Ga naar inhoud

Het kamerplanten topic

Evee

Aanbevolen berichten

Ivm de graslelies, misschien te veel water? Ik wacht bij de mijne tot ze wat dun en bleek worden, dan gaan ze een nachtje met de voeten in het water zodat ze rustig kunnen drinken en dan weer wachten tot ze terug dorst hebben. Tussendoor eens vernevelen, want daar houden ze wel van. 

Hier is er eens eentje opgegeten tot aan de potgrond, maar na een paar weken sproten er terug blaadjes uit. Waarschijnlijk heb ik wel een sterke stam, hier overleven ze zowat alles. 🤭 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie

Ja graslelies vinden mijn katten ook lekker. Hoewel ze er sinds de verhuizing opeens vanaf blijven 🤞🏻

Ik had afgelopen zaterdag alle planten kaneelwater gedaan. Rouwvliegjes zouden maar twee dagen leven. Maar ze zijn er nog steeds, dus ik ben bang dat het niet gewerkt heeft ☹️ nu kan ik denk ik ook nog geen aaltjes doen, want dan krijgen ze denk ik teveel water op zo'n korte tijd..

Link naar reactie

Ik zal ook een keer weer van mij laten horen hier.

Zal ik hem maar gewoon weggooien? Steeds als ik denk dat de trips eindelijk weg zijn, zitten ze de volgende dag er weer.😪

Mijn Monstera is echt heel lelijk zo met al die bruine/gele plekken in de bladeren.

Ik denk dat ik al weet hoe de trips binnen zijn gekomen. Namelijk via een Ikea plant. Die zit er echt vol mee.

Ik heb een beetje moeite met planten weggooien die nog net niet helemaal dood zijn. Hebben meer mensen dit?

Zoals mijn stippen begonia. Die is helemaal dood maar in het midden groeit weer een nieuw blad dus ja dan gooi ik 'm niet weg al ziet die er zo lelijk uit..

20211007_123426.jpg

aangepast door pakyakker
Link naar reactie

Als ze genoeg nieuwe, groene bladeren aanmaken, stoten ze de zieke bladeren vrij snel af. Is mijn ervaring tenminste. Dan pluk ik die er met de takjes vanaf. Zo heb ik verschillende van mijn planten weer heel mooi gekregen.

Aanvulling: Google heeft me net geleerd dat de plant die ik recent echt zo heb kunnen redden, een Philodendron is. Aronskelkfamilie. En de Monstera hoort daar ook toe, dus dat zou hetzelfde moeten werken.

aangepast door Deeskuh88
Aanvulling
Link naar reactie
15 minuten geleden zei Deeskuh88:

Als ze genoeg nieuwe, groene bladeren aanmaken, stoten ze de zieke bladeren vrij snel af. Is mijn ervaring tenminste. Dan pluk ik die er met de takjes vanaf. Zo heb ik verschillende van mijn planten weer heel mooi gekregen.

Aanvulling: Google heeft me net geleerd dat de plant die ik recent echt zo heb kunnen redden, een Philodendron is. Aronskelkfamilie. En de Monstera hoort daar ook toe, dus dat zou hetzelfde moeten werken.

Maar dan moet je wel de oorzaak van het probleem aanpakken (in dit geval trips, maar kan bijv. ook te kleine pot of teveel water zijn), anders worden de nieuwe bladeren ook zo weer lelijk.

Op 5-10-2021 at 21:57 zei Pablo&Lola:

Ik geloof ook niet dat dat de makkelijkste is, of wel @Dollie? 😆

Klopt, hij heeft heel dun blad dus wordt snel lelijk is mijn ervaring. Blijft wel in leven maar niet op de mooiste manier 😅

Link naar reactie
1 minuut geleden zei Dollie:

Maar dan moet je wel de oorzaak van het probleem aanpakken (in dit geval trips, maar kan bijv. ook te kleine pot of teveel water zijn), anders worden de nieuwe bladeren ook zo weer lelijk.

Klopt, hij heeft heel dun blad dus wordt snel lelijk is mijn ervaring. Blijft wel in leven maar niet op de mooiste manier 😅

Dat is wel waar. Bij mij was het probleem een te grote pot 😅 Ik wist niet eens dat dat ook kon. Hij groeide wat uit de kleinere pot, dus in een grotere gedaan, maar daar was ie het niet mee eens. Nu een tussenmaat en hij doet het weer super.

Link naar reactie
8 hours ago zei pakyakker:

Ik zal ook een keer weer van mij laten horen hier.

Zal ik hem maar gewoon weggooien? Steeds als ik denk dat de trips eindelijk weg zijn, zitten ze de volgende dag er weer.😪

Mijn Monstera is echt heel lelijk zo met al die bruine/gele plekken in de bladeren.

Ik denk dat ik al weet hoe de trips binnen zijn gekomen. Namelijk via een Ikea plant. Die zit er echt vol mee.

Ik heb een beetje moeite met planten weggooien die nog net niet helemaal dood zijn. Hebben meer mensen dit?

Zoals mijn stippen begonia. Die is helemaal dood maar in het midden groeit weer een nieuw blad dus ja dan gooi ik 'm niet weg al ziet die er zo lelijk uit..

20211007_123426.jpg

Heb je edialux conserve garden al geprobeerd? Dat werkt echt goed en is niet zoveel gedoe. Ja 1 keertje.

• Mee eens! 2
Link naar reactie
23 minuten geleden zei pakyakker:

Nee twijfel ik heel erg over. Vind 15 euro wel duur terwijl je voor 15 euro ook wel een nieuwe Monstera kan kopen. Kijk als nou alles eronder zat was het een andere verhaal natuurlijk.

Je behandelt er wel veel meer dan 1 plant mee hè. En eerlijk gezegd, hoe lang jij inmiddels al met trips zit kan ik bijna niet geloven dat het alleen op die plant zit. Ik denk als je deze eruit doet en een nieuwe er in, zonder gedegen behandeling, dat je dat kunstje kunt blijven herhalen omdat de trips niet behandeld is.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
1 hour ago zei Eefje:

Je behandelt er wel veel meer dan 1 plant mee hè. En eerlijk gezegd, hoe lang jij inmiddels al met trips zit kan ik bijna niet geloven dat het alleen op die plant zit. Ik denk als je deze eruit doet en een nieuwe er in, zonder gedegen behandeling, dat je dat kunstje kunt blijven herhalen omdat de trips niet behandeld is.

Daar heb je een punt. Toch maar bestellen dan.😂 Toch controleer ik mijn planten bijna elke dag en zie niks. die monstera en de Ikea plant staan in quarantaine. Je kan inderdaad beter alles behandelen.

Ik heb trouwens wel iets tegen rouwvliegjes gevonden. Van die vliegenplakkers die je dan in de grond steek bij de plant. Vliegjes blijven daar aan plakken en het zijn er nu al veel minder. Zal er nooit helemaal vanaf komen dat lukt pas met aaltjes maar daar moet ik mij nog meer in verdiepen. Het is in ieder geval geen vliegenbegraafplaats meer op mijn vloer en en vliegen ook niet veel meer rond.

Link naar reactie
3 minuten geleden zei pakyakker:

Daar heb je een punt. Toch maar bestellen dan.😂 Toch controleer ik mijn planten bijna elke dag en zie niks. die monstera en de Ikea plant staan in quarantaine. Je kan inderdaad beter alles behandelen.

Ik heb trouwens wel iets tegen rouwvliegjes gevonden. Van die vliegenplakkers die je dan in de grond steek bij de plant. Vliegjes blijven daar aan plakken en het zijn er nu al veel minder. Zal er nooit helemaal vanaf komen dat lukt pas met aaltjes maar daar moet ik mij nog meer in verdiepen. Het is in ieder geval geen vliegenbegraafplaats meer op mijn vloer en en vliegen ook niet veel meer rond.

Haha ja is hetzelfde effect als die vleesetende plakplantjes. Werkt prima. Ik ben er nu grotendeels vanaf, zie af en toe nog wat vliegen, maar niet veel. Ik ben liefdevolle verwaarlozing aan het leren ipv overbewatering, dat scheelt ook. En voetenbadjes geven ipv met de gieter bovenin.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie

Misschien een domme vraag. Ik heb dat Edialux spul binnen, wat werd aangeraden door jullie, maar hoe gebruik je dat? Er staat iets van 100ml per 10 liter. Maar ik heb geen tank waar 10 liter in kan en ik ben dat ook niet echt van plan om te kopen voor 1 of 2 keer.

Zijn er ook andere manieren? Ik ben ook heel slecht in rekenen dus ook geen idee of je een andere verhouding kan doen.

aangepast door pakyakker
Link naar reactie
Zojuist zei pakyakker:

Misschien een domme vraag. Ik heb dat Edialux spul binnen wat werd aangeraden door jullie maar hoe gebruik je dat? Er staat iete van 100ml per 10 liter. Maar ik heb geen tank waar 10 liter in kan en ik ben dat ook niet echt van plan om te kopen voor 1 of 2 keer.

Zijn er ook andere manieren? Ik ben ook heel slecht in rekenen dus ook geen idee of je een andere verhouding kan doen.

10 mL op 1 L kan je gebruiken? 1 L is meestal een gewone kleine binnen gieter, en 10 mL is meestal een half dopje of anders 2 theelepels. 

Link naar reactie

Je kunt het net als met medicatie gewoon terug rekenen. Het is 8 ml/10 liter, dus 0,8 ml edialux op 1 liter water. Ik schat van tevoren in hoeveel ik nodig heb en meng niet meer dan dat, want het is maar kort houdbaar als het eenmaal aangelengd is. Als ik jou was zou ik nu op alle planten zowel bladbehandeling (inspuiten) als door het gietwater toepassen, let wel op dat je even wacht tot een moment waarop ze allemaal enigszins toe zijn aan water anders ga je overbewateren. Controleer van tevoren goed welke planten besmet zijn, de besmette planten herhaal ik de behandeling na 10-20 dagen nog een keer.

Er zit overigens een maatdopje bij als het goed is maar ik gebruik liever een spuit, is wat preciezer en minder geknoei.

aangepast door Dollie
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .