Ga naar inhoud

Het kamerplanten topic

Evee

Aanbevolen berichten

Beterschap, en wauw, wat een mooie!

Ik had een maand of 2 geleden ook een dieffenbachia gekocht (tropic snow), maar met de dag werd hij geler. Binnen een week waren alle bladeren geel en vielen er af. Vanaf het moment dat ik hem had gekocht dus... Niet te veel water/zon gegeven, dacht er wel een klein beestje op te zien lopen. Had hem voor de zekerheid maar meteen afgezonderd van de rest, en maar goed ook denk ik achteraf. Vond het wel jammer, vind het namelijk erg mooie planten.

Link naar reactie

Hè balen zeg! Ik voel me vandaag een klein beetje beter dus ik wil hem graag nieuwe grond geven, vochtmeter slaat op tilt als ik hem er in steek, zelfde bij de maranta kerchoveana variegata die ik er bij had besteld. Snel wat aan doen voor ze er allebei aan onderdoor gaan. Al vrees ik dat het voor mij nog wel een hele inspanning is als ik dat per se vandaag wil doen 😅.

Link naar reactie
1 hour ago zei IreneM:

Ik heb rouwvliegjes 😢 (denk ik). Dit weekend maar even aaltjes halen. 

Oh die heb ik wel vaker. Ik strooi dan kaneel op de grond van de plant waar ze zitten en zet er een vleesetertje naast. Paar uur later zijn ze weg. Je hebt ook van die plakbordjes die je bij je plant kan steken.

Link naar reactie
4 minuten geleden zei Eefje:

Oh die heb ik wel vaker. Ik strooi dan kaneel op de grond van de plant waar ze zitten en zet er een vleesetertje naast. Paar uur later zijn ze weg. Je hebt ook van die plakbordjes die je bij je plant kan steken.

Het irritante is dat ik geen idee heb uit welke plant ze komen. Af en toe zie ik er wel 1 of 2 op n plant, maar dat is het dan ook. Dus ik wou eigenlijk maar gewoon aaltjes in alle planten doen. Maar kaneel is ook wel een optie, stuk goedkoper ook! Kunnen alle planten daar wel tegen? En herhaal je dat normaal gezien nog een paar keer?

Link naar reactie
Zojuist zei IreneM:

Het irritante is dat ik geen idee heb uit welke plant ze komen. Af en toe zie ik er wel 1 of 2 op n plant, maar dat is het dan ook. Dus ik wou eigenlijk maar gewoon aaltjes in alle planten doen. Maar kaneel is ook wel een optie, stuk goedkoper ook! Kunnen alle planten daar wel tegen? En herhaal je dat normaal gezien nog een paar keer?

Volgens mij kunnen alle planten daar prima tegen hoor! Ik herhaal het alleen als ik later nog eens vliegjes zie, de geur van kaneel neemt af, dus als er nog wat rondvliegt zijn ze daar op gegeven moment niet meer van onder de indruk. Maar het is meestal niet nodig, want als de plant dan kaneel heeft kiezen ze voor de vleeseter en dat kunnen ze niet navertellen. Mijn vleesetertjes varen er wel bij dat ik vaak teveel water geef 😁.

Link naar reactie
22 minuten geleden zei IreneM:

Misschien moet ik ook maar vleesetende planten kopen 🤔  Moeten ze per se in de zon staan? Want dat zou wel een probleem worden.

Nee, hier verhuizen ze steeds, afhankelijk van waar er vliegjes zijn haha! Staan wel graag bij het raam en moeten altijd natte voeten hebben. En geen kraanwater geven, gaan ze hartstikke dood van. Ik heb er een paar ternauwernood kunnen redden. Van die plakplantjes als vetblad en zonnedauw zijn ideaal. Die andere soorten zijn minder geschikt voor dat kleine grut.

Link naar reactie

Ik ben ook wel fan van mijn vleesetende plantjes!

Wij wonen in een klein dorp in landelijk gebied, en eens in de zoveel tijd zitten er een paar dagen enorm veel vliegen (als ze weer eens akkers bemesten met sh*t). Die trompetbekerplant vangt echt super veel vliegen, ook de venusvliegenvanger vangt er wel, maar minder veel.  Die plakkende plantjes vangen inderdaad fruitvliegjes en ook muggen, vooral het vetblad werkt daar goed voor.  En die hebben nog schattige paarse bloemetjes ook op het moment bij mij 😄 

Ik heb een schaal gemaakt met meerdere soorten bij elkaar, maar overweeg om los nog iets bij te kopen, wat ik inderdaad kan verplaatsen naar planten die wat vliegjes-bestrijding kunnen gebruiken. 

Link naar reactie

Ik kan vleesetende planten echt niet levend houden... Been there, done that. En geen 'try again'. Hoewel ik met de app-tip van @Eefje (Plantsome) wel een aantal van mijn planten heb kunnen redden. Mijn planten inderdaad, Nol doet er niet zoveel mee. Ik ben echt gek op planten en kan er niet genoeg hebben. Al heb ik dus totaal geen groene vingers.. 😞

Wat zijn rouwvliegjes overigens? Ik heb bij de kamerplanten nog nooit echt beestjes of ziektes gehad. Wel wortelrot, maar dat ben ik zelf schuld. Ik heb mijn beide pachira's door wortelrot vermoord. Zo'n mooi boompje. Misschien ooit weer proberen. Ik heb wel bladluis gehad op de pruimenboom buiten, maar dat hebben wat lieveheersbeestjeslarven (en de herfst..) onder controle gekregen. Afgelopen jaar geen vruchten gehad, maar ook geen bladluis meer. Wel wat voorzichtige bloesem, dus hopelijk komt het volgend jaar weer helemaal goed! Ik heb nu ook lavendel geplant onder elke fruitboom. Dat trekt insecten aan die de bladluizen opeten, win-win dus 🙂

Link naar reactie

@Deeskuh88 kleine vliegjes die op vochtige grond af komen. Niet heel spannend, maar je wilt er niet teveel. Geloof dat ze ook eitjes in de grond leggen en die larven kunnen de wortels dan weer aanvreten, maar het zijn geen beestjes waar je meteen grof geschut moet inzetten. Niet te vergelijken met trips of spint ofzo. Ik krijg rouwvliegjes omdat ik vaak teveel water geef. Sinds ik de meeste planten van onderaf water geef heb ik ze bijna niet meer.

Ik heb ook geen groene vingers, denk dat weinig mensen dat van zichzelf hebben. Kwestie van lezen en leren, bij elke nieuwe plant even opzoeken wat die nodig heeft en als iets niet goed gaat ook het internet op om de symptomen te checken. Ik ben lerende, maar zie regelmatig bij verschillende planten iets fout gaan, tot nu toe heb ik het tijdig weer recht kunnen trekken en dan heb ik weer wat geleerd over een plant. Ik heb wel besloten dat als een zeurderige plant hier in huis doodgaat, deze er ook niet meer in komt. Er zijn zoveel mooie gemakkelijke planten! Tot nu toe leven ze nog 🤞.

Link naar reactie

Een paar van mijn (hele saaie😁) plantjes. Ik hou van makkelijke planten, die zowel tegen droogte als watersnood kunnen 😅, maar ik hou er ook van om overal potjes van te maken. 🤭 

Choco-potjes: 

244571815_2748039898820574_4789668459727

Mandjes: 

244652084_2748041475487083_8576316082805

Bakjes: 

244631533_2748041868820377_5160695558904

Gebroken glazen: 

244651051_2748041092153788_3784560963919

Waarom wegwerpen als je er een bloempotje kan van maken? 

Ik heb ook nog een idee voor een projectje, met glazen yoghurtpotten en graslelies, afhankelijk van het succes plaats ik daar ook een fotootje van. 😁

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .