Ga naar inhoud

Het kamerplanten topic

Evee

Aanbevolen berichten

11 hours ago zei IreneM:

Dank! De plank komt in de keuken, die ligt op het zuiden dus het is er wel behoorlijk licht. Alleen geen direct zonlicht, maar dat vind ie geloof ik niet erg.

Nee dat moet prima kunnen, het was eigenlijk een beetje andersom geredeneerd: Als het licht genoeg is voor een erwtenplantje dan is het misschien te licht voor een begonia of monstera. Mijn mini erwtenplantje staat momenteel onder een raam op het noorden en dat gaat tot nu toe wel goed moet ik zeggen. Ik durf 'm nu ook niet meer te verplaatsen 😂 zijn wel echt lastige planten hoor.

Link naar reactie
3 hours ago zei Dollie:

Nee dat moet prima kunnen, het was eigenlijk een beetje andersom geredeneerd: Als het licht genoeg is voor een erwtenplantje dan is het misschien te licht voor een begonia of monstera. Mijn mini erwtenplantje staat momenteel onder een raam op het noorden en dat gaat tot nu toe wel goed moet ik zeggen. Ik durf 'm nu ook niet meer te verplaatsen 😂 zijn wel echt lastige planten hoor.

Ah zo. Ja de plank zit aan de rechtermuur, het raam aan de voorkant. Dus dan kan ik de erwtenplant aan de raamkant doen, en de monstera aan de andere kant waar misschien net iets minder licht is. En als het niet goed gaat, tsja, jammer dan 😂 bij Borghuis hadden ze mini's, die zijn vast niet zo duur.

Ik ga trouwens zaterdag naar een ander tuincentrum om buitenplanten te kopen! Ik weet niet of buitenplantenthousiasme hier ook aanwezig is, maar heb er wel zin in. Ik ga met een tuinman, dus hopelijk heeft die goede ideeen. Die weet in ieder geval welke planten op welke plek goed doen haha.

Link naar reactie
20 hours ago zei Pablo&Lola:

Ik ben wel benieuwd of er ook specifieke (levende) kamerplanten zijn die je vanuit jouw oogpunt zou kunnen aanraden.

Als ik het goed heb zijn een aantal Hedera soorten inheems.

Link naar reactie

Bij sprinklr geloof ik hebben ze wel inheemse planten pakketten voor in de tuin. Wel vrij prijzig en volgens mij een algemeen pakket, niet per streek / grondsoort dus. Maar het is wel een goed idee. 

Ik had eigenlijk wel zo een tuiny forest willen bestellen maar mijn man wil geen bomen in de tuin. De perenboom was dus een compromis 😉

Link naar reactie

Het meeste in mijn tuin is eetbaar voor konijnen, ideaal als je je snoeiafval kwijt wilt 😛 Ik vind sommige soorten onkruid helemaal niet erg, ik heb zelfs expres smalle weegbree in de tuin neergezet voor ze. De beplanting is deels inheems, deels exoot.

Als je insecten tevreden wilt houden is het ook goed om te zorgen dat de beplanting op verschillende momenten in het jaar bloeit. Ook is het voor vlinders belangrijk om niet alleen planten te hebben waar ze op af komen, maar om ook naar waardplanten te kijken zodat ze hun eitjes daar op af kunnen zetten (meestal zijn dit planten die als onkruid worden gezien). Een andere tip is om een rommelhoekje te maken, waar je wat dood hout e.d. neerlegt, dat is een ideale overwinterplaats voor verschillende insecten 🙂

Link naar reactie

Zou als ik later groot ben liever geen “natuurlijke” tuin willen hebben, is veels te lastig als je het onderhoud wil weg automatiseren. Strak grasveldje met maairobot,  voldoende ruimte tussen planten zodat de Tertill er rustig tussen door kan hobbelen. De grotere struiken worden aangepakt door Trimbot zodat ze niet te groot worden. Om te zorgen dat we wat onafhankelijker kunnen zijn van de supermarkt een moestuintje die onderhouden wordt door Farmbot.

Je moet iets te dromen hebben, maar ja dan neem ik wel iets te veel “werk” mee naar huis.

aangepast door Gast
Link aangepast
Link naar reactie
14 hours ago zei Marjoleink:

Mijn tuin staat vol met inheemse soorten. Hier noemen we dat onkruid.

Raar eigenlijk dat dat min of meer een no go is en iemand er op aan gekeken wordt als hij veel onkruid in zijn tuin heeft. 

Het zal wel bij het maakbare maatschappij gedachtegoed horen.

’We’ zijn erg ver van de natuur vandaan geraakt.

Link naar reactie

Voor de insecten is het onkruid wel echt ideaal. Verwaarloosde tuinen zijn voor insecten veel beter dan de strakke tuintjes of nog erger, de betegelde tuinen.

Ik denk dat we er inderdaad wel anders naar moeten kijken dan we nu doen. Er is hier in de gemeente veel bijenmengsel geplant, aan akkerranden en op braak liggende terreinen. Maar de omgeving is er niet blij mee. En als ik hun tuintjes zie, snap ik dat ook wel. Het is best overheersend spul soms.  Maar als ik zie hoe wegen nu ook ontworpen zijn, met hoge perkjes ipv lage perkjes (waar nu dus geen regenwater heen loopt) en dat soort dingen, denk ik dat daar ook nog wel veel te winnen is. 

Weegbree, paardenbloem enz. vind ik niet zo erg. Handig met konijnen zelfs 😄 Zelfs brandnetel en winde is het ergste niet.  Maar toch, onze tuin stond ook vol met kleefkruid & braam, daar werd ik toch niet heel erg blij van. En als ik echt inheems voor hier zou moeten planten, dan zou ik zeewier in de tuin moeten zetten 😄 Aangezien we onder zeeniveau wonen. 

Ik heb dus een beetje een balans gezocht voor in de tuin. Gras met een robotmaaier, maar ook ongeveer 15 vierkante meter beplanting, niet alles inheems, maar veel wel. En het meeste tweedehands & onbespoten. En ja, wij hebben ook stapeltjes stenen en dakpannen liggen voor de insecten.  En insectenhuisjes. En een egel-doorgang in de schutting. Ik vind tuinieren best leuk, maar het moet het liefst wel met een kwartiertje per dag  & 1 a 2 keer per week een uurtje bij te houden zijn. 

Link naar reactie

Ik geef vooral planten weg op het moment 😂 Hier mindert het dus!

Ik heb wel weer nieuwe bloempotten gekocht, dus dat is wel gevaarlijk 😄 Maar om die bloempotten te kopen ben ik dus wel een tuincentrum in gegaan, en met potten - maar zonder planten! - ben ik buiten gekomen, goed he? Ik denk dat velen in dit topic mij dat niet na zouden doen.

Link naar reactie

Oké, de schade (naast de Calathea White fusion en de scindapsus moonlight die ik begin vorige week gekocht had en hier al gedeeld had):

AM-JKLU7WYsZsmJbSMT3Vwd2Osan1pMUuhGZpcs9heBa6YQYsT5O4e--9YCNuK8xcd3g6gOvPPKlQfdm3TyYizt9fLq9Xwv35moTfSEisNjwvJspvJRMnu6lbS4jOBEwHvYriDG_7IguUd5xzWMczvlbr4w-=w515-h914-no?authuser=0

Sansevieria Zeylani

AM-JKLV_TntyAa2CacFz0yZMM9gIVt_kw0d3KcveUUAj12bL-2izrpfHU-c_CzB5kejflBqgtpm0DWVzBok0jb531xLi_p5cA6hcyTFZ7QTXpdHEM13PClw2NarWidJ6KECqQYO8a6pEQwub03ucDBkPeCKf=w515-h914-no?authuser=0

Dieffenbachia vesuvius

AM-JKLWyJsTc6zynkY9yqzc0A1mrj5SXD7I58QXSE8WprdTQ6UKeTF26Gu80AUpyAU7HiZK4dEwoiXJsqWLYRrFmAWgnbrGsbLm8NQh-j3rt8bo9bnEz3AeoO86nEmaJgEv62UskdgrtQ85VrGMTHkoDmCdf=w515-h914-no?authuser=0

Hoya (labeltje zegt Carnosa, maar volgens mij is het een pubicalyx?)

AM-JKLX80sRj8XmF-fxB1Tu2GonXNVU0zgAakybmpQ61BQqwDH7vj5iF_AnedF0dvxsO_2SufLoy_nRv6OeJ1Go1jQ-7ueCQHej1uOiey_Tq3BX6ypbMVbZM-CcHpP_3LEHX_0CffrVm508rFPaPB6ghSGAM=w515-h914-no?authuser=0

Sansevieria hahnii

AM-JKLXLSWYLhtCA9d1K7YUcF6gX0w_Y9comFRW7EARv9MdclqmDH0903wV7epcXVWh9LuFBUH5___PiMS5rGIqPWdCPt6dVMwvsD_F0BbQhyjX0epdYKx8-Rai3ua6eW4-TjOWu14kFjtXUxeYIOw9xwRu3=w515-h914-no?authuser=0

Homalomena rubescens Maggie

AM-JKLXewGziryxeZAxTi6gTjpMMNqh_VbdT40TXXfgoIkLgdnpTYHIlge_eKA4WkzI5qEqXKhUr1aHX79w114gmTuHB_ksDWQ3FM5R5kPtAC_DxQAHmnrzy4Rp6aLOiw_Mv5vt1YUYsLc-yEXFWwZPga8DM=w515-h914-no?authuser=0

Peperomia angulata (gekregen als afstudeercadeau 😄)

AM-JKLWBX4boxlUzz60ackSX5YVpyfZcRtAVSpYIuaLHBYG_GnY-fHogtPiES2nQ0TFJkY0Gsoop7JsUTPZ-Tg64Dla57Phyq145ysGmFqmOY6sbI6ODYGZlPgnauC5cCrUNcAA7AWwNdbatiU3nCSKUL1TY=w515-h914-no?authuser=0

Ficus benghalensis audrey

AM-JKLUBc_BBOPw6lkoUssWz-VODX-3joxW1as1YPnWFPW0kfUmVxmsRNyBd6MXNNl0viz1LY9XI9235ciQYesY9DIpRty9iwGzOhclwxezjtIH2XWVcLpr-xSU9kMYe0JSo0UmB9TTLrBxYQfqtz2QDdr_e=w515-h914-no?authuser=0

Spathiphyllum diamond

Ennn bij @Pablo&Lola staan er ook nog meerdere 😂😅 waarvan ook eentje als afstudeercadeau 💚

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
1 uur geleden zei Dollie:

Voor alocasias is dat normaal volgens mij. Bij sommige planten is het een teken van teveel water. Geel blad kan ook van teveel water zijn maar alocasias zijn sowieso zeikerds die snel blad verliezen. 

Hier heeft nog nooit een plant teveel water gekregen.

Gratis af te halen, een alocasia. Iemand?

• Haha 1
Link naar reactie

Naar mijn idee doe je het al fout door een alocasia te kopen. Wat een ondingen 😂

Sowieso heb ik het idee dat het, zeker bij de grotere exemplaren, vaak zo is dat een oud blad afsterft als er een nieuwe bij komt. Maar als er meerdere bladeren tegelijk geel worden is dat niet de meest waarschijnlijke verklaring. Heb je gecontroleerd of er beestjes op de plant zitten (aan de onderkant van het blad)? Mijne had zowel trips als spint in korte tijd en kreeg ook geel blad. 

Verder staan ze graag op een hele lichte plek en lusten ze best veel water. Mijne geeft ook wel duidelijk aan als ie dorst heeft, dan gaat ie wat hangen. 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .