Ga naar inhoud

Het kamerplanten topic

Evee

Aanbevolen berichten

De cavia's knagen er wel aan als ze de kans krijgen. Als ze erbij kunnen is dat altijd op dezelfde plek als waar ze hun lekkers krijgen wat wel veilig is. Dus ik denk dat ze denken ''ah we krijgen lekkers, dat lusten wij wel''. Als ik het zie duw ik ze eerst ietwat hardhandig weg (echt niet gevaarlijk of pijnlijk of zo hoor) in de hoop dat ze dan toch iets beter weten dat ze hier echt niet aan mogen. En dan schuif ik de plant een end op. Schoof, want nu staat er dus niks meer. Maar ik vind het er niet uitzien, er moet gewoon echt wat staan. Maar veel geld heb ik ook niet (eventuele dierenartskosten en gewoon goede bodembedekking, goed voer, groentjes etc. heb ik wel hoor) maar niet dat ik even een boom van 50 euro in huis haal.

Link naar reactie

Albert Heijn had monkey mask staan voor weinig. Ik wilde die nooit, heb er nu wel een stekje van en dan ineens is zo'n volle plant voor zo weinig geld wel aantrekkelijk. Maar heb hem laten staan. Ik moet juist minder planten en dat stekje past nog mooi in een klein potje. Houden zo.

Link naar reactie
21 uren geleden, Eefje zei:

@Deeskuh88mijn Ficus is een benjamina. Die is echt niet Mini, als ik die niet snoei wordt het een boom. Maar echt. En die is giftig. Er komt akelig wit melkachtig sap uit dat je handen irriteert en hele gore vlekken maakt. Die wordt dus in de tuin met handschoenen gesnoeid en dan blijft hij daar nog een paar uur staan, zodat hij uitdrupt.

Dan gaat het om de takken denk ik? De bladeren merk ik niks aan. Zijn die ook giftig dan? Dat sap kan ik me wel iets bij voorstellen, maar ik heb dat nog nooit gezien.

Link naar reactie
54 minuten geleden, Lollie zei:

Dank voor de tip!

@Eefje ik lees nu net dat monkey mask een monstera soort is. Dus dat lijkt me dan toch minder geschikt.

Het was ook geen tip voor jou, maar algemeen in dit topic. We wijzen elkaar hier vaker op leuke supermarktplanten. Zo hebben we er allemaal te veel verzameld 🤣

Link naar reactie
7 minuten geleden, Eefje zei:

Het was ook geen tip voor jou, maar algemeen in dit topic. We wijzen elkaar hier vaker op leuke supermarktplanten. Zo hebben we er allemaal te veel verzameld 🤣

Als ik zoiets lees kijk ik wel even hoor, of dat een geschikte plant is. In mijn geval nee dus 😄

Link naar reactie

Maken jullie planten nu ook zo'n groeispurt?
Mijn Chinese lantaarntje heeft echt super lange uitlopers nu. Ze kruipen over de hele vensterbank en klimmen in de luxaflex alle kanten op. Ook een andere klim/hangplant (waar ik de naam niet van weet) heeft ineens hele lange uitlopers!

Link naar reactie

Mijn ctenanthe lubbersiana gaat niet lekker. Ik snap het probleem niet, vorige zomer ging hij super en mijn andere ctenanthes zijn een fluitje van een cent, totaal geen omkijken naar. Heb maar een grotere pot en wat nieuwe grond met voeding gegeven, hopelijk knapt hij weer op. Het is een prachtige plant, maar nu niet zo ☹️.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hoe krijg je dat voor elkaar 😄 Lust ie geen luis? 

Stekjesupdate van mijn lantaarnplantje:  De stekjes op water beginnen wortels te krijgen. De stekjes die ik in een apart potje op de grond heb gelegd en vochtig heb gehouden lopen ook uit. Alleen de sprieten die ik bij de originele plant in de grond heb geduwd doen het niet, die hangen er doods bij. 

Link naar reactie

Ik zie net dat er in het "moederplantje" weer een bloem komt 😄 Die vind ik altijd wat dubieus van vorm en uiterlijk zal ik maar zeggen 🤣

Waar ik de strengen af heb geknipt komen nu wel van die bolletjes, en groeien de strengen ook in de breedte, vertakkingen zeg maar. 

Link naar reactie
18 uren geleden, Eefje zei:

Anders heeft je vleesetende plant luis. Hoezo maakt hij die niet dood dan, het is zo'n plakplantje. Enkele reis kliko ermee.

Ik denk dat luizen te klein zijn dan. Vleesetende planten hou ik sowieso nooit in leven, hoe doen mensen dat? Genoeg water en op een plek staan met een gigantische hoeveelheid vliegen helpt ook niet. Ik begin er voorlopig niet meer aan.

Link naar reactie

Te klein? Nee dat gaat niet op voor een plakplantje, daar plakt gewoon alles aan vast wat er op gaat zitten. Maar hij ligt al in de kliko dus ik hoef er niet meer over na te denken. 

Veel vleesetende planten zijn moeilijk. Ze hebben geen vliegen nodig, dus ze hoeven niet op een plek te staan met veel vliegen. Ze moeten wel altijd echt nat staan, want het zijn moerasplanten, maar er zijn veel soorten die niet tegen kraanwater kunnen, dat is de grootste reden dat ze vaak snel dood gaan. Ze moeten gefilterd of regenwater hebben. Heel veel licht en geen voeding. Nooit in normale potgrond zetten, maar gewoon in het potje houden waar je ze in gekocht hebt en als ze een grotere nodig hebben (wat niet waarschijnlijk is, want ze hebben nauwelijks wortels) dan moeten ze altijd in speciale grond voor vleeseters. 

Ik heb er nog 2 die het goed doen, de rest is in de kliko beland. Het vetblad (pinguicula Tina) vind ik heel gemakkelijk en doet het ook op kraanwater, en eentje met van die toeters. Maar ik vind het zielig als daar een grote vlieg in valt, want het is nogal een trage moordenaar.

Link naar reactie

Ik zit ook eens om me heen te kijken en zie dat bepaalde planten toch een grotere pot nodig hebben. Die bloempotten zijn overal toch best duur. Misschien bij de kringloop kijken. Trouwens die potgrond van tegenwoordig heeft van die rouwvliegen erin de laatste jaren. Dus ik durf nou niet meer zomaar potgrond ergens te halen. Supermarkt, bouwmarkt, welkoop en zelfs intratuin was al geen succes. 

Link naar reactie

Ik gebruik daarom eigenlijk altijd terracotta potten, zowel de oranje als de grijze. Die zijn niet duur, op veel plekken verkrijgbaar en ik vind het wel mooi dat alle potten dezelfde kleur hebben. Meestal doe ik er wel een binnenpot in, behalve bij planten die graag droger staan. Als ik geen passende binnenpot ervoor heb dan doe ik er plastic folie in, met een gat onderin zodat het water er uit kan. 

Ik koop altijd kokospotgrond van intratuin, daar heb ik nooit problemen mee en ik heb het afgelopen jaar toch al aardig wat zakken gekocht 😁.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .