Ga naar inhoud

Het kamerplanten topic

Evee

Aanbevolen berichten

Pfffff het is toch niet te geloven. Heb nog een plant met trips ondekt. Op mijn monstera heb ik ze al 3 dagen niet meer gezien, en nu dit..  Ook begeeft mijn stippenbegonia het en mijn graslelie. Wat er allemaal aan de hand is weet ik niet maar echt heel zuur dat er opeens zoveel planten tegelijk het loodje leggen. Ook mijn tradescantia gaat niet lekker. Hij groeit wel maar alle bladeren vallen eraf. Het was ook zo'n mooi plantje. Gelukkig heb ik een stekje van de roze bladeren en die staat nu al in de grond en die doet het wel goed.

Ik vind het niet heel leuk als er een plant dood gaat maar dat is te doen. Alleen nu lijkt het bijna een massamoord.... Terwijl ik dacht al het ongedierte nu onder controle te hebben.

• Verdrietig 1
Link naar reactie
Op 15-9-2021 at 08:34 zei pakyakker:

Zo ziet mijn tradescantia eruit. Echt niet om aan te zien. Wat doe ik verkeerd?

Deze foto is in de avond gemaakt, overdag hangt die gewoon in indirect zonlicht.

20210913_092409.jpg

De mijne zag er zo ook uit na de vakantie toen ie te weinig water had gekregen.. Dus ik denk dat je hem voor nu meer water en iets meer zon kan geven en dat ie er dan binnen de kortste keren weer mooi uit ziet 😊

aangepast door Miekmoek
Link naar reactie
1 uur geleden zei pakyakker:

Wat gaat er mis. Minder water of meer.😂

Goed ik ga wel even dingen proberen.

Erg jammer dat ik ook alle roze bladeren kwijt ben. Gelukkig heb ik daar nog een stekje van. Hoop dat die het beter gaat doen.

Ja de roze bladeren gaan sneller dood, dat heb ik ook al gemerkt. Die leggen sneller het loodje... 

Ik heb wel nog lange roze takken, dus kan er een paar naar je opsturen als die van jou het toch niet redden! 

Link naar reactie

Ik zou dat liever niet doen, ik heb alleen planten die graag wat droger staan rechtstreeks in terracotta staan, maar dat watert als een malle af dus dat is niet te vergelijken met een volledig dichte binnenpot. Of je moet super strikt zijn met je vochtmeter en inderdaad een fikse laag hydrokorrels onderin doen. En ik zou dan ook een hele luchtige potgrondmix maken, met een hoop perliet en grove kokosvezel. Nadeel vind ik ook dat je ze dan niet in de regen buiten kunt zetten om af te stoffen, dan loopt de pot te vol. Ik gooi zelf altijd een laag grove kokosvezel bovenop de grond, dan zie je die randen van de binnenpotten ook niet meer zo. Anyway, het is niet aan te raden, zeker omdat het bij jou sowieso niet zo vlekkeloos verloopt qua planten maak je het hiermee wel nog veel moeilijker.

Link naar reactie

Bij planten waarbij je de pot niet ziet, zoals hangplanten of planten met veel bladeren, laat ik ze zelf wel zo veel mogelijk in hun binnen pot staan. Bij planten die inderdaad toe zijn aan een grotere pot, of waar het er echt niet uit ziet, haal ik ze er wel uit. Bij mij werkt het goed om een laag hydrokorrels + kamerplantengrond + orchideeën potgrond + perliet/vermiculiet te mixen, en bovenop schors. De verhouding zoek ik vaak op internet op 😁

Link naar reactie

Ja precies, het kán wel, maar je moet wel echt wat doen met de vocht- en luchthuishouding in je pot. Ik heb er ook twee zonder afwatering staan, die hebben inderdaad ook hydrokorrels en een zelf gemengd substraat. Ik controleer ze met de vochtmeter voor er ook maar een druppel water in gaat. Het is een stuk bewerkelijker. Als je dat leuk vindt, of in elk geval bereid toe bent is dat prima, zo niet dan houd je het beter wat gemakkelijker voor jezelf. 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .