Ga naar inhoud

Het kamerplanten topic

Evee

Aanbevolen berichten

14 uren geleden, Eefje zei:

Ik ben fan van epipremnums en philodendrons. Ik heb de epipremnum de aureum, neon, marble Queen en nu de marble planet in bestelling. Van philodendrons heb ik de birkin, imperial green, brasil en nu de micans in bestelling. Verder fan van rhaphidophora tetrasperma en ctenanthes, vooral de ctenanthe Lubbersiana vind ik heel erg mooi. Deze planten vind ik allemaal zo leuk omdat ze gemakkelijk zijn en lekker weelderig en jungly. 

Ik heb de neon, marble queen en brasil ook! Daar ben ik ook heel blij mee 😃

Link naar reactie
11 uren geleden, Bambi&Fendi zei:

Inderdaad epipremnums en philodendrons zijn top! Houd zelf ook enorm van syngoniums (m'n favoriete plantensoort) en aglaonema's, en kan dan eigenlijk ook m'n parlor palm niet vergeten te noemen.

Mijn syngonium Arrow is ook één van mijn favoriete planten, ook zo gemakkelijk, enthousiast en prachtig ❤️. Aglas heb ik ook een paar van, zijn bijzondere planten om te zien en ook bijzonder gemakkelijk in de verzorging, ze geven geen krimp in wat voor omstandigheden dan ook. Wel trage groeiers.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
57 minuten geleden, Eefje zei:

Mijn syngonium Arrow is ook één van mijn favoriete planten, ook zo gemakkelijk, enthousiast en prachtig ❤️. Aglas heb ik ook een paar van, zijn bijzondere planten om te zien en ook bijzonder gemakkelijk in de verzorging, ze geven geen krimp in wat voor omstandigheden dan ook. Wel trage groeiers.

Inderdaad! Mijne heeft afgelopen tijd wel een paar nieuwe bladeren gekregen, maar nu 't kouder wordt is dat sinds kort gestopt. Soms heb ik ook dat een nieuw, jong blad geel wordt en afsterft, alleen bij die plant 🤨

Link naar reactie
41 minuten geleden, Bambi&Fendi zei:

Inderdaad! Mijne heeft afgelopen tijd wel een paar nieuwe bladeren gekregen, maar nu 't kouder wordt is dat sinds kort gestopt. Soms heb ik ook dat een nieuw, jong blad geel wordt en afsterft, alleen bij die plant 🤨

Haha ja ik heb een lemon mint stek die ik in de lente geworteld heb opgehaald, hij had 2 blaadjes en eentje opgerold. Heeft er maanden over gedaan om dat blaadje uit te rollen, stond toen heel lang ogenschijnlijk stil en is nu alweer weken bezig met een nieuw blaadje dat nog opgerold zit in een klein stengeltje en steeds een heel klein stukje omhoog komt. Mijn andere agla's groeien ook niet hard, maar toch een stuk sneller dan deze 🤷.

Link naar reactie
1 uur geleden, Eefje zei:

Haha ja ik heb een lemon mint stek die ik in de lente geworteld heb opgehaald, hij had 2 blaadjes en eentje opgerold. Heeft er maanden over gedaan om dat blaadje uit te rollen, stond toen heel lang ogenschijnlijk stil en is nu alweer weken bezig met een nieuw blaadje dat nog opgerold zit in een klein stengeltje en steeds een heel klein stukje omhoog komt. Mijn andere agla's groeien ook niet hard, maar toch een stuk sneller dan deze 🤷.

Dan zou je denken, dat komt omdat het nu richting de winter gaat en alweer een poos herfst is. Maar ja, die heb je dus al sinds de lente. Misschien als hij groter wordt, meer bladeren heeft en dus meer zon kan vangen kan hij harder groeien? Verzin nu ook maar iets hoor 😁 Heb de lemon mint opgezocht trouwens, die is echt gaaf! Ik heb zelf de aglaonema stripes

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Ik heb de kokospalm nog steeds op mijn verlanglijst 😄 Inmiddels ook al een paar keer een leuke gezien, maar toch laten staan.  De peperomia watermelon heb ik op mijn lijstje staan en de string of turtles (ook een peperomia).

Er zijn helaas al 2 planten gesneuveld sinds de pup, dus ik wacht wel evenmet nieuwe planten tot die de ergste puppy sloopmomenten door is 🤣 Dan kunnen die plekken opgevuld worden met de plantjes van mijn wensenlijstje.

In mijn bananenbomencollectie zou ik ook nog wel een red tiger willen, maar dat heb ik nog maar niet tegen mijn man gezegd 😄 Die vind het al een soort oerwoud met die enorme planten in de woonkamer. Maar goed, die zou eventueel ook buiten kunnen. Ik overweeg het terras met wat leuke tropische planten aan te kleden. 

Mijn paradijsvogel doet het erg goed, begint al groot te worden! Ook mijn calathea doet het goed, op het eerste blad zit een stukje bruin, en ik weet niet goed waardoor. Maar alle nieuwe bladeren zien er gewoon goed uit. Dus volgens mij doe ik het toch prima en is het plekje wel gewoon goed. 

Link naar reactie
Op 15-12-2021 om 10:01, Eefje zei:

Welke planten hebben jullie nog op het verlanglijstje? #inspiratienodig 

Bij mij staan de Beaucarnea recurvata, Dracaena Janet Lind, Kentiapalm, Philodendron black cardinal, Philodendron minima, Syngonium neon robusta nog op m'n lijstje 😁 Eerder stond de Alocasia dragon scale daar ook bij, maar die heb ik laatst gekocht. Ook een aanrader, vind 'm prachtig!

Link naar reactie

1 van mijn vetplantjes, die ik al een aantal jaar heb, is enorm gegroeid. Hij hangt nu zo’n 15 cm uit de pot, wat er leuk uit ziet. Hij is er alleen topzwaar door geworden en vorige week zag ik dat hij zichzelf daardoor volledig uit de grond gewerkt had! Er blijken maar kleine wortels aan te zitten en door zijn zware hangend gewicht buiten de pot worden de worteltjes uit de grond getild. Ik heb de worteltjes weer terug in de grond geduwd, maar ze zullen er vast weer uit gaan.

Link naar reactie
3 uren geleden, Bambi&Fendi zei:

Mijne geef ik 1x per week, merk dat de grond redelijk snel uitdroogt. Als dat bij jou niet zo is zou ik dat eens in de 1,5-2 weken doen

Dank je 🙂 Ik heb hem nu ongeveer 2-3 weken en hij heeft 1 keer water gekregen. Dan krijgt ie na het weekend weer een beetje vocht erbij.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie

Over jewel orchids! 

Ik heb er twee besteld een paar weken geleden. Ze stonden in spaghnum. Heb ze in kleine terracotta potjes in het spaghnum dat ze hadden in een glazen kasje gezet bij een raam op het noorden. Vorige week kroop er een rups uit eentje 🧐. En 1 blaadje slap. Spaghnum uiteraard weggegooid. Heb hem in kokosgrond met wat vers spaghnum en perliet gezet. Maar die is niet blij en mijn andere wel. Kan dat door die rups komen? Verkeerde plek? Verschilt de juiste plek per orchid? Iets met water (gefilterd en op kamertemperatuur)?

Help? @Pablo&Lola?

Plantje is echt te duur voor zo'n klein ding om zomaar te laten sterven en stiekem vind ik de zieligerd ook de mooiste..

Link naar reactie
19 minuten geleden, Eefje zei:

Over jewel orchids! 

Ik heb er twee besteld een paar weken geleden. Ze stonden in spaghnum. Heb ze in kleine terracotta potjes in het spaghnum dat ze hadden in een glazen kasje gezet bij een raam op het noorden. Vorige week kroop er een rups uit eentje 🧐. En 1 blaadje slap. Spaghnum uiteraard weggegooid. Heb hem in kokosgrond met wat vers spaghnum en perliet gezet. Maar die is niet blij en mijn andere wel. Kan dat door die rups komen? Verkeerde plek? Verschilt de juiste plek per orchid? Iets met water (gefilterd en op kamertemperatuur)?

Help? @Pablo&Lola?

Plantje is echt te duur voor zo'n klein ding om zomaar te laten sterven en stiekem vind ik de zieligerd ook de mooiste..

Weet je welke zielig doet (naam)? Bij mij doet één van de drie het ook niet goed.. Als het dezelfde is, bij dezelfde shop besteld, dan kan het ook aan de plant/kweker liggen (EN NIET AAN ONS 😌).

Edit: misschien moeten we het dan ook even melden bij de shop. Ik kreeg met een zwakke alocasia geld terug.

aangepast door Pablo&Lola
Link naar reactie
Op 15-12-2021 om 12:02, Evee zei:

Ik heb de kokospalm nog steeds op mijn verlanglijst 😄 Inmiddels ook al een paar keer een leuke gezien, maar toch laten staan.  De peperomia watermelon heb ik op mijn lijstje staan en de string of turtles (ook een peperomia).

Er zijn helaas al 2 planten gesneuveld sinds de pup, dus ik wacht wel evenmet nieuwe planten tot die de ergste puppy sloopmomenten door is 🤣 Dan kunnen die plekken opgevuld worden met de plantjes van mijn wensenlijstje.

In mijn bananenbomencollectie zou ik ook nog wel een red tiger willen, maar dat heb ik nog maar niet tegen mijn man gezegd 😄 Die vind het al een soort oerwoud met die enorme planten in de woonkamer. Maar goed, die zou eventueel ook buiten kunnen. Ik overweeg het terras met wat leuke tropische planten aan te kleden. 

Mijn paradijsvogel doet het erg goed, begint al groot te worden! Ook mijn calathea doet het goed, op het eerste blad zit een stukje bruin, en ik weet niet goed waardoor. Maar alle nieuwe bladeren zien er gewoon goed uit. Dus volgens mij doe ik het toch prima en is het plekje wel gewoon goed. 

Ik heb ook twee peperomia's, maar vraag me niet welke. Vind ze eerlijk gezegd niet mooi, maar ze zijn wel ontzettend makkelijk. We hadden er 3, eentje heb ik met ompotten vermoord. De andere 2 doen het nog zeer goed.

Mijn paradijsvogelplant heeft op zich nog mooie bladeren, maar de bloemen zijn inmiddels bijna donkerbruin/zwart. Dat lijkt me niet normaal, maar geen idee wat ik fout doe. Ze zeggen dat hij bij te weinig licht bruine randen krijgt, maar dat lijkt me toch te beginnen bij de bladeren en niet bij de bloemen? De bladeren zijn nog puntgaaf. Ik heb er wel een groeilamp boven hangen. Zouden de bloemen verbrand kunnen zijn door de lamp?

Op 15-12-2021 om 10:01, Eefje zei:

Welke planten hebben jullie nog op het verlanglijstje? #inspiratienodig 

Sinds ik jou ken meer dan ik er kwijt kan 🤣

Op 15-12-2021 om 12:08, Eefje zei:

Ja ik heb geleerd dat calatheas altijd wel wat bruine puntjes en randjes krijgen en dat ik me daar niet aan moet ergeren. Doe ik toch, dus ik knip de randjes er af 😆

Ik heb een mini-calathea, maar die doet het ontzettend goed. Die is inmiddels echt geen mini meer eigenlijk. Op bruine bloemen na, maar die heeft mijn grote anthurium nu ook. De kleine geeft helemaal geen bloemen meer. Op een of andere manier ben ik meer geschikt als plantenhouder voor groene planten dan werkelijk bloeiende planten, want dat lukt me voor geen meter. Of ze worden bruin, of ze komen nooit meer terug. De enige bij wie me dat lukt om bloemen terug te laten keren is mijn mini-orchidee.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .