Ga naar inhoud

Het kamerplanten topic

Evee

Aanbevolen berichten

Ooooh, nooit zomaar op planten Googlen. Wat zijn er veel die ik nog leuk vind en die ik nog graag wil 😅 Maar het daglicht is door een woonkamer op het zuidwesten redelijk schaars. In de woonkamer gaat het nog, maar veel andere plekken in huis hebben te weinig daglicht. De aglaonema vind ik leuk, meerdere soorten. De calathea fusion white. De pachira en de monstera blijf ik ook leuk vinden. En ik heb weer een ficus gekocht, de elastica belize. 

• Haha 1
Link naar reactie

Aglaonemas en calatheas kunnen goed bij jou hoor, die kunnen weinig licht hebben. De stromanthe triostar die hier nog voor je staat ook. 

Ik heb een plantenklaag: ik heb 2 peperomias die het echt slecht doen. Ik weet niet wat ze willen! Ze zouden gemakkelijk moeten zijn, niks hoor. Heb er nog eentje die het wel goed doet, niemand weet waarom die wel. Ik vrees nu voor het watermeloentje als die straks een keer uit zijn kasje gaat.

• Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
1 uur geleden, Eefje zei:

Aglaonemas en calatheas kunnen goed bij jou hoor, die kunnen weinig licht hebben. De stromanthe triostar die hier nog voor je staat ook. 

Ik heb een plantenklaag: ik heb 2 peperomias die het echt slecht doen. Ik weet niet wat ze willen! Ze zouden gemakkelijk moeten zijn, niks hoor. Heb er nog eentje die het wel goed doet, niemand weet waarom die wel. Ik vrees nu voor het watermeloentje als die straks een keer uit zijn kasje gaat.

Die vind ik juist makkelijk. Die lelijke planten die Nol 12 jaar geleden heeft gekocht voor op zijn appartement waren 3 van die peperomia's. 1 heb ik vermoord met ompotten, die bleek wortelrot te hebben. Maar die heeft zelfs met miniworteltjes nog bijna een jaar doorgeleefd. De andere 2 verliezen erg vaak blaadjes, zijn spuuglelijk, maar echt niet dood te krijgen. Ik merk wel dat hoe minder licht ze krijgen, hoe meer bladeren ze verliezen. 

Link naar reactie
13 uren geleden, Eefje zei:

Ik weet natuurlijk niet hoe het precies is qua licht bij jou maar zuidwesten moet toch best veel opties bieden denk ik! En op de donkerdere plekken kunnen calatheas en aglaonemas heel goed idd.

Ik zeg verder niks over meloenplantjes.

• Haha 1
Link naar reactie
14 uren geleden, Eefje zei:

Hier doen ze het goed met liefdevolle verwaarlozing. Ik heb een peperomia optipan en een peperomia hope. Op het moment geef ik ze denk ik maar 1x per maand water. Heb ze in binnenpotjes staan, die til ik uit de pot, en als er geen water meer in zit geef ik ze pas. Ze zijn ook hond en kat veilig, wel zo fijn voor  hier. Ik heb zelfs een peperomia uit een bladstekje gekweekt 😄 Daar ben ik ook echt trots op!  In de zomer gaf ik wel af en toe voeding door het water heen. 

Ik heb een mother of thousands, die heb ik van iemand gekregen als mini-stekje. Die doet het erg  goed, heb ik in een glazen kasje gezet omdat die wel giftig is voor katten. Er komen een hoop kleine plantjes aan, die hij weer lanceert (vandaar dus ook het kasje er omheen). Maar wat een lelijk ding is dat 😄 🤣 Gaat die nog mooier worden, of blijft het zo? Mocht er iemand een stekje willen, dan kan ik die best per post versturen trouwens. Als ze dat overleven, daar heb ik geen ervaring mee. 

Link naar reactie

Ik geef de peperomias ook weinig water. Ze stonden bij een raam op het noorden, kregen gele blaadjes die er af vielen. Teveel water was het niet, dacht misschien te veel licht, dus verder van het raam gezet. Maar ik twijfel of het nu beter gaat. De blaadjes die geel zijn geworden kan ik nu langzaam één voor één verwijderen nu ze los gaan laten, maar ben nog niet overtuigd of er iets goeds voor in de plaats komt. De obtisifolia doet het wel heel goed en de watermeloen tot nu toe ook. Nou ja. Ik vind het misschien ook niet heel erg als deze het niet redden. Maar wel een beetje gek, ik snap gewoon niet wat er aan de hand is. 

Mijn calathea doet echt dramatisch sinds de verwarming aan staat. Gaat snel hangen enzo. Maar knapt weer op als hij even in de badkamer staat terwijl ik sta te douchen en ik moet vaker water geven. Ik ben nog steeds niet echt fan van calatheas. En ook niet van peperomias dus. Dat gezeik.

Link naar reactie
10 uren geleden, Evee zei:

Ik heb een mother of thousands, die heb ik van iemand gekregen als mini-stekje. Die doet het erg  goed, heb ik in een glazen kasje gezet omdat die wel giftig is voor katten. Er komen een hoop kleine plantjes aan, die hij weer lanceert (vandaar dus ook het kasje er omheen). Maar wat een lelijk ding is dat 😄 🤣 Gaat die nog mooier worden, of blijft het zo? Mocht er iemand een stekje willen, dan kan ik die best per post versturen trouwens. Als ze dat overleven, daar heb ik geen ervaring mee. 

Dat is toch een kalanchoesoort? Volgens mij heb ik hem ook, spijt dat ik die ooit heb gekocht! Verschrikkelijke plant... hij kan behoorlijk hoog worden en gaat dan uiteindelijk bloeien (duurt een paar jaar). Ik vind hem jong nog wel mooi, maar als hij ouder wordt verhout hij en vind ik hem persoonlijk minder mooi worden. Ik heb overigens de tubiflora.

Link naar reactie

Mijn pilea depressa en pilea glauca zijn allebei niet blij. Nou ja. Natuurlijke selectie ofzo. Wie heet er dan ook depressa. Ik vrees dat ik er wat ga verliezen deze winter. Aglaonema crete is ook erg ongelukkig geworden boven de verwarming, maar die ga ik wel redden. 

Verder heb ik nog een zieltogende caryota mitis op zolder staan, benieuwd of die in de lente weer wat gaat doen. Die plant kan er niks aan doen, had meer dan de helft van de kluit weggesnoeid omdat die een pot formaat tafel nodig zou hebben, vond ik wat te gek worden. 

Link naar reactie

Ik denk idd dan tocht. Ze staan voor mijn raam, daar tocht het wel een beetje. Misschien dan maar tijdelijk verplaatsen naar geen tocht. Maar goed er hangen dan wel weer 2 gordijnen voor dus dat zou het een beetje moeten tegen houden.

Hoe koud is te koud voor een plant? Ik ben namelijk nu 1.5 week weg en dan staat de verwarming niet aan. Ik heb geen CV maar een warmtepomp dus die laat je niet zo maar de hele tijd blazen als je er niet bent.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .