Ga naar inhoud

Het kamerplanten topic

Evee

Aanbevolen berichten

Ik zet ze even onder de douche/kraan. Wel zorgen dat de aarde niet zeiknat wordt (of goed uit laten lekken als ze in een binnenpot staan). Ik wacht dan zelf even tot ze weer aan de beurt zijn met water geven en probeer de kluit een beetje uit de straal te houden. Het is wel goed om ze regelmatig even schoon te maken want teveel stof kan de plant hinderen bij fotosynthese omdat er minder licht op het blad komt. 

Link naar reactie
12 minuten geleden, Dollie zei:

Ik zet ze even onder de douche/kraan. Wel zorgen dat de aarde niet zeiknat wordt (of goed uit laten lekken als ze in een binnenpot staan). Ik wacht dan zelf even tot ze weer aan de beurt zijn met water geven en probeer de kluit een beetje uit de straal te houden. Het is wel goed om ze regelmatig even schoon te maken want teveel stof kan de plant hinderen bij fotosynthese omdat er minder licht op het blad komt. 

Ja, dat had ik dus ook gelezen. Ik durf ze niet onder de douche te zetten of af te spoelen omdat we hier ontzettend hard water hebben. Als de druppels opdrogen vrees ik witte kalkaanslag. Zelfs te enthousiast vernevelen had dat effect.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

De groeilamp die ik besteld had, is helaas defect aangekomen. Die heb ik dus nog niet. Heel jammer.

Mijn man (!) wees mij er op dat ze bij de website ibood vandaag aanbiedingen hebben met planten, waaronder een kokospalm. Ik denk dat ik m ga bestellen 😄 Ik bedoel, als je man het zelfs tegen je zegt, dan is dat een hint toch? 

Link naar reactie

Ik geloof dat ik van mijn verslaving af ben. Ik ben juist aan het downsizen. Niet heel erg, maar heb wel een aantal plantjes de deur uit gedaan die het niet zo geweldig doen en waar ik geen zin meer in heb. Het zijn natuurlijk wel de kleintjes die de deur uit gaan. Verder begint alles weer lekker te groeien nu de dagen weer langer worden! 

Zit nog met mijn micans met trips. Na eerst iets minder heftig spul geprobeerd te hebben ben ik toch maar aan de gang gegaan met edialux conserve garden. Over een week nog een keertje. Is het dan niet weg dan gaat hij de kliko in. Dat vind ik wel zonde, want is wel een erg mooie plant. Nou ja, nu even niet zo, met die tripsschade. Maar hij groeit snel, zeker nu de lente weer komt. 

Link naar reactie

Ik heb ook een paar planten weggegeven de laatste weken. Soms is het toch niet wat je verwacht had. De mother of thousands heeft bijv een nieuw huis en mijn clusia. 

Mijn Chinees lantaarnplantje raakt de grond bijna, ik moet eens kijken hoe dat werkt want volgens mij kun je die in stukjes knippen en terug in de pot steken ofzo, zodat het wat voller wordt. 

Link naar reactie

Ja, dat ben ik ook aan het doen inderdaad. Laatst ook een mini gevonden bij intratuin en erbij gepropt. Ding blijft maar groeien joh, wel een leuk en gemakkelijk plantje! 

Ik heb net mijn vleesetertjes bijgewerkt. Alles eruit gehaald wat bruin was, en dat was veeeeel. Eentje heb ik gewoon helemaal gekortwiekt tot alleen de kern over was en alles wat er in het potje lag te rotten er uit gepeuterd. Laat maar even helemaal opnieuw uitgroeien. Wel met latex handschoentjes aan, want die dingen wil je echt niet langdurig met je vingers aanraken! 

Link naar reactie

Nu ik eindelijk volwassen ben, ga ik een plantenrek kopen voor in de woonkamer. Ik heb een stoel die ik per se weg wil hebben, en daarvoor in de plaats komt dan een plantenrek. Ik heb op dit moment 11 plantjes in redelijk dezelfde maat en redelijk vergelijkbare potten, dus daar kom ik een heel eind mee.

Link naar reactie

Morgen komt mijn kokospalm binnen 😄

En gisteren ben ik in de groenrijk gaan shoppen voor een grotere pot voor mijn grote bananenboom. Die heb ik gevonden. Het was best grappig, we hebben bij de buitenpotten gekeken omdat bij de binnenpotten de maten niet groot genoeg waren. Elke keer had ik een pot, maar dan een rek verder kwam ik een leukere of goedkopere tegen, dus stuurde ik mijn man met de vorige enorme pot weer terug, en dat zo vier keer 😄 

Maar uiteindelijk heb ik er één naar mijn zin gevonden, met wieltjes, die betaalbaar was. Als ik nog een grotere wil heb ik wel een probleem, want dan kom ik denk ik uit op een speciekuip...

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ja, al een paar weken zijn ze bezig. Moet veel verpot worden, maar dat ga ik pas doen als de zon in de achtertuin schijnt, nu nog geen zin in. Denk dat ik dan ook wel weer wat planten weg ga doen, vind het alleen lastig kiezen. Beter had ik er niet zoveel het huis in gesleept vorig jaar 🤣

• Haha 2
Link naar reactie

Help!

Ik ben helemaal verliefd op verschillende soorten calathea’s 🥰

Alleen de twee calathea’s die ik vorig jaar gekocht heb lijken allebei de winter niet overleefd te hebben 🙁

In het voorjaar en in de zomer gaat het goed, maar zodra in het najaar de verwarming aan gaat wordt het dramatisch.

De beste plek in mijn woonkamer is voor het raam aan de tuin kant (Oosten), maar daar zit de radiator onder de vensterbank. Ik kan ze verder van het raam afzetten, maar vraag me af of het dan niet te donker wordt?

De voorkant van mijn huis ligt aan het Zuiden, daar is het voor de meeste planten te warm. 
Ik heb ook maar 2 ramen in mijn woonkamer, dus beperkt daglicht. Benedenverdieping loopt in een soort L vorm.

Iemand ideeën over hoe ik toch Calathea’s kan houden?

Dit is een hoekje tussen de banken in aan de Oostkant van mijn woning.

ECA64269-6480-43C4-8AAA-ACF23E115AD7.jpeg.e025495706588a7a0c0797ed639b2c83.jpeg

Dit is de vensterbank met daaronder de radiator aan de Oostkant van mijn woning. Radiator staat in het najaar en in de winter aan, maar het is hier nooit warmer dan 20 graden in de woonkamer.

8DB4EF73-43E8-43B8-9426-15A9AA8907AF.jpeg.a6d61b8189a45f73556db94b3e1019c2.jpeg

Dit is één van mijn dramaqueens.

B240DBB1-498F-42EA-8768-19153D5E0E9D.jpeg.4be031e593f656f3dc7dc942bb8589c6.jpeg

Dit is de tweede.

75032DD3-2DA6-4379-A4A2-2C266A0A0859.jpeg.d652d1eb27c4bc2c7313fc86412e32df.jpeg

Dit is een plekje aan de Zuid kant van mijn woning, maar wel in de schaduw. Hier zit de radiator er achter ( Staat in het najaar en winter aan, maar het is hier nooit warmer dan 20 graden).

71199EF2-A9D2-4CB2-8B70-6101359B38E6.jpeg.93db85648ec7c89c12a15631c72e20f4.jpeg

Dit is mijn hal. Aan de zuid kant van de woning. Hier heb je veel direct zonlicht en is het in de zomer echt warm.

A11F47FB-3C47-42F7-BB0B-FDFECCA38530.jpeg.482c2c93af704b290ba841f0bdae184e.jpeg

Dit is de keuken. Ook aan de zuid kant van de woning, met aardig wat direct zonlicht en ook warm. Behalve misschien op de keukenkastjes zou ik niet weten waar ik hier planten kwijt zou kunnen.

7681407F-D162-4532-9266-E23C2D84CA5D.jpeg.620ea5f73b7b2b9818de0319a8da0fcd.jpeg

Link naar reactie

Vlakbij een raam op het oosten is zeker te licht voor calatheas. Voor een raam op het noorden schijnt nog wel te kunnen, maar ging hier ook niet zo lekker. Lijkt me dus qua licht juist goed om ze verder van het raam te zetten, de vraag is alleen wel of de luchtvochtigheid dan wel hoog genoeg is.

Link naar reactie
43 minuten geleden, Dollie zei:

Vlakbij een raam op het oosten is zeker te licht voor calatheas. Voor een raam op het noorden schijnt nog wel te kunnen, maar ging hier ook niet zo lekker. Lijkt me dus qua licht juist goed om ze verder van het raam te zetten, de vraag is alleen wel of de luchtvochtigheid dan wel hoog genoeg is.

Oké. Dat ga ik dan proberen. Geen idee hoe hoog de luchtvochtigheid hier in huis is 🤷‍♀️
Zou tussen het water geven door sproeien met een plantenspuit helpen?

Hydro korrels onderin de pot om “natte voeten” tegen te gaan misschien nog handig? 
Ik heb de meeste van mijn planten na het verpotten alleen in een sierpot gezet, dus zonder binnenpot.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .