (bijna 1,5 jaar geleden) op goed geluk wat planten gekocht omdat we nu een woonkamer hebben met veel licht. Veel kennis en ervaring van planten heb ik niet, dus de calathea's hebben in no time het loodje gelegd vanwege de droge lucht, een deel heb ik ter adoptie afgestaan (er blijkt echt een hele plantenruil- en adoptiehandel te zijn, superleuk!) maar mijn schefflera doet het fantastisch. Hij is drie keer zo groot als toen ik 'm kocht en er zijn inmiddels een stam en tientallen takken bij gekomen. En hij blijft groeien! Hij is nu zo groot dat ik toch echt moet gaan snoeien. Ik heb nul komma nul verstand van planten, dus vandaar mijn vraag aan jullie: wanneer, hoe en waar ik moet snoeien? En kan ik de gesnoeide takken dan stekken? Ik vind het beetje zonde om takken zo maar weg te gooien. Zie hieronder een foto van mijn prachtige plant. Liefhebbers voor een stek kunnen zich natuurlijk alvast melden 😄

image.png.ac03fe43127ee62e3ced38aaa926aae2.png

Ik knip hem altijd gewoon af waar ik wil. Hier meestal de kop er af omdat hij tegen het plafond komt. Stekken kan, maar is super moeilijk. Ik heb het 1 keer geprobeerd vorig jaar. Dat is wel gelukt, maar heeft een half jaar op verschillende plekken gestaan in een flesje water. Ging niet dood, maar groeide ook niks. Net toen ik het echt zat was en ik hem weg wilde gooien groeide er ineens een worteltje en sindsdien is hij blijven groeien. Hij woont nu bij een vriendin van me en doet het hartstikke goed. Maar dat heeft wel veel geduld gevraagd, en vaak lukt het ook gewoon niet. 

Link naar reactie
Op 16-7-2022 om 19:34, Eefje zei:

Ik knip hem altijd gewoon af waar ik wil. Hier meestal de kop er af omdat hij tegen het plafond komt. Stekken kan, maar is super moeilijk. Ik heb het 1 keer geprobeerd vorig jaar. Dat is wel gelukt, maar heeft een half jaar op verschillende plekken gestaan in een flesje water. Ging niet dood, maar groeide ook niks. Net toen ik het echt zat was en ik hem weg wilde gooien groeide er ineens een worteltje en sindsdien is hij blijven groeien. Hij woont nu bij een vriendin van me en doet het hartstikke goed. Maar dat heeft wel veel geduld gevraagd, en vaak lukt het ook gewoon niet. 

Stekken in een flesje water? Niet gewoon in aarde? En het tijdstip maakt dus niet uit? Ik lees overal dat het in het najaar moet, maar tegen die tijd kan ik niet meer op de bank zitten denk ik 😄

Link naar reactie
21 minuten geleden, Suus1978 zei:

Stekken in een flesje water? Niet gewoon in aarde? En het tijdstip maakt dus niet uit? Ik lees overal dat het in het najaar moet, maar tegen die tijd kan ik niet meer op de bank zitten denk ik 😄

Ik stek altijd gewoon wanneer het me uitkomt en heb hem inderdaad in het water gezet, dat doe ik met alle stekjes, behalve met planten die gescheurd zijn, want die hebben al wortels. Maar de schefflera waag ik me niet meer aan. Zeker als je meerdere stekken wilt, moet je echt rekening mee houden dat het kneiterlang duurt. 

Link naar reactie

Ik heb vorig jaar ook de schefflera gestekt. Ik heb 2 toppen afgeknipt en 1 in een flesje water gedaan en 1 in de aarde. Beide deden ze het echt heel goed, kwamen behoorlijk wortels aan. Dus na een paar weken/maanden (geen idee meer) in dezelfde pot gedaan als waar de grote plant inzit. Deze had namelijk jaren geleden veel blad verloren aan de onderkant en zo wilde ik het een beetje opvullen. Maar sinds ik ze daar in heb gedaan zijn ze niet meer gegroeid en sinds het voorjaar zijn de stekjes langzaam de blaadjes aan het verliezen 😔 

Link naar reactie

Ik ben de laatste weken wat onregelmatig geweest met mijn planten water geven (lees: ze zijn wel eens overgeslagen 😅). Nu is de schade toch wel goed zichtbaar geworden. Uiteraard meteen weer water gegeven, en zeker mijn palm is al goed opgeknapt, maar weet niet goed wat ik nog meer kan doen om ze te redden. 

Bij de goudpalm heb ik volledig bruine stengels al weggeknipt, maar er zijn nu wel veel bladeren met bruine puntjes. Kan ik die puntjes gewoon wegknippen en het daarbij laten of moet ik ook extra voeding ofzo geven?

De calatea is nog niet zichtbaar opgeknapt, wat kan ik doen om die te redden?

Screenshot_20220724-143852_Gallery.jpg

Screenshot_20220724-143844_Gallery.jpg

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ik heb een paar planten die het helemaal niet goed doen. Ik wil ze steeds wegdoen maar dan vind ik het toch zielig. Misschien gewoon eens doen. Hupsakee, weg ermee 🤣. Gewoon op de dag dat de kliko wordt opgehaald, dan kan ik ze er ook niet meer uit halen.

• Haha 2
Link naar reactie

Best een sterk ding, dat Chinese lantaarntje. Die van mij groeide als een malle, de vensterbank en het kastje er onder werden steeds meer bedekt met lange uitlopers. En dat terwijl het plantje in een mini potje staat. Dus ik besloot om het ding maar eens in een ruimere pot te zetten. Alle lange slierten overal tussen vandaan gehaald, waarbij wel eens eentje sneuvelde. Toen wilde ik het potje pakken en dan met een handvol slierten naar buiten om te verpotten...
Maar bij het oppakken van het potje brak de plant af bij de grond 😟 Bleek dat het verrot was! Teveel water waarschijnlijk.
Ik heb een paar takjes in water staan en de rest (een grote kluwen planten) in de schuur gelegd. En daar ligt en een week of 2 later nog, en nog gewoon fris! Zonder grond en zonder water. Ik zou denken dat het allang verdroogd zou zijn, maar nee hoor! Bijzonder.

Link naar reactie

De bananen aan mijn bananenboom zijn groter geworden, maar de tros is niet helemaal open gegaan, hij lijkt nu wat moeite te krijgen. De boom is ook echt scheef gaan hangen door het gewicht. De bananen blijven ook groen. Ik vrees dat hij de winter misschien niet gaat overleven. Ik weet ook niet goed waar ik verstandig aan doe? Moet ik een deel van de tros weghalen of de hele tros? Blijft de boom dan wel leven verder?

Er zijn wel twee pups gegroeid (eindelijk!) gisteren heb ik er één losgemaakt en een eigen pot gegeven. Ik hoop dat hij het red, deze banaan heb ik helaas nog niet eerder kunnen stekken namelijk, dat lukte nooit.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Weet iemand of ik een deel van de tros bananen er af kan halen? Hij schimmelt een beetje aan het uiteinde. En de boom gaat scheef door het gewicht. Als ik de tros of een deel er van er af haal, blijft de plant dan leven? Ik kan er niet veel info over vinden. 

Link naar reactie

Ik heb de tros er af gehaald. Er zitten 9 redelijke bananen aan en nog wat kleine mini's. Het deel dat niet meer uit kwam of hoe zeg je het, wat dus droog en schimmelig werd, heb ik er afgehaald. Ik ben benieuwd of de bananen verder rijpen 🙂

Ik heb 1 pup van de plant gehaald die het lijkt te doen. 1 pup heb ik in de pot bij de hoofdplant gelaten, voor het geval die doodgaat. Hij maakte geen nieuw blad meer aan dus ik vrees het wel. Maar er sterft op het moment ook niet veel af. Ik zal hem dit weekend nog bemesten. 

IMG_20220909_192046.jpg

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .