Ga naar inhoud

Het kamerplanten topic

Evee

Aanbevolen berichten

4 minuten geleden, Pablo&Lola zei:

Als je weet dat het giftig is, waarom zet je er niet gewoon een veilige / knaagbare plant neer dan? Iets met twee vliegen in één klap. 💡

Ik doe mijn best het bij de cavia's weg te houden. Maar het is een erg mooie plant en anders zou ik hem weg moeten doen, voor de rest heb ik geen plek. En een knaagveilige plant die zo groot is zou ik ook niet weten. De cavia's krijgen ook nergens last van. Ik had hem voor ik wist dat er cavia's zouden komen. Het is ook wel zo'n plek waar gewoon per sé een flinke plant moet staan. De caviaopvang zei nog dat het gewoon heel erg verschilt per cavia of ze ergens last van krijgen. Die van mij zijn niet heel gevoelig en ik heb het altijd gelijk door, voor zoiets krijg je oog als het vaak gebeurd (lees: om de zoveel dagen) 👀

Maar weet jij een grote knaagveilige kamerplant voor weinig geld laat het dan maar weten 😄

Link naar reactie

Er zijn echt zoveel opties die niet giftig zijn dat ik niet snap dat je dat risico wil nemen. Het is ook niet dat het een beetje ongezond is, of afhangt van of het dier gevoelig is (zoals bij koolsoorten bijvoorbeeld), het is gewoon giftig? Sommige giffen kunnen ook op langere termijn opstapelen en uiteindelijk voor nier- of leverfalen zorgen.

Welke plant geschikt is hangt natuurlijk ook af van de hoeveelheid licht, al zullen je cavia's niet pal voor een raam op het zuiden staan neem ik maar even aan. Op een plek met veel licht kun je denken aan een bananenplant, iets minder licht zijn er diverse palmsoorten die geschikt zijn en op een schaduwplekje zou je een calathea kunnen kiezen. Allemaal planten waar ik grote varianten van heb staan die zeker niet meer dan een tientje gekost hebben, bij de IKEA of in de aanbieding bij een supermarkt.

• Mee eens! 1
Link naar reactie

Je dieren zijn toch belangrijker dan je plant? Kun je het jezelf vergeven als er straks eentje ziek of dood is, omdat jij die plant daar wel mooi vond staan? Genoeg andere opties en hoewel planten ook leven en uniek zijn enzo, zijn ze qua persoonlijkheid toch ondergeschikt aan dieren 😁 en, sorry planten, wel vervangbaar. Ik zou hem direct weghalen en even naar het tuincentrum rijden voor een geschikte vervanger. Kunnen de medewerkers je wel in adviseren. En wij ook wel, als je de plek omschrijft qua lichtinval. 

Link naar reactie

Ik heb mijn lantaarnplantje nu op drie manieren gestekt.  Een aantal stringen op water. Een aantal zo in de grond gedaan. En een aantal op de grond gelegd. Ik ben benieuwd. 

Mijn bananenboom doet het ook goed met de babybananen. 

En ik heb nog wat planten een grotere pot gegeven die het ook goed deden. waaronder mijn Calathea. 

Link naar reactie

Mijn strelitzia heeft het plafond bereikt, dus tijd om te bedenken of ik z'n krukje nu al af ga pakken en op welke plek hij dan mag gaan staan. 

Ik kan nu namelijk precies onder een blad doorlopen, als ik het krukje weghaal dan hangt dat blad denk ik best irritant in de loop. 

Weet iemand hier toevallig waar ik mijn strelitzia het meeste plezier mee doe qua zon? Nu krijgt ie nooit rechtstreeks zo'n, staat letterlijk in het midden van het huis.Resizer_16557345901601.thumb.jpeg.1253c5b6df5455816bb427fbff94c0b7.jpeg

(Foto van vorig jaar toen er nog een beetje ruimte was tot het plafond)

aangepast door Kimie
Info aangevuld
  • Vind ik leuk 2
  • Haha 1
Link naar reactie
Op 19-6-2022 om 10:01, Marjoleink zei:

Kun je anders niet die kant van het hok dichtmaken, zodat de plant niet meer binnen bereik van de cavia's komt?

Nee dat gaat helaas niet lukken.

Op 19-6-2022 om 08:06, Dollie zei:

Er zijn echt zoveel opties die niet giftig zijn dat ik niet snap dat je dat risico wil nemen. Het is ook niet dat het een beetje ongezond is, of afhangt van of het dier gevoelig is (zoals bij koolsoorten bijvoorbeeld), het is gewoon giftig? Sommige giffen kunnen ook op langere termijn opstapelen en uiteindelijk voor nier- of leverfalen zorgen.

Welke plant geschikt is hangt natuurlijk ook af van de hoeveelheid licht, al zullen je cavia's niet pal voor een raam op het zuiden staan neem ik maar even aan. Op een plek met veel licht kun je denken aan een bananenplant, iets minder licht zijn er diverse palmsoorten die geschikt zijn en op een schaduwplekje zou je een calathea kunnen kiezen. Allemaal planten waar ik grote varianten van heb staan die zeker niet meer dan een tientje gekost hebben, bij de IKEA of in de aanbieding bij een supermarkt.

Dat het ook op lange termijn voor problemen kan zorgen, dat wist ik niet! De plant staat voor een raam op het

zuidwesten (de cavia's ernaast, dus die net niet bij het raam).

Op 19-6-2022 om 10:21, Eefje zei:

Je dieren zijn toch belangrijker dan je plant? Kun je het jezelf vergeven als er straks eentje ziek of dood is, omdat jij die plant daar wel mooi vond staan? Genoeg andere opties en hoewel planten ook leven en uniek zijn enzo, zijn ze qua persoonlijkheid toch ondergeschikt aan dieren 😁 en, sorry planten, wel vervangbaar. Ik zou hem direct weghalen en even naar het tuincentrum rijden voor een geschikte vervanger. Kunnen de medewerkers je wel in adviseren. En wij ook wel, als je de plek omschrijft qua lichtinval. 

Nee, ik ben niet iemand die medelijden gaat hebben met planten omdat die tenslotte ook leven 😅. Dat is me een beetje teveel van het goede.

Ik heb hem nu vervangen door een plant (ik heb me laten vertellen dat het een ficus is) die ik van iemand heb gekregen. Hij is minder giftig dan de monstera volgens Dr. Google en in elk geval veel kleiner, dus hier gaan ze niet bij kunnen komen. Ik vind het wel jammer, want deze vind ik minder mooi en hij verbergt mijn caviaspulletjes niet echt. De monstera heeft nu een plekje ver bij de cavia's vandaan.

Link naar reactie
Op 20-6-2022 om 22:42, Miekmoek zei:

Volgens mij ligt dat heel erg aan de soort ficus! Maar weet dan niet precies welke wel/niet.. 

Volgens mij, maar kan me vergissen, is de benjamina niet giftig. Maar de naam zegt het al: Die is mini. Elastica is heel erg giftig. Ik heb ook nog een ficus alii en ficus ginseng. Iets zegt me dat de laatste niet giftig is, maar die kun je vergelijken met een bonsai-boompje. Ook niet groot dus. Van de alii weet ik te weinig om een zinnige uitspraak te doen. 

Edit: Allemaal wel giftig. Zij het in meer of mindere mate, maar met de ficus dus geen risico nemen en meteen weghalen, @Lollie

De graslelie is zeker niet giftig, niet zo heel moeilijk qua houden en in verschillende maten verkrijgbaar. Ik zou bij twijfel voor zoiets veiligs kiezen. De planten die wij vaak mooi vinden, zijn voor dieren giftig. Uitzonderingen daargelaten, maar ook met 'licht giftig' zou ik al geen risico lopen.

Link naar reactie

Ik heb geen giftige planten in huis, bewust niet. En toch heb ik genoeg leuke planten hoor 😄 

Graslelie, palm soorten, bananenboom, strelizia, varensoorten (hoewel dat dan wel weer giftig is als ze er langer, veel van eten, dus die moet je wel buiten bereik zetten), pannenkoekplantjes, calathea, bromelia, en bij de peperomia's zijn er nog meer leuke soorten, die niet giftig zijn. 

Link naar reactie

Pff dan zeg ik de ficus ook maar gedag, al heb ik geen idee welke soort het is. De meeste planten zijn ook zo klein, de graslelie, pannenkoekplant etc. heb ik ook al in huis maar die zijn eerder ''vensterbankplantjes''

Is kijken naar die calathea en bananenplant, dat beloofd wel veel goeds

Link naar reactie
15 minuten geleden, Evee zei:

Ik heb geen giftige planten in huis, bewust niet. En toch heb ik genoeg leuke planten hoor 😄 

Graslelie, palm soorten, bananenboom, strelizia, varensoorten (hoewel dat dan wel weer giftig is als ze er langer, veel van eten, dus die moet je wel buiten bereik zetten), pannenkoekplantjes, calathea, bromelia, en bij de peperomia's zijn er nog meer leuke soorten, die niet giftig zijn. 

Strelitzia is toch wel giftig? Ik heb wel veel giftige planten in huis staan (4 soorten ficus, aloë vera), maar de konijnen hebben hun permanente verblijf niet in de woonkamer. Nala loopt wel eens los, maar heeft geen interesse in kabels en planten. Ideaal 😄 Galaxy is de sloper maar die durft de tegelvloer niet op, dus die loopt hier nooit rond.

Ik heb ook lepelplanten, een chameadora, een palm, een monstera, een tillandsia, een stromanthe triostar, een woestijnroos, een mini-orchidee, peperomia's, tradescantia's, slaapkamergeluk, een philodendron, een kalanchoë, een asplenium, een plant met roze bladeren waarvan ik de naam zo even niet weet (edit: syngonium neon robusta), meerdere cactussen en twee planten waarvan ik de naam überhaupt niet weet. De urticularia sandersonii leeft niet meer 😞

Link naar reactie

Ik heb er vorig jaar een mini van gekocht, die inmiddels al niet meer mini te noemen is. En ik heb een kneusje van iemand gekregen, dus ik heb er twee nu. In verband met de verbouwing staan ze in de douche nu 🤣 met een bananenplant, een varen en een  bak vleesetende planten. 

Link naar reactie

@Deeskuh88mijn Ficus is een benjamina. Die is echt niet Mini, als ik die niet snoei wordt het een boom. Maar echt. En die is giftig. Er komt akelig wit melkachtig sap uit dat je handen irriteert en hele gore vlekken maakt. Die wordt dus in de tuin met handschoenen gesnoeid en dan blijft hij daar nog een paar uur staan, zodat hij uitdrupt.

Link naar reactie

Ik heb de giftige planten op m'n vensterbank staan waar de konijnen niet bij kunnen. Of nou ja, zouden moeten kunnen. Het is Billy toch één keer gelukt erop te komen en heeft toen ook flink wat van de planten gesnoept (zie fotowedstrijd). Gelukkig heeft hij zich alleen gericht op de niet giftige planten en de rest laten staan.. Dus ergens weten ze het dan denk ik wel? Nu kan hij er iig echt niet meer bij, hebben het grootste deel van het hok gelijk ontmanteld. 

aangepast door Miekmoek
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .