Ga naar inhoud

Het kamerplanten topic

Evee

Aanbevolen berichten

2 hours ago zei pakyakker:

Oké *konijnendropjes*. Dat is wel heel naar. En ik ben zo trots op mijn monstera. Gelukkig zit het nòg niet op de andere planten.

Aan wat voor biologisch middel moet ik denken? @Bambi&Fendi.

Wat een ongeluk hier met die planten. Ben nog steeds niet af van de rouwvliegjes en nu dit er ook bij.😭 Ik begrijp ook niet waar het vandaan komt..

Aaltjes.. Bakje met water mengen, en dat aan de planten geven. Trips zitten namelijk ook in de potgrond. Daar leggen ze hun eitjes... Volgens mij kan je ook roofwantsen inzetten.
Trips zijn echt bestendig tegen zowat alle chemische middelen (die ook niet zo goed voor je plant/de natuur zijn).. maar ja, bij mij werkte helaas niks 😕

Nu maar in quarantaine zetten en de rest van de planten die in de buurt stonden blijven controleren... Hopelijk blijft het bij jou maar bij één plant.

Ik moet wel zeggen, monstera's lijken er extra vatbaar voor. Mijne begon met de hele tripsenplaag...

Heb daarna nog een keer een poging gewaagd om een aan te schaffen, maar die kreeg ze ook. Gelukkig had ik die toen eerst in quarantaine gezet.

Link naar reactie

Ik weet dat ik optimistisch ben met die humidifier😂. Maar inderdaad alle kleine beetjes helpen.

Aaltjes is wel een goede denk ik. Die wilde ik ook al bestellen voor de vliegjes.

Als dat niet werkt dan maar het middel van @Pablo&Lola.

Ik zie dus ook dat mijn pannenkoekplant het gaat begeven. Bladeren werden eerst licht groen en nu worden ze geel? Heb die al 5 jaar en heeft zoveel doorstaan, vrees nu het ergste.. Gelukkig heb ik 2 stekjes laten uitgroeien tot een nieuwe.

Link naar reactie

Ik heb iets geks met een plant. Bijna elke dag vind ik een zwart sliertje naast de pot. Het zit altijd vastgekleefd aan de kast, dus het is wat vochtig kennelijk. Aan de pot zitten ook restjes aarde. Ik heb werkelijk geen idee wat dit is. Jullie misschien? Die sliertjes lijken een beetje op poep, maar van wat? Ik denk niet dat er iets in mijn plant woont dat elke dag naar beneden klimt om op mijn kast te poepen 😄 Het zou de aarde op de pot wel verklaren trouwens... Ik voeg een foto bij. 

PXL_20210831_053733223_copy_1512x2016.jpg

PXL_20210831_053725794_copy_1512x2016.jpg

• Verward 2
Link naar reactie

Op mijn andere planten kan ik voor nu geen trips ontdekken. Ik heb nu constant de himidifier op de plant gericht en ik vind het wel grappig want ze verplaatsen zicht wel steeds naar het stukje blad wat droog is. Dus misschien heeft het toch wat effect? Anyway ik ga wel aaltjes bestellen. En even kijken of ik mijn monstera kan stekken voor dat het te laat is.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
5 hours ago zei pakyakker:

Op mijn andere planten kan ik voor nu geen trips ontdekken. Ik heb nu constant de himidifier op de plant gericht en ik vind het wel grappig want ze verplaatsen zicht wel steeds naar het stukje blad wat droog is. Dus misschien heeft het toch wat effect? Anyway ik ga wel aaltjes bestellen. En even kijken of ik mijn monstera kan stekken voor dat het te laat is.

Hopen dat het daarbij blijft!

• Mee eens! 1
Link naar reactie
8 hours ago zei MichelleloveElmo:

Slakken poep zou ik zeggen

Dan zou ik die slak toch moeten zien... Het is ook binnen. Hoe kom ik dan in vredesnaam aan een slak? Ik dacht eigenlijk dat de aarde door groeiende bladeren of steeltjes weggeduwd werd, maar dan blijft het niet aan de pot plakken. Ik blijf het vreemd vinden 🧐

Link naar reactie

Voor de tripsen: kun je de pot volledig afdekken met folie? Dan zijn ze de groeiplaats kwijt.

Oh en tripsen kunnen best aardige afstanden afleggen, ik heb een lab proef gedaan (onderzoek naar bestrijdingsmiddelen) en er was er 1 ontsnapt die op de plant 2 meter verderop ging zitten...

Zepige oplossingen werken vrij aardig tegen trips

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
9 hours ago zei Kimie:

Voor de tripsen: kun je de pot volledig afdekken met folie? Dan zijn ze de groeiplaats kwijt.

Oh en tripsen kunnen best aardige afstanden afleggen, ik heb een lab proef gedaan (onderzoek naar bestrijdingsmiddelen) en er was er 1 ontsnapt die op de plant 2 meter verderop ging zitten...

Zepige oplossingen werken vrij aardig tegen trips

Voor andere planten zou folie nog wel een oplossing zijn maar mijn monstera is daar denk ik een beetje te groot voor.

Wat een nare beesten hij staat in isolatie en dat is wel meer dan 2 meter bij de andere planten vandaan.

Waar moet ik aan denken bij een zepige oplossing? Gewoon water en zeep mengen? Handzeep, afwasmiddel of moet het bijvoorbeeld groene zeep zijn?

Link naar reactie

Ik weet dat een 10% oplossing zwarte zeep werkt. Andere zeepsoorten heb ik niet getest, handzeep zou ik iig niet doen, groene zeep ken ik zelf niet.

Wat je kan doen is 3 bladen behandelen met groene zeep oplossing, bv 1 blad met 1%, 1 blad met 5% en 1 blad met 10%. Na een dag of twee kun je dan al goed zien wat er gebeurt  en wat het beste werkt

(Even ter verduidelijking, pot afdekken bedoel ik niet de plant mee maar echt over de potgrond spannen)

Link naar reactie

Mijn ervaring is dat je met huistuin en keuken middeltjes als zeep (groene zeep/spiritus/water mengsel wordt veel aanbevolen), potgrond afdekken, plant regelmatig afspoelen etc. echt niet van trips afkomt. Met een zeepmengsel dood je alleen de volwassen tripsen en larven die op dat moment aanwezig zijn, dus eentje die net even weg was om weet ik veel wat tripsen doen, tripsboodschappen doen of bij z'n tripstante op bezoek of zo, en dan terug komt pak je er al niet mee. Laat staan eitjes en poppen die nog uitkomen. Zelfs consequent dagelijks inspuiten gedurende meerdere weken hielp gewoon niet (genoeg). Ook met aaltjes kom je er niet, die doen bij mijn weten niks met de volwassen tripsen die dus gewoon nieuwe eitjes gaan leggen. Evt. kun je dit wel combineren met bepaalde roofmijten geloof ik, maar daar heb ik me niet mega in verdiept aangezien ik al direct naar het gif gegrepen heb en je kan natuurlijk niet allebei tegelijk doen want daar gaan de goede beestjes ook aan dood 😅 enige wat echt werkt is naar mijn ervaring spinosad (edialux), tegelijk door het gietwater en bladbehandeling. Na een paar weken herhalen. Spruzit R werkt ook goed, maar moet vaak en lang herhaald worden dus meer werk en meer gif.

• Haha 2
Link naar reactie
Op 31-8-2021 at 17:49 zei Suus1978:

Dan zou ik die slak toch moeten zien... Het is ook binnen. Hoe kom ik dan in vredesnaam aan een slak? Ik dacht eigenlijk dat de aarde door groeiende bladeren of steeltjes weggeduwd werd, maar dan blijft het niet aan de pot plakken. Ik blijf het vreemd vinden 🧐

Nja, hier in de tuin zie ik overdag pok nooit slakken, maar s nachts is het wen ware orgie. Vanmorgen trof ik Robi aan met een slakken spoor van haar kop tot aan haar kont ben ze dus nu toch maar weg aan het halen, maar wat moet je er dan mee? Nu maar in de groen container gedaan. Daar hebben ze in elk geval te eten, maar of ze dat uit eindelijk overleven?

Link naar reactie

Mijn calathea krijgt wat bruine vlekken op één van de bladeren. Kan dat door tocht komen / omdat de temperaturen 's nachts zakken nu? Hij staat vlak bij een raam wat vaak open staat, in een kamer die niet verwarmd is. 

Zou het helpen hem wat verder naar achteren te zetten, verder van dat raam af dus, of kan ik beter een verwarmde plek in huis kiezen voor deze plant? 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .