Ga naar inhoud

Het kamerplanten topic

Evee

Aanbevolen berichten

De pannenkoekplant die ik heb gekocht is volgens mij gewoon de meest voorkomende soort 😄 Niets bijzonders, maar wel een grappig plantje. En het schijnt een makkelijk plantje te zijn om te stekken, dus het leek mij ook wel eens leuk om dat te gaan proberen in de toekomst. 

Ik zoek nog steeds één (of eigenlijk twee) hangplantjes, voor bij een raam op het westen. Ik dacht aan een chinees lantaarnplantje, maar die lijkt hier in de buurt nergens op voorraad te zijn, of hele grote, en zo groot zijn de hangpotjes die ik heb dan ook weer niet. 

En wat er in komt, moet in ieder geval ook hond & kat veilig zijn. 

De tuin is inmiddels wel vol genoeg qua plantjes, eerst maar eens zien wat het goed doet en of het lukt om het bij te houden. Ik moet alleen nog wat lavendel planten, dat staat nu nog in potten. Dat komt langs de rand in de achtertuin en in de voortuin, maar daar moeten nog borders gemaakt worden. 

Link naar reactie
11 minuten geleden zei Marjoleink:

Ik ga ze opzoeken, dankjewel @Dollie. Ik zoek iets kleins, groen, geen harde uitstraling, dus geen stekels bijvoorbeeld. Mijn woonkamer ligt op het noorden maar is wel licht, dus wat jij noemt kan denk ik allemaal.

Hmmm het zin wel voornamelijk grotere en/of stekelige planten 😂 zal nog eens nadenken.

3 minuten geleden zei Evee:

De pannenkoekplant die ik heb gekocht is volgens mij gewoon de meest voorkomende soort die ik heb 😄 Niets bijzonders, maar wel een grappig plantje. En het schijn een makkelijk plantje te zijn om te stekken, dus het leek mij ook wel eens leuk om dat te gaan proberen in de toekomst. 

Ik zoek nog steeds één (of eigenlijk twee) hangplantjes, voor bij een raam op het westen. Ik dacht aan een chinees lantaarnplantje, maar die lijkt hier in de buurt nergens op voorraad te zijn, of hele grote, en zo groot zijn de hangpotjes die ik heb dan ook weer niet. 

De tuin is inmiddels wel vol genoeg qua plantjes, eerst maar eens zien wat het goed doet en of het lukt om het bij te houden. Ik moet alleen nog wat lavendel planten, dat staat nu nog in potten. Dat komt langs de rand in de achtertuin en in de voortuin, maar daar moeten nog borders gemaakt worden. 

Chinees lantaarnplantje lijkt me inderdaad heel geschikt! Ik had dat ook toen ik er eentje wilde, nergens te vinden terwijl het zo'n standaard plant is. Ben uiteindelijk volgens mij vijf keer bij drie verschillende tuincentra geweest voordat ik 'm gevonden had 😛 ik moest ook een kleine hebben. Komt vast vanzelf wel weer ergens op voorraad bij jou in de buurt.

Een hoya is ook een goede optie als je een hangplant op een plek met direct licht wil denk ik, maar heb ik nog geen persoonlijke ervaring mee. Ik heb alleen een hoya kerrii (zo'n hartjesplant) die ik eigenlijk een beetje mishandel door hem op een donkere plek te houden maar ik hoop dat hij in leven blijft. Het is ook niet de bedoeling dat hij gaat groeien of zo, dus ik hoop dat het lukt. Is wel grappig, want de 'echte plantenmensen' lopen altijd te zeuren over die hartjesplanten dat je een miskoop begaat met zo'n ding want als het alleen een blad zonder stukje stam is gaat het nooit groeien en blablabla terwijl ik dan altijd denk ja maar hij is toch SUPER SCHATTIG zo waarom moet hij groeien 😂

ACtC-3d-SMhw-lF3T1C7rukF9RCnCOuRy4ltjKbqYxg7pC0mx1y6saGGqQ7YjFF32nAHGjD6PT6kQaarHW-1h2Qo6ICsor9f-4iEPoiMxK50Ee5_RkD9_lUZ938Y2gwD80iW0LhbJ4pzs1V_Ib7rNUOTvtjS=w516-h915-no?authuser=0

• Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar reactie
2 hours ago zei Dollie:

Hmmm het zin wel voornamelijk grotere en/of stekelige planten 😂 zal nog eens nadenken.

Chinees lantaarnplantje lijkt me inderdaad heel geschikt! Ik had dat ook toen ik er eentje wilde, nergens te vinden terwijl het zo'n standaard plant is. Ben uiteindelijk volgens mij vijf keer bij drie verschillende tuincentra geweest voordat ik 'm gevonden had 😛 ik moest ook een kleine hebben. Komt vast vanzelf wel weer ergens op voorraad bij jou in de buurt.

Een hoya is ook een goede optie als je een hangplant op een plek met direct licht wil denk ik, maar heb ik nog geen persoonlijke ervaring mee. Ik heb alleen een hoya kerrii (zo'n hartjesplant) die ik eigenlijk een beetje mishandel door hem op een donkere plek te houden maar ik hoop dat hij in leven blijft. Het is ook niet de bedoeling dat hij gaat groeien of zo, dus ik hoop dat het lukt. Is wel grappig, want de 'echte plantenmensen' lopen altijd te zeuren over die hartjesplanten dat je een miskoop begaat met zo'n ding want als het alleen een blad zonder stukje stam is gaat het nooit groeien en blablabla terwijl ik dan altijd denk ja maar hij is toch SUPER SCHATTIG zo waarom moet hij groeien 😂

ACtC-3d-SMhw-lF3T1C7rukF9RCnCOuRy4ltjKbqYxg7pC0mx1y6saGGqQ7YjFF32nAHGjD6PT6kQaarHW-1h2Qo6ICsor9f-4iEPoiMxK50Ee5_RkD9_lUZ938Y2gwD80iW0LhbJ4pzs1V_Ib7rNUOTvtjS=w516-h915-no?authuser=0

Ik heb al 3 van die hartjesplanten gehad. Allemaal binnen een half jaar dood. Je bent voor mij echt een superheld als je die in leven kan houden. Ze zijn zo schattig maar het lukt mij gewoon niet.

Link naar reactie
23 minuten geleden zei Dollie:

De meeste mensen geven ze teveel water denk ik, maar mijne zit ook nog maar op drie maanden hoor en staat echt op een veel te donkere plaats dus ben benieuwd 😛 

Misschien doet zij het juist goed in het donker. 

Link naar reactie

Nee hoya's moeten wel echt op een lichte plek staan. Alleen je hebt natuurlijk nog verschil tussen in topconditie zijn en groeien en gewoon niet doodgaan en enigszins mooi blijven, dat laatste mik ik op 😛 het staat zo schattig in dat potje op die plank en het is een voordeel dat hij weinig water nodig heeft want ik moet op een trapje of stoel staan om bij die plank te kunnen 😂

Link naar reactie
5 hours ago zei Dollie:

Wat voor type plant vind je mooi en wat voor plek (qua licht) zit je aan te denken? Een ZZ plant die Lienappelsien al noemt is een goede optie, die redt het met één keer in de twee weken water makkelijk. Dit is ook een flexibele plant, eigenlijk kan ie alles behalve direct licht wel hebben. Als hij erg donker staat is eens per twee weken water waarschijnlijk wel veel. Hij hoeft ook maar weinig water, daar moet je wel op letten.

De aglaonema is ook erg geschikt, die krijgt bij mij ook ongeveer één keer per twee weken water. Ik heb bij mijn aglaonema stripes helaas wel rot in de stam gekregen, daar zijn ze gevoelig voor. Ook voor deze plant geldt dat je niet alleen niet te vaak maar ook zeker niet teveel water moet geven. Is qua uiterlijk weer een heel ander type plant. Deze wil graag een (half)schaduwplekje. 

Sansevieria's zijn ook een hele goede optie, deze zijn ook vrij flexibel qua locatie hoewel ze het beste gedijen op een lichte plek. Direct licht is geen probleem. Ik geef de sansevieria's die veel licht krijgen wel redelijk veel water per keer, maar ik heb ook eentje die op een hele donkere plek staat en die krijgt sporadisch een klein beetje.  

Een Chinees lantaarnplantje is denk ik ook nog een leuke optie, die van mij krijgt eens per tien dagen water ongeveer maar denk dat iets meer tijd er tussen ook wel moet kunnen. In principe is dit een plant die graag veel zonlicht krijgt, maar ik denk wel dat als je 'm echt voor het raam hangt één keer per twee weken water niet genoeg is. Mijne staat zo'n vijf-zes meter van een raam op het oosten, wat op papier geen aanrader is maar in de praktijk heel goed gaat.

Mijn aloës krijgen ook hooguit één keer in de twee weken water en ik sla ze eerlijk gezegd dan zeker in de winter ook nog wel eens over. Je hebt de standaard aloë vera maar ook leuke andere soorten, ik heb nog een aloë aristata bijvoorbeeld. 

Ik wilde graag een kleine omdat ik dit zo'n gave plant vind, maar op het moment niet echt een grote plant vlakbij het raam kwijt kan als die niet op de vensterbank kan staan. Ik heb eentje voor mijn verjaardag gekregen in februari, tot nu toe groeit ie nog niet erg hard maar hij moet ook verpot worden (ga ik zo gelijk maar even doen 😅). Het is wel een zuiplap maar ik vind hem totaal niet moeilijk. Ik heb ook een nicolai inderdaad.

ACtC-3edXKCrcmksi5xdrSOx2IkRG-RvQ_DVM7xTMkJuaatf43haCv-zTKB_m2sYB7RLzNFP53HEM96rGDi9QSVgE0dSckJQlthvqjifTq4QoQKKVCS_mrmPx3pp_CGKhUs__0YJgtMyabIFZ7nkVnKD0Vr_=w611-h915-no?authuser=0

(Zal moeten verhuizen als deze uiteindelijk wel groot wordt en niet meer op de vensterbank kan staan)

Ohhhh nu wil ik dus echt een kleine strelitzia! Bij zo'n maatje duurt het vast een tijdje voor hij niet meer op de vensterbank past. Hem in leven houden vind ik een grotere zorg. 

Mijn aloë versa is een aloë perfoliata (links vooraan op onderstaande foto). Die vind ik niet echt stekelig met dat rondere, dikke blad. Ik vind hem in ieder geval heel gaaf. 

21 hours ago zei Lienappelsien:

Mijn nieuwe aanwinsten 🥳:

464967543_Plantjes-kopie.thumb.jpg.f0adbc82adf22fb0a9fc6ef4aec15c6d.jpg

De 3 varens zijn heel vol! Al is de middelste wel een beetje mishandeld. 1 pot is helaas gebarsten.

Bij Chinees lantaarnplantje las ik steeds Chinees lantaarnpaaltje 🤣 Ik dacht nog, Evee schrijft het verkeerd, het moet Chinees lantaarntje zijn. Maar het stond er wel goed (alleen met plantje, waar mijn brein dus paaltje van maakt).

• Haha 3
Link naar reactie

Cool hè. Mijn vriend zei ook al, het lijkt net een schilderij. ♥️

Volgens de mensen op het wereldwijde web is de white fusion de meest verschrikkelijke calathea die er is, en calatheas zijn al niet de makkelijkste planten, dus ik ga er vanuit dat ie vrij lastig is ja. 😶

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie

Ja op de planten communities op reddit die ik volg is dit de grootste veroorzaker van verdriet. Hij is in Amerika veel beter verkrijgbaar volgens mij, in Nederland is ie duur en niet overal te vinden. Je leest er in de Facebookgroepen waar ik lid van ben ook niet zoveel over.

Link naar reactie
  • Evee wijzigde de titel naar Het kamerplanten topic

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .